I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Guldgruvan] VA - Grizzly presenterar: Hotet från underjorden (2005)

Svensk Hiphop - Audio & Video

   
Redaktionschef

2011-10-30 18:37

[Guldgruvan] VA - Grizzly presenterar: Hotet från underjorden (2005)



Från Whoa-bloggen:

Kring början och mitten av nollnolltalet släpptes en hel del mixtapes på independent-basis, Hotet från underjorden var ett av dessa. En release som projektleddes av den skånske rapparen Grizzly. Så här avslutades en recension av skivan på djsilence.com då skivan släpptes:

"…jag är 100 % säker på att “Hotet från underjorden” kan tilltala alla. Det finns något på det här mixtapet för alla. Den passar alla årstider och alla tillfällen, oavsett om du kanske vill pumpa några spår av den på en fest, kicka den i din walkman eller bara ha som skön bakgrundsmusik, så kommer du garanterat att finna guldklimpar i det här mixtapet, förhoppningsvis är det här ett av många framtida släpp från Må-Soft Records."

Skivan bjuder annars på låtar från skilda delar av Sverige från idag etablerade men också bortglömda artister. Trevlig lyssning!


GÅ IN PÅ WHOA-BLOGGEN HÄR FÖR ATT LADDA HEM "VA - GRIZZLY PRESENTERAR: HOTET FRÅN UNDERJORDEN

Nedan följer även en intervju med Grizzly, som alltså var en av personerna bakom Hotet från underjorden.

När du släppte din blandskiva Hotet från underjorden kändes det som om det släpptes flertalet mixskivor och mixband. Så känns det inte riktigt längre. Varför tror du att det släpptes flera skivor då och varför släpps de inte på samma sätt längre?
- Jag tror att det finns en enkel förklaring till varför mixtapes av just det här slaget inte släpps i speciellt stor utsträckning längre och det är att alla rappar idag. Det finns mycket färre människor som brinner för musiken men samtidigt kan nöja sig med att bara vara ett fan eller att ta sig tid för sådana här saker. Dock har väl den här minskningen av mixtapesläpp hållit på betydligt längre än sen 2005. Jag kommer ihåg att vi sade precis likadant när vi gjorde det här tapet, att för några år sen släpptes det mycket fler mixtapes och att vi ville vara en del av arbetet som skulle ta tillbaka den vibben som fanns i början på 2000-talet med Streetzone-samlingarna och så vidare.

Hur tycker du att underjorden ser ut på den svenska scenen idag? Är den hotad eller hotar den?
- Jag vet inte om man kan säga att det finns en underjord på samma sätt eftersom ALLA kan nå ut med sin musik genom sociala medier och internet i stort. Men om man pratar om någon form av indiescen eller mindre etablerade rappare i stort så finns det definitivt en del som hotar. Jag tycker att svensk hiphop är riktig grym för tillfället och det finns otroligt många grymma rappare.

Vilken skiva skulle du helst vilja se i Guldgruvan-arkivet?
- Det första släpp jag kommer att tänka på är T.R – Papis mixtape.

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!