I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Video] Mollgan - NON STOP

Svensk Hiphop - Audio & Video

   
Admin

2012-07-31 13:52

[Video] Mollgan - NON STOP



Saxat från Whoa-bloggen:

Rapparen Mollgan, tidigare känd som en av medlemmarna i Middlesex, har flera gånger gjort politiska ställningstaganden med sin musik. Inför valet 2010 släppte han parodilåten Alla som inte tankar som fick stor spridning via The Piratebay. I vintras var det dags igen, och då med låten ACTA på dig i protest mot just handelsavtalet ACTA.

Och nu, i perfekt samklang med Pridefestivalen, gör Mollgan en insats och släpper låten NON STOP. Den tillhörande videon kan vara den första i sitt slag på den svenska hiphopscenen, då den helt ogenerat avtecknar en förälskelse mellan två män, på ett sätt som lika gärna hade kunnat involvera en man och en kvinna, eller för den delen en kvinna och en kvinna. I pressmeddelandet säger Mollgan själv:

“Jag tror inte – eller hoppas inte – att homofobin är så utbredd inom svensk hiphop, men ändå är det väldigt sällan som någon har skrivit en låt om det eller tagit upp diskussionen. Jag tycker att det är konstigt, och hoppas att fler rappare kommer att hänga på efter det här. För mig var det viktigt att göra videon för att visa att vi alla är lika. Att kärlek är någonting vackert, oavsett vilket kön det gäller. Man kan så klart angripa homofobin på olika sätt, jag valde att göra en låt om kärlek.”


Detta är givetvis ett beundransvärt såväl som perfekt tajmat initativ. Titta på videon här nedan:




Whoa önskar alla Pridebesökare en trevlig festival och alla som inte besöker festivalen en fortsatt trevlig sommar! Här i tråden kan ni diskutera låten/videon och varför inte huruvida homofobi är ett problem inom svensk hiphop eller inte.

Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com
Missa inte världens bästa radioprogram Starka Personligheter.