I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Guldgruvan] Pst/Q – Pluralis Majestatis EP (2000)

Svensk Hiphop - Audio & Video

   
Admin

2012-08-12 11:13

[Guldgruvan] Pst/Q – Pluralis Majestatis EP (2000)



Pluralis Majestatis var en nyskapande svensk hiphopskiva när den spelades in redan 1997. Det vill säga Petter Stenqvist var tidsmässigt före Petter Alexis som 1998 släppte sin stilformande debut Mitt sjätte sinne. Tre år efter att arbetet påbörjats släpptes Pluralis-EPn på CD och nådde en något större publik än vinyl-EPn som släpptes något tidigare. I samband med att EPn hade också MBMA hunnit göra sig ett namn. Skivan är ett tidsdokument som visar på svensk hiphop när dess texter är som mest berättande, urvrickade, lekfulla och fyllda av avancerade punchlines. Låtarna är en ung bitter mans betraktelse från Sveriges näst största stad Göteborg. Skivans beats står Embee från Looptroop och DC för. Skivomslaget är ett tidigt arbete från Mattias Lundin från INX Graphics och cutsen står Brigade-legenden Kristus för. Trevlig lyssning och läs den kortare intervjun nedan!

Hur kom EPn Pluralis Majestatis till?

- DJ Embee hade precis flyttat till Göteborg och DJ Dainja som kände honom presenterade oss. Jag hade inte träffat honom innan men vi träffades och spelade in den versen som i efterhand blivit kallad "Fyra blinda flator"-versen. DC som jag också arbetade med till skivan hade jag arbetat med sedan tidigt 90-tal i gruppen Wolfpack...


Läs hela intervjun och ladda ner EPn här: http://blog.whoa.nu/2012/08/12/guldgruvan-pstq-pluralis-majestatis-ep-2000