I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Video] Kartellen feat. Timbuktu

Svensk Hiphop - Audio & Video

2013-11-28 15:26

[Video] Kartellen feat. Timbuktu

Fett skönt att handskarna slängs av på riktigt!

fuck SD!
Kartellen feat. Timbuktu - Svarta Duvor & Vissna Liljor
http://blogg.svt.se/psl/2013/11/27/musik-med-kartellen-feat-timbuktu/

"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2013-11-28 16:41
boom! Timbuk outshinar! Imon släpps plattan!
Groupie

2013-11-28 20:25
Tungt låt, knulla SD.

2013-11-29 18:58
sebbe så jävla simpla rimstrukturer så det inte finns ord låter som han inte äns lägger nå tid på texterna han spelar in..

och allt han snackar om är att han och hans "soldater" gör något åt problemen de har men knappast..

Timbuktu, Har skönt rimschema, Sköna rim, outshinar sebbe till 100 tycker personligen att timbuktu borde gjort låten själv.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-11-29 19:31
timbuk gör ju det tekniskt sett bra fast jag gillar inte när han sjunger. han tog "så ska det låta" för seriöst :p

staxx däremot är inte teknisk för fem öre men han är hiphop. hiphop är mer än bara rim. han har hajat.
andra rappar skit-tight om sina känslor och om brustna hjärtan...men vilken förändring gör det i samhället?

-Mark Twain

2013-12-01 14:14
jag gillar inte timbuk, staxx eller den här låten öht men uppskattar hoten mot sd-lirarna
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2013-12-03 14:11
Tyckte "dunka han gul och blå..." va bästa raden Timbuk lagt... Han svarade så här rätt sammanfattande mot den kritik han fått ta för den raden:

http://debatt.svt.se/2013/12/03/det-harda-politiska-klimatet-kraver-ocksa-harda-ord/
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-12-03 20:45
dunka han gul och blå låter lite gay eller?

2013-12-03 21:25
en kärleksattack ;)

-Mark Twain

2013-12-03 21:54
just ordet "dunka" klingar fel. han kunde sagt nåt annat ...
Jag tror inte att bli "dunkad" av timbuktu hade ändrat jimmys åsikter, men å andra sidan, han kanske inte heller hade bangat.

2013-12-05 10:18

2013-12-05 11:43
Jannica p14 & Bölwaleria

Rimrunk är överskattat, alla kan rimrunka idag. Assonansrimmen är ursprungligen endast till för att skapa rytm, men ni får det låta som om det är den enda stilfiguren som gör en 'teknisk'.

Inte för att Sebbe är något speciellt när det kommer till andra stilbegrepp heller, men man blir inte automatiskt teknisk bara för att man har bra rimscheman. Finns hur många stilfigurer som helst

2013-12-05 12:29
meta, asså, vad har du snurrat in i egentligen?

-Mark Twain

2013-12-05 17:04
Sluta puffa så mycket weed så kanske du hade hjärnceller till att förstå vad jag menar, om du lägger mer tid på texten (rim,rader what ever u wanna fokusera på) så blir låten dessutom bättre. Metastrona.

2013-12-05 17:49
99 skrev:
dunka han gul och blå låter lite gay eller?

Den här bilden lär försvinna rätt snabbt men jag var tvungen när jag såg din kommentar ^^

2013-12-06 18:54
Blweria:
Nevermind, måste ha läst ditt inlägg helt fel då du t om sa: "hiphop är mer än bara rim. han har hajat"

Janco får det dock fortfarande att låta som att 'komplexa rimscheman' är helt synonymt med att vara 'teknisk', trots att det finns hur många stilfigurer som helst.

2013-12-06 19:39
när jag drar upp "rader" "rim" så Ligger inte rader under komplexa rimscheman inte sant?

Jag sa i mitt inlägg att jag tyckte att inte var teknisk för att jag inte tycker det,
"DET LÅTER INTE SOM HAN LAGT NÅ TID PÅ SIN TEXT"
Sen påpeka jag rimmen självklart men han är inte teknisk nånstans så där har du vad jag tycker.

2013-12-06 19:39
han inte var'

2013-12-06 23:16
rimmen är väl långt ifrån det viktiga med den här låten hehe..

folk verkar ha blivit jätteupprörda av allt det här. vilket är sorgligt.

2013-12-07 11:34
99 skrev:
rimmen är väl långt ifrån det viktiga med den här låten hehe..

folk verkar ha blivit jätteupprörda av allt det här. vilket är sorgligt.

Rimmen är inte viktiga så men som jag säger ännu en gång, det låter ju bättre om de låter som du lagt ner mer tid på texten istället för att du har något snabbskrivet på 10-15 min

2013-12-07 11:36
och rim,rader,flow,delivery m.m tillhör teknik
Sebbe spänner sönder sin röst och leker för mycket gangster , ni kan gemföra deras röstlägen, t.ex Timbuktu's och sebbes. Timbuktu har olika röstlägen i låtar som gör det lite mer orginelt medans sebbe låter lika i alla låtar.

2013-12-07 13:27
ja, timbuk har massa olika tonlägen, lite som en kråka. va fan har det med hiphop att göra?
det är endast RÖST-teknik. och den konsten återfinns i all typ av röstorienterad aktivitet.

det går ju att med snabb käft säga ingenting men få det att låta bra bara för att orden är så sjukt bra skrivna men det betyder inget och då är det inte ens hiphop imo.

dumt att säga att någon "leker" gangster om man inte känner människan. det är ju ren fakta att halva kartellen sitter inne på livstid och det känns lite mer gansta än något annat på svenska hiphop-scenen. men visst, en 14årig liten snabbkäftad grabb vet nog bäst...

-Mark Twain

2013-12-07 14:35
Sa bara min åsikt, sen vad du tycker skiter jag i. om du själv inte vet nåt borde du inte heller yttra dig om du inte tycker jag ska gö det.

2013-12-07 15:37
det e vad jag säger.(LÄSFÖRSTÅELSE blev svennebanan sämre på läste jag) vet man inget så får man väl anta att det stämmer det snubben säger. säger du motsatsen så kan du väl backa upp det eller hålla käft.
fett kefft att gå runt och misstro folk utan anledning liksom.

-Mark Twain

2013-12-07 22:02
Janco
sen vad du tycker skiter jag i

Du lär ju dig inget av att skita i saker.
Du måste lära dig mer om retorisk och litterär teknik helt enkelt.

Vadå "rader tillhör teknik". Vet du ens vad en metafor eller analogi är för något?

2013-12-09 11:10
Säga vad man vill om Sebbe och hans röstläge eller vad fan som hellst , han har känsla iaf något som 90% av hip hop Sverige saknar!

2013-12-09 14:53
"Här kommer ett hot till" hahaha han skiter i.
Fet låt
 LGTM

2013-12-09 15:12
Precis, några här fattar det. Kartellen bad aldrig några om plats, dom tog den, med en "fuck yall"- attityd vi aldrig tidigare sett i Sverige. Nu har dom ju blivit polare med "eliten", men dom gick liksom in bakvägen i motsats till alla som kommit fram hittills. Och sebbe har utvecklats, han har framför allt det viktigast som påpekat; inlevelsen.

Kan sakna den attityd och smuts på de äldre släppen men ändå kul att de slagit som de gjort.
Redaktionschef

2013-12-15 16:52
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Poet

2013-12-17 14:50
Kungsgatan med Soran, hade jag varit med
Hade jag tagit järnröret och lagt dom i koma, alla tre
'

Jag är långt ifrån den som uppmanar till våld. Men seriöst, hade jag haft Ekeroth och Almqvist i ansiktet på mig, likt skrikande hyenor, så hade jag inte heller tvekat på att försätta deras hjärnor ur tillfällig funktion.

At the gates of Eternity...