I början av Januari 2014 låstes Whoa. Du kan fortfarande logga in i några månader. Forumen kommer vara tillgängliga på obestämd framtid. Läs Mer »

Angående vart battlescenen är på väg..

Svensk Hiphop - Battles

2010-12-10 01:15

Angående vart battlescenen är på väg..

Funderade lite på det idag, asså, om du kollar Fuck The Dresscode, O-Zone osv och deras inspirationer KOTD, Grind Time etc så verkar det som att prewritten is the new shit som alla ska köra sen ett par år tillbaka. Om någon börjar diskutera över detta så diskuteras han snabbt ned med argument som att det är "roligare" att höra på och jämnare osv, högre kvalitet osv. Men shit, back in 'em days i Sverige så hade vare sig jag eller mina polare några problem att gå runt hela dagarna och ha kul i cyphers, kicka på förfester, på backyards osv. Acapella, till beatbox eller ett beat. Och jag anser verkligen inte att jag var nån super sick battle rapper på ngt sätt men det var standard att alla man hängde med kickade off the top, freestylade helt fritt och tog över direkt efter personen som kickat före. Eller om det är en battle, ge relevanta och riktigt kul svar på personens dissar. Typ var tredje rad var en ordentlig punchline och några få under tiden man körde kunde varit lika kul som det bästa ngt en av dessa personer som är på allas läppar nu förskrivit, get me? Och det var liksom inte speciellt för fem öre. Såå.. Vart vill jag komma med detta? Vet inte helt, tycker bara det är tråkigt att den klassiska battleformen med improv har dött ut och den som förbereder sig mest och skriker högst ska vara the man.

Jag har mad love för hela den nya skiten också, det är inte vad det handlar om, det är bara två helt olika saker. Äpplen och päron. Är det fler än mig som håller med mig om detta eller?

//Paz

(Inlägget ändrat av Oracle 2011-01-09 17:14:12)

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2010-12-10 01:47
Jag håller med dig till viss grad. MEN, face it. Det är inte lika underhållande. Jag kommer ihåg "Emcee battle of the year". Där kunde igen av oss förbereda sig, för det var 16 emcees, man hade 2 v på sig... De lottade där vem du fick möta och vilka topics du fick köra. Det var kul och underhållande där, men det har inte så mkt replay value. Plus nu, efter fler o fler som börjar ställa upp på Ozone & Basmentality, för varje ny omgång måste alla step their a game up mer o mer. Tro mig, every dog has his day. Folk kommer slakta, och folk kommer bli slaktade. Detta är på väg att bli stort. Vänta bara tills KOTD eller GT börjar kalla in svenska rappare om nått år...

- "This one here just might be my masterpiece..."
Producent

2010-12-10 02:45
Jag tycker det är mycket mer underhållande med en rappare som rhymar från top of the head och flowar improviserat till ett beat än en som står och skriker ut dissar acapella som dom har skrivit hemma.

Sen är det sistnämnda såklart också en konstform, men inget som jag personligen tycker är särskilt kul att kolla på.

2010-12-10 03:13
de ena behöver inte utesluta det andra, som jag ser det så kan battlarna förbereda sig till max , vi säger så här ta tex crome mot ally. om dom fått ett år på sig för att förbereda sina rader hade haft helt utmaxade rader så hade den vunnit som freestayla fram bästa svaren på den andras rader, de jag vill få sagt e att freestayl har en jävligt stor del i även battles med förskrivet.
vilket vi har fått några smakprov på.

2010-12-10 15:22
Förr eller senare måste man kunna freestyla i svenska battles för att klara sig. I USA freestylar iaf många av dom bästa 30-40% i sina battles (som i dom sista upplagorna av Scribble Jam) och har lagt ribban där. Jag ser battles som att mäta sina skills mot varandra och då tycker jag det är perfekt om det är freestyles, förskrivna rader med punchlines, personliga dissar etc... Det är inte där nu men det är på väg och kommer bli jävligt fett i framtiden är jag säker på. Dessutom kommer aldrig battles i det traditionella formatet eller freestyle cyphers att dö.
http://soundcloud.com/jasthesupacat
Producent

2010-12-10 16:00
Jag var först anti den här nya stilens battles, men just nu... I don't mind. Folk står oftast i en cypher annars också och kickar rhymes, så jag ser dessa som bara olika "stilar" på freestyles, hur man nu ska tolka det. Att det är prewritten eller inte så kör folk det även på beats... helst ska det vara blandat!
Support A2K a.k.a. Azrael Kalashnikov & Wize Guyz Global Ent.

2010-12-10 16:05
Tycker det funkar bra med förskrivna battles, men faktum är ju att det är när det droppas lite freestyle som det är som mest underhållande. Nu är det ju lite tvärtom hur det var förrut när det va 80% freestyle och 20% förskrivet. det är ju som ballast när dom twistar tillbaka på varandras rader osv. Kanske blir lite mer freestyle igen när folk blir lite mer vana, men så det är just nu kan ju likaväl allt vara skrivet av battlarnas polare eller liknande.

Sen att svenska rappare en vacker dag får vara med i GT eller KOTD är för mig rätt ointressant då jag vill se svenska rappare battla på svenska. Även om det är kul för dom som får vara med såklart.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-12-10 17:45
Vad jag kan konstatera från första inlägget håller GAIAs freestyles back in the days lika hög kvalite som dagens förskrivna battle-ronder.
Den klassiska battleformen i Sverige har dött ut för länge sen.Sista battle SM var 2004. Den tråden kunde du starta när kaystylebattles kördes igång då skulle du få tummen upp av mig.
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2010-12-10 21:22
OsvenskTiger

Asså, alla kickade titt som tätt, ingen gick offbeat och det var liksom "lätt" att rimma fett och också köra varannan, var tredje rad med en punchline helt i nuet, typ vi satt och kastade ord, teman osv till varandra i cyphers som man var tvungen att hitta punchlines på on the go.

Typexempel i en battle:

Nån säger "why you even here, get the fuck out"

och svaret blir direkt:

I'm getting out of here, is that what you're saying? (tänka, tänka, tänka)
Shit, you better straighten up and stop that bullshit playing (tänka, tänka, tänka)
So you can say that shit, I don't care like unemployed nurses
but i'm bored, so sure, imma hit the road like construction workers

osv osv. Säger som sagt INTE att jag eller mina polare var några freestylegudar på ngt sätt, vi kickade hela tiden och hade kul med det och det var liksom standard bland alla det jag nu beskriver. Fler här på whoa som varit med under hela den perioden i Karlstad och hittar tråden kan backa upp det, Kontrast t.ex.

Idolerna var typ Supernat, Juice, Craig G, Jin mfl, det var dem man strävade efter att försöka komma i närheten av.

Detta var liksom säkert 5 år sedan, inte igår som du säkert fattar..

2010-12-10 21:25
Crome P26

Ja asså, jag är ingen hater på ngt sätt. Saknar bara den rena improvisationsformen, där man tvingas lägga ner sig 110% och nöta hundratals texter i flera år, läsa mkt, studera rim osv för att komma till en nivå där man fritt kan hitta ordlekar, liknelser osv off the top. Får känslan på en del rappare att de bara suttit och memorerat in en förskriven rad till max. Men jag vet också att en del personer är duktiga på rebuttals och anpassar sig till va motståndaren säger. Typ en hybrid mellan freestyle och förskrivet, kanske det är framtiden?

//Paz
Poet

2010-12-10 22:00
Håller med GAIA, till och med jag som inte är en rappare brukade fan spotta i cyphers back in the days and I did pretty well :) Jag är inte riktigt glad för det här med massa rekvisita, skrikande (överanvändning av svordomar) och överdramatiska handrörelser för att understryka ens "punchline" i en battle. Vart går gränsen? Skaffar man en konstig frisyr så blir det en punchline i sig? Eller som i senaste fallet i O-Zone, komma med massa t-shirts med lustiga tryck på?

On the flipside though, så är det ju ingen som någonsin kör helt och hållet improviserat. Man har alltid punchlines i bakfickan. Men det är ens förmåga (som GAIA sa) att kunna forma om och anpassa sina punchlines till nuvarande situation som gör en battlerappare grym.

At the gates of Eternity...

2010-12-11 00:12
GAIA

Vad har det du skriver med nuvarande battles att göra? Jag sade ju att intresset för freestyle-battles i sverige har dött ut innan den nya formen av battles va på tapeten.
Den nya formen av battladet har inte ett skit att göra med döden av den klassiska .Den har tillomed tagit upp det från graven och öppnad nya dörrar. Vill du se freestyle i nya svenska battles ,varsågod:
Chuck lägger 100% free

Mr Cool lägger free:

Sen kan du se Sabotage battles ,han lägger free i alla 3 när han tappar texten

Skitbra va?
Jag hellre lyssnar på förskrivna punchlines som når lyriska toppen än hör på improviserade rader som rimmar på sayin/payin. Skulle kunna räkna alla svenska emcees som kan freestyle upp ngt vettigt i en rond på 1 minut på min vänstra hands fingrar även om jag hade bara fuck-you-fingret kvar
WWW.COULISSE.SE

2010-12-11 03:22
Ok.

2010-12-11 13:12
Tycker att dagens battles är överfet. Men freestyles battles kommer nog alltid finnas kvar på fester, tugg med grabbarna på sommaren, mot nån helt random nån gång sådär osv. Så kommer säkert det finnas många som hookar freestyles battles evengemang.
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag

2010-12-11 19:50
Well, jag håller med BC99 här: vad är grejen med rekvisita?
Jag kan förstå grejen att ha förskrivet, för det blir fler som kan delta och hålla en acceptabel nivå (även om det blir tråkigare när folk inte vänder på motståndarens rader lika ofta) och visst ska man ha mad props för det man gör, men att faktiskt ta med sig rekvisita blir bara Carrot Top över det.

"don't mess with me, cuz man: I had you lady
nine months later? here's my baby - BOO-YAAA!
"

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Poet

2010-12-12 03:35
Haha Carrot Top!
Rappare

2010-12-12 20:57
Jag håller med GAIA lite, men det är endå ganska fett med förskrivet, eftersom att kvalitén blir högre. Men jag tycker oftast att det kan vara mer underhållande att titta på freestyles när folk som kan freestyla gör det, som de flesta fresh coast-rapparna.

Men WCR-konceptet tycker jag är skitfett, man kör 2 vs 2, så får man tid att tänka lite. (dock är ju det många som skriver innan endå)
Poet

2010-12-15 01:40
Limp: Problemet med förskrivet är ju att det inte blir några rebuttles. Vad är då poängen med att "battla" varandra? :S

2010-12-15 14:16
En stor del av charmen med battles försvinner ju när allt är förskrivet, stunden när man ser i någons ögon att han precis slänger ur sig en grym rad som han inte ens visste han hade i sig, det är ju guld värt. Och som BC99 är inne på, det är ju comebacken som är rolig på en punchline.

Sen så är det ju roligt att se på ändå såklart, och eftersom den svenska hiphop-scenen är såpass liten så kanske det är svårt att battle Hiphopkille89 och freestyla när man uppenbarligen aldrig har hört talas om killen.

2010-12-15 18:26
Tycker helt klart det är bättre med pre-written battles. Mer underhållning, mer punchlines och egentligen så ser man vem som faktiskt är bäst.

Det är få som klarar av att improvisera.
//Crooked//

2010-12-15 19:49
Självklart ska man ha förskrivet, ingen snack om saken.

GAIA
Det är skillnad att kicka på skolgården och att stå mitt i cirkeln
när en kamera är på. Går inte alls att leverera på samma sätt.
Jag kan freestyle fetaste raderna när jag sitter på toa och skiter,
men sätt mig i en battle där folk spelar in så kommer jag stamma..

Dessutom så tycker jag att dom fortfarande har chanser att
freestyle, dvs i form av flips. En nice flip brukar oftast anses
vara "bättre" än en förskriven punchline, så man kan vinna
genom att freestyle relevanta saker..

Dock kommer det ALDRIG funka att köra rena freestyles 1on1..
Möjligtvis om man kör 2on2 då man i alla fall har några sekunder
betänke tid..
Highfive anyone, anyone?

2010-12-15 20:46
Beror väl på hur snabbtänkt du är, haha.. Nej men visst, till och med i så kallade "rena" freestyles så är det ett element av förskrivet eller förtänkt. Det gäller att knyta ihop säcken. Men det jag nog har lite svårt för är när en person säger något i en battle och man sitter och tänker direkt ahh, fett, undrar hur den andra ska svara på den dissen och sen kommer inget svar ö v e r h u v u d t a g e t. Från det ena till det andra typ. Typ om någon påstår något dissande mot mig. Varför ska jag börja snacka om något heeelt annat då sen helt plötsligt?

Kolla vad Henry Bowers säger direkt efter att Shazaam droppat sin första rond.

Inga punchlines är osvarbara. Finns svar mot allt. Sen om det krävs att man tänker en liten stund medan motståndaren kör klart och medan man kör med fillers och andra rader tills man plottar ut den och knäcker honom, so be it?

Tycker bara det är för lite sånt helt enkelt. En skön blandning av förskrivet och freestyle är nog det bästa.
Poet

2010-12-15 22:43
Det är få som klarar av att improvisera.

Det är inte heller meningen att alla ska ha gåvan att kunna improvisera. Återigen så är det ingen som improviserar till 100%, utan precis som jag och GAIA poängterat, ligger skickligheten i just att kunna göra come backs och anpassa de punchlines man har "förskrivet" i huvudet mot motståndaren.

Bara jag som kommer ihåg en O-Zone battle där någon snubbe stod med ett papper i handen och läste sina lines ifrån det? Någon måtta får det vara.
Producent

2010-12-15 22:51
Bara jag som kommer ihåg en O-Zone battle där någon snubbe stod med ett papper i handen och läste sina lines ifrån det? Någon måtta får det vara.

Haha Sabotage som läste intill pappret. Det har han fått höra ett par gånger nu också i battles efter den ^^

2010-12-16 00:38
jag e absolut för freestyle, sålänge det görs bra.
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough
www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89
Admin

2010-12-16 10:04
Alltså. Man skriver ju inte fulla ronder i prewritten-battles så att man åtminstone kan svara på något den andra säger, med en freestyle. Sedan måste man även vara flexibel och kunna ändra i texten om motståndare säger saker som gör att ens förskrivna text inte fyller någon funktion.

Se bara på finalronden i 8 Mile.

2010-12-16 11:15
Varför inte lägga samman allt...kör prewritten...men släng på ett beat....blir kanske ännu mer underhållande...mer originellt !!??

2010-12-17 17:30
Om jag hade varit i ett pre-writ-battle hade jag också haft ett papper med mig, dock ett blankt för att kunna dra några rader om tabula rasa / tomma papper / tomma rappare.

10-4, orer...

2010-12-17 17:39
Om jag hade varit i ett pre-writ-battle hade jag också haft ett papper med mig, dock ett blankt för att kunna dra några rader om tabula rasa / tomma papper / tomma rappare.

Mm, och jag skulle ha rutigt så jag kan dra några bars
WWW.COULISSE.SE

2010-12-17 17:53
Nej faktiskt. Jag har raderna förskrivna sen länge (till en text i icke-battlesammanhang, ligger på nån av de gamla backupperna), men eftersom jag inte är en rappare så kommer de aldrig höras :)

10-4, over...
Sångare

2010-12-17 18:50

Se bara på finalronden i 8 Mile.

Hahahaha! Dagens.
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin".
Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län
Admin

2010-12-17 19:17
S-oteric: Nu bortser jag från att det är en spelfilm och använder den som ett hypotetiskt exempel eftersom de flesta har sett den. Dvs. att B-Rabbit säger allt som Papa Doc har tänkt säga så att han bara lägger ifrån sig micken och går därifrån.

Förstod inte riktigt vad det var som va så roligt med det.

2010-12-19 12:46

Test för dom som tror sig kunna något.

Vad är förskrivet och vad är "freestyle"

2010-12-19 14:24
Den där är fet, ett bra exempel på vad jag menar. En bra mix av förtänkta saker, förskrivna rader och spontana flips och rebuttals. Kickar i nuet typ.
Poet

2010-12-19 15:34
Mac Lethal hade feta rebuttals där!

2010-12-19 16:29
Enligt utsago från Mac själv så är precis allting han framförde där PREMEDITATED all the way.

Så vi kan låta debatten vila där.

2010-12-21 20:15
Personligen sätter jag både plus och minus för både freestyle som förskrivet, så jag tycker inte något av de tar ut den andre i att fånga mitt intresse. Skulle säga att en blandning utav förskrivet och freestylande är en underhållande fusion av två vis att spotta, än när det inte kombineras alls. Men det är ju såklart förutsatt att utövaren också gör det bra.

Mabande
Hojta om man får läsa lite, vore kul. :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-01-24 11:16
men för fan rebuttles är ju pre-meds du tänker ju medan din motståndare står o kör sin vers sen svarar du med bästa förmåga någon gång när det e din tur

2011-01-24 15:03
GAIA P28

Det är ofta rebuttles i dagens förskrivna battles.

Och ingen i Sverige är bra på att freestyla battlerader, bara för att du och dina kompisar står och spottar kassa rim och tycker det är underhållande så betyder inte att det skall hamna på film och underhålla resten av befolkningen, för det kommer aldrig att hända.

Formatet som Grind Time bjuder på är underhållning på jävligt hög nivå. Audiodissar rappare emellan har funnits länge, bara att det nu görs live och med lite flips/rebuttles så blir det riktigt jävla bra.

Vart vill jag komma med detta? Vet inte helt, tycker bara det är tråkigt att den klassiska battleformen med improv har dött ut och den som förbereder sig mest och skriker högst ska vara the man.

Vet inte om du har missat jävligt många battles men improv har inte dött ut? Vad grundar du det på? Om du vill så kan jag posta 10 relativt nya battles där improvisation förekommer i form av rebuttles t.ex. Och skriker högst? Nä verkligen inte, det handlar fortfarande om att vara en MC, skapa en stämning, ha kreativa rader, hårda rader, delivery, karisma etc.

2011-01-24 20:14
Du har inte läst tråden noga, har sett så gott som allt som öht finns på nätet från alla ligor. Det vi diskuterade oss fram till var att JAG och säkert fler med mig tycker det är för mkt förskrivet i förhållande till free. Personer som t.ex. Dizaster, Iron Solomon, Mac Lethal som postades i tråden mfl är riktigt bra på att blanda in rebuttals mellan förskrivna grejer. Mkt underhållande. Men det finns också många som bara står där och läser utantill och skriker, ofta utan att känna av publiken och varva med improv. Tänk er en DJ som går ut och kör ett färdigt set utan att känna av publiken på dansgolvet, den DJ'en skulle vara fett tråkig och stel, eller hur?
Poet

2011-01-24 20:39
Men det finns också många som bara står där och läser utantill och skriker, ofta utan att känna av publiken och varva med improv.

Som typ, återigen, han snubben som var med på O-Zone som hade sina rhymes skrivna på en lapp haha! :D

2011-01-24 22:12
BC99 P27

om du syftar på mfs så läste han en dikt hans motståndare hade skrivit, för att håna.
Admin

2011-01-24 22:14
svanspelle: Det var Basementality jag var med. Tror han syftar på Sabotage i O-Zone nere i Lund tidigare under 2010.

2011-01-24 22:33
Har du varit med mfs? Känner igen det där med dikten.

Länka.

2011-01-24 23:04
aha okej, inget jag sett.
Poet

2011-01-24 23:42
Mfs: Yes, Sabotage, glömmer hela tiden hans namn haha

2011-01-25 10:54
Dizaster, Iron Solomon, Mac Lethal som postades i tråden mfl är riktigt bra på att blanda in rebuttals mellan förskrivna grejer.

Det mesta är premeditated rebuttals, dvs sådant dom kommit på innan, Mac hade ett gäng exempel från sin DBD battle där han visade hur verserna egentligen såg ut från början.

Rappare

2011-01-25 11:03
jag tycker det är fruktansvärt mycket roligare att se förskrivna dissar. Därför det är kul med audiotävlingar och liknande också!
Hör av dig om du vill få sin singel/skiva på Spotify!