Vad är det ni värdesätter mest i en battle?
Är det autenticitet? Ska det vara en historia bakom battlen, en beef? Ska det vara skämt och fyndiga rader som lockar till skratt? Eller kanske det är grymmare med hårda rader? Är det viktigt hur mycket rapparen freestylar i battlen eller spelar det ingen roll? Rebuttals, flow, konstpauser, crowd control etc etc. Spelar rapparens röst in, vilket delivery han eller hon har? Och så vidare, och så vidare.. Lite nyfiken på vad personer på whoa anser vara keff eller bra.
Personligen gillar jag battles som fokuserar mer på on point rader, det gör att jag gärna uppskattar om de som battlar har en gemensam historia och lite bad blood och vill ta det i en battle. Typ skitsnack, svek eller liknande. Rader som är personliga och dissande men inget rimrunkande med double time, triple time, blah blah osv. Hellre tunga rader som säger något. Inte lika intressant för mig med skämtrader och ordvitsar även om det kan vara kul också om det är en ganska vänskaplig battle i gott humör (jämför Henry Bowers och hur han kickar). Man kan faktiskt battla för skojs skull och bjuda publiken på en show, :)
Vidare värdesätter jag stor andel freestylande och flips, rebuttals. Sånt väger tungt i mina öron. Att ta sig ordentligt med tid att låta raderna sjunka in är också viktigt.
Ett exempel är när Dizaster mötte Swave Sevah i New York, jag verkar vara den enda som menar att Swave var den bättre i den battlen. Alla hypar upp Dizaster (som inte gjorde ett dåligt jobb) och snackar bodybag hit och dit.
Feel free to spill your guts.