Basementality Battles: Yde vs Mandalaten (5 day notice)
Basementality Battles. Info om klippet: Lördagen den 7:e Maj hade Folkteatern, Parkeringsbolaget och Pustervik ordnat en gatufest som dem bjöd in oss att hålla Battles på. Förrutom rapbattles det så var det dansbattles och graffiti. Dessutom uppträdde Toffer, Queff, Allyawan och Shazaam. Det var också premiär för Hip Hop-fo¨resta¨llningen Kungarnas Ga°rd. Här är battlen mellan Yde (som gör sin debut här på kanalen) och Mandalaten. Hostat av Allyawan. Tack till alla som hjälpte till, battlarna, Oskar Hanska, Arefeh, Allyawan och allt folk som dök upp!!
Trodde det inte var möjligt, yde är mer irriterande irl än vad han är på whoa.......
B
Fan den här är fetare än jag minns den! Det kan iofs bero på det faktum att man (som bekant) hörde jävligt dåligt på plats. Jag diggar att det känns så pass spontant (visst, det var bara 5 dagars prep. men ändå). Båda gjorde riktigt bra ifrån sig med tanke på omständigheterna. Nu är jag förvisso partisk, men jag säger lika. Första te Yde, andra te Mandalaten. Satan va Mandalaten letat info btw! :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skivsamlare
2011-06-23 02:21
Fan vad jag hatar fnitterbrudarna, riktigt jobbiga, dö. Battlen var helt ok! Yde låter väldigt lik MedMera från whoa back in the day :o
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss
Vet vilka dom två tjejerna längst fram är , känner den ena och fy fan va dom rider alla svenska hiphopares kuk xD Riktigt pinsamt att kolla på dom men Ontopic! tycker Mandalaten tog det, trevlig battle =)
I hate to advocate drugs, alcohol, violence or insanity to anyone, but they've always worked for me.
Toastare
2011-06-23 10:16
halvbra battle, Mandalaten tog den. Tråkig publik, fula brudar.
www.twitter.com/jimmypistol232
Skivsamlare
2011-06-23 11:23
Spoiler Organism 12 - Hiphop Horor hiphophoror, du vet såna där äckliga luder som säger hur mycket dom älskar hiphop, och man vet att dom ljuger brudar som skryter om hur mycket av musiken som dom fatta såna där fittor som blir kär i en, bara för att man kan rappa och sen när man väl har börjat snacka, så är man en i listan hora, vad var det för djur som kröp upp och dog i den där frissan? rör man fel område, så vet man att man kan bli bränd såna som vill ha ett förhållande med en, för dom tror att man ska bli känd ta ett råd, följ mitt.. men ni vet att hela grejen gör det löjligt går på alla jams som finns för att fjäska för så många som möjligt producent, breakare, rappare, graffare, spelar ingen roll lär sig allt om ett par rappare från nån håla, för övrigt ingen koll. om det inte är nåt man själv har lärt dom, om nån som rimmar börjar med mycket smink, mousse och ännu mer för alla finnar ögonen tindrar på fnasken, när dom hör att man är rappare har push up bh för vi vet att brösten inte kan bli slappare fråga om dom hört det här, så börjar dom famla med tapes vet att dom älskar mig för musiken, ja menar, vem vill va tillsammans med mig? nu stammar de hej, som vandringspokalens nya finger avtryck frågar man om dom varit med nån annan rappare, så försvinner det snyggt jag hoppas för din egen skull att du själv har hittat rätt tjej tror att dom är polare med alla rappare men är dagens skämt backstage dansar mest och uttrycker sig mest i all publik va realistisk nu, var det nån som trodde att brudar kan musik? Sorry, kunde inte hålla mig! Sett battlen igen nu, tycker nog att Mandalaten tog det, men båda gjorde bra ifrån sig!
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss
Producent
2011-06-23 11:41
schysst med -rida-svenska-hiphop-kukar-brudar ju. varför klaga på det? nice battle, yde var bättre. jag garva som fan åt disco raden. :D klockrent att han våga
"Discotéksbranden" raden kommer Yde åka på en fet smäll för, när man väl träffar honom.
http://www.myspace.com/murderdem
Vad sa Mandalaten i slutet, går fan inte höra. :S
Jag har ätit pannkaka!
Skivsamlare
2011-06-23 12:46
Fy fan vad Yde kändes wack.. Helt fel där, typ han borde syssla med annat istället för att rappa. Stel scennärvaro, hackigt flow, platta punchlines. Mandalaten var flera klasser bättre.
När du tror du gör det hett blir det bara katastrof, Göteborg, diskoteksbranden// Yde fick en del kommentarer om den raden redan där nere. Tycker inte den är så farlig dock, han nedvärderar ju inte själva händelsen utan använder den kort och gott som en liknelse.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
folk som tror att han nedvärderar händelsen är ju totalt jävla efterblivna, är ju en enkel liknelse bara.
ska vi börja bli pissed så fort någon lägger en twin tower eller tsunami liknelse nu också eller?? många svenskar i tsunamin med.. skärpning tycker jag. inte så att de va igår det hände heller.
Lets make some history boys!
Producent
2011-06-23 16:35
tycker yde fick alldeles för lite love från publiken jämfört med mandalaten, iofs hemmaplan but still. helt okey battle
People believe what they want to believe, and I want to believe you're a smart man.
Mandalaten tog den jao. Men det var jämnare än jag trodde ovh Yde har steppat upp sen senast.
http://www.twitter.com/michaelcrackson
HAHAHA fan va nice! Yde har så skön stil!
Ridå
Entvåstryk Det var personer i publiken vars brorson har dött i branden. Det är inte samma sak. Och det är inte så lätt att avgöra live vad han menade med raden, jag skulle aldrig dragit någon sån rad och om jag vetat att han skulle göra det så hade jag avrått honom. Jag blev uppriktigt sagt förvånad att ingen jumpade/konfronterade honom.
Det var som sagt nån/några som kom fram och snackade me han om det. Tycker det hade varit bra om folk tagit det med han, då hade han kanske kunnat förklara det hela istället för att folk sitter via internet och hotar med fight... :/ Förstår fortfarande ditt inlägg Crit, och det är klart det är känsligt för anhöriga. Dock tror jag (och hoppas) att även dom förstår meningen i raden nu i efterhand +att det faktiskt är en battle (=ta inte grejer fööör seriöst).
Entvåstryk Twin Towers är väl en helt annan grej när man säger något lokalt där de flesta känner nån som gick bort i branden? Jag personligen förlorade vänner där och jag skiter fullständigt i whoas politiska korrekthet utan hade boxat ner han om jag var på plats. Rabbla Det är en battle korrekt, men det är personliga saker som tas upp som rör i stort sett en hel generation i Göteborg, det är inte särskilt smart att ens yttra sig om en sån sak om han nu är rädd om sitt huve.
NateW - Jo, jag förstår det, men det beror väl helt på hur han säger det? Som sagt nedvärderar han inte grejen över huvudtaget. Det hade varit en helt annan sak om han sagt att människorna förtjänade det, för att dom är göteborgare, typ. Nu säger han istället att Mandalatens rap är lika katastrofalt dålig som branden. Är du med mig? Sen kan jag faktiskt förstå att folk kanske hade lackat på plats pga missförstånd, för som Crit säger så kan det ju vara svårt att höra detaljerna live.
men det är okej att lägga nazistdissar till polacker, då skrattar alla? visst det beror lite på kontexten å absolut det kan va svårt å höra detaljer på plats, men så länge ingen liksom gör det smaklöst tycker jag man kan skämta om va som helst. "Du tror det blir hett men det blir katastrof" Han punchlinar om nåt lite känsligt, blir lite fail på publikreaktionen. Hade jag mött en tysk hade jag dragit nazistdissar å hade jag mött en jude hade jag gjort likadant. Skulle personen va 75 å ha en nummer tatuerat på armen skulle jag nog iofs inte dra en massa nazistskit. Annars är det väl bara å spatsera fram å fråga.
Ridå
töntar som töntar sig om branden, det var en liknelse.
men det är okej att lägga nazistdissar till polacker, då skrattar alla? visst det beror lite på kontexten å absolut det kan va svårt å höra detaljer på plats, men så länge ingen liksom gör det smaklöst tycker jag man kan skämta om va som helst. "Du tror det blir hett men det blir katastrof" Han punchlinar om nåt lite känsligt, blir lite fail på publikreaktionen. Hade jag mött en tysk hade jag dragit nazistdissar å hade jag mött en jude hade jag gjort likadant. Skulle personen va 75 å ha en nummer tatuerat på armen skulle jag nog iofs inte dra en massa nazistskit. Annars är det väl bara å spatsera fram å fråga. Här har vi i mina ögon delvis problemet med den överlag fattiga svenska battlescenen. Kolla, varför dra billiga rasistskämt och liknande öht? Det finns riktigt feta battlare som bara håller sig till topic. Droppar tunga rader som är on-point och beskriver personen och vad han gjort, hur han är. Inte etnicitet, billiga rasistgrejer etc. Det är också därför jag heller föredrar en typisk rond med Tay Tay som exempel framför något med R-Man. Men igen, den svenska battlescenen är ung, kanske det blir lite mer BARS framför BULLSHIT framöver.. Fan vad jag hatar den klyschan men är ju så sann, så sann.. Kollade på lite grejer med Hollow Da Don, Cortez och Ill Mac igår, kändes som en helt annan värld vad de spottade jämfört med Mr. Cool t.ex. Nu ska det tilläggas att jag tycker både Cool och R-Man t.ex. är bland de bättre och roligare svenska battlarna men det blir liksom aldrig bra, alltid med en touch av fånighet. Det känns billigt ibland skulle man väl kunna säga.
Kolla, jag vet inte hur ni tänker men om jag kom från ett land där en viss diktator t.ex. dödat halva befolkningen för några årtionden sedan och vänner, familj förlorat anhöriga på de mest horribla sätt så skulle jag nog avsluta battlen, ta i hand och antagligen slå personen på käften utanför. Man kan säga vad man vill i en battle, finns ingen censur, men man måste också kunna backa upp det sedan om någon tar illa upp.
Jag ser fram emot när första svenska battlaren som bara fokuserar på tunga och relevanta rader kommer fram i dagsljuset. Som snackar om motståndarens musik, hans stil, vad han sagt eller gjort, hur han är och varför han suger. Istället för att han är bög, hans mamma är en hora, hans syster ska bli knullad, lite rasistpoänger, lite ordvitsar blah blah blah..
Nu vet jag att ingen här i tråden kommer att hålla med mig alls och säkert tycka att jag är dum i huvudet men det skiter jag i, smaken är som baken, ;)
Jag har väntat på den här battlen för att höra exakt vad det var han sa angående backabranden. Jag var där på battlen (nej, jag var inte en av fnittertjejerna) och man kunde känna spänningen i luften så fort han sa det. Har aldrig hört någon skämta om det eller prata om det i ett sånt här sammanhang för det är fett känsligt och kommer vara det en bra tid framöver, även om det har varit mer än 10 år sen. Just för att de flesta känner nån, eller känner nån som känner nån som dog. Inte ett smart move helt enkelt.
Ni som försvarar Discoteksbrand-raden är ju ännu mer pantade än Yde själv. Han drar en liknelse och använder branden för att visa att han "vågar", han kan ju inte själv trott han skulle få bra respons med en sån rad? Han gör det för att provocera helt enkelt. Sen att folk säger "ska vi sluta med Twin-tower och tsunami skämt också?" Ja, åk till Thailand, ställ dig i en folkmassa med 100 pers där 20 pers känner någon som dog i vågorna och skrik att "du flowar bättre än Tsunamin" så ska vi se om du kommer därifrån helskinnad. Eller åk till New York, ställ dig vid ground zeros minnesplats och skämta om WTC där. Nä exakt, så gör man bara inte. Att stå i Göteborg, mitt i en folkmassa med flera hundra pers där nästan alla är mellan 15-35 år, och säga att det blir "Hett som discoteksbranden" är respektlöst som fan, och jag hoppas verkligen någon slår Yde riktigt mycket på käften. Hade jag varit på battlen kan jag lova att jag hade gjort det.
ang raden om branden så fattar jag inte ens varför folk blir lacka då det är en liknelse och inget kränkande emot själva personerna som förlora sin liv där. och för övrigt så va den raden inte ens bra. battlet va inget super men de funka som tidsfördriv iaf.
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89
Raden vart pinsamt dålig, yde är pinsamt dålig. Men att ni gråter över en sån rad där han inte drog ett skämt över det, han drog en liknelse bara. Jag skäms.........
B
Producent
2011-06-26 09:40
jaja, nu vet ju alla vem yde är ;D just seeing winning here.
Yde ber ju om ursäkt direkt efter att han har lagt raden (02.11). Han märker att han inte får rätt respons, ber om ursäkt och går vidare.
Taztylicious tack!
GAIA P29:
Det finns riktigt feta battlare som bara håller sig till topic. Droppar tunga rader som är on-point och beskriver personen och vad han gjort, hur han är. exakt. jag tycker också det är fetare att droppa saker som är personliga dissar, men det förutsätter nånastans att man känner varandra, eller iallafall vet en massa personliga saker om den man battlar.
men vadå, även i USA är det väl mycket "du är så dum att om nån ger dig ett papper med
var god vänd skrivet på båda sidor är du sysselsatt i flera timmar"?
Ridå
Töntnörden Jodå, det finns mkt billiga rappare där också, kan nämna en hel drös. Fast det finns riktigt bra rappare också som kickar tunga rader utan massa fånerier.
"Discotéksbranden" raden kommer Yde åka på en fet smäll för, när man väl träffar honom. co sign på den..
Det e inget man skämtar om här i gbg, jag har sett för många familjer gråta över detta. Spelar ingen roll om ni säger hur "löjligt" de e o bli sur över det. Om ni hade kännt någon där så hade de inte varit så löjligt längre.. fuckin respektlöst..
http://www.myspace.com/cliq75 "LVT baby baby!"
Jag ska göra ett sista försök att förklara Ydes sida i det hela.
Han gör det för att provocera helt enkelt. Jag känner karln mkt väl och kan säga att det inte handlar om att provocera publiken för att han "vågar". Det är en rad med anknytning till Göteborg, och eftersom han inte är därifrån visste han inte att det var ett så pass känsligt ämne och han hade inte räknat med att folk fortfarande skulle ta så illa vid sig. Dessutom, han och Mandalaten hade bara fem dagar på sig för förberedelser (+ att Yde hade en massa privata angelägenheter i samma veva) och jag är övertygad om att han helt enkelt inte tänkte steget längre. Jag tror inte att han hade lagt den raden om han haft bättre koll på att det fortfarande är så pass känsligt.
Dessutom, SOM SAGT,
så har raden inte minsta antydan till att göra narr av händelsen i sig . Han använder liknelsen för att visa att Mandalaten är lika katastrofalt dålig som branden. Varken mer eller mindre.
Jag kan förstå att folk är upprörda, men se det för vad det är. Uppsåtet har aldrig varit att vara respektlös mot dom som drabbats av branden. Försök släppa det och fokusera på battlen i övrigt istället. :)
sen så glömde ja skriva att battlen ändå var ok för o vara 5 day prep. var lite upprörd. sho!
http://www.myspace.com/cliq75 "LVT baby baby!"