I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Video] The O-Zone Battles: Mister Tom vs Dimorf Metrik

Svensk Hiphop - Battles

2011-07-06 20:55

[Video] The O-Zone Battles: Mister Tom vs Dimorf Metrik

"Alla hiphopskallar, battlefans och folk som i största allmänhet gillar att titta på vuxna människor stå och smutskasta varandra! Här kommer senaste eventets fjärde battle - Mister Tom mot Dimorf Metrik. Båda är nykomlingar på battlescenen och det är en ära för oss på O-Zone att de valt att köra sina debuter här. För er som inte vet så kan inte domarna rösta OT längre, men matchen kan gå till övertid om båda sidor får lika många röster!

Eventet hölls 28:e maj 2011 på Mejeriet i Lund.

Se till att följa oss på Facebook, Youtube och vår officiella hemsida! The O-Zone är ett arrangemang i samarbete med Dubcnn, Digital Dirt och Whoa. Stort tack till våra sponsorer Dirty Gorilla och Medborgarskolan.

http://www.dirtygorilla.se
http://www.dubcnn.se
http://www.whoa.nu
http://www.kulturmejeriet.se
http://www.medborgarskolan.se
http://www.theozonebattles.com

/The O-Zone crew"

www.theozonebattles.com

Sugen på att delta? Ladda ner anmälningsblanketten på hemsidan och skicka till [email protected]

2011-07-06 21:00
Rätt kille vann

Fett kul battle skrattade högt flera gånger, lagom blandning av billiga och finurliga rader :)
There ain't no dick like the one I've got
Producent

2011-07-07 00:10
Grym debut från båda
Sångare

2011-07-07 00:37
Den svenska scenen är verkligen tunn som vatten. Bakom toppnamnen finns ingenting. Det säger mycket när två totala nonames direkt får stå inför O-Zones publik och tyvärr inte lyckas leverera. Proving ground hade vart nåt, men inser att det finns för få battlare.

Tror scenen hade mått bra av att få in ett par tunga eller iaf halvtunga namn från musiken. Typ alla MBMA, alla förortsrappare i Sthlm, etc. Kan inte tänka mig att dessa herrar skulle ta mer än Pesci gjorde, t ex? Vild spekulation från min sida.
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin".
Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län

2011-07-07 01:01
Första svenska battlen någonsin (har sett alla från O-Zone, Basementality hittills) som jag stängde av innan den var färdig. Orkade bara första ronden sen fick det vara nog. Vill inte hata, det var helt enkelt bara väldigt, väldigt tråkigt. Nice att de går upp och kör iaf, säkert var de lite nervösa i debuten osv.

2011-07-07 01:55
S-oteric P25
Tror scenen hade mått bra av att få in ett par tunga eller iaf halvtunga namn från musiken. Typ alla MBMA, alla förortsrappare i Sthlm, etc. Kan inte tänka mig att dessa herrar skulle ta mer än Pesci gjorde, t ex? Vild spekulation från min sida.

Ja exakt. Ligorna borde även ta in Ingemar Stenmark för han är jävligt bra på skidor, dom borde även övertala svenska CS-mästarna att ställa upp, dom är fantastiska på att döda terrorister i datorn... En annan idé är att arrangörerna anstränger sig lite och ser till att Bengt Magnusson som är en extremt pricksäker nyhetsuppläsare ställer upp i en battle, så det blir lite klass på skiten.

Vet att du är en fan till RiS, men håll käften annars blockar jag dig från whoa.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-07-07 02:04
S-oteric

Hmm.. Frågan är om de skulle kicka så publiken uppskattade det ens? Kolla, vad tror du händer om förortsrappare kommer in och kör sina rader? Jag tror tyvärr inte att det uppskattas riktigt av publiken, de vill nog hellre ha bajs, bög och mammaskämt hela dagen. Säger inte att det är något "fel" på det, gillar de ordvitsar och skämt så är det cool, to each his own liksom. Finns inga "fel" eller "rätt", bara smak och preferens. Svenska (prewritten) battlescenen är såpass ung så den har nog inte hunnit förgrena sig, nischa sig eller variera sig särskilt mycket ännu. Det kommer nog med tiden ska du se. Skulle någon fråga Organismen, ADL, GTICY eller någon annan random rappare om de ville vara med så skulle de nog tacka nej. Inte för att det är något fel på arrangemangen, publiken, arrangörerna eller något annat överhuvudtaget. Snarare för att de antagligen inte känner att det är rätt plattform för dem. Du ser liknande i de internationella ligorna.

2011-07-07 08:35
Fan klagar folk på? tycker båda gjorde bra ifrån sig för en debut

Rätt snubbe vann dock, Mr tom verkade freestyle en hel del, props för att han lyckades göra det utan att det blev pinsamt
I hate to advocate drugs, alcohol, violence or insanity to anyone, but they've always worked for me.

2011-07-07 17:19
Ja Mister tom tog åt sig av "första regeln; om man tappar bort sig fortsätter man rappa" och gjorde det bra
Sångare

2011-07-07 18:38
En bra rappare är en bra rappare och scenen behöver nytt liv eftersom den står och stampar något. Jag hatar förortsrap mer än allt annat, men det är tyvärr där dom största namnen finns i dagsläget. Släng in Stoor eller Pato Pooh eller vad fan allt dom heter i detta spelet och säg mig att scenen inte skulle må bra av det? Det hade skapat hype och dragit till sig talang, istället för random småpojkar i keps och hoodie som sitter framför datorn och säger "I CAN DO THAT!".

Eller så kör vi ett varv till och fortsätter para ihop profiler som "Michael Crackson" och "Psyclone" med legender som "Jojje" eller "Mandalaten". Personer som ingen någonsin hört talas om innan battle rap satte igång och som bevisar gång på gång att det finns en anledning till det.

Ärligt talat, ni går igång på detta?

Denna typen av battles har över ett år på nacken och mer än hälften av alla som kör är helt omöjliga att titta på. Ska det behöva vara så? Många av er är ute på eventsen och vill inte snacka skit om andra rappare. Men om vi ska vara ärliga mot varandra så vet alla att det finns 5-6 namn som håller måttet och tar scenen framåt, resten är ren och skär skit.
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin".
Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län
Rappare

2011-07-07 19:20
Känns tokbull att kommentera, men kan inte låta bli.

Tycker att det är en utomordentligt bra debutbattle,
Trots att man kan kan lukta nervositet på mils avstånd.

Jag håller med om alla domslut förutom ett, "Vadå trampade vatten, och vadå inte rimmade? Har killen hört talas om assonansrim? Sen att mitt rimschema var lite annorlunda kan jag hålla med om. Och ja, "punchlines är ju subjektivt, om man tycker bögskämt är bra så låt det gå. Rensa öronen "Speakon" eller köp ett Iq-tilläg.
En sak var på pricken, att det lät som Spoken Word Vs Battlerap. Inte lätt att vara arbetskadad.

PS/
S-oteric
Det behövs fler nya namn, övning ger färdighet. Smaken är som baken. Låt folk göra sin grej, så kanske det tillslut finns nån även du kan "titta på".

Peace!

"Dimorf Metrik Aka Din mammas nya kille"

2011-07-07 22:48
S-oteric, varför skulle det spela någon roll om man har hört talas om folk innan de började battla? Jag tycker att både Crackson och PziClone är bra battlare, och jag är rätt säker på att kids med kepsar och hoodies, kids som verkligen vill battla, gör jävligt mycket bättre ifrån sig i ringen än en halvkändis som battlar för att få lite pengar.

Ja, jag går igång på detta, och ganska många andra också.
Ett år kanske låter som mycket för dig, men det är inte så många battles per rappare. Jag blir istället förvånad över hur snabbt vissa rappare har utvecklats på en handfull battles, till exempel Crackson och PziClone. Kolla på deras första respektive senaste battles.

Jag har absolut ingenting emot att "snacka skit" om andra rappare, så länge det handlar om deras skills som battlare. Men jag håller verkligen inte med dig om att det bara är 5-6 battlare som håller måttet. Först och främst ska man ta i beaktande att folk kör olika stilar, och fansen gillar olika stilar. Jag är till exempel inte ett fan av Kodeins och Mandalatens tag team, men många tyckte att det var asfett, för folk gillar olika saker. Om du tycker att mer än hälften av alla som battlar är omöjliga att titta på så ligger problemet antagligen hos dig, för jag, och säkerligen många andra, kan "genomlida" de flesta battles som släpps i Sverige.

Jag håller med om att en bra rappare är en bra rappare, men en bra rappare är nödvändigtvis inte en bra battlare. Varför ska scenen ha ett nytt liv när den redan har ett?
twitter.com/KalleBalikblek

2011-07-08 00:27
Tycker att de 3 senaste O-zone battles har legat sjukt långt under den ribban som hela RiS ( let me correct myself, inte Hyper ), Jimmy Pistol, Third Eye och Henry Bowers har lagt tidigare. Känns som att hela scenen har blivit ett jävla ryggdunks-kalas, och att publiken tycker det är sjukt tungt att rimma på 'horkläder, solfjäder, stor bäver'. Bitch please, det gjorde jag när jag satt i battleforumet när jag var 14, för fan.

Det känns som att det måste sållas bland de aktiva battlarna för att skilja ut de som faktiskt är duktiga på att battla från dom är som är mindre bra. Eller att de mindre bra steppar upp sitt game och slutar dra 14 rader rimrunkeri för att de får mest reaktioner.. De måste börja ta sitt ansvar för att utveckla scenen, det funkar inte längre. Har inte kunnat se klart på de 3 senaste battlesen, och det säger en del om kvalitén

Well, förstår knappt själv vad jag skrivit, men det leder väl till en diskussion vilket ett forum är till för.

Vi påpeka att mitt inlägg dock inte enbart gäller Ozone utan av BB, även fast jag bara tagit med Ozone-battlare.

2011-07-08 02:17
Ryggdunkskalas? Nu tar du i lite. Det finns redan tillräckligt mycket folk med nolltolerans mot battlare som inte kör "felfritt". Ibland träder hat-monstret i mig upp och härjar också, men det är konstigt att kräva en tio-av-tio insats av nån som kör sin första battle. Om man verkligen är intresserad av se den svenska battlescenen växa så måste man investera tid i nya rappare och låta folk begå misstag (kolla på Mr Cool t ex). Personligen har jag inget stort intresse av att se Organismen, Pro P osv göra comebacks. Är inte så hemskt intresserad av att se halvkända namn battla heller.

Mer nytt folk! Här är nykomlingar som gjorde "svaga" första intryck som jag vill se i battles igen > Nu-messiah, Joe Natural, Irritated, ET, Dictionary, K Sluggah och Mfs, säkert glömt nån. Man behöver inte ha ett event, men man kan ändå få ihop något så att dessa och flera andra kan få flera chanser för att kunna bli bättre. Måste inte alltid handla om liv och död.

2011-07-08 02:17
Stor hade pajat battlescenen helt och hållet
 http://www.myspace.com/murderdem

2011-07-08 02:24
Bra debut av Dimorf! Mindre bra av Mister Tom, men jag ser fram emot att se båda i battles igen. Haha en rolig grej som någon la märke till, citerar

Var det bara jag som tyckte att Nicko Mack blev lack varje gång de nämnde Storhets?? 02:58 ("håll käften!") och 04:50 (lackar)

PS. han står högst? upp brevid Smo Jo ;)

2011-07-08 04:06
hahaha vilken rolig lite notis du gav Eylem. men jag kan faktiskt förstå Nickos frustration att se dessa 2 dissa en snubbe som glömde texten. när deras framträdande inte va något att hänga i granen. men ja, dom gjorde bättre debut än storhets iaf. ska för övrigt bli kul att se storhets igen, se om han e nåt bra för de har jag ingen aning om ännu ;P
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough
www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89

2011-07-08 08:56
hahaha fan va kul det där med Nicko Mack =D
I hate to advocate drugs, alcohol, violence or insanity to anyone, but they've always worked for me.

2011-07-08 11:13
Eylem: Stod bredvid honom och några ord yttrades, ja. Haha...
http://www.twitter.com/michaelcrackson

2011-07-08 11:30
Eylem
Ryggdunkskalas? Nu tar du i lite. Det finns redan tillräckligt mycket folk med nolltolerans mot battlare som inte kör "felfritt". Ibland träder hat-monstret i mig upp och härjar också, men det är konstigt att kräva en tio-av-tio insats av nån som kör sin första battle. Om man verkligen är intresserad av se den svenska battlescenen växa så måste man investera tid i nya rappare och låta folk begå misstag (kolla på Mr Cool t ex). Personligen har jag inget stort intresse av att se Organismen, Pro P osv göra comebacks. Är inte så hemskt intresserad av att se halvkända namn battla heller.

Det handlar inte om att alla battlare ska göra felfria debuter, utan att man inser vilka som har potential och vilka som inte ha det. Mr Cool freestylade sina första battles, det säger fan en hel del, så att honom som ett förslag är fel. Jag kan inte komma på någon som har vart dålig i sina första battle, men är en av de bättre idag.

Ang ryggdunkandet så har du rätt, kanske var att ta i lite för mycket, men jag har upplevt det som att ha battlare har ryggdunkat någon de battlat, trots att denne har gjort bort sig fett. Visst, det krävs balls för att gå upp o ställa sig i ringen, det kan man ge props för. Men att försvara någon annans rader är bull, när raderna just är bull.

Jag tycker också att man ska ta in nya namn, absolut, hellre det än gamla rävar. Men som sagt, det handlar om att man måste pusha de som har potential. Vill inte höra Michael Cracksons monotoma jävla rimrunkeri, killen kan komma med halvdana rader men hans närvaro o delivery fuckar allt. Han har låtit så i alla sina battles. Sluta ge såna som honom battles, annars kommer scenen utvecklas sjukt långsamt.

Sajjk i senaste Basementality, han var fet. Hade ok rader, ett bra delivery och schysst attityd. Honom ser jag gärna mer av, det var faktiskt den första battlen på sistone som jag sett klart.

2011-07-08 17:13
alxpds
Tycker att de 3 senaste O-zone battles har legat sjukt långt under den ribban som hela RiS ( let me correct myself, inte Hyper ), Jimmy Pistol, Third Eye och Henry Bowers har lagt tidigare. Känns som att hela scenen har blivit ett jävla ryggdunks-kalas, och att publiken tycker det är sjukt tungt att rimma på 'horkläder, solfjäder, stor bäver'. Bitch please, det gjorde jag när jag satt i battleforumet när jag var 14, för fan.

Ser fram emot att se dina battles. =)

2011-07-08 17:49
S_A_N
Visst, om jag hade vart tillräckligt modig för att ställa mig framför folk för att battla, eller kunnat ha ett någorlunda flow, men har tyvärr taktkänsla som ett kylskåp. Saken är den att jag tycker att det är fel att rimma utan reson, bara för att publiken tycker det låter häftigt. Kanske tyckte battlarn att det låter bra, trots att i många fall inte gör det, eller så gör battlarn det för att publiken köper det. Det är fan som att ge en nyfödd unge bajs att äta, bara för att den inte vet bättre. Dont feed the troll liksom.

2011-07-08 18:48
Palla dilla om "Scenen" här. Skapa en nytråd.
Kommentera battlen istället, eller låt bli.
//Crooked//

2011-07-09 00:06
alxpds

Har inte sett den dära Sajjk, ska ta och kolla upp!

Visst, hos vissa syns potentialen miles away, och det är glasklart att dessa kommer göra bra ifrån sig i andra battles. Mr Cools första insats fick mig dock inte att tänka så, snarare tvärtom. Efter det körde han mot Tay och därefter mot Third Eye/O-hund och blev en av mina favoriter. Nu när han har kött på benen kan det vara lägligt att ställa högre krav på honom, kritik gör sig bäst hos dom som kan hantera det. Sen så kan man fråga sig hur mycket just Mr Cool bryr sig om folks åsikter haha..

Jag håller med dig om Crackson, hans utvecklingskurva är inget som blåser av hatten på mig heller, men va fan, han utvecklas åtminstone :o) Tror scenen mår bra av att det är olika nivåer bland rapparna, på så sätt kan Sven-Göran trappa upp utan bli utklassad av nån som Henry Bowers i första balten och Henry Bowers behöver inte möta nån ny kid. Eller så kan det vara roligt att se en ny snubbe utklassa en oldie.

2011-07-09 00:28
"balten" :o)

2011-07-09 00:58
Fy fan vad mycket rolig läsning. Sitter och kliar mig i huvudet över flera personers resonemang samt det faktum att vissa tenderar att göra någonting negativt av alla trådar.

Kritik är viktigt men jag försäkrar er om att ni som bara går in och sågar och gnäller inte gör att någon utvecklas - tvärt om, ni gör hela scenen skitnödig. Om ni vill att battles ska utvecklas förstår jag inte varför ni skriver på det sättet ni gör istället för att ge konstruktiv kritik. Tror ni att nya personer vill gå in i battles när det här är bemötandet man får. Inga nya rappare = ingen utveckling för scenen.

Vi som battlar/arrangerar och går på battles gör det för att det är kul och ingen av oss har något ansvar att uppfylla en handfull griniga Whoa-människors idé av hur en battle ska se ut. Är det så svårt att fatta att det du tycker är bra kan vara dåligt i en annan persons ögon och tvärt om?

Battles blir bara större och större och folk uppskattar det verkligen. Det är skitkul att själv hålla på med det och mer än så är det inte. Alla har olika smak men om folk inte diggade de battlesen vi har i Sverige skulle det inte bli fullpackat på alla event.

Alla har givetvis rätt till sin åsikt men det känns bull när personer ska sitta och klaga på allt som läggs upp. Om 99% av alla battles och battlerappare är tråkiga/kassa - varför i helvete fortsätter man titta och dedikera halva sitt liv åt att vara inne och kommentera.

Ska man sitta anmärka på andras texter/framförande vill jag dessutom understryka att det är väldigt enkelt enda tills man själv står där inför svenska folket. Det är en HELT annan sak när man väl står där.

Slutsats: Ni som påstår att alla utom 6 rappare är kassa och att ni själva är mycket bättre - anmäl er och ställ upp i en tävling så får vi se om vi plötsligt har 7 bra battlerappare i landet. Ni som måste tvinga er igenom 90% av battlesen ni ser - SLUTA KOLLA PÅ DEM!!!!!

Missa inte The Ring Battles på Elements Linköping den 28 april!
Producent

2011-07-09 01:25
Bra debut av båda. Dimorf tog det. Ska bli kul att se han i nästa battle och med lite mer kött på benen. Props!

Peace
http://www.youtube.com/watch?v=6LxpYUTfHZA