I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Event] The O-Zone & The Ring Presenterar: Vendetta (rap-battle turnering!)

Svensk Hiphop - Battles

Arrangör

2012-01-01 22:27

[Event] The O-Zone & The Ring Presenterar: Vendetta (rap-battle turnering!)

Klicka här för större bild

Nu kickar vi igång 2012 med att lansera Sveriges första turnering i detta format. Turneringen går under namnet Vendetta och är ett samarbete mellan The O-Zone och The Ring. 

Det är snart två år sedan det första eventet i Sverige gick av stapeln och sedan dess har scenen vuxit sig stor och stabil, många skickliga battlerappare har kommit fram och många arrangörer och eldsjälar har hjälpt till att bygga upp scenen. En intressant trivia är att totalt har 105 st svenska rappare ställt upp och battlat i detta formatet i Sveriges samtliga ligor. Vi vill passa på att tacka alla rappare som lagt ner tid och energi för att komma till våra events och underhålla. Detta är också en av anledningarna till att vi nu vill göra något nytt och roligt för hela scenen. 

Turneringen, som är en traditionell utslagsturnering, kommer att pågå under minst fyra events under 2012 och bestå av 16 st deltagare och det är såklart one-on-one-battles som gäller. Segraren kommer att erhålla 10 000 kr i vinstsumma, tvåan får 3000 kr och trean går hem med 2000 kr i fickan. Vi vill såklart att så många som möjligt ansöker, det enda egentliga kravet är att du ska ha gått två battles tidigare i detta format. Tyvärr kommer det vara omöjligt för oss att ta med alla som ansöker då det endast finns 16 st platser, men ju bättre vi kan göra denna turnering desto större kan vi göra det nästa gång.

Vilka 16 rappare som kommer att medverka avgörs av en tillsatt kommitté, självklart kommer inga eventuella deltagare ingå i denna kommitté och det läggs stor vikt vid opartiskhet. Alla ansökningar hanteras med största diskretion, dvs enbart de som får en plats i turneringen kommer att "avslöjas". Mer detaljerad information och villkor hittar ni i ANSÖKNINGSBLANKETTEN

www.theozonebattles.com
www.theringbattles.com

2012-01-01 22:33
söft!!!
Ålltzen, Växjö, Bremen.
Admin

2012-01-01 23:27
Fet skit! Lycka till!

2012-01-01 23:27
scoooo!

2012-01-01 23:44
sjukt fett!
http://www.youtube.com/dddnicemusik

dddnicemusik @ youtube.. PRENUMERERA

2012-01-02 00:20
niceness

(Inlägget ändrat av Oracle pga offtopic 2012-01-03 09:25:32)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-01-02 00:35
Det står och faller helt på sättet domare och dylikt kommer utses.

Arrangör

2012-01-02 00:47
brb2009 P33

Vi instämmer med dig och har sett risker i detta själv och kommer därför lägga ner mer krut och större vikt än någonsin tidigare på att hitta så passande och "pålästa" domare som möjligt i våra turneringsmatcher.

Mvh

Rappare

2012-01-02 01:18
jävligt fet grej! Bra jobbat!
fosho

2012-01-02 01:40
riktigt jävla fett. känns dock bull att veta på förhand att man med största sannolikhet inte kommer kunna se vartenda en match live, men man kan alltid hoppas!
hursomhelst är detta ett fett initiativ, 2012 kommer bli ett sjukt battle år. det händer mkt på svenska scenen nu, så jag kan ju bara inbilla mig om vilka matcher vi kommer att få se ifrån bl.a KOTD & Dont flop.

personligen hoppas jag mest på en battle som innehåller Iron Solomon.
och om jag ska utge en drömbattle i Sverige så får jag nog säga Mr Cool vs Henry Bowers. (Shazaam och Cool kommer ju ske, så de är ett plus!)
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough
www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89

2012-01-02 01:56
brb2009 skrev:
Det står och faller helt på sättet domare och dylikt kommer utses.

Dom får ta in knamelis och köra genomgång av Judging system 2.0

Han är iaf inne på något, tycker inte att 2-1 i ronder alltid är en vinst i matchen eftersom man kan bygga upp något under dom första ronderna för att få ihop ett extra bra avslut i sista ronden.

Hörde att det var 3x60 sekunders ronder första omgången och sedan 90, stämmer det?

Riktigt kul initiativ, ser fram emot det här! Känns som dom som är med kommer komma laddade och välförberedda när det är något på spel på ett annat sätt!
Hon checkar in mig från andra sidan baren.
Du checkar in dig och uppdaterar status raden.

2012-01-02 02:34
Dom får ta in knamelis och köra genomgång av Judging system 2.0

"10 point must system" som han stulit från boxningen menar du?

2012-01-02 02:44
Exakt, inspirerat där ifrån ja.
Skivsamlare

2012-01-02 12:33
Fett!

Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2012-01-02 12:54
han den blonda snubben som brukar döma o-zone borde ni plocka in !
Alltid on point tycker jag ! kommer inte ihåg va han heter och orkar inte kolla upp

"jag sköt Lincoln" <-- den snubben
I hate to advocate drugs, alcohol, violence or insanity to anyone, but they've always worked for me.

2012-01-02 13:42
Du menar legendaren Tom Samuelsson
Följ mig på twitter! @grizzlymusik

2012-01-02 14:36
speakon är riktigt bra dommare #0415represent

2012-01-02 16:10
Speakon ringer en klocka! han borde absolut va en av dommarna!
I hate to advocate drugs, alcohol, violence or insanity to anyone, but they've always worked for me.
Admin

2012-01-02 16:19
Då kommer dessutom battlarna känna sig pressade att göra mycket rebuttles! Mer rebuttles åt folket!
Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com
Missa inte världens bästa radioprogram Starka Personligheter.

2012-01-02 17:29
Detta är så sjukligt fett, nästan så jag vill fälla en glädje tår. 2012 ser ut att bli ett fett år för den svenska battle/hiphop-scenen!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-01-02 19:23
Vi instämmer med dig och har sett risker i detta själv och kommer därför lägga ner mer krut och större vikt än någonsin tidigare på att hitta så passande och "pålästa" domare som möjligt i våra turneringsmatcher.

Med andra ord så få "hemmaplans" domare som möjligt då i varje stad, eftersom det är det största problemet i övriga ligor.

Dom med i särklass mest cred (förutom några få) är ju andra battlare, dock antar jag det blir väldigt svårt att bruka här då dom flesta kommer vara involverade i denna prylen.

2012-01-02 20:20
fett jävla initiativ, ser verkligen fram emot turneringen :D väldigt proffsig look.

tycker att domarna är mycket bättre nu. det var bra motiveringar sist i The Ring (tänker mest på Nomad vs Mr Cool) och domarskaran i senaste O-zone hade riktigt bra namn, behöver inte vara bra för det, men det såg lovande ut.

2012-01-02 23:01
Vi kommer göra allt i vår makt för att omständigheterna ska vara så rättvisa i turneringen eftersom och det gäller både val av domare, plats för matcher o.s.v.

Kan inte gå in på så mycket detaljer innan vi vet vilka som ska vara med o.s.v. men mer info kommer längre fram.
Missa inte The Ring Battles på Elements Linköping den 28 april!

2012-01-02 23:31
Då är nästa fråga, får ni själva vara med :D

Jag hoppas det.

2012-01-02 23:50
Får, får vi men vi men det är inte bestämt ännu. Jag kan bara tala för mig själv men inser att det är risk att det blir en del snack om exempelvis jag väljer att ansöka (det är givetvis då inte jag själv som beslutar om jag platsar i turneringen eller inte) men samtidigt har jag ju kört i The Ring utan problem.

Skulle det bli så att jag ansöker och blir uttagen skulle vi då vara extra försiktiga med val av domare, plats o.s.v. Jag kan ju till exempel säga att jag hellre tar en match med oddsen emot mig (bortaplan and what not) än att folk tror att något skulle vara uppgjort.

Vi får se hur det blir. Hoppas nu på att vi får in riktigt mycket ansökningar så att det blir intressanta matcher.

Det jag tycker är roligt med hela den här grejen är att om Mr Cool skulle vilja stå som vinnare i slutet, måste han förr eller senare (troligen) ta sig förbi R-man, detsamma gäller rappare som Ohund och Third Eye o.s.v. Nu menar jag nödvändigtvis inte att någon av dessa behöver vara den som vinner men man kommer få se matcher mellan rappare som kanske aldrig skulle mötts o.s.v.

Kommer bli hur fett som helst!

2012-01-03 00:03
Kommer bli hur fett som helst!

Word! Så taggad för att se resultatet!

Kommer ni köra battles lite runt om i Sverige, eller blir det bara Skåne och Lindköping?
"Visst är det vackert.."

2012-01-03 00:13
Damn, där sa du nåt alltså, mr cool vs r-man, det borde stoppa pressarna

2012-01-03 00:41
jaojao_ skrev:
Damn, där sa du nåt alltså, mr cool vs r-man, det borde stoppa pressarna
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough
www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89

2012-01-03 00:45
-PziClone-

Det är bara att kolla på KOTD, där deltar alla ändå och Sketch driver ju en av divisionerna, visst ibland blir det lite snack iof blir det, det oavsett om domarna kommer ifrån samma stad eller inte. Folk har alltid olika uppfattningar och så är det i något som är subjektivt.

Så länge en domare kan förklara i kameran hur han tänker och varför han lägger sin röst som han gör så har iaf inte jag några problem med honom/henne om han inte direkt säger jag hejjar på den här killen så han går vidare!

Annars får ni väll köra en so you think you can judge tävling och få fram domarna så ;)

Är det Sthlm, Lund, Malmö, Linköping som gäller?
Arrangör

2012-01-03 01:58
Bobban
Det kommer med stor sannolikhet hållas i städerna du nämnde. Andra städer kan bli aktuella också!

(Inlägget ändrat av Oracle 2012-01-04 22:52:33)

2012-01-03 03:35
Vore väldigt tråkigt om arrangörer inte kunde vara med i det här. Vet inte exakt vilka som är involverade var, men vore tråkigt om t.ex PziClone inte skulle vara med och delta på samma villkor som andra. Finns så klart problem med det med, men folk kommer klaga oavsett, och det andra alternativet är definitivt det sämre.

Stort intiativ oavsett, ser verkligen fram emot detta.

2012-01-03 15:36
Jag håller helt med Hipsterkung.

(Inlägget ändrat av Oracle pga offtopic 2012-01-04 22:55:11)

2012-01-03 17:14
Ni borde ta in lite feta domare! ett sett att få upp sveriges ögon ännumer för battles är om ni har mer kända dommare...
Förstår självklart att det kanske skulle vara sjukt dyrt och kanske helt ogenomförbart, men varför inte ha Petter, Promoe, Timbuktu eller något annat större namn inom svensk hiphop som domare?
Det skulle ja gärna se, och höra deras motivationer om varför dom dummer på ett viss sätt...
men som sagt, fattar att det kanske skulle vara sjukt dyrt och kanske helt ogenomförbart

2012-01-03 17:29
NesO skrev:
Ni borde ta in lite feta domare! ett sett att få upp sveriges ögon ännumer för battles är om ni har mer kända dommare...
Förstår självklart att det kanske skulle vara sjukt dyrt och kanske helt ogenomförbart, men varför inte ha Petter, Promoe, Timbuktu eller något annat större namn inom svensk hiphop som domare?
Det skulle ja gärna se, och höra deras motivationer om varför dom dummer på ett viss sätt...
men som sagt, fattar att det kanske skulle vara sjukt dyrt och kanske helt ogenomförbart

Bra tanke, men då krävs det iaf för mig att dom är insatta som promoe tex i battle. Eftersom det är konstanta referenser till andra battles och man återanvänder scheman å så och det är iaf för mig en viktig del och en bra domare ska uppskatta och framför allt uppfatta det när det används på ett bra sätt.
Arrangör

2012-01-03 17:47
Vill passa på att tacka för all positiv respons vi fått i tråden, kul att folk uppskattar initiativet och kommer med idéer och förslag.

NesO
Det är definitivt en bra grej du nämner. Senaste O-Zone eventet i Sthlm hade lite mer namnkunniga domare(i dubbel bemärkelse, haha).

Ju fler stora namn som på ett eller annat vis är involverade i battlescenen desto bättre. Dock är det så klart som Bobban skriver, det vill till att de är insatta för att kunna döma, som t ex Öris och Promoe som nämnts.

Moderator

2012-01-03 20:45
Kan bli riktigt jävla nice detta =)
//TW

2012-01-04 04:08
Klart som fan att ni ska vara med Pzyclone, hade varit skit bull annars.. Ger domarna er fördelar för att ni är hosts kommer det bara vara skit för er liga i framtiden.

Lösningen är neutral ort, självklart ska inte du t.ex battla i Linköping.

2012-01-04 18:45
å andra sidan är ju Saxell ett stort namn inom svensk hiphop men han dömer ju förfan som ett grottmongo.

2012-01-05 02:01
alltså ska inte folk som inte har battlat framför kamra battla de tycker ja vore överfett --- för att dem som sponsrar och är delaktiga i detta event har väl pngar så dem klarar sig ge pengarna till nån som förkänar de istället...

försöker inte låta hatisk men, en liten poäng finns faktikt tän på kung henry , shazam, tay tay, dem åker utomlands spelar tror de e fler ungdomar som har lika bra teknik som dem om inte bättre som är värda en plats på rap-battle scenen utomlands,,

döm mig inte nu Kung henry,, tvärfet, Shazam är grym freestyle, tay tay grym på texter ,,,

men jag tror att de finns en 18 åring med samma rim lexikon som Henry, freestyle som Shazam och TayTays texter...

Sorry om det är särskrivet har dyslexi,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Tänka på dem Varma orden till Rappare eller spoken word artisterna som inte får synas framför kamran,,,,,, skulle villja se nya ansikten som har lika bra talang om dessa exempel ,,, eller kanske bättre

2012-01-05 04:03
Dyslektiker eller ej, du bör veta skillnaden på "," och ".".

OnT, Newbloods event och liknande är till för det du beskriver, tycker verkligen inte man ska hålla på att gambla och chansa på att det finns "en 18 åring med samma rim lexikon som Henry, freestyle som Shazam och TayTays texter.."

Utan etablerade namn och battlare som bevisat sig som jävligt feta tycker jag endast skall delta då det kommer bli sjukt mycket mer underhållande att följa och se på imo.
"Visst är det vackert.."
Toastare

2012-01-05 09:50
Nu har jag anmält mig! Leggooo!
www.twitter.com/jimmypistol232
Admin

2012-01-05 10:59
för att dem som sponsrar och är delaktiga i detta event har väl pngar så dem klarar sig ge pengarna till nån som förkänar de istället...

Ingen i battle-Sverige är rik och i princip ingen tjänar pengar alls på att battla. Det kan bli konstigt om folk tror det.

2012-01-05 11:48
corephase P19
helt klart,,, men måste man ha varit med på kameran för att kunna bevisa att du e bättre ?????
tror inte de hur kom Henry fram tror du .... han va me i tv... Shazam hur tror du han kom fram han rfeestylede med en av sveriges fetaste rappare genom tiderna true story om man ska vara battle intresserad......

kanske skulle vara kul med nya / fler Nya battlare under 2012 som vet om att de finns en chans att känna en slant kanske får tillfellet i akt att börja battla men man vill bara ha folk som redan har bevisat att dem kan battla ta fram nya namn som Jimmy pistol Grizzly, skrytmåns, finns ett ex antal till ,,,,,, men vill vi inte ha en större utspridning på battle rappare ,,,,, jag skulle villja de ja säger inte att ja hatar dem som rappar / battlar utan att kanske t fram kanske 100 nya namn som e värda en chans om allla fattar

2012-01-05 12:01
Testosteron P21
Scenen tjänar pengar, inte sant, The ring battles drar väl in pengar ,,,,,???

inträde kostar en hundring eller 50 kronor om man är medlem på klubb eller känner nån,,
fattar vad jag menar

ozone tjänar med pengar...

basementality tjänar också pengar
ja säger inte att battla rapparna är rika
men dem flesta jobbar väl hoppas jag :D

2012-01-05 12:09
Thomas-ee

Tror ingen arrangör stoppar direkt mkt pengar i fickan efter ett event. Pengar går till events och utrustning, för att hålla scenen levande liksom...
Admin

2012-01-05 13:14
Thomas_ee skrev:
Testosteron P21
Scenen tjänar pengar, inte sant, The ring battles drar väl in pengar ,,,,,???

inträde kostar en hundring eller 50 kronor om man är medlem på klubb eller känner nån,,
fattar vad jag menar

ozone tjänar med pengar...

basementality tjänar också pengar
ja säger inte att battla rapparna är rika
men dem flesta jobbar väl hoppas jag :D

De flesta pengar som "tjänas" går direkt åt till utgifter som man har när man håller i ett battleevent. Ingen involverad har fått såpass mycket pengar genom battles att de "klarar sig" och kan ge pengarna till någon som "förtjänar dem".

2012-01-05 15:06
För det första är Henry en erkänd rappare och spoken word artist innan han gav sig in i battlescenen.

Om det finns en hungrig battlare där ute har dom haft chansen flera gånger att vara med på newbloods och liknande event och en tunering som har 16 platser kommer ska man väll ge plats åt dom som kan anses som dom 16 bästa?

Inte en plats för att chansa och att utesluta någon som tex Grizzly eller Pistolen för att det kan vara en 18 åring där ute som kanske kan leverera.

Sen kan jag verkligen hoppas att dom bästa anmäler sig, så att det inte blir tråkiga matchups.

Det kostar att ta in 10 rappare, alla bor inte på samma ort så då kan vissa vilja ha ett hotellrum, tågbiljett/bensinpengar. Hyra av kamerauttrustnig kan säkert förekomma. En liten liten hacka till dom större namnen som ställer upp. Spara pengar inför nästa event så dom inte behöver ligga ute med egna pengar hela tiden.

Säg att event tar 100 kronor i inträde och det kommer ca 250 personer

Då är det 25 000 kronor i intäckt.

Kostnare för ett event på ca 10 rappare, 5 ifrån samma stad 5 utifrån.

Ett billigare hotellrum 400 kronor 400x5= 2000

Resa tur och retur 800 kronor om det är typ Malmö Stockholm. 800x5 = 4000

Kamera utrustning om man ska ha en helt okej och separatljud 6000 kronor

Då är bara det en kostnad på 12000 kronor vilket är hälften. Då har inte någon tjänat något i lön heller. Vi har inte räknat med redigering, en DJ, Hostar, Tryckning av affischer, formgivning av affischer eller liknande. Saker kostar pengar och än så länge tror jag inte man tjänar så mycket på reklamintäckter på videorna heller.

En grov huftning var det där, jag har inga exakta siffror men skulle tippa på att en tidig budgetplan ser ungefär ut så.

2012-01-05 15:21
Framförallt kostar väl hyra av plats också

2012-01-05 15:37
Yupp, finns jääävligt mycket man inte tänker på.
25 000 låter fett men som Bobban skriver är det jääävligt mycket man inte tänker på.

Fatta resersättning när man har 20 rappare på ett event som O-Zone hade sist. Affischer, förköp, osv kostar mer än man tror. Varje gång man ska göra en poster eller dyl är det ett jobb som någon ska ha cash för (såvida inte någon i gruppen gör det). Varje event är det något nytt som måste akutinhandlas - nya minneskort och batterier till kameror, objektiv osv.

Nu har jag inte koll på de andra ligornas konton men tjänar vi en krona slänger vi in den i nästa event/utrustning eller något annat skit.

Men spelar ingen roll hur bra deal vi har fått på våra 3 events - vi lägger ut sjuuukt mycket ur egna fickor.

Jag tycker att det är skitbra att ta fram nya personer och det gör alla ligorna hela tiden men detta är ju en turnerning där de bästa i landet ska clasha ihop med varandra. Finns garanterat massvis av talanger där ute som har potential men det räcker inte med att vara bra rappare för att kunna battla bra - alla måste ta till sig konceptet, anpassa sin stil till det och det tar olika lång tid för olika personer.

Av den anledningen tror jag inte det finns någon okänd 18-åring i landet som skulle klara av att gå up emot ovannämnda rappare. Och vet inte hur roligt det skulle vara om 18-åringen drevs av att tjäna 10 000 för att han inte hade något jobb.

Som sagt - inte ens de bästa battle-rapparna i världen rullar i Lexus. Vill man ha cash ska man nog satsa på någonting annat så som det ser ut nu.

2012-01-05 15:39
Ibland betalar men hyra för stället, ibland har man avtal av något slag men en sak är säker - klubbägarna är inte dem som bara sitter och slänger ut cash direkt.

2012-01-05 15:49
Jo alltså, 25 000 är själva intäkten, inte vinsten den blir ju ingen vilket är min poäng. Då tänker jag på ett större event, the ring har kännts som det är betydligt mycket mindre folk i än Ozone så det skiljer nog en hel del, folk som har vip osv.

Sen måste jag säga, ni måste få lokal gratis om ni kör på en klubb annars måste ni byta hak att hänga på, eftersom dom drar in pengarna i baren och får dit en jäkla massa folk som inte hade varit där så tidigt annars!

Men allt detta är ju off topic egentligen.

Oavsett är det kul att folk satsar sin tid och pengar på detta!