I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Video Battle] The Ring Battles : Shazaam vs Mr Cool

Svensk Hiphop - Battles

2012-02-06 22:41

[Video Battle] The Ring Battles : Shazaam vs Mr Cool

Här ser ni Shazaam vs Mr Cool från The Ring Battles på Elements, Linköping den 21 jan.

Big Up till O-Zone, Fithmix Events, Basementality, rappare, arrangörer, deltagare och publik.

Missa FAN inte O-Zone Battles i Uppsala den 25 feb.

http://www.theringbattles.com
http://www.ozonebattles.com
http://www.basementalitybattles.com
http://www.fmevents.se
http://www.malema.se

Missa inte The Ring Battles på Elements Linköping den 28 april!

2012-02-06 22:55
2 rundor in och tycker shazaam har tagit båda faktist, mrcool känns sjukt off.....

B

2012-02-06 23:21
Överfet battle! Tycker Shazaam tog alla 3 faktiskt och att säga att han tog den för att Cool chocka är helt fel enligt mig. Tycker Shazaam bevisar också att han är hur lätt som helst en av dom bästa när han förbereder sig så pass bra och har en riktigt anledning att battla motståndaren!

Mr Cool gjorde helt klart bra ifrån sig också men verkligen inte samma energi och text som Shazaam. Klockren vinst!

Och förresten, sug kuk Nickomack som sa nej till en 4 rond! Hade ju bara varit fett att se!
"Visst är det vackert.."
Rappare

2012-02-06 23:23
Kollade precis klart.. Shazaam tog det enligt mig. Fattar inte varför publiken inte reagerade på många av Shaz rader medan garvade åt vissa meh rader av mr cool ???

Båda var bra, men tyckte Shazaam va bättre i alla aspekter.
www.twitter.com/addthissss

www.addthismusic.com

2012-02-06 23:27
Hur fan kan alla tycka Shazaam tog det? han bara babblar om massa skit, han hade feta saker men inget speciellt.
Och klart Mr Cool e lite off när "basementality" tar med en massa folk som bara störar sig.

MR COOL, THE O-ZONE BATTLES!!!!
"Rap ain't shit if it ain't real kid"- Lord Finesse
Poet

2012-02-06 23:30
Ni som skriver (ja elajt, jag menar dig hittills i denna tråd) vad ni tycker om battlen innan ni ens sett hela, yttra er inte innan ni sett klart den. Ni framstår som dumma, get a grip.

Och corephase, (shit, jag attackerar verkligen) det är väll klart att Shazaam skulle kunnat förlora om Cool skulle haft överfeta rader där han chokade?

Men även jag tycker att Shazaam tog det, men det var jävligt synd att Cool slipade, för jag är övertygad om att de rader han aldrig fick lägga skulle även de varit brutalt bra.

Väldigt tjock battle!
Jag har ätit pannkaka!

2012-02-06 23:33
Det är ju över efter Snookraden. 3-0.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-02-06 23:34
Shazzam var så mycket mer närvarande och flowade sjukt snyggt, Cool stod och såg liten och skrämd ut.
Men vafan, kasta dig i väggen som en dartpil........vafan.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2012-02-06 23:34
Milk, jag såg den inte först på whoa så de behöver nog inte elajt gjort heller.
Jo men det jag menar är att jag tycker det är fel att skylla på de, alla Mr Cool fanboys kommer ju säga att Shazaam vann bara för att Mr Cool chocka annars hade cool vunnit! Förstår du?
"Visst är det vackert.."

2012-02-06 23:37
Hmm lite kluven... Shazaam visar ju klart att han är rent den bästa rapparen "fysiskt" men rad-mässigt tycker jag ändå att Cools punches sitter bättre... Och har en väldigt "humoristiskt pondus" i sättet han lägger sina rader som väldigt många svenska battlare misslyckas kapitalt med då de försöker...

Synd när Shazaam gör en sån jvla bra preformance, känns som känslorna och viljan tar över lite och kommer ivägen för finessen... Men just att han verkligen får rätt i att Cool verkligen stakar sig bidrar lite till att han känns just som den som levererar starkast...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-02-06 23:39
@Milk

Driver du eller?

Jag kommnterade inte hela battlen, jag la en väldigt simpel kommentar om att jag tyckte att shazaam tog de två första runderna. Seriöst fråga, trollar du mig eller är du så inkompetent på riktigt? Och jag sa inte vad jag tyckte om battlen som helhet, jag sa vad jag tyckte om de två första runderna.

Get a grip
B
Producent

2012-02-06 23:50
Grym battle!

Klar bästa jag sett från Shazaams håll, märks att han laddat inför denna. Bra delivery och många "poänger", men jag tycker att Mr Cool skriver många nivåer vassare och smartare.

Sånt väger över för mig så jag hade nog röstat Mr Cool, men domslutet känns inte orättvist!
 https://soundcloud.com/jakkthemixer

2012-02-06 23:56
"Fyfan vad tråkigt att cool förlora? denna.. utan choken hade han krossat fettot
ActiVeQS 1 minut sedan"

Från youtube kommentarer.

Som sagt, säga så tycker jag är fel bara.
"Visst är det vackert.."

2012-02-07 00:03
Shazaam tog detta lätt! Vilken laddad jävla energibomb han släpper alltså.. Han hade dock lite fillers som jag störde mig på och tyckte drog ner helheten, men hans starka attityd slår igenom ändå alltså.

Cools fetaste rader var riktigt feta, men än en gång chokar han och hade mycket mer skit med sig också.

Denna match bevisar att allvar & attityd tar humor.
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.

2012-02-07 00:06
att folk ens tvivlar på att shazaam inte tog den 3-0 är rent ut sagt löjligt. mr cool säger samma skit i varenda jävla battle, våldta barn, din flickvän, fula jävel och det är alltid dom raderna som får mest reaktioner! jag gillar mr cool men han borde steppat upp till det här battlet.
 graffiti är som bäst, olagligt.. på en snutbil.

2012-02-07 00:12
Bästa battlen jag sett med Shazaam hittils, utan tvekan!

Håller ändå med Kalle Balik, tycker Mr Cool tog det trots att han chokade.

Skitfet battle, en av de fetaste svenska hittills tillsammans med R-Man vs Henry Bowers.

2012-02-07 00:17
mr cool var mycket bättre än jag förväntade mig efter vad man hört, och så farliga var ju choksen verkligen inte..

kanske bara är jag, men känns som att det är lite "orättvist" eller vad man ska kalla det, för vad man än dissar cool för och hur bra man än skriver/bygger upp det, så känns det som om det inte riktigt går 100% hem..

tror dock det beror på att shazaam faktiskt är en pinsammare kille, och ri-fa faktiskt är ett pinsammare crew än ris ENLIGT MIG.. och att mr cool/ris i princip byggt sin karriär på självdistans, eller genom att "dissa sig själv"..

det jag vill få sagt är att jag verkligen skulle vilja ge den till shazaam för flowet/set-upsen osv. men ger den ändå till cool för hans mycket enklare rader slår hårdare/är roligare just för att shaz/ri-fa är som dom är, vilket är lite synd..

bigups till båda dock, lätt top3 battles på svenska..
Poet

2012-02-07 00:19
corephase, det framgår rätt tydligt att elajt inte har sett den tidigare.
Men jag förstår vad du menar. De som skulle säga något liknande som att Shazaam enbart vann för att Cool chokade lyssnar nog inte ens på Shazaams ronder.

elajt,
jag kommenterade inte hela battlen

No shit?
Det jag menar är att jag sätter dig i samma puckofack som alla andra idioter som skriver "OH! EN NY BATTLE! GRYMT! JAG SKA SE DEN NU!"

Jävla attentionwhore-stil det där, enbart för att få skriva först i en tråd, eller vadå?
Vanligtvis hatar jag inte, men när idioter invaderar ämnen jag gillar så måste jag nog fan öppna käften.

Det är inte en battle som består av två ronder, det är tre ronder, och tråden görs för att visa samtliga, och inte bara två, så kommentera skiten i helhet eller lägg ner. Att du kommenterar två av tre ronder gör det knappast rättvist för de som battlar, eller?

Jag har grepp, har du?
Jag har ätit pannkaka!

2012-02-07 00:22
Mr Cool är typ som Zlatan. Otroligt duktig, men hans stil gör att många stör sig på honom. Antingen älskar man eller hatar honom, beroende på vilken smak man har. De som är insatta i "sporten" inser dock att han är en av de bästa ;)

Shazaam känns mer som typ Johan Elmander. Inte så värst talangfull, men jobbar alltid hårt och går in 100% i närkamperna. Kommer aldrig vinna guldbollen men har ändå rätt många fans.

2012-02-07 00:24
Jag trodde kommentarer var till för att skriva vad man tyckte, osv. Och med att säga att jag tycker shazaam tog det två första betyder det oftast att han vann hela battlen, känner inte att jag behöver kommentera den 3e ronden såhär i efterhand för den var ganska dålig tbh.

Jag vet fortfarande inte om du trollar eller inte, svårt att tänka mig att en person är sådär dum utan att vara det med flit.

Men vi kanske ska sluta smutsa ner den här tråden och ta det här snacket över lunarstorm/playahead eller facebook istället.
B

2012-02-07 00:31
Man ska inte hypa upp sig för mycket inför en battle visar det sig . . . Enorm besvikelse

Shazaam i 3, men fan va fult det är att håna någon som chokar.

Nej Nickomack vann.

2012-02-07 00:33
Milk, lägg ner, ärligt har du snetänt eller?

Till battlen, så förväntade jag mig mer. Jag tycker Cool är riktigt fet på sin stil, man skrattar åt hans skämt, kluriga rader osv. Shazaam har varit lite naaah på sistone men han visar här att han fortfarande är sjukt duktig. Han är också fet på sin stil, mer rader och "real talk" så att säga. Personligen tycker jag bars slår skämt varje dag, men förstår att det är många som tycker annorlunda. Det är väl fel att säga att det är lättare att tycka om stilen som Mr.Cool kör kanske, lockar fler liksom, men det känns som att många kanske inte riktigt uppskattar vissa av shazaams rader för vad dom är.

Mycket nonsens nu kanske men ärlig vinst, tråkigt som fan att cool chokade.
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

2012-02-07 00:42
Sveriges VIKTIGASTE battle hittills.

I en tid där hela svenska battlescenen blivit småputtrigt fredagsmysig och där de flesta rapparna bara vill stöka över sina ronder så de kan gå och dricka bärs tillsammans efteråt är det rejält uppfriskande att se en battle med lite NERV i. Äntligen en battle där deltagarna inte står och småfnissar och applåderar åt varandras rader utan där det faktiskt finns en gnutta allvar bakom orden.

Fatta mig rätt, ingen är gladare än jag om folk har det trevligt tillsammans men ur ett konsumentperspektiv är det PRECIS detta man vill åt. Den tydliga (och överlag patetiska) indelningen av battlefans i Shazaam/Basementality- resp. Mr Cool/O-Zone-sympatier fyller faktiskt en funktion i detta. Denna battle var exakt vad scenen behövde inför Vendetta.

Ett sjukt fett battle. Jag är snarare ett Mr Cool-fan än Shazaam-fan. Denna vann Shazaam.

2012-02-07 00:47
shazaam hade feta setups rakt igenom, men hur fan tänker han här:

jag gör det här för alla kvinnor du våldtagit på låtar
jag gör det här för alla kvinnor du våldtagit på riktigt
jag gör det hör för kidsen där hemma som stöder fullt ut
så ingen av dom växer upp och börjar köra som du
vad fan gör du

har jag dålig hörsel eller låter inte detta helt EXTREMT dåligt? rimmar ju skitkonstigt eller inte överhuvudtaget, inte alls som hans andra bars i battlen.. varför tar han ens med nåt sånt när han snackade om att han ville ha längre ronder för han hade så mycket att säga.. jag skriver fan bättre än detdär

2012-02-07 01:08
jag måste bara flika in såhär i spiknyktert tillstånd att jag håller med mitt smått mer berusade jag angående en övertidsrond, har inget sagts om en möjlig övertid så ska man fan inte ha en övertid, tänk er en rond med två nyligen färdigbattlade snubbar som står och försöker tvinga fram freestyledissar i ett rum fullt av exalterade och berusade människor, enbart över ljudet av pubilkens förväntansfulla hyperventilationer, en sådan situation går fanimig fetbort främst utav två anledningar, det är inte rättvist mot battlarna, och det löper en ofantligt stor risk att suga extremt och på så vis sänka helheten av en fet battle, vilket det är.

med det sagt, big up till båda två för en fet match och en given classic.
"Jag hatar inte mycket, men när någon uttalar whoa fel, börjar jag hata den personen." - Dr.Octagon

2012-02-07 01:11
Taztylicious skrev:
Mr Cool är typ som Zlatan. Otroligt duktig, men hans stil gör att många stör sig på honom. Antingen älskar man eller hatar honom, beroende på vilken smak man har. De som är insatta i "sporten" inser dock att han är en av de bästa ;)

Shazaam känns mer som typ Johan Elmander. Inte så värst talangfull, men jobbar alltid hårt och går in 100% i närkamperna. Kommer aldrig vinna guldbollen men har ändå rätt många fans.

enough said'
http://www.youtube.com/dddnicemusik

dddnicemusik @ youtube.. PRENUMERERA

2012-02-07 01:23
Vilken fucking clown rayden145 är! kan han inte hålla käften stängd när någon battlar så ställ idioten längst bak!
"angel headed hipsters burning for the ancient heavenly connection to the starry dynamo in the machinery of night,"

2012-02-07 01:33

I en tid där hela svenska battlescenen blivit småputtrigt fredagsmysig och där de flesta rapparna bara vill stöka över sina ronder så de kan gå och dricka bärs tillsammans efteråt är det rejält uppfriskande att se en battle med lite NERV i. Äntligen en battle där deltagarna inte står och småfnissar och applåderar åt varandras rader utan där det faktiskt finns en gnutta allvar bakom orden.

Fatta mig rätt, ingen är gladare än jag om folk har det trevligt tillsammans men ur ett konsumentperspektiv är det PRECIS detta man vill åt. Den tydliga (och överlag patetiska) indelningen av battlefans i Shazaam/Basementality- resp. Mr Cool/O-Zone-sympatier fyller faktiskt en funktion i detta. Denna battle var exakt vad scenen behövde inför Vendetta.

Nickande smileye... Att se polare battla ger mig inte hälften så mkt...

2012-02-07 01:47
Sen va nog Shazaams rebuttlas i denna dom skönaste han lagt hehe

2012-02-07 02:16
mr cooool <3

2012-02-07 02:45
shazaam 3-0.

men förmodligen så kommer kommentarer här och på youtube bestå av idioter som har noll koll på battle och bara reagerar på "roliga" rader om att knulla ens fru/barn/mamma/whatever.

Shazaam var bättre på alla plan. Oavsett choke.
Admin

2012-02-07 09:52
Tråkigt att chokarna inte gjorde det till en helt fullvärdig match. Vilket i och för sig är en del av det hela. Men Shaz tog detta.

2012-02-07 10:06
Bara jag som tycker shazaam jävligt ofta nödrimmar sig genom jävligt många battles?
Han lägger upp en rad som inte betyder någonting för att få in en punchline. Som i denna där han säger typ "Jag är killen som rappar på balkongen" what the fuck? Har tänkt mycket på det när jag kollar på det, vet inte om det är något vedertaget som man brukar göra men känns fattigt IMO.

I denna tycker jag dessutom han kör en del jävligt konstiga rader, ätpinnar/svärdfiskar liksom? Kanske ett snyggt rim men annars fattar jag inte den raden överhuvudtaget.

I övrigt funderar jag lite mer generellt över hela den här real talkgrejen, att man ska kunna flyta och rappa över beats och freestylea.. känns lite bajsnödigt att hävda att en battle ska vara precis som de är i 8-mile...

Var full och trött när jag kollade denna så jag överlåter till andra som tydligen vet "hur man vinner en battle" att dömma denna.

2012-02-07 10:20
Lavetterar?...
Shazaam drar så många fillers att det gör ont i mitt björnhjärta. Mr Cool hade ju verkligen inte med sitt A-game, men lyricistiskt sett är han ju Tarzan som svingar sig i lianerna ovanför Shaz.. Känns som man borde sett den live då jag inte tror videoklippet gör Shaz energi rättvisa, men det är i mitt tycke inget man vinner battles på (enbart).

Kul att folk på YT hävdar att raden om Mr Cools bruds adamsäpple var kul för att det skulle betyda att hon är en karl, när kvinnor faktiskt också har adamsäpplen
Whoa.nu - När Du Vill Få Dig Ett Gott Skratt
[email protected] | Jag är smartare än du.

2012-02-07 10:26
Choppa P22

Mmm Shazaam har mkt aim and miss rader, som alltid, men rap-mässigt (det här är ju en rapbattle) så vann han utan tvekan, det är ju ingen keystyle-tävling. Sen måste jag ge hans buttles i den här battlen en eloge igen ALLA var fan kvalitet "du har en tumör på kuken.." "...hade du haft mitt käkparti..." "..han står där o visar fuck you..."

Men Cool hade som vanligt sjuka vinklar och roliga rader. Kändes som han skulle plocka fram stilen han körde mot Nomad här och varvat med lite mer aggresivitet och haft den här mer laid back humoristiska mot Nomad istället... Känns ibland som Cools anti-attityd står i vägen lite för hans utveckling som rappare

2012-02-07 10:27
Choppa

Tror faktiskt jag sett nån musikvideo eller nåt nån gång där han faktiskt rappar på en balkong, kan va det han syftar på.
Annars håller jag med om att han nödrimmar mycket , inte så farligt i denna dock.

Shazaam vann rätt enkelt, gött att mr cool plockas ner på jorden lite, han är jävligt rolig och så men fy fan hans framträdanden är så långt ifrån cleana som det går. Stanna upp mellan varje rad och fnissa nervöst och klämma ur sig nåt , "fan va ful du är" har man tröttnat på. Ska han ligga kvar på topp behöver han steppa upp det som fan.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence or insanity to anyone, but they've always worked for me.

2012-02-07 10:34
Shazaam var bättre på alla plan. Oavsett choke.

Håller med totalt !

Jag vet inte om det är för att det var Basementality VS O-Zone, eller om shazaam och Mr.Cool verkligen hatar varandra, Men det kändes som att Shazaam verkligen gick in för denna battle, och enligt mig sparkade han ut cool med huvudet före, OAVSETT choke!

även om jag kanske inte är sveriges största fan av Mr.Cool så har han lagt mycket bra rader förut som fått mig att skratta, men i just denna battle tyckte iaf jag att han gick in med en "skitsamma vad jag lägger, jag är bäst ändå" attityd, och vi fick det riktigt bevisat att det krävs mer än så.

Shazaam är i toppen av svenska battle rappare, då kan man inte bara lägga knulla dina barn rader.

3-0 till shazaam.
Det Är Inte Bra Att Vara Dålig, Det Är Inte Dåligt Att Vara Bra
Sångare

2012-02-07 12:30
Tung battle. Shazaam tog den, man kan bara jobba utefter sina förutsättningar. Shazaams energi och förberedelse inför att möta en på pappret bättre motståndare var nyckeln till seger.
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin".
Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län

2012-02-07 12:41
Shazaam öppnade ganska starkt. Helt ok delivery, men generellt alldeles för mycket veka dissar utan substans. Bull av Shazaam att gå över tiden så pass mycket och fucking vekt av Matte att inte bryta! Första ronden var jämn. Andra tog Cool, tredje också. Totalt sett kom det många fler bra rader från Låset. Utan choke hade det dock sett snyggare ut. Totalt sett vann han enligt min mening.

2012-02-07 12:43
Oerhört svårbedömt då det är så olika stilar som möts. Jag har alltid hållit det "roligare" högre än det "hårda snacket".

Jag menar, jag vill skratta och ha kul när jag kollar på en battle, inte lyssna på någon som säger att han ska mörda någon, OM - man inte säger det med en humoristisk tvist.

Med detta inte sagt att jag ogillar det "hårda snacket", jag föredrar dock det i USA, jag vet inte, men det känns mer "real" på andra sidan Atlanten, hur konstigt det än må låta.

Jag ger Cool den här med 2-1. Det jag dock gillar extremt mycket med den här battlen är BT´s inlevelse och attityd, riktigt kul att se. Criticals början är också skojig... mer sånt!

Spakur och Balik som domare, LOL. Det bringade även detta skratt.

Bästa battlen på länge.
Ålltzen, Växjö, Bremen.

2012-02-07 13:53
btw, fan vilken mupp topic är
I hate to advocate drugs, alcohol, violence or insanity to anyone, but they've always worked for me.

2012-02-07 14:06
Jag tyckte bara det verkade som att Mr Cool chokade med flit för att han insåg att han skulle förlora, och ville ha nåt att skylla på.

2012-02-07 14:18
btw, fan vilken mupp topic är

Vem är killen ens? Jag förstod inte shaz rad mer än att det var till killen som peka fuck you. Han fick vad han förtjänade dock
På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en.

2012-02-07 14:42
Taztylicious skrev:

haha så klockrent! går nog inte att göra en bättre beskrivning ^^

denna battlen är sjukt svår faktiskt att bestämma sig över vinnare, o de blir ännu jobbigare när man läser alla andras åsikter o synpunkter.
mr cool har helt klart dom bästa raderna imo, fetare vinklar osv.
shazaam har heltklart flowet här, men samtidigt lite nödrim där o var, och rader som makes no sence at all.
min första tanke va att cool förlora den, men att de hade kunnat se annorlunda ut om han inte chokat. men nu i efterhand vet ja inte längre, får nog se den fler ggr innan ja kan bestämma mig helt.

för övrigt tråkigt att cool kändes så opeppad på battlet, vilket jag inte förstår, han borde ju va riktigt taggad på att lägga just shazaam i en kista. men men..
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough
www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89

2012-02-07 14:50
Shazaam är helt klart bättre på att flowa och har mycket
bättre delivery dock anser jag att hans "set ups" är väldigt
dåliga och simpla. MR Cool bygger upp sina rader bättre och lägger
sällan irrelevanta rader.

Shazaam lägger en hel den personliga rader som inte har
någon vidare slagkraf, dock är hans rimstruktur mycket fetare än
MR cools..

Shazaam tar denna pga att MR Cool chockar, tycker jag.
Highfive anyone, anyone?
Rappare

2012-02-07 15:23
Shazaam tar den helt klart. Jag tycker dessutom att det är Cool, om någon, snarare än Shazaam som nödrimmar i denna. No hatin though, jag brukar ofta tycka att Mr Cool vinner sina battles.

2012-02-07 15:33
mr cool tog första, "tron som dom tappat på dig" mot "svärdfiskar" liksom...
Shazaam edgade andra.
Har svårt att bestämma mig i tredje, visst tappar cool bort sig, men samtidigt hade han väldigt mycket bättre innehåll. Lite av en toss-up.

Iomed att jag inte kan bestämma sista, shazaam edgade andra och cool körde över första så antar jag att jag rent spontant ger honom vinsten.

"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2012-02-07 15:37
vad menar han med knullar med svärdfiskar? :S
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Moderator

2012-02-07 16:07
Du är inte kung bara för du satt dig på den tron som alla tappat på dig.

Fetaste raden i hela battlen av vad jag kommer ihåg sen jag såg den igår. Så äckligt fet.
time isn't wasted when you're getting wasted .

2012-02-07 16:20
Cool tar det, han har betydligt mycket bättre material hela battlen igenom, känns som att Shazaam inte säger något relevant under hela battlen plus att han går över tiden varje rond som vanligt, ööööööööööööööööh.

2012-02-07 16:33
Är Topic han som de två gängen slåss om?