I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Övrigt] Upphöjd scen

Svensk Hiphop - Battles

2012-03-07 20:34

[Övrigt] Upphöjd scen

Boxning-style... Hur svårt/dyrt är detta att styra på battle-events... Är öl-försäljningen helt uträknad om det måste va på sport-arenor?

Skulle höja kvaliten redigt för publiken, kanske något för Vendetta? Lär väl förhoppningsvis vara publiktryck då också...

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2012-03-07 20:50
Jag tror att det skulle kosta mer än vad det skulle smaka.
Visst, folk skulle se de som battlar mycket bättre, och antagligen höra de mycket bättre med.
Men jag skulle tro att den upphöjda scenen kostar så pass mycket att hyra att ingen skulle vilja betala det höga biljettpriset.
Jag har ätit pannkaka!

2012-03-08 14:01
Man kan använda sig av SJ-pall och masonitskivor. Har byggt scener av det flera gånger och det har fungerat utmärkt. En relativt billig investering. Däremot kommer förvaring och transport mellan eventen att kosta en del. Samt att det tillkommer säkerhetsfrågor kring en upphöjning, behövs det räcke, hur påverkas brandrisken och utrymningsvägarna osv..

2012-03-08 14:07
Tror många är villiga att betala lite mer för att kunna se ordentligt, nu är det såklart olika tryck på olika events osv... Men tror bara själva grejen att battlarna är ett snäpp över publiken kommer höja hela upplevelsen också

s-mic P29

Ja, det känns ju inte som någon omöjlig grej direkt, när man väl har någon form av "portabel" scen har man den-
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Admin

2012-03-08 14:21
Jag håller helt klart med om att en upphöjd plats att stå på är att föredra. Jag kan ha lite svårt att se ibland, och jag är 1.75. Inte kul att vara Timbuktu, DJ Lo-Cut eller Fille i de sammanhangen!

2012-03-08 14:54
jag tycker absolut detta är ngt dom borde skaffa. och de behöver varken vara dyrt eller ta stor plats faktiskt. man kan ordna något som e ihopfällbart osv...

jag är lång men även jag har problem att se /höra rätt ofta när jag är på events..
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough
www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89

2012-03-08 15:24
Jag vet att Crit hade det på eventet med Diz och Ock. Det fungerade bra tyckte jag.
Vi har funderat på att bygga/hyra en scen på det stället vi ska vara på nästa gång men vi får se hur det blir.

Ska man hyra kan det kosta några lappar och om man tänker på att man oftast endast betalar reseersättning till battle-rapparna så går det ganska många på några tusingar.

Bygga själv kan man ju alltid göra men som battl-rappare tycker jag det värsta som finns är när man kommer till ett stäålle fullt med sladdar, ställen man kan ramla ner från, trånga utrymmen o.s.v. Det blir lätt att ens performance störs. Med andra ord måste det vara ganska stabilt om det ska fungera.

Men hur som helst - när det funkar (tror både Ozone och Base har kört det och lyckats bra) så är det grymt så vi ska undersöka saken.

Boyakasha!
Missa inte The Ring Battles på Elements Linköping den 28 april!

2012-03-08 15:45
URL-stage och häcklare, mmm.

2012-03-08 16:55
Jag förstår att det är lite drygt som publik att inte kunna se tillräckligt bra, tycker själv det är störigt när man kollar battles.

Jag har kört på en upphöjning en gång och jag tyckte inte alls det var lika fett att köra så. Jag föredrar golvet, tycker det är lite charmen med battles, man står på samma nivå som publiken och ska ändå försöka få allas uppmärksamhet och kontrollera läget.

Psykologiskt blir det en skillnad för publiken också, plötsligt kollar dom på ett uppträdande, två personer står på en scen och ska underhålla dem och gränsen mellan åskådare och artisterna blir väldigt tydlig.
Inte helt enkelt att förklara det, men jag tycker att mycket av charmen försvinner med någon form av scen.

2012-03-08 17:45
Mr.Cool

Kan förstå att "cypher"-känslan försvinner lite men tror det varierar väldigt från rappare till rappare om man är bekväm med det eller inte... Scen-känslan skapar ju en distans på gott och ont...

Säger inte att det borde vara norm på alla events utan mer de som man vet drar mkt folk, skulle kännas surt att betala sig ner till skåne, fixa boende etc för att stå längst bak i en lokal o jiddra med nån lök som snackar i telefon...

2012-03-08 18:00
Jag har kört på två event där scen används och jag förstår att det ser läckert ut ur en estetisk synvinkel men gillar känslan av att stå mitt i ringen mer. Inte sagt att det kan vara fett med en scen också.
http://www.twitter.com/michaelcrackson

2012-03-08 22:51
Som någon var inne på; pallar och t.ex. masonit. Med bara åtta stycken SJ/EUR-pallar skulle man få en scenupphöjning på drygt 15cm (beroende på vad man lägger ovanpå) i måttet 240 x 320 som man kan placera var man vill i rummet och därmed slippa förlora "cypherkänslan". Vill man ha ännu högre scen är det bara att stapla dom på varandra. En begagnad EUR-pall lär gå på under 50-lappen så det är ju inte direkt stora summor det handlar om. Förvaring och transport är en annan femma, men måste ju finnas nån involverad i battlescenen som har plats för en knappa metern hög pallstapel på 120 x 100.

2012-03-08 23:48
Jag tycker man borde stå på två pelare som i Gladiatorerna. Det är förövrigt PziClones favoritprogram. Den svenska versionen givetvis.
http://www.twitter.com/michaelcrackson

2012-03-09 09:04
Jag tycker verkligen inte att en upphöjd scen är något att eftersträva utan jag hållet helt med Mr.Cool här, även om det kan se snyggt ut med scen och så så tappar man den "intima" känslan man får i en gammal hederlig ring. Dessutom tror jag också att det är lättare för rapparna att få kontakt med publiken samt utnyttja publikens energi/respons i en "ring" då allting är så mycket närmare rent avståndsmässigt.

En sak som jag tyckte fungerade utmärkt var under det eventet där Charron/Loe Pesci mot Henry och PJ battlade då publiken stod delvis runt, men också på upphöjningar på sidorna, det blev lite av en Colosseumkänsla, sjukt bra!

2012-03-09 09:19
Det här var intressant.. Vi har kört på en "upphöjning" i mitten av cirkeln på ett par events (dock inte så hög eller stor som en boxningsring men 30-40 cm hög räcker för att fler ska se) och även en gång på "scen" dvs URL stylee hehe, jag tycker helt klart cirkel är att föredra (och det verkar de flesta rapparna göra med) men man gör vad som är bäst i situationen.. oftast är man lite begränsad och får anpassa sig efter hur stället ser ut/hur stor publik det är och vad som finns att jobba med..

Men en 30 cm "upphöjd" cirkel är definitivt något att rekomendera om man har en "platt" lokal och stor publik. Det resulterar i att fler hör / ser och inte står besvikna och pratar i bakgrunden.

Om man vill köra MC´s Fight Night (Danmark) style med boxningsring så tror jag inte att det Behöver så dyrt, det skulle nog gå att ordna men det känns som att man som publik kommer väldigt långt ifrån rapparna i jämförelse...i detta acapellaformatet känns det som man vill komma lite närmare.. så nej jag tror inte det är rätt väg att gå.

2012-03-09 10:41
Ok jag tänkte väl inte så pass boxning som figtnight i första hand egentligen...

Alltså publikkontakten blir ändå de facto rätt begränsad utan upphöjning på events som drar mkt folk... Jag skippade Bowers-Dizaster eventet mkt för att jag antagligen skulle fått tackla mig fram för en bra glimt av rapparna tex...

2012-03-09 11:17
Mm alltså som sagt, jag skulle rekommendera upphöjning när det är "platta" lokaler.. när det finns läktare eller balkonger så behövs det inte.. som på Bowers/Dizaster, där var det balkonger..
Det hade kunnat bli ännu bättre, säger inte att det var perfekt och att alla såg perfekt, men jag skulle inte göra ett så stort event i en "platt" lokal, utan varesig balkonger eller upphöjning :)
Med andra ord, det är något som vi arrangörer tänker på.. sen är det klart att det kan flippa ur, som på vårt utomhusevent på Trädgården haha, där kom det mycket mer folk än vi trodde.. det var visserligen gratis men det hade kunnat bli så mycket bättre ur den aspekten.

2012-03-09 11:27
Critical

Ja, den lokalen är bra, men även utan namn som Dizaster som drog (eventet innan) var det iaf tidvis även på balkongen svårt att få en nice plats... Ah du fattar grejen

Fö måste Fasching va läskigaste stället att battla på, lite som bergakungens slaktsal haha...
Admin

2012-03-09 12:04
Critical: Det känns på nåt vis som att det är du som skall lösa det här med boxningsring.

Ett alternativ vore ju att ringa och höra med en boxningsklubb och fråga om man kan köra battlet där. Vore ju jävligt fett. (Typ The Wire-stuk på boxningslokal) De skulle dem vinna grym PR på. Kanske kunde rappare också gå riktig boxningsmatcher med. Det vore nåt!

2012-03-09 16:18
när ja har pratat om en "scen" så har jag menat något i stil med de numessiah snackaar om, alltså en kort upphöjning på ca 15 cm hade räckt gott o väl, plus att man hade inte förlorat denna cypher känslan som de snackas imon ...

en boxningsring hade inte varit kul, om de inte är ett gigantiskt event med sjukt mkt folk (400+). men de är bara va jag tror, vem vet..
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough
www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89

2012-03-10 23:03
Dizzy89 P22

Den typen av upphöjning hade O-Zone på sitt andra Mejeriet-event. Det kom ungefär lika många besökare både första och andra gången O-Zone var på Mejeriet. Man stod på samma plats i lokalen och publiken höll till på samma ställe, allt var samma förutom att det andra gången var en upphöjning och jag tycker att det är en märkbar skillnad på "känslan" de eventen emellan.

Event 1

Event 2

Tror inte bara det är jag som föredrar Event 1. Sen är det ett litet moment 22 för battlescenen. Kör man med upphöjning varje gång kommer intresset på nätet att sjunka, och då kommer man tillslut inte behöva använda scen :)

Jag tror, lite som critical var inne på, att arrangörerna löser det bäst genom att hitta så bra lokaler som möjligt.
Babel som ska ha 2-års jubbet har t ex bra förutsättningar att stå på olika höjder i lokalen.

2012-03-10 23:29
mmm vet inte om jag helt kopplar det med mejeriet men läktarna där lär varit skitbra, och samma gäller för Babel som du skrev... kommer bli fett! sjukt att det är samma ställe som BT vs Organismen var på en gång i tiden haha.. Magnoon
Rappare

2012-03-10 23:59
Fuck boxningsring, eller någon form av upphöjd scen.
Det absolut coolaste hade varit om man hade någon typ av amfiteater.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Capua
"Dimorf Metrik Aka Din mammas nya kille"

2012-03-12 11:24
Mr.Cool

Nu hade ju både de eventen nån typ av "hjälp" för publiken att se... Av tråden att döma är det hur som helst ur publik-synvinkel att föredra en upphöjning av antingen publik eller rappare iaf på stora events... Tycker inte stämning va märkbart sämre på andra klippet, att det blir lite mer"spänt" ser jag ingen nackdel i ur publikperspektiv...

MEN hade man själv tex ställt sig för att debutbattla hade jag föredragit "the ring"s mer firma-fest stämning framför säg exemplen du länkade... Tror dock INTE nät-intresset skulle sjunka speciellt mkt med upphöjningar... Nät-kvalitén dras dock ner med för mkt fulla lökar som gör väsen av sig nära kameran hehe