I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Övrigt] Vad värderar ni mest i battles?

Svensk Hiphop - Battles

2012-05-16 18:02

[Övrigt] Vad värderar ni mest i battles?

Känns som den här battlen delade battlefansen lite... Tycker den är riktigt jämn, bara olika stilar.

Kan själv säga att på plats är det man mest spontant reagerar på är humor så det är nog mer eller mindre nödvändigt om man inte har väldigt träffsäkra dissar osv.

Sen känns det som att flowet enligt många är lite som en icke-aspekt att ha i åtanke när man värderar accapella-battles...

Sen, vinner man publiken, vinner man då battlen?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2012-05-16 20:00
Variation.
Självdistance.
Otippade rader.
Orginellt tänkt.
Varierat flow.
Rimscheman.
Utstrålning.
Närvaro.

Listan kan göras lång och längre.

"Dimorf Metrik Aka Din mammas nya kille"
Rappare

2012-05-16 20:06
Sen, vinner man publiken, vinner man då battlen?

Den är klurig den frågan där.
I min värld både ja och nej.
Trots att publikkontroll och deras reaktioner är viktiga så handlar det väldigt mycket om materialet också. Fel domslut har tagits många gånger just pågrund av detta tror jag. Att man lyssnar mer på publiken än vad man lyssnar på battlaren.

På plats kan man nog tänkas att den som får mest reaktioner tar det. Fast inte i reprisen osv. Alltså det är så sjukt många aspekter att tänka på och väga in.

Så som jävighet och hype bland mångt o mycket.
"Dimorf Metrik Aka Din mammas nya kille"

2012-05-16 21:27
pen game och delivery.

tay vann den solklart btw.
Groupie

2012-05-16 22:09
bars over jokes, det är ju inte så att Mr Cool är sveriges bästa bara för att han är den roligaste (?)
Inte enligt mig iaf

2012-05-17 16:42
Variation.
Självdistance.
Otippade rader.
Orginellt tänkt.
Varierat flow.
Rimscheman.
Utstrålning.
Närvaro.

Listan kan göras lång och längre.

Jo, absolut... Någonstans värderar man nog "elakhet" rätt högt också att våga gå lite över gränsen osv...

Något som du inte nämner som är sjukt viktigt är timing... Nu battlar jag inte men om man skriver sina bars med bara rytmik och scheman iåtanke så skjuter man nog sig själv lite i foten då just timingen kan vara en av de viktigaste grejerna.

Det med publiken är riktigt klurigt, det är väl i sig en skill att kunna anpassa sitt upplägg efter publiken
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2012-05-17 20:19
Gillar när det är real talk blandat med lite humor. Tycker nedan länkade battlen är ruskigt fet.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2012-05-18 10:34
Bars and bullshit.

Nae men teknikaliteten är viktig för mig. Värderar galna rimscheman som högst i battles faktiskt. Man kan säga något som är jävligt sant och on point men är det ett enstavigt rim så slår det inte lika hårt. Skitsnack med galna scheman slår hårdare i min bok.

Punchlines, flow, närvaro osv osv.

2012-05-18 14:07
Är det bara jag som värderar rebuttling någorlunda högt?
Moderator

2012-05-18 14:45
Självsäkerhet och relevans betyder mycket för mig. Sen finns det mer men det beror på vad jag är på för humör. Ibland vill jag höra ett skönt flow, lite sköna rimscheman, och då kan jag dra på Third Eye eller Tricky P. Sen vill jag få mig ett gott skratt, då blir det ofta Mr Cool.

Om man droppar flerstavsrim eller inte spelar inte så stor roll, sålänge det inte låter jävligt krystat och förutsägbart som när Fico One battlar.
time isn't wasted when you're getting wasted .

2012-05-18 14:47
Är det bara jag som värderar rebuttling någorlunda högt?

Jo, att ingen nämnt det... Rebuttles/freestyles kan nog ofta vara det som värderas högst av allt (om e är träffsäkra).

Det gör också ofta att en battle känns mer "levande"

2012-05-18 23:58
Bars and bullshit.

Nae men teknikaliteten är viktig för mig. Värderar galna rimscheman som högst i battles faktiskt. Man kan säga något som är jävligt sant och on point men är det ett enstavigt rim så slår det inte lika hårt. Skitsnack med galna scheman slår hårdare i min bok.

Punchlines, flow, närvaro osv osv.

Håller med till fullo, och där tycker jag att Sircuz debut mot Jojje passar in som fan.
Rebuttlingen är riktigt viktigt också, precis så som den Sircuz slänger in på jojje i andra (?)! Topp skulle jag vilja säga.
Manager

2012-05-19 00:11
En blandning av allt.. Det går inte att definera.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2012-05-19 04:12
Om man rebuttlar bra, är det riktigt nice. Se Soul Khan mot poRich, Diff'rent strokes referensen. Eller alla Nils m Skils battles, mot Uno Lavoz, vs Dizaster.

Men en rebuttle där man i princip bara upprepar vad motståndaren sagt o säger typ, ja men jag knullade din mamma igår, ger stora minus poäng i min bok. Så jävla outplayed, corny.

Att man visar en bredd i sitt pengame med nya scheman, punches, wordplay är +++++++ och jävligt nice om det är bra utfört.

Delivery är nog de viktigaste.. T-Rex, Arsonal etc ligger ett steg över alla andra pga just deras sjuka delivery.. Aye Verb har både pen game och delivery vilket gör honom till en av de stora.

Ubiquitous första vers mot Charron är the truth vad gällande rebuttles..

2012-05-19 21:23
Men en rebuttle där man i princip bara upprepar vad motståndaren sagt o säger typ, ja men jag knullade din mamma igår, ger stora minus poäng i min bok. Så jävla outplayed, corny.

Tar nog den före ingen rebuttle ändå... Kanske kan låta lite halvdant men gör som sagt battlen mer levande

2012-05-19 22:43
Varför det? Battlerapping handlar inte om rebuttling, det handlar om att dissa sin motståndare. Den som dissar hårdast vinner, men det viktiga är att man måste rappa också då det är en rapbattle. Så lyrik + diss = win.

Hur man gör det spelar ingen roll.. Man har ingen mick, man har ingen freestyle, då döms man inte efter det heller.

2012-05-19 22:47
khaledanka

För att även om den kanske inte är spot on så är den ändå relevant, visar på att rapparen kan anpassa sig lite, kan bli som en ok öppning för nästa rond osv

2012-05-19 22:55
Den enda gången man ska freestyla är när man chokar, för att undvika rondförlust. Spara isåfall rebuttlesen till det momentet är något bra.

If you don't do a dope rebuttle, don't rebuttle. Kolla på Third Eye t.ex. I min mening är han bäst i hela Sverige om man bortser Henry Bowers. Han har en grym presence, mycket fet delivery och nice pengame, mycket fiffiga grejer. Men han har en tendens att ha ett par rebuttles i sina battles som är riktigt dåliga.. se t.ex andra ronden mot Nu Messiah..

han borde istället vänta tills han får till en fet, som passar ihop med vinklarna i resten av hans battle, t.ex mot RMK
- du har lika originella rader som jag har hårstrån på mitt bröst saken han körde var riktigt nice.

2012-05-19 23:46
khaledanka

ThirdEye är riktigt duktig och tror han är bättre "irl" än på video... Men jag kan verkligen inte tycka att hans pengame är någon höjdare... Jo den om abstinensen va nice...

Menade mer att halvdanna rebuttles är ok, inte ifall de är på bekostnad av hela framträdandet

2012-05-20 12:04
Jävligt viktigt att det inte är corny.
Svårt att förklara vad som är vad egentligen, men om man känner att skämskudden åker fram så är det inte positivt.

Exempelvis shazaams "du ska få min rakhyvel när jag dör"-grej mot bowers.

Det är viktigt att kunna skriva saker som är antingen roliga eller väl genomtänkta med ett bra rim, gärna ett som är relevant och att kunna leverera dom på ett bra sätt.

Enligt min mening måste inte publiken explodera över en rad för att den ska vara bra, men det är få personer som klarar av den grejen.

Slutligen, cool mördade tay 3-0. Tack för mig.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2012-05-20 12:15
Haha mer sång i battles! När man kan "pull it off" är man fulländad

2012-05-20 16:04
det viktigaste är att få mig o skratta och "döda motståndarlaget som jag inte håller på" ungefär som att kolla en fotbollsmatch med en twist av komedi

2012-05-20 16:18
khaledanka skrev:
Varför det? Battlerapping handlar inte om rebuttling, det handlar om att dissa sin motståndare. Den som dissar hårdast vinner, men det viktiga är att man måste rappa också då det är en rapbattle. Så lyrik + diss = win.

Hur man gör det spelar ingen roll.. Man har ingen mick, man har ingen freestyle, då döms man inte efter det heller.

Battlerap handlar om att battla i rap, inte nödväntigtvis att dissa sin motståndare. Hälften av att battle:a i rap är att showcasea hur bra du är på rappa, där ingår även "freestyles" bland annat. Andra delen är som du säger att trasha ner motståndaren.

"Vinsten" ska därför gå till den som visade att han var bäst på att rappa, inte den som sa mest skit om sin motståndare. Självklart finns det inte mycket som är mer corny än att "snacka" om sin skill utan man trashtalkar främst i lyriken, och showcasear i delivery't.

Tycker Bowers när han showcasear sin skill mot Cheddar Cheese är en bra variant av att "visa att den andres starka delivery är något jag också klarar". Vilket i sig är 0 negativt mot Cheddar Cheese, alltså inte alls en diss, men ändå är jävligt relevant för battlens "resultat".

Därför man kan "vinna något" på att dra en liten showcase på ens delivery, utan direkt bra dissar/skämt. Självklart är det bättre att ha dissar i lyriken där med men bara för att det inte är det så kan man inte säga att det sög.

2012-05-20 16:25
App skrev:

Enligt min mening måste inte publiken explodera över en rad för att den ska vara bra, men det är få personer som klarar av den grejen.

Det här beror självklart på vilket medium/medier som ska bedöma battlen. Spelas det inte in på något sätt så handlar ALLT om hur mycket folket där förstod. Att dra en galen rad där man refererar en stam i Afrika som man måste googla för att förstå kan va galet fet om det spelas in, men helt jävla löjlig om det inte spelas in.

Går ju ej klaga på domarna om dom dömer vinsten åt den andre om man drar sådana rader.