I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Övrigt] Rasism inom svensk Hip Hop och battle-scen?

Svensk Hiphop - Battles

2012-08-02 21:53

[Övrigt] Rasism inom svensk Hip Hop och battle-scen?

Rasism inom svensk Hip Hop

Idag är svensk Hip Hop stort, till och med större än vad det var under "Petter-vågen" som man alltid pratat om som en "all time high". Idag lyssnar alla på svensk Hip Hop, inte på alla artister och inte hela tiden, men det är mer utbrett och musiken riktar sig inte längre till en viss målgrupp. Timbuktu är folklig, rappare samarbetar med artister i andra genrer och gränserna suddas ut.

Jag vet inte hur många eller vilka artister som medvetet skriver sitt material till en specifik lyssnarskara, oavsett så får de numera med sig en större grupp människor. Jag ser att det är fans som lyssnar, sprider och kommenterar artisternas musik på internet utan att ha en aning om artisternas och kulturens värderingar.

Jag såg häromdan en tant som skrivit värsta rassegrejen på Aftonbladets kommentarsfält och när jag klickade mig in på hennes facebooksida hade hon ett fan-foto med Petter. Hade han sett det hade han skämts, det är självklart för oss men hon förstod väl inte det när hon bad om fotot, hon vet inget om den kulturen vi kommer ifrån. Hon känner kanske till Petter från allsång på skansen, men vet nog mindre om hans bakgrund och värderingar han fått genom Hip Hopen.

Att Hip Hop skapades som en rörelse mot våld, droger, rasism osv är ett skämt, det var ingen som satt ner runt ett bord i Bronx på 70-talet och planerade Hip Hop-rörelsen. Den växte fram och blev ett naturligt Alternativ till våld och droger, samt en gemenskap för många. Det har den varit för mig med även om jag är uppväxt på landet så har jag i efterhand insett att jag kunde varit en av mina kompisar som suttit inne eller dött av överdos, om jag inte lagt min tid på detta. Jag hade kunnat vara rasist till och med haha. Nu kanske detta är en naturligt utveckling, att även rasister lyssnar på Hip Hop i takt med att publiken och scenen breddas.

Jag hittade i alla fall en gemenskap, en bra atmosfär och något jag kände att jag kunde utrycka mig genom. För när jag växte upp så hade alla som höll på med det eller lyssnade på det något gemensamt. Vi kallades "Hip Hopare" (vilket var ett övergripande begrepp för lyssnare och utövare)
Man kanske inte tyckte lika i allt, men ALLA hatade rasister och var emot allt ens i närheten av det. Det var en motpol till rasism.

"Alla" som var Hip Hopare var förresten inte så många. Man visste exakt vilka i ens skola som lyssnade på Hip Hop.

Nu när battlescenen har blivit jättestor så är det väldigt många som kommenterar klippen på internet. När den dessutom är så avskalad från saker som definierade battle-rap förut. Det är inte längre några mikrofoner och inte ens någon musik så blir det på något sätt liiite mindre Hip Hop. Det attraherar en ännu bredare publik än de typiska headsen som gick på freestyle-battles. Med de nya fansen ser man väldigt många rasistiska kommentarer vilket till en början förvånade mig. Jag trodde det var en engångs händelse. Att det fanns ett par förvirrade personer. Istället är det jättemånga rasistiska kommentarer, och det är inte från folk som bara går in och skriver för att det är rap utan det är folk som följer och tittar på battles. Det känns helt fel och jag skäms som arrangör över att göra något de gillar.

Det är kanske dags att rappare tar ett tydligt avståndstagande från rasism? Både inom battles och musik. På vilket sätt vet jag inte på rak arm, jag tänker inte pracka på någon att göra en anti-rasist låt men jag vill så ett frö och hoppas ni låter er inspireras.

Critical

---

Här är ett klipp jag och Kawa Zolfagary gjorde igår med en lite annan vinkel:

Bidrar du till scenen? Hur kommer det sig att det dyker upp rasistiska kommentarer på youtube?
Kawa Zolfagary ger sin syn på ämnet utifrån en rappares, skribent och debattörs ögon.

Följ Kawa på http://www.twitter.com/Zolfagary

Kawa är själv "bonde" han har själv vuxit upp i Kurdistan och bott 22 år i Eskilstuna :) så det är han själv han driver med lika mycket när han snackar om bänder..? Om du kollar klart klippet så hör du att han säger att man inte är rasist för att man är "bonde". Han drar bara två ytterligheter - bönder och rika på östermalm.

Sångare

2012-08-02 22:03
Du försöker VERKLIGEN bli P3-kändis just nu, eller hur?
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin".
Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län

2012-08-02 22:14
Tack för att du tog dig tid att läsa texten.
Sångare

2012-08-02 22:35
Det gjorde jag inte.
Rappare

2012-08-02 22:48
S-oteric skrev:
Det gjorde jag inte.

Varför kommenterar du Criticals tråd då? Suck..

Anyhow, har också märkt denna trend på youtube-kommentarerna. Tråkigt som fan att rasistiska kommenterar flödar på hiphop-klipp och skrivs av personer som följer hiphop-scenen.
www.twitter.com/addthissss

www.addthismusic.com

2012-08-02 22:53
"Kawa" är verkligen en riktig fjant..
Största hataren är nog han.
Rappare

2012-08-02 23:44
dödsmaskinen for president!
it aint hard doin right, its just hard 2 succeed
i wanna live but its hard 2 breathe

2012-08-02 23:52
ignorera Youtube-kommentarerna? Det finns ett liv utanför Youtube. Detta gäller ju inte bara battles
Producent

2012-08-03 02:03
Varför ens bli förvånad.. Visst det är inte bra osv men rasismen är så ingrodd här uppe att den verkar helt omöjlig att utplåna. Det är inte den uppenbara och "in your face" rasismen med skinnskallar (för det hörde mer hemma på 90-talet) som gör störst skada, det är snarare dem strukturella rasismen som märks genom baksnack, lustiga skämt runt fikabordet på jobbet och svårigheter att få jobb och utbildning. Att bli accepterad. Handlar i mångt och mycket om viljan att se en medmänniska som ett carte blanche och utgå från personens handlingar, inte utseende, religion, bakgrund osv. Spelar ingen roll om 10 personer från samma etnicitet spöade på någons bästa kompis för 5 år sedan, alla människor är unika och enskilda individer. Men det verkar tydligen vara svårt att förstå för många.. Problem relaterat till invandring har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Hur man väljer att bemöta problemen är en annan femma. Humant och rättstroget eller diskriminerande och xenofobiskt. Hiphopen är dessutom inte vad den en gång var, det samma gäller whoa. Innan hiphopen på riktigt nådde de breda lagren så kunde man kanske säga att det fanns en klar röd tråd som löpte genom och genomsyrade kulturen men idag är den urvattnad och saknar nästan helt värde. Vad som helst är hiphop idag. Media slänger sig med termer och rap dominerar nästan varje radiolåt på något sätt. Tror tyvärr att kampen är förlorad..

//

2012-08-03 10:00
Bra sagt Dan!
twitter.com/KalleBalikblek

2012-08-03 11:18

2012-08-03 11:57
jaojao_ P22

Jag tror inte du läst texten, om du har läst den så har du ändå lyckats missa poängen helt. Det handlar inte om några kommentarer, det handlar om att de söker sig till vår rörelse och tror att de är välkomna, det handlar om att det är delaktiga i något vi växt upp med och lever för som representerar det precis Motsatta. Och det är inte bara på internet.

...och där nånstans kommer man in på vad Machete skrev, som jag också var inne på i krönikan, att det har blivit så utbrett. Och det har det, men om man bara ser till battle-scenen så är det fortfarande ganska "underground", man kan känna igenom publiken på många events, det påminner på om hur hela scenen var när jag växte upp. Det har jag också hört från andra äldre rappare som kommit till våra events och sagt "shit! det här är nostalgi, det känns som back in the days".
Det känns dock som att när battles blivit strippat från musiken, blivit mer humoristisk och tillgänglig/attraktiv för andra så har den också tagit några kliv bort från Hip Hopen och det som den representerade. Men det är fortfarande vi som gör det här, jag är (eller vill iallafall vara) övertygad om att det inte är några av rapparna som är rasister. Och just därför tror jag att man kan vara tydligare med var man står i detta och kanske på så sätt göra de personerna mindre sugna/välkomna.

Hade en diskussion med en kille för ett tag sedan på youtube. Han hade varit på events innan skrev han. Minns att det var i samband med att Nasty var med och battlade/gjorde Somaliaklippet, han röstade på SD och det framgick på nån vänster i hans kommentarer. Jag skrev att med de värderingarna var han inte välkommen hos oss, "vi vet inte hur du ser ut, vi kommer inte stanna dig i dörren men vi har inte något till övers för dig".
Han tyckte iallafall att det var sjukt och jag försökte förklara "Varför vill du ens komma med de åsikterna????", vi representerar någonting helt motsatt.
Poet

2012-08-03 13:27
Bra tråd!

Jag hoppas att den fylls med mer av vad Crit och Machete skriver, och mindre med skit som skrivits av Ritter och S-oteric.

Min åsikt lutar nog (tyvärr) åt Machetes håll. Folk skiter i hur sanningen ser ut (tänker på misshandelsexemplet) och drar gärna alla över en och samma kant.

Men man får heller inte glömma att politiker (som SD) gör allt i sin makt för att pudra över sitt skitsnack med florsocker för att få det att smaka bättre, och tyvärr tycker jag att folk i största allmänhet varken tänker med hjärta eller hjärna, utan med arslet, och låter sig därmed bli lurade till att rösta och tycka, och tänka om saker och ting som de egentligen inte har en blekaste aning om.

Även om massan är dum och ignorant så måste vi göra vårt bästa för att upplysa dem och visa att de väljer fel väg... Fast visst, sen finns det ju såna som vägrar lyssna med.

Svårt att veta hur man ska få bukt på skiten, men ännu en gång, bra tråd!

"Haters GTFO" - Wööörd!
Jag har ätit pannkaka!
Rappare

2012-08-03 13:28
Du vill att folk ska sluta göra komisk hiphop?
Du vill att hiphop ska vara gatan och realtalk? Men när inte sthlm är störst längre tycker du att bönder och rasister har tagit över hiphop?
Det var lite det jag fick ut ifrån din text tillsammans med "wuäh! dom är rasistiska på youtube!"
Ja
Rappare

2012-08-03 13:33
Jag ser verkligen ingenting som skulle tyda på att det är mer rasism inom hiphop idag en för 15 år sedan. (förutom youtube kommentarer men komigen.. Det är youtube kommentarer.)

Vill verkligen inte att någon ska bli arg föresten. Såg att mitt tidigare inlägg kan tolkas som fientligt. Men det var inte meningen.
Ja

2012-08-03 15:41
Jag ska göra som Kawa sa, jag ska ge konstruktiv kritik.

Crit eller vem det nu är som filmat, snälla köp ett stativ jag blir åksjuk när bilden hela tiden guppar fram och tillbaka. Om du inte har råd med stativ så finns det ett par enkla sätt man kan ta till för att försöka stabilisera bilden.
Lås armarna ned till armbågarna mot kroppen, använd nackremmen, lägg den runt din nacke och spänn den så gått det går mellan kameran i dina händer och nacken. Självfallet med armarna mot kroppen. Det här borde åtgärda de största problemen med stabiliteten.

Så...Kawa är "bonde" bara för att han bott i Eskilstuna? Fan det första Kawa sa om bonden som körde över två hundar var nog det mest korkade jag hört någon säga, skulle vilja se kawa jobba lite som en riktig bonde inte bara komma från en ort som inte ligger i stockholm!

Lär er skilja på rasism och främlingsfientlighet, det är två helt olika saker och även om de till viss del går hand i hand så är det inte till fullo samma sak.

2012-08-03 15:49
Det lite lustiga är att Kawa är mannen bakom "vita kränkta män".
Och att han nu själv gråter ut som kränkt :).

Det är även lustigt att han uppmanar folk till internetkamp och att han inte orkar nu när han är ensam, om det bara vore EN enda som han till, eller kanske t.om 10st! så skulle han kanske orka bemöta alla hemska näthatare :D.

Lite taskigt att använda svensk media som källa också.

SpoilerPs: Ber om ursäkt för avvikande åsikter.

2012-08-03 16:05
MilK tyvärr ser vi ju redan att det finns fler haters och retards än folk som tycker att det är bra att detta togs upp.

Piggalo
Jag ser verkligen ingenting som skulle tyda på att det är mer rasism inom hiphop idag en för 15 år sedan. (förutom youtube kommentarer men komigen.. Det är youtube kommentarer.)

Hur skulle du kunna veta? för 15 år sen du 8 år gammal, hur bra observerar man sånt som 8 åring?

NoWice:
Lär er skilja på rasism och främlingsfientlighet, det är två helt olika saker och även om de till viss del går hand i hand så är det inte till fullo samma sak.

Vad har det med något att göra? menar du att det är bättre med främlingsfientligt folk än rasistiskt folk? eller vice versa kanske? det är inte precis så att du har åstadkommit med något i ditt inlägg.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Sångare

2012-08-03 16:23
Snart blir det P3 Critical. Kämpa! Fortsätt att sparka in öppna dörrar, släng gärna in något om att våld är fel samt att kvinnor är underbetalda. Samtidigt varvar du med att hetsa mot polisen som en liten tattare. Kämpa mannen, snart ringer dom.

2012-08-03 16:25
Metastrof skrev:

Vad har det med något att göra? menar du att det är bättre med främlingsfientligt folk än rasistiskt folk? eller vice versa kanske? det är inte precis så att du har åstadkommit med något i ditt inlägg.

Klart det har med saken att göra då folk älskar att slänga ordet rasism omkring sig, när de inte vet vad ordet egentligen betyder. Jag har åstadkommit mer med mitt än du gjorde med ditt. Det räcker för mig.

2012-08-03 16:40
Om jag ska försöka förstå Critical här är väl poängen att även om hiphopen aldrig har haft en enkelriktad politisk agenda så föddes det nog ganska snabbt fram en vibb som fick skiten å växa å fick de som var inblandade å känna sig stolta över att tillhöra kulturen. Jag känner lite likadant.

Begreppet "hiphop" har väl dock under de senaste 15 åren lösts upp mer å mer å folk som anser sig göra hiphopmusik kan göra allt från 90-talsboombap om att slåss mot systemet till upptempolåtar om att vara på klubben.

begreppet hiphop är med andra ord urvattnat, å jag använder det mest i nostalgiskt eller ironisk mening.

Battles för mig är en underhållningsform som för tio år sen va en underhållningsform för hiphopare men i takt med att arrangörer och battlare velat bryta nu mark å expandera utanför ramarna för klassiska hiphop-heads blivit en bredare underhållningsform, å attraharerar då självklart fler folk med värderingar som ligger utanför "den klassiska hiphoparens". Va inte det tanken?

Personligen älskar jag politisk hiphop å gillar att ha politiska element i det mesta jag gör, även om jag inte alltid vill gnugga in det i folks ansikten. grejen med battles är väl också att man tillåts att vara politsikt inkorrekt, trist om man inte är det med glimten i ögat bara.

Finns det inte vit-makt-reggae förresten? Härligt absurt i mina ögon.
Ridå
Rappare

2012-08-03 18:41
Hur skulle du kunna veta? för 15 år sen du 8 år gammal, hur bra observerar man sånt som 8 åring?

Oj jag antar att man inte kan använda Internet och andra medier för att få förståelse om hur det var förr i tiden.
Det går att lyssna på och läsa om musik och kultur från långt innan man föddes förstår du.
Ja
Rappare

2012-08-03 19:14
ok men det är mer.. har själv märkt det senaste 5 åren..
it aint hard doin right, its just hard 2 succeed
i wanna live but its hard 2 breathe
Battlerappare

2012-08-03 19:31
sånt jävla snack om rasim mot "ickesvenskar" om man kan utrycka det så
rasism går åt båda hållen oavsett ursprung å vart man kommer ifrån
men det snackas det aldrig om på samma sätt , kommer alltid att finnas folk som utrycker sig på oanständiga sätt över internet och i verkligheten själva problemet ligger i hur mycket man orkar bry sig och varför man bryr sig alla kan ju inte tycka om alla och hat baserat på vart du har för hud/hår färg, vad du talar för språk och vart du kommer ifrån kommer alltid att bestå även om ämmnet är gammalt å tröttsamt.

vi är alla olika men vi delar alla samma jord och här i sverige lever vi i en ytranndefrihet så alla får tycka som dom vill ,vi kan aldrig tvinga någon att tycka som en själv alla har sina tankar och värderingar

så helt enkelt skit i äckliga onödiga kommentarer på youtube och lägg energin på något annat grejen är ju oftast bara att folk vill provocera med sån skit vilket ni genom att belysa det på detta sett uppmuntrar till

JoaquinRoyale
Rappare

2012-08-03 23:38
läste på en hemsida där en person hade svarat på en fråga

fråga: hur bekämpar man rasism ?
svar: genom att inte prata om den.

tycker att det låter som en bra början. kan man utveckla det ?

lägg en kommentar i länken nedan - Returning favors
http://www.whoa.nu/forum/var-hiphop/audio-och-video/720597/1.aspx

2012-08-04 00:47
Först och främst tycker jag att det är lustigt att börja prata om hudfärg och behandla alla lika för att sedan dela upp folk i generiska grupper och behandla dom olika.

ska titta vidare.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2012-08-04 01:00
Videon i korthet: Kawa är sur för att hiphop börjat inkludera "bönder" (som tydligen kör ihjäl hundar med traktorer) och "rika statsmänniskor" som inte har samma åsikt som honom själv och de personer han menar var de som "bildade" hiphopscenen i Sverige.

Mitt svar i korthet: Du framstår som jävligt förvirrad och framför dåliga exempel på ett trassligt sätt. Sluta kategorisera folk och förvandla dom till stereotypa karaktärer. Det är vad SD och liknande grupper sysslar med. DU borde syssla med att se det fantastiska i att så många olika typer av människor och åsikter har samlats under ett tak och har roligt tillsammans, istället för att mata youtubetrollen. Jag är själv en stolt "bonde" och jag lovar dig att jag skulle "out-street" nästan varenda jävel på battlescenen. Man kan inte döma en bok efter omslag, och att döma den efter vilket tryckeri den kommer från gränsar till rent vansinne.

2012-08-04 04:06
Tycker att det är en bra grej att ni gör detta. Tar lite illa vid mig dock att han använder ordet "idiot" i negativ mening, var ju ett medicinskt begrepp för inte så länge sedan, känns lite konstigt att vara emot rasism men för att använda gamla medicinska termer för "underbegåvade" som skällsord. Jag håller med om vad han säger om rasism men tycker det känns helt fel att han hatar på "utvecklingsstörda".

Oavsett, fet grej som behövdes göras, ska inte klaga för mycket, många bra saker sades.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Battlerappare

2012-08-04 10:52
Så stor deal över youtube kommentarer...

2012-08-04 11:48
Nowice

Det är inte filmat med systemkamera, det finns ingen axelrem, det är filmat med en axelrigg och rörelserna är medvetet gjorda. Konstigt att du inte kan se skillnad på så mjuka rörelser och rörelser som skulle uppkommit om jag var ostadig på handen.

Empire

Klippet med Kawa handlar om Youtube, me om du orkar läsa min text ovan den så tar jag upp ett större problem.

Kul också att S-oteric verkar ha läst texten till slut haha. Kan nämna att jag ser det här som självransakan och har lagt den här och på facebook, jag kan inte skickat den till några tidningar eller liknande om du är orolig för det.

2012-08-04 12:27
JXE skrev:
sånt jävla snack om rasim mot "ickesvenskar" om man kan utrycka det så
rasism går åt båda hållen oavsett ursprung å vart man kommer ifrån
men det snackas det aldrig om på samma sätt , kommer alltid att finnas folk som utrycker sig på oanständiga sätt över internet och i verkligheten själva problemet ligger i hur mycket man orkar bry sig och varför man bryr sig alla kan ju inte tycka om alla och hat baserat på vart du har för hud/hår färg, vad du talar för språk och vart du kommer ifrån kommer alltid att bestå även om ämmnet är gammalt å tröttsamt.

vi är alla olika men vi delar alla samma jord och här i sverige lever vi i en ytranndefrihet så alla får tycka som dom vill ,vi kan aldrig tvinga någon att tycka som en själv alla har sina tankar och värderingar

så helt enkelt skit i äckliga onödiga kommentarer på youtube och lägg energin på något annat grejen är ju oftast bara att folk vill provocera med sån skit vilket ni genom att belysa det på detta sett uppmuntrar till

Hmm, tänkte just fråga ang. detta.
Det känns för mig som att utanför youtube och internet så är det svenskarna som har det lite "svårt" inom hiphop och battlescenen?
Jag vet t.ex när eminem blev stor, det var runt tiden då jag också var mer inne i hiphop o liknande, då fick han en massa hat bara pga sin hudfärg.
Är det så fortfarande eller speglar youtube verkligheten?
Rent spontant känns det som att en svensk behöver visa sig lite tuffare och ballare för att inte tas som en annan "mesig svenne"(tänker lite på sebbe staxx).

2012-08-04 12:33
Att vara en hatare är klassiskt hiphopigt ju! Hata inte på hatare. Börja göra freestyles-events på beats igen så slipper man alla andra.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2012-08-04 12:40
Mvh skrev:
Att vara en hatare är klassiskt hiphopigt ju! Hata inte på hatare. Börja göra freestyles-events på beats igen så slipper man alla andra.

Hehe word B-)

2012-08-04 13:54
om inställningen till battles ska vara "man får säga vad man vill " verkar det ju självklart att rasismen kommer flöda även i kommentarerna...

2012-08-04 15:52
problemet är inte att rasister dras till hip hop, problemet är hip hop har glömt sin historia. Hade hip hop-kulturen fortsatt vara det den var menad för att vara, så hade rasister aldrig satt sin fot i genren.

2012-08-04 18:19
jag följer dom flesta battles och jag har inte märkt av nånting av det här nästan. förutom big-o battlen nu senast då, som förövrigt var en pinsam tillställning. men det är tyvärr standard på youtube att det kommer rasistiska kommentarer om du har såna tillställningar, det har inget med hiphopkulturen att göra.

något jag däremot märkt av är en del osmakliga rasistiska skämt vissa battlare drar som applåderas och skrattas åt. är rasism okej då helt plötsligt?

2012-08-04 20:38
något jag däremot märkt av är en del osmakliga rasistiska skämt vissa battlare drar som applåderas och skrattas åt. är rasism okej då helt plötsligt?

word.

Om någon skulle säga till tex big-o "jävla blattefetto håll käften" i en battle så applåderar och skrattar folk, men skriver nån samma sak på youtube är det rasism. Sånt skumt tänk.

2012-08-05 01:35
En stor anledning till att rasistiska komentarer flödar i youtubekomentarerna tror jag är att det accepteras att det fälls rasistiska komentarer i battles (här syftar jag på att skämt om etnicitet som dras, se tex Shazaam mot Jim Cederlund, heter han så, för att bara ta ett exempel)
Vill man verkligen inte ha med rasister att göra och stå som en motpol till rasism så får man till att börja med göra rent i eget hus.
Nu kommer antagligen det påpekas att Shazaam inte är rasist och det bara är skämt/battlerader men skall man vara emot rasism får man vaa konsekvent.

Det är detta jag tycker är det värsta med scenen, att dessa skämt baserade på etnicitet får fortgå och ofta får stora publikreaktioner.

Jag kan tycka att arangörerna borde ha nolltolerans mot detta och diskvalificera rappare med denna typ av rader. Och inte lägga upp videorna från battlen okomenterade.
Jag förstår att mycket insperation kommer från den amerikanska scenen där detta i min upfattning förekommer i väldigt stor utsträckning, men man måste ju inte ta efter allt.

Även samma sak med den nervärderande "bögskämten"

2012-08-05 04:52
Fiyah P29 & easyskanking P25
Jag måste i egenskap av battlerappare inflika att jag absolut tycker att det är en väsentlig skillnad på om två rappare, som ställt sej öga mot öga i en battle och är i samförstånd om att det nu gäller att smäda och håna varandra efter bästa förmåga, säger nedvärderande saker om varandras etniciteter (och dylikt), än om folk som kommenterar klippen gör det.

När man battlar ikläder man sej rollen av ett as och säger en massa otrevliga saker som man egentligen inte alls tycker om den andre. Det vet alla som ställer upp i battles om, och det hoppas jag innerligt att de som kollar på battles också förstår. Att bestämma att battlare alltid ska hålla sej PK och inte skämta om saker som kan uppfattas som kränkande av vissa, skulle definitivt ta död på största delen av charmen och nerven i rap-battles. Man skulle då alltså inte bara behöva stryka allt som är rasistiskt, sexistiskt och homofobiskt utan även allt som har med utseende att göra. Tjockisskämt går bort, har nån ett stort huvud, utstående öron, långt skägg eller glugg mellan tänderna går det bort. Det är ju fult att reta folk för deras utseende, det fick vi lära oss i skolan. Skittråkigt!

Lika lite som jag nånsin skulle gå och skrika "jävla indierfitta" till nån random person med indiskt utseende på stan (eller "jävla hora" till en tjej, eller "bögjävel" till en homosexuell), lika lite skulle jag ropa "jävla vingmutter" efter nån med utstående öron. Men i en battle skulle jag inte ha några som helst problem att skämta om min motståndares öron. Därför har jag inte heller det minsta problem att i en battle skämta om någons etnicitet (eller kön osv.). Den stora skillnaden är att vi båda gått med på att ställa oss där och är väl medvetna om vad det går ut på, och ännu viktigare, vi båda tycker att det är kul.

Självklart gås det då och då över gränser och även battlerappare kan ta illa upp av saker som sägs i en battle, men den gränsen får man helt enkelt bara försöka hitta med sitt sunda förnuft. Det går inte att sätta upp ett regelverk som säger t ex: Du får aldrig skämta om nåns mamma! Det är för det mesta helt harmlöst att slänga ur sej obsceniteter om den andres mamma, men om mamman i fråga ligger sjuk med hjärntumör och man skämtar om det, kan det ju mycket väl vara så att det kan uppfattas som att gå över gränsen. Man får som sagt använda sitt sunda förnuft och överväga. (Detta är ett ämne jag säkert skulle kunna skriva en hel bok om, men får försöka hålla mej lite kort).

Att någon å andra sidan går loss i en youtubekommentar och kallar nån för "negerjävel" eller nåt annat vidrigt är en helt annan sak (samma sak gällande kränkande spekulationer kring vissa åskådares sexuella läggning, inga battles nämnda). Det finns inget samförstånd mellan personen som skriver kommentaren och personen den riktas mot, om att detta skulle va ok och att det bara är på skämt (vilket det många gånger inte heller förefaller vara).

Jag är av den bestämda åsikten att det absolut mesta går att skämta om. Det finns absolut lägen och sammanhang där vissa skämt inte alls hör hemma, men rapbattles anser jag vara en ganska given arena där man är införstådd med att humorn kan vara rätt grov ibland.

Jag är medveten om och respekterar att vissa inte är av denna uppfattning utan tycker att rasistiska eller sexistiska (eller en mängd andra typer av) skämt aldrig nånsin är ok i något läge, oavsett vem som säger dem eller i vilket sammanhang. Men är man av den bestämda uppfattningen kanske inte just rapbattles är underhållningen man bör förkovra sej i.
throw your hands in the air like they're not attached
and realize without hands they'll be hard to catch

2012-08-05 05:05
Läser man mitt inlägg kan man kanske få intrycket av att jag anser rasistiska, sexistiska och homofobiska skämt vara några av de viktigaste ingredienserna i rapbattles, inser jag nu. Detta var absolut inte min avsikt. Personligen tycker jag sådana saker är kraftigt underordnat själva hantverket i raderna. Huruvida man skämtar om nåns etnicitet eller sexuella läggning är inte så värst intressant för mej. Det viktiga är hur finurligt och skickligt man gör det. Hur mycket har man leker med språket, hur snygga rim det är, är det finurliga flertydiga ordlekar osv.

Min poäng var bara att jag inte tycker att något censurinstitut ska komma in och säga vilka ämnen som får tas upp och inte.

2012-08-05 08:21
henry, jag är helt med dig här och det var inte någon censur jag var ute efter. hade förmodligen slutat titta då. jag tycker om hur battleformen ser ut. jag ville bara visa en annan sida av myntet. har inte sett mycket rasism alls i youtubekommentarerna förutom nu i senaste big-o battlet. och även i nastys battles. men dessa kommentarer speglar inte publiken. det har jag väldigt svårt att tro. och den mesta rasism jag kan komma på jag sett i battlesammanhang är av artister själva. det var mer så jag menade.

eller jag vet inte, jag kanske lever i min bubbla, men detta är hur jag uppfattar battlescenen iallafall.

2012-08-05 08:22
Henrys inlägg borde vara överst.....

För övrigt tycker jag "hatare" är ett larvigt uttryck. Alla kan inte vara älskare, i så fall så skulle ingenting vara roligt, då alla gillade samma saker.

Dödsmaskinen: Visst, jag förstår att som battlare är det tråkigt att få "du suger" i ett kommentarsfält. Jag är nog typexemplet som borde bli bättre på det, men det tråkiga är att man blir nästan lite lack när man verkligen inte tycker att någon borde stå i ringen. Man blir lack på arrangörer som inte kollar upp kvalité INNAN eventet, och man blir lack på att man slösat tid.

Detta hade självklart varit högst acceptabelt om det bara hände var tionde battle, men när det snarare händer 8/10 så är det så otroligt tråkigt att man inte orkar skriva KONSTRUKTIV kritik varje gång - DÄRAV "du suger". (Man borde nog hålla käften i stället, dock vet jag inte om det skulle gynna scenen att inte få feedback alls).

2012-08-05 09:38
Jag tycker att Henry borde ha gjort både videon och texten. han vet verkligen vad han snackar om, han är riktigt bra på att formulera sig, han gör inte bort sig på något vis och hip-hop sverige respekterar honom verkligen.

Att folk skulle försöka hitta något att "hata" hos både Critical och Dödsmaskinen var ju redan självklart.
Battlerappare

2012-08-05 10:15
If I don't like it, I don't like it, that don't mean that I'm hating

Common - The 6th Sense

2012-08-05 12:04
Jag tycker att Henry borde ha gjort både videon och texten. han vet verkligen vad han snackar om, han är riktigt bra på att formulera sig, han gör inte bort sig på något vis och hip-hop sverige respekterar honom verkligen.

Det är löjligt och väldigt omoget att det måste vara någon "respektabel" som gör ett sånt här inlägg för att det ska tas på allvar. Det viktigaste är att budskapet kommer fram, vilket jag tyckte dom gjorde bra, inte vem som för fram det.

2012-08-05 12:07
Henry, det jag menar på är att en person som ställer sig i en battle som läggs upp så inte BARA ställer sig i skottlinjen att få dissar från sin motpart, utan ÄVEN från de som tittar på battlen. Det är en del i det hela som alla bör vara medvetna om innan dom kliver in i ringen. Sen kan det ta sin toll som bilder, kommentarer, props eller bara rent idiotsnack. Men det är vad man signar upp för.

2012-08-05 12:21
Metastrof

Vem som helst hade väl kunnat skriva en text på det ämnet om de hade velat. Tror du att det var något jag blev tillfrågad att skriva om? haha

Om jag skulle låta bli att göra saker för att jag får motargument eller hat så skulle jag ju inte kunna göra någonting.. du verkar fan vara dum i huvet för att vara ärlig.

2012-08-05 12:56
Jag påstår fortfarande att men inte kan klaga på rasistiska komentarer på youtube om man tillåter att det sägs samma/liknande saker i själva battlen.
Det var väll huvudpoängen i mitt inlägg.
Att sedan censur kanske skulle döda av scenen något är så klart en risk, eller så blir det så att deltagarna anstränger sig mer när de skriver och hittar annat att dissa för.

Vist får man dra en gräns någonstans men jag tycker den kan gå vid det som klassas som hets mot folkgrupp.

Att som artist vräka ur sig saker men inte kan stå för bara för att det är ett battle tycker jag konstigt, Henry jag antar att du aldrig skulle göra en låt med rasistiska inslag och släppa på skiva men dina battlerader reflekterar lika mycket på dig som artist som dina låtar, speciellt gäller väll detta artister som inte var stora innan som kanske bara kommit ut med sin musik via just battleformatet.

2012-08-05 13:26
Det viktigaste är att budskapet kommer fram, vilket jag tyckte dom gjorde bra, inte vem som för fram det.

Jag tycker inte att Dödsmaskinen gjorde det sådär jättebra ifrån sig. Criticals text klagar jag inte på, kanske var lite otydlig för att jag sa att jag tycker henry borde ha gjort "både text och video". Jag tycker bara att han hade framfört budskapet bättre.

Visst du förstod budskapet i videon helt, men jag trodde videon var till för folk som inte förstod det? eller varför gjordes videon?? Jag tror inte Dödsmaskinen gjorde folk så mycket smartare. kan ju ha fel också.

Om jag skulle låta bli att göra saker för att jag får motargument eller hat så skulle jag ju inte kunna göra någonting..

Det jag sa om "Att folk skulle försöka hitta något att "hata" hos både Critical och Dödsmaskinen var ju redan självklart.", det var inte menat att det skulle hänga ihop med det jag skrev innan, var bara en extra punkt jag lade till.

du verkar fan vara dum i huvet för att vara ärlig.

tycker det är lite småkul när du säger så, tänk om jag hade haft en extra kromosom nu? oushh! pajas, du kan ju uppföra dig lite mognare och delta i battles istället om du är ett sånt geni? du vinner inga poäng på att ta ut din ilska mot yngre battlefans haha.

2012-08-05 13:50
Fiyah P29

Du har helt rätt i att jag, för min del, förmodligen inte skulle skriva vissa av mina battlerader i mina låtar, för när jag gör mina skivor har jag ofta en ambition att hålla mej mer seriös, vilket jag hoppas och tror att de flesta folk förstår av sammanhanget (som du ju själv just nu visade att du också förstod).

Vissa gånger medger jag att jag även i mina låtar har en lite mer oseriös ton, ta t ex min låt "real estate" som är en rakt upp och ner punchlinebaserad låt där jag bl a har raden "on 9/11 during the main event/ I ran around the twin towers singing: it's raining men" som ju absolut kan ses som en provocerande rad som vissa skulle kunna uppfatta som stötande, men tonen i låten är satt att förmedla roliga, oseriösa och i vissa fall provocerade punchlines och det tror och förutsätter jag att de allra flesta som lyssnar på låten förstår, på ett liknande sätt som en battle oxå är satt med en speciell ton.

Jag har inte heller något problem med att andra artister ikläder sej en provocerande och oseriös roll när de gör sina skivor. Har inga som helst problem med att t ex Mr Cool gör låtar om att ha sex med barn. Om någon däremot sitter och lyssnar på låtarna och på allvar tror att Cool tycker att barnsex är ett soft tidsfördriv, skulle jag seriöst vara orolig för personens verklighetsuppfattning och förmåga att fungera i sociala sammanhang.

Cage's första skiva tycker jag är nåt av det mest gripande och poetiska (ja jag vet att jag löper risk att låta sjukt pretto, men FUCK Y'ALL!! haha) som jag hört på underground hiphopscenen och den är bitvis sjukt provocerande och vidrig.

Det handlar ju om att förstå ironiska rollspel och poetiska överdrifter och provokationer. Jag tror egentligen att detta är rent instinktivt väldigt uppenbart för de allra flesta. Vad jag erfarit kommer kritiken av denna typ av humor eller provokation, huvudsakligen från personer som mycket väl förstår att artisten i fråga inte på riktigt menar eller tycker så, men är oroliga för att andra inte skulle vara lika intelligenta som de själva och därför tro att det var menat seriöst.

2012-08-05 14:19
Fiyah P29

Jag menar verkligen inte detta som nåt drygt påhopp på dej. Du verkar soft som fan. Vill bara debattera ämnet. Jag har många gånger suttit i samtal med folk som säger saker i stil med: Jag förstår ju att du inte tycker så, men tror du inte att vissa kan tolka det fel?

Men sällan eller aldrig stött på nån som kommit fram och sagt nåt i stil med: "Hur fan kan du hata homosexuella så där?" .. och inte heller nån som säger: "Fan va grymt att du hånar dom där jävla araberna!"

Och då undrar jag om det verkligen kan vara ett så stort problem.