I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Övrigt] Rasism inom svensk Hip Hop och battle-scen?

Svensk Hiphop - Battles

2012-08-05 14:33
De ska alltid bli så stora diskussioner om just detta ämnet.

GO DÖDSMASKINEN!
trollolol

2012-08-05 14:39
Känner att jag delvis kommit in på ett sidospår också. Problemet vi diskuterar här, för att återgå till trådens grundtema, är ju rasistiska kommentarer på youtube där vissa tittare uttrycker åsikter om personer i klippen (må det vara battlarna, hostsen eller nån i publiken).

Som jag personligen uppfattar det så finns det inte samma ton eller samförstånd om att detta skulle vara skämt eller harmlös provokation i dessa kommentarer, som i själva battlen.

Irriterar mej även på när vissa vräker ur sej saker om hur fruktansvärt kassa och värdelösa de tycker att vissa av battlarna är. Jag tycker många gånger att det är sjukt tröttsamt och har svårt att förstå drivkraften bakom såna påhopp. Visst, varsågod att tycka att nån är sämre än den andra, det kan man absolut få skriva, men "han där är ju bara helt jävla efterbliven och pinsam. han borde sluta rappa och bara gå och dö!" förstår jag inte riktigt varför man känner att man vill skriva.

De flesta battelrapparna tycker ju själva för det allra mesta att den andre är en bra rappare, och har ju oftast kul efteråt. Känns så fånigt att vissa tittare på youtube ska fram med tunga artilleriet för att på allvar håna deltagarna.
throw your hands in the air like they're not attached
and realize without hands they'll be hard to catch

2012-08-05 16:06
Henry for president!

2012-08-05 16:10
Henry:
Jag har absolut inte tagit något som ett påhop från din sida. Hoppas su känner samma från min sida, jag är ett fan av din musik och äger större delen av dina släpp (saknar något tidigt demo och live dvdn).
Men kan tycka att det är synd med påhoppen av folks etnicitet. För mig är det stor skillnad på att dissa någon för att den tex har stora öron, det får man ta när man ställer upp, och att dissa någon för etnicitet då det blir ett påhopp på alla med den etniciteten.

Jag kan tycka det är synd att Critical i sin krönika/text inte tog upp de intärna problemen med rasistiska komentarer i battlen (tror och hoppas att ingen i svenska battlescenen är rasist).

Men för att ta dig som exempel igen Henry, nu får du stå som exempel och försvara hela scenen vilket kanske är orättvist men men, så är det nog många som ser på battles som aldrig har hört din "riktiga" musik. Därmed har de ev upfattningen av dig som en som rappar om etnicitet och sådant.

Jag tror man måste göra rent i eget hus innan man kan klaga på
andra kommentarer.

Sen är det självklart omotiverat av youtube-tittarna att lägga rasistiska eller andra nervärderande komentarer över huvudtaget, självklart kan man påpeka att en rappare gjort bra eller dåligt från sig men det behöver inte gå till överdrift med öbskningar att personen akall dö eller liknande.
Som fan måste man inse att änven sämre artister måste få delta för att de senare skall kunna bli bättre och för att det inte alltid skall vara samma 5 pers som alltid battlar.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-08-05 16:41
metastrof

Visst du förstod budskapet i videon helt, men jag trodde videon var till för folk som inte förstod det? eller varför gjordes videon?? Jag tror inte Dödsmaskinen gjorde folk så mycket smartare. kan ju ha fel också.

Jag tycker det. Hela saken handlar väl om att få igång en diskussion kring ämnet ( vilket dom uppenbarligen lyckats med ) och inte vem som gjorde vad, hur dåligt det gjordes och vem som hade kunnat göra det bättre.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-08-05 19:05
Fiyah

För mig är det stor skillnad på att dissa någon för att den tex har stora öron, det får man ta när man ställer upp, och att dissa någon för etnicitet då det blir ett påhopp på alla med den etniciteten.

Tycker att du säger emot dig själv lite där. Tänk om det är många t.ex. överviktiga personer som tittar på battlen som tar åt sig när någon säger något enormt nedlåtande till en tjock person. Eller en annan fras som förekommer ofta i battles är "ginger" till rödhåriga, tänk vad många som kan ta åt sig och bli sårade av det? Antingen så har man riktigt högt till tak i battles och tar allt som sägs med en nypa salt oavsett om det skämtas religion, etnicitet, sexuell läggning eller kön eller också så får man censurera allt som sägs som kan göra folk upprörda.

Då röstar jag för alternativ 1. Men alla är vi olika!

www.eddaonline.se

2012-08-06 00:14
Edda:

Jag tycker ändå det är skillnad då dissarna ofta är utformade på olika sätt typ "alla araber är terrorister" mot "dina öron är så stora att du snart flyger iväg" (som ni ser är jag ingen lyricist men jag hoppas min poäng går fram) det vill säga utseende dissar är riktade mot personen i fråga medans etnicitet dissar riktar sig mot etniciteten och därför en hel folkgrupp

Jag tycker gränsen till vad man skall tillåta är lätt att dra, vid hets mot folkgrupp.
Men visst så blir det viss censur.

Skulle vara intressant om någon polisanmälde en battlare för hets mot folkgrupp och se vad lagen säger i frågan, nu får vi ju hoppas att det inte sker och än mindre att någon blir dömd för det, men jag tror att vissa varit ute på tunn is ibland. Men det skulle vara intressant.

Problemet är kanske inte lika stort i sv som Utomlands och då soeciellt usa där jag ofta tycker folk går över gränsen i de battles jag sett.

2012-08-06 00:24
Jag vill påpeka att jag absolut inte är för en toal censur mot allt som någon kan ta illa upp av. Då skulle vi få en mycket tråkigare battlescen men viss upstädning av de asistiska och homofoba inslagen tror jag inte skulle skada utan i stället ge en rikare scen på sikt.

Vill även igen påpeka att jag inte tror att någon innom scenen är rasist men att det tyvärr dras denna typ av dissar kan även leda till att det kommer in sådana människor i scenen och att det lockar till den typ av komentarer som tyvärr frodas på youtube. Vill man slippa dom där (vilket tyvärr antagligen är omöjligt att göra helt) bör man göra klart att man inte accepterar någon form av rasistiska kommentarer.
Det är svårt att först lägga upp ett klipp där det förekommer och sen säga att man är emot det.

En lite haltande jämförelse för att förhoppningsvis tydliggöra: om du lägger upp en filn där du heilar, även om det är på skämt, så kan du sen inte blir sur om nazister skriver sieg heil i kommentatorflätet.

2012-08-06 00:46
Är det verkligen bara youtube kommentarer vi diskuterar här som alla verkar säga?
Jag tycker mig se rasistiska inlägg här på whoa ibland, säkert förekommer det viss rasism inom hiphop/battlescenen också.. Jag tror inte man ska begränsa diskussionen till youtube kommentarer och därav göra det till nån slags "ja men det är ju youtube bara, där säger dem vadsomhelst"...
My environment wasn`t ghetto, but I was

2012-08-06 01:03
Fame:
Jag har försökt (och tycker mig lyckats) brädda diskutionen till själva utövarna vilket jag tycker är mer intressant att diskutera än lite löst folk på youtube eller här eller andra ställen.

Att det till slut letar sig in rasister (nu menar jag inte bland utövare då iaf inte jag tror att det finns några sådanna i sverige) är nog tyvärr oundvikligt. Whoa gör dock ett bra jobb med att rensa ut dessa människor, på tex youtube är det så klart svårare att slippa dem.

2012-08-06 01:28
Fiyah whoa gör säkert ett bra jobb med att rensa ut dem, dock ser jag dem här ibland, såg dem senast efter nämnda battle mellan big-o och jim cederlund.. Jag riktade mig faktiskt inte till dig när jag sa vad jag sa, det har varit ett par kommentarer här som snackar om att det endast skulle finnas som youtube kommentarer, det var det jag invände mig emot eftersom jag sett rasistiska kommentarer även här...

Vad tycker ni andra? Är det endast på youtube ni ser detta, kan det inte också vara nån ni känner som beklagar sig över "blattarna" som dyker upp på battlesammanhang? Är det inte mer utbrett än på bara youtube?
My environment wasn`t ghetto, but I was

2012-08-06 01:36
KOTD har ju börjat lägga upp en text i början av deras videos typ "some may find this offensive, we don't take responseability..." (har själv inte läst texten)

2012-08-06 02:25
Fame

Vad tycker ni andra? Är det endast på youtube ni ser detta, kan det inte också vara nån ni känner som beklagar sig över "blattarna" som dyker upp på battlesammanhang? Är det inte mer utbrett än på bara youtube?

Nä de finns en hel del av dem på whoa oxå, och det ska krävas rätt mycket för att dom ska bli bannade, annars kan de flöda rätt fritt här. Jag förstår verkligen inte varför de hänger på hip hop ställen, de hoppas kanske på att kunna omvända någon? Men å andra sidan så ser jag rasister kommentera överallt på internet där en åsikt uttrycks som handlar om jämlikhet och allas lika värde.

2012-08-06 04:00
Vet att denna diskussion handlar om rasism, men ett problem jag kan känna är större är den extremt ingrodda homofobin inom rapscenen. Något som även borde uppmärksammas under Pride-tider som det är.

Jag är väl medveten om att hiphopen ska vara "manlig" och har någon slags "hata bögar"-paroll, men som jag ser det är detta problemet ännu större och har tillåtits frodas under de senaste 30 åren. Var man än kollar hör man bögdissar i både battles och låtar och till skillnad från det nyupptäckta rasist-fenomenet kan jag faktiskt tänka mig att folk som drar bögdissar faktiskt baserar dem på vad de tycker och tänker.

Något jag undrar är hur det kunnat bli så samt varför dessa neandertalarliknande åsikter är så pass accepterade och vanliga inom hiphopen och hur man ska ta tag i det problemet.

För det är ju faktiskt ett problem med tanke på att kulturrummet knappast vill ta med en fyrametersstock i svensk rap, trots att det är den mest samhällsskildrande, politiska och poetiska musikgenren vi har.

I dagens läge har vi väl på vår höjd 4 - 5 rappare som är "kändisar" i media, när det trots detta finns så otroligt många talangfulla musiker där ute. För inte skulle väl exempelvis DN ge uttrymme åt en genre som utöver sin fantastiska lyrik står för extremt homofobiska åsikter.

Nu är jag själv inte Guds bästa barn när det kommer till att stoppa detta då jag själv skrattat åt bögskämt och även dragit några sådana rader själv, men det är ju som diskuterat ovan trots allt bara "oskyldiga" skämt. Trots detta känns det som att något måste ändras med detta homofobiska klimat och jag hoppas innerligt att bara lyfta upp denna diskussion kan bidra med något.

Mvh

P.S.

När det dessutom kommer till Youtube-kommentarer är Mollgans senaste låt NON STOP ett fantastiskt exempel på detta:

Är det bara jag som garvar sönder åt? detta?
Hetar1 15 timmar sedan"

jävla? bög jävlar döda asen!
Maaxiiy0 16 timmar sedan"

Och många säger att? Justin Bieber är dålig och bög, hahah
Martin Larsson 1 dag sedan"

that's some? nasty shit!
SuperZubbe 1 dag sedan"

Det är? försök till acceptans av att tycka att det är ok att vara Gay!
Ja jag har homofobi, det ser så onaturligt ut att man väljer (reflex) att titta bort!
Jag kan tycka att FINE, gör vad ni vill men varför trycka det rakt upp i mitt ansikte och in i mina öron!
Måste jag titta på det?
Varför vill ni tvinga mig att tycka om det VARFÖR...
Gå och gaya på eran egen mark:(
007melcsi 1 dag sedan"

FUCKING? FAGS!
berto13579 2 dagar sedan"

D.S.

2012-08-06 10:15
Så som KOTD gjort och lagt in en tex i början skulle kunna vara ett bra sätt att ta avstånd från rasistiska och homofoba komentarer där man kan skriva något i stil med att det inte är åsikter som arrangören står för och man inte vill se sådanna kommentarer i youtubekommentarerna.

Easymode::

Bra skrivit, homofobin är värkligen ett problem.
Men jag tycker att det har blivit mycket bättre med det i låtarna under senare år (dock har den återkommit ganska mycket iom battlescenen vilket är tråkigt.
Jag förstår inte hur folk kan bli så uppröda av Mollgans låt, gillar man den inte behöver man inte titta/lyssna på den.

Manager

2012-08-06 10:25
Att peka ut och utesluta folk med fel politiska åsikter är aldrig bra. Rasisterna har ju vuxit till sig så jävligt de senaste åren just pga att de inte varit välkomna nånstans och har därför gaddat ihop sig mot resten av det svenska folket.

Det är bättre att de får komma och ta del av både de rasistiska skämten som rapparna drar mot varandra och gemenskapen mellan nationaliteter som sker på varenda battle.

De flesta är väl ändå rasister för att de inte vet bättre. De är rädda för invandrare eftersom de inte känner några och rädsla förvandlas förr eller senare till hat. Det känns ändå som att de som kommer till battles inte är fullt utblommade dödsnazister utan snarare lättpåverkade kids som hängt för mycket på flashback.

Det är som Critical säger, han kunde lika gärna blivit bula istället för hiphoppare, och lite så är det för många. De vill ha nånstans att känna sig hemma och vara en del av något större, och rassarna är jävligt duktiga på att utnyttja det faktumet. Varför kan inte vi vara det?

Det jag försöker säga är att man fångar fler flugor med honung.

Redline!
Manager

2012-08-06 10:25

För övrigt tror jag att videon med Dödsmaskinen kommer stjälpa mer än hjälpa. Förutom att han dissar bönder så pratar han till de som skriver kommentarerna som att de vore barn. Även om de beter sig som barn så vill de oftast inte bli adresserade som barn.
Redline!

2012-08-06 10:46
Dr.O:
Man skall självklart välkommna alla, men jag tycker ändå man kan vara tydlig med att inte rasism är accepterat. Alltså säga du får gjärna komma och delta men lämna just de åsikterna hemma. Låter man rasistiska åsikter framföras hur som helst kan man i slutändan i stället stöta bort både antirasister och människor med invandrarbakgrund.
Och frågan är om det är värt det bara för att inkludera lite halvrasister.

2012-08-06 10:47
Kan hålla med dig om dödsmaskinens video, den kunde ha gjorts mycket bättre och innehållet kunde varit mer genomtänkt, kändes som han bara svamlade tyvärr.
Manager

2012-08-06 11:13
Fiyah: Gud förbjöd Adam och Eva att äta från äppelträdet. Med andra ord, förbud skapar en vilja hos många människor att trotsa.

Hur ska man visa att man inte accepterar rasism samtidigt som de flesta battlerappare använder sånt material? Jag hoppas verkligen inte att det här leder till en censur mot rapparna.

Jag tror knappast halvrasisterna kommer jaga iväg antirasisterna och invandrarna från scenen med tanke på att de två kategorierna gör upp majoriteten av deltagarna/publiken/whatever.
Redline!

2012-08-06 11:55
Dr.o

Jag förbud leder till lockelse men det kan ibland vara bra ändå. Tex för att visa att man inte accepterar visst beteende.
Sen tycker jag det är konstigt att beklaga sig över rasism i kommenarer mär man själv lägger upp klipp som innehåller rasistiska kommentarer, skall man ha det själv får man acceptera att andra också är rasistiska.
Så skall man slippa det helt (vilket nog tyvärr är omöjligt) får man städa rent i eget hus först.
Men nu känner jag att jag bara upprepar mig och det ger aldrig en bra diskussion.
Men hoppas att min poäng iaf gått fram. Även om det inte betyder att alla måste hålla med mig.

Blir det tillräckligt många rasister i publiken under battles tror jag att många skulle dra sig från att gå dit, men det får vi ju värkligen hoppas att det aldrig händer.

2012-08-06 12:01
Critical skrev:
Nowice

Det är inte filmat med systemkamera, det finns ingen axelrem, det är filmat med en axelrigg och rörelserna är medvetet gjorda. Konstigt att du inte kan se skillnad på så mjuka rörelser och rörelser som skulle uppkommit om jag var ostadig på handen.

Smart, du vill alltså skapa en känsla av sjösjuka när folk ser på dina filmer, det är ett nytt grepp på hela situationen, time will tell hurvida det var ett smart drag eller inte men kul att du tänker nyskapande.

En annan bra idé som kan vara bra att testa är att inte smäda eller idiotförklara de som kommenterar dina verk, men du reagerar på kritik på ungefär samma sätt som de etablerade politikerna reagerade på SD´s intåg i riksdagen, genom att bete sig som femåringar. När jag bemött personer med främlingsfientliga åsikter har jag alltid försökt att debattera, resonera eller informera dem. Oftast är de dåligt pålästa och om man själv bara har lite skinn på näsan och kött på benen så kan man åstakomma mirakel, testa det istället nästa gång!

2012-08-06 12:14
konstigt om man ska börja jämföra ligor med varandra. skillnaden mellan amerika och sverige är att den amerikanska battlepubliken inte är 90% vit. man battlar i ett rum där väldigt stora delar av den amerikanska befolkningen är representerade. i sverige är det allt som oftast ett rum med 90% vita tonårspojkar. på amerikanska scenen råder nån form av konsensus av vad som är okej - eller snarare så att konsesus skapas i och med den diversifierade publiken. av naturliga skäl blir taket högre där.

i sverige däremot står mc rasse och drar arabskämt om mc babbe inför ett rum där alla ser ut som mc rasse. kom också ihåg att både o-zone och basementalitys hosts får skit riktat mot sig p.g.a. deras etnicitet. kanske inte helt fel av critical att börja fundera på vad man egentligen håller på med.

när jag hör typ crackson dra rasistskit så skakar jag på huvudet. eftersom det inte är rätt tillfälle att ta den striden. inte rätt ställe för mig att föra den sortens kamp.
det finns många fler mc:s jag skulle vilja ta upp, crackson var den första jag kom på. smo jo är ett annat exempel.

men den dagen det står 20 blattar i publiken så blir det som big o mot onkel fix. onkel drar fattiga rader om att big o ser ut som afrikanska araber blandat med jag vet inte vad. och publiken reagerar. (nu får visserligen onkel fix en free pass för att han är ung.)

men om er poäng är att man får säga exakt vad man vill i battles så är min poäng att publiken får reagera exakt som de vill.

och... slutligen till dr octogon:

"Att peka ut och utesluta folk med fel politiska åsikter är aldrig bra. Rasisterna har ju vuxit till sig så jävligt de senaste åren just pga att de inte varit välkomna nånstans och har därför gaddat ihop sig mot resten av det svenska folket."

du kanske ska hålla dig till annat än politiska analyser. du verkar sakna förståelse för hur samhällen i regel fungerar, för rasistiska/fascistiska mekanismer och hur förtryck uppstår samt upprätthålls.

2012-08-06 12:42
Jag köper det Bowers skriver rakt av. Tycker samtidigt att det är i just dessa luddiga gränser du/ han nämner som problematiken verka ligga. Att majoriteten av battlepubliken skulle förstå under vilka premisser battlare ställer sig i ringen är för mig otänkbart. Inte pga brist på intelligens utan snarare brist på intresse.
Manager

2012-08-06 12:50
Fiyah:
Så skall man slippa det helt (vilket nog tyvärr är omöjligt) får man städa rent i eget hus först.

Menar du att du vill ha censur eller missförstår jag dig?

socials: Det jag har märkt sedan SD kom in i riksdagen är att de uteslutits och tystats ner så fort tillfälle har givits och reaktionen på det har varit att de målat upp sig själva som utstötta underdogs, vilket verkar ge SD mer stöd från människor som känner sig som utstötta underdogs...i det här fallet folk med rasistiska åsikter.

Men jag kanske har fel, jag är inte skolad inom politik överhuvudtaget. Du får gärna upplysa mig hur det i regel fungerar och hur vi ska nå till en lösning på problemet, om min idé att välkomna folk med dessa åsikter och låta de ta del av gemenskapen över nationalitetsgränserna som faktiskt förekommer på varenda battle är en dålig idé.

Redline!

2012-08-06 13:19
Dr.O

Jag skulle säga att en censur, om man vill kalla det för det, av rasistiska och homofoba rader skulle vara på sin plats. En gränsdragning vid hets mot folkgrupp helt enkelt.

Många som tycker att det är helt ok med dessa rader i battles tror jag aldrig skulle sätta på en låt med liknande texter. Och här ser jag en viss dubbelmoral, antingen är det ok alltid eller aldrig.

Sen kan jag tycka att det även är upp till publiken att reagera på textrader som inte är ok, tycker man inte om rasistiska/homofoba rader så får man väll bua när sådanna läggs.

Hela det här med att vara så snäll mot battlerapparna och klappa när de chokar och liknande tycker jag personligen är lite dåligt. Ingen skulle aplodera en artist som glömde sin text och stod tyst under ett liveframträdande.
Att man får ta lite skit när man glr bort sig tycker jag tillhör battlandet. Fast detta är ett sidospår som inte hör denna disskution till.

2012-08-06 13:21
Att säga att SD fick så mycket röster för att de ignorerades, vilket jag inte tyckte de gjordes de fick väldigt mycket uppmärksamhet så fort någon inte ville låta dom vara med, är att förenkla det hela. Men det hör ju inte riktigt till denna tråd det heller.

2012-08-06 13:29
Om en arrangör rabblade saker som jag absolut inte fick rappa om så skulle jag nog tacka för mig och kontakta en annan battleliga. Jag har redan censur på mina texter, och den kallas sunt förnuft.
twitter.com/KalleBalikblek

2012-08-06 14:07
jag svamlade i förra inlägget. det var helt osammanhängande. jag hittade på massa ord.

det jag ville få fram är att battlerappare inte vet bättre och är historielösa. de saknar politisk analys. därför kan man inte utkräva så mycket ansvar av dem. publiken är efterblivna om de accepterar vad som helst och youtubefolket är the internets. inte mycket att göra åt. så tycker jag nu.

och att jag själv har varit efterbliven i publiken. nästa gång armann kallar mig blattesvin kommer han få en box.

2012-08-06 14:45
Fiyah: Bara för att man dissar en viss egenskap hos sin motståndare i sammanhanget betyder det inte att man menar att den egenskapen är något dåligt överlag. Det handlar om att formulera sig på ett sätt som gör att betraktaren blir övertygad att det är en dålig egenskap ijust det sammanhanget. Är man tillräckligt kreativ så kan man säkert köra en hel rond om min stora feta kuk och få den att framstå som en dålig egenskap.

Sen måste du förstå att när du använder "har man ställt upp så har man" som argument för att legitimera utseende-dissar, men rasistiska dissar är bara FEL och så är det med det, så handlar det om att det är DIN värdering. För dig är det inte acceptabelt att nämna någons nationalitet eller etnicitet i dessa sammanhang, oavsett om det är hyfsat uppenbart att det görs på ett i grunden vänskapligt vis och det betyder inte att vi hatar etniciteten i fråga.

Då har vi som battlar enligt dig ett ansvar gentemot samhället att inte säga något som kan misstolkas av mindre begåvade människor.

Jag tycker inte att vi ska anpassa oss och denna konstform efter efterblivna idioter som inte kan skilja på vad som är en roll på en scen och verklighet. Det är de som ska anpassa sig efter oss om något. Idiotkommentarer kommer vi alltid att få på youtube, det är ett helt internetfenomen i sig. Dags- och kvällstidningarnas onlineartiklar har minst lika stort problem, om inte ännu större, med rasistkommentarer.

R-man Skrotum "The rapping rap-man" Rapp-Stierna. Utbildad Master of Ceromony (som resten av R.I.S) på Värnhems MC skola, inriktning Beefing och Gangster Rapping. Examenarbetet var dock ett 15 miljoner-stavigt rim på Brott och Straff som totalsågade Dostojevskis hela karriär och samtliga verk.

2012-08-06 14:50
Saman: Jag claimar mitt "jag är ju invandrare själv"-kort. Som islänning har man ett begränsat antal sådana
R-man Skrotum "The rapping rap-man" Rapp-Stierna. Utbildad Master of Ceromony (som resten av R.I.S) på Värnhems MC skola, inriktning Beefing och Gangster Rapping. Examenarbetet var dock ett 15 miljoner-stavigt rim på Brott och Straff som totalsågade Dostojevskis hela karriär och samtliga verk.

2012-08-06 14:52
Jag tycker faktiskt Dr O har jävligt bra tankar. Jag kan själv tappa tålamodet och bara vilja ha bort rasister från min åsyn, samtidigt som jag någonstans vet att det bara triggar dem. Många av oss ( inklusive jag ) är för omogna för att kunna möta dom här människorna med kärlek.

Man hade kunnat bjuda in dem, men på den premissen att dom bara uttrycker sina åsikter när dom battlar, men utanför battlen så kommer man överens. Är det inte det battles ska handla om egentligen?

2012-08-06 14:58
Fiyah: Jag håller med dig till 100% att det är skit att applådera en chokande battlerappare såvida det inte är nån som är helt färsk på det.

Fick själv en sån sympatiapplåd sist när jag chokade, på uppmaning av min motståndare, och det kändes patetiskt. Tar hellre att nån börjar skrika "chooooke" i bakgrunden då. Fast det är en annan diskussion.

2012-08-06 17:21
R-man

Den gränsdragning jag skulle vilja se är inte helt godtycklig från min sida då jag anser att den skall gå där vi i sverige dragit en gräns med hets mot folkgrupp lagen.

Sen kan jag tycka att med tanke på hiphopens historia att man kanske även där skulle vara lite extra hård mot rasism, men det är kanske bara min åsikt.
Finns ju en hel del exempel på rasism innom hiphophistorien med.

Jag förstår att om en arrangör skulle ställa krav på textrna att vissa appare skulle leta upp en annan liga, men här får ju arangören ta ställning till vad den tycker är viktigast att alla skall vara med och få säga vad de vill eller att hålla en standard som man tydligen (här styftas på just Critical) man tycker skall hållas av de som ser på battlen på youtube.

Jag tycker inte man kan förklara bort rasistiska kommentarer i en battle ned att man går in i en roll. Eftersom rasism är såpass alvarligt så tycker inte jag det är något att skämta bort. Men här har uppenbarligen flertalet andra en helt annan åsikt.

Sen förstår jag inte att det skulle vara så svårt att hitta dissar mot någon annan utan att spela det kortet.

2012-08-06 17:24
Rman:
Skönt att någon deltagare håller med om chokandet. Där har man ju absolut något attdissa andra rappare för om man battlar.

2012-08-06 22:52
Idioter, allihopa.
Han var god för fem miljoner, men han valde flaskan – och livet som uteliggare. Det var där han hade sina vänner.<br>
Poet

2012-08-07 02:10
Metastrof
Milk
Machete
Critical
Fiyah
Aneek
Dr. Octagon

One love + co-sign!

Och för att diskutera ämnet.

Som stå-upp komiker så vet jag själv att det handlar inte om vad man säger, utan hur man säger det. Gör man det intelligent och väl genomtänt, så givetvis kan man skämta om sexism, homofobi, rasism, fetma, anorexia, fula människor, utvecklingsstörda mm. Chris Rock, Louis CK och Magnus Betnér är perfekta exempel på det.

Jag tar stå-upp komik som ett exempel då den här battlestilen idag har tagit bort det som jag tyckte var så var underbart med battle rap back in the days. Dagens battlerappare försöker vara stå-upp komiker. Där de hellre satsar på att få ett billigt skratt istället för att komma på en välgenomtänkt punchline som krossar och demolerar. Idag har det kommit till cave man lingo och julklappsrim eller använda rekvisita/t-shirts med lustiga tryck.

Jag, barn av hip hop, skäms. Det är larvigt, fånigt och billigt majoriteten av gångerna. Och som sagt, inga problem med att skämta om touchy subjects. Men det är ytterst sällan jag hör något smakfullt och vältänkt när battlare börjar snacka om varandras skillnader. Rasistiska skämt där man bara sparkar in öppna dörrar, antydningar på att ens motståndare har liten penis/är homosexuell eller att man haft sexuella relationer med motståndarens partner/mamma/syster. For reals? Can I get a witness eller är jag ensam om att uppleva detta? Vi har en snubbe som Mr.Cool som gör låtar som handlar om att alla tjejer är horor? Och detta görs i humorns namn? Well I didn't think it was funny or good. Jo, det måste göras rent i vårt eget hus först. Och om man ser folk, rappa öppet om det och kommer undan med det, vad ger det för signaler till åhörarna? Såklart en och annan snubbe kommer se det som Sverige vs Blattarna om det är en svensk och en utländsk snubbe som står och drar rasistiska och stereotypiska skämt om varandra, som dessutom inte ens är roliga.

Håller med, det är open season när man steppar in i arenan, men det kan göras så mycket bättre. Do the math in your head...

P, L & U
At the gates of Eternity...

2012-08-07 09:58
Just nu har jag inte tid att skriva ett längre inlägg men jag har varken varit inne på det i texten eller funderat på censur över huvud taget i detta sammanhanget. Det var inte vad mitt/mina inlägg syftade på.

Nu hade jag veeeerkligen velat skriva ett längre inlägg haha, men det får komma senare.

2012-08-07 11:01
bra sagt där critical, men jag undrar hur ni ställer er till rappare som ställer upp i battles och kör rasistiska rader, för det har ju hänt och vad jag vet var det ingen som reagerade på det.
Poet

2012-08-07 13:01
Critical: Jag personligen vill inte ha någon censur. Rappare av den rang vi snackat om, försvinner automatiskt om publik och arrangörer reagerar på det.

B.E.T's Freestyle Friday var svordomsfri och ändå fick vi några gyllene stunder från FF. Det tvingar rapparna att använda sitt huvud om man vet att inte kommer undan med vissa saker hur som helst.
At the gates of Eternity...

2012-08-07 14:38
Tycker att det skulle va trist om man inte fick lägga nåt icke-PK om nåns etnicitet bara för att man ska vara en bra förebild. Tycker att både rappare å arrangörer har ett ansvar för hur vibben kring en scen ser ut, men ska man köra helt PK blir det svårt att säga nåt överhuvud taget. Får man säga att nån är tjock, när fetma är en allvarlig folksjukdom och vissa ser hetsätande som ett bettende man inte själv kan rå över?

Tycker dock att när rappare drar till med rasistiska, sexistiska, homofobiska eller liknande ENBART för chockvaleu blir det bara tråkigt. Crackson är ett praktexempel på en sån rappare, ställer sig två veckor efter Utöya å bara skriker UUUUUTÖÖÖÖYAAAAAAA!!!!!! utan nån punchline, poäng eller analys. Han ville bara visa att han vågade, vilket är så jävla weak när han väljer att göra det på ett ställe där han vet att han inte kommer få stryk.

Sen kan jag tycka att det kan vara kul att bara säga att nån är homosexuell för att det är så slappt å played å alla vet att personen inte är gay å skulle hen vara det skulle ingen bry sig. Problemet eller balansgången att förhålla sig till är väl att det faktiskt finns folk som bryr sig.

Men att säga till en svart person som kallat en wigger å svara med att man äter det fega kräket å det smakar kyckling eller whatever tycker jag bara är ett snyggt sätt att spela på fördomar.

I filmen American History X säger Edward Norton en massa rasistiska saker, men det är väl få personer som vill cencurera den för att den även tilltalar en del riktiga nazis?

Kort sagt, ett battle är ett skådespel, å vissa tar med sig mer av sina egna personligheter in i ringen än andra, men det kommer sägas saker av båda parterna som inte har 100% uppbackning, annars kan man lika gärna ha en vanlig debatt om vem som är bäst.

Det finns många troll på tuben, men i grunden skriver man kommentarer där som privatperson å eftersom det inte är någon uttalad show kring det kommer de flesta som läser kommentarerna uppfatta dessa som uppriktiga åsikter.

Har läst vissa rasistiska kommentarer som kännts som uppnbara trollningar eller hånfulla svar på nåt puckat nån annan skrivit, men jag har också sett många som varit menade att på riktigt trycka ner nån annan ras, kön läggning eller va det nu är.

Men som BC sa så handlar det inte exakt om VAD man säger utan HUR.
Ridå

2012-08-07 15:38
Tänkt skriva här innan men håller med i det t.ex Kallebalik och R-Man säger. Scenen har ingenting på att vinna att censurera artister. Det är under kontrollerade former och skulle någon säga något som en arrangör eller publik reagerade på som inte alls kul och bara rasistiskt så tror och hoppas jag att arrangörerna hade tagit ett snack med personen alternativt övervägt att inte låta honom/henne deltaga. Men tycker inte vi haft det problemet hittills inom svensk battle. Det är stor skillnad på någon som drar dissar med en rasistisk underton jämfört med en person som sitter och skriver klart rasistiska saker riktade till en publik som i Big-O vs Onkel Fix. Både i syfte och utförande.

Töntnörden: Håller med dig om det första stycket. Man måste kunna säga vad man vill och så länge man själv tycker det är roligt och att andra även kommer uppfatta det så. Självklart med en viss finess. Annars kommer principen att förbjuda battlarna att prata om det mesta helt enkelt.

Sen om du öppnade öronen så hade du nog hört att jag inte bara skrek Utöya. Det var mer som en så kallad drake-punchline till följd av "kommer aldrig få bära brudslöja, så nu är det slutsköjat, utöya". Samtidigt som att jag försökte sätta tonen till betydligt grövre saker jag sa i en senare vers. Men du får ju självklart tycka vad du vill. Och varför skulle jag få stryk? Det är som sagt en battle men Pats One som är norsk stod där och jag var även i Norge och battlade honom några månader senare och det var aldrig något problem. För mig handlar battles mycket om förväntan. Och när folk säger något som inte förväntas, det kan vara en twist eller något grovt mm så brukar folk i regel reagera mer på sådana saker. Sen går det ju såklart göra det rumsrent och snyggt med men det är ju en smaksak från artisten i fråga.

http://www.twitter.com/michaelcrackson
Redaktionen

2012-08-07 16:36
Crackson skrev:
Scenen har ingenting på att vinna att censurera artister.

Nu tycker inte jag att någon ska censureras. Men måste det som görs vara vinstdrivande? Att inte alltid tänka på det sättet öppnar upp ganska många möjligheter.

2012-08-07 16:51
erupt: Det tycker jag inte behövs. Jimmy gjorde ju en battle mot Mr Cool som var en komplimangsbattle. Jag gjorde en mot Shazaam som hade ett svennetema. Där gick det inte ut på att vinna även om det fanns en domare i vår battle. Jag kände inte en sådan press iaf. Så det finns inslag av det också men kan säkert utvecklas på många fler sätt. Däremot tror jag att många som ställer upp sedan tidigare är väldigt tävlingsinriktade och triggas av utmaningen i sig eller har ett extremt bekräftelsebehov som kan ligga till grund för att det blir som det blir. Möter man en okänd person så är det ju lätt att prata om dennes etnicitet istället för att hitta på generella lines utan specifik adress om som han/hon kunde sagt till vem som helst. Så det är en svår balansgång. Men å andra sidan så får nästan inga battlare i Sverige betalt för tiden de lägger ner så på ett sätt så är det ju aldrig för egen vinning. Åtminstone inte ekonomiskt och då kan jag förstå om att vinna kan bli viktigt. Därför är det t.ex bra med promobattles och liknande utan domare för där finns utrymmet för detta.

Eller missuppfattade jag vad du menade med att det måste vara vinstdrivande?
http://www.twitter.com/michaelcrackson
Redaktionen

2012-08-07 19:27
Crackson:

En liten missuppfattning möjligtvis. Jag tycker inte att "battlescenen har inget att vinna på det" är ett hållbart argument för att slopa idéer och tankar på en diskussionsnivå, likt nu.

Att ligorna gemensamt gör ett ställningstagande mot hets mot folkgrupp och rasism är kanske på sin plats, som Critical är lite inne på. Så är det gjort och publiken (som är förhållandevis ung) kanske lär sig en del vett. Uppenbarligen är det många som reagerat och censur kommer inte att hålla någonstans.

2012-08-07 20:35
Fan, man blir minst lika deprimerad av ämnet som av hur det behandlas här i tråden.

Med den sjukliga mängden sexism, homofobi som frodas på hiphopscenen var det ju bara en tidsfråga innan även rasismen hittade en grogrund. Detta är något som inte har något med bönder eller överklass att göra utan helt enkelt att man har en sån stark konsensus bland både lyssnare och rappare att kvinnlighet är något negativt och kvinnor objektifieras och homosexualitet är djävulens påfund.

Sen undrar man vart kvinnliga rappare tog vägen när man har 20 snubbar i ring som garvar åt gimmicks och punchlines om att kvinnor är horor och att homosexualitet borde bestraffas med döden.

Battles är en oas där vita snubbar kan trycka ner alla andra minoriteter utan att känna sig osäkra eller hotade eftersom det bara finns vita snubbar som garvar åt vita snubbars skämt. Inga brudar på jamet för det kanske inte är så jävla soft eller tryggt för kvinnor att vistas på ett arrangemang där det råder konsensus om att kvinnor endast är ett objekt för rapparna att ha sex med alternativt slå.

Den bästa medicinen mot förtryckartendenser är att det måste skapas en mångfald bland utövarna av konsten. Det ska helt enkelt inte vara så jävla kul att dra rader om att knulla systrar/mammor hit och dit. Det ska heller inte vara kul att dra rasistiska skämt och att vara homosexuell ska heller inte vara det mest negativa attribut man kan tilldela en motståndare.

Jag e så jävla trött på en hiphopscen som reproducerar sexism och rasism för sina manliga heteropublik att känna sig trygg i. Rasismen kommer i släptåg.

När jag var 16 år tyckte jag också att punchlines om homosexuella och kvinnor var kul men när man växer upp och kanske har en syster som hamnar i en destruktiv och våldsam relation så finner jag inte våldsironi om kvinnomisshandel lustigt. Inte heller när man har vänner som är homosexuella som är rädda för att bli misshandlade på väg hem från krogen. Eller ens vänner som behandlas som andra klassens medborgare för att deras föräldrar flytt hit från krig och konflikter.

Sjukt viktig diskussion, jag hoppas att folk överväger att i rapmusik väger orden vi använder tyngst. Hur en uttrycker sig i språk och rader är inte en struntsak.

2012-08-08 09:12
När man visar polare battles av det här formatet från usa, canada eller sverige så säger alla samma sak först: det är ju bara vita/svenskar där.

2012-08-08 10:20
crackson: det är inte rätt att cencurera battle rappare, jag tycker det är upp till battlarna själva att ha nån form av vett i skallen. du är inte en av dom, jag har inte sett jätte mycket med dig, men en del, och battlen mot nasty räckte för att se vilken jävla idiot du är. jag håller med om att man ska få säga vad man vill, men det finns en gräns. delar av dina rader var rent av vidriga och att publiken inte reagerade på det är helt sjukt.

2012-08-08 10:33
förresten big up till järntorgets inlägg! håller med varenda ord. crackson var bara en som stack ut från mängden lite extra av all skit

2012-08-08 10:38
Låt battle scenen vara, döda youtube kommentarerna. Och att ta illa upp av att se en battle där det ingår rasistiska skämt låter för mig lite konstigt.

Det är konstigt att tamefan hela världen kan sitta och se filmer där rasism är vardags mat, men att se en battle, där båda är med på lika villkor. En battle där båda går in för att kränka den andra så hårt som möjligt och så blir man sur för att någon drar ett rasistvinklat skämt?

Skämtar ni ?

Det är okay att säga till din moståndare att du bangar på hans syster, hans mamma och fan vet hunden.

Men det är inte okay att säga: "Din jävla risdolare" för att det handlar om hans bakrund ? Om vart han kommer ifrån ?

Hur ligger tankebanan här ?

Kan för mitt glatta liv inte förstå problemet i detta. Tyvärr, kalla mig puckad om ni vill.

Dock förstår jag att folk inte vill ha massa rasistiska kommentarer på youtube, där handlar det om en helt annan sak. Där skriver folk saker som "negerjävel" och annat för att verkligen skada personen i fråga, i en battle är det upp gjort. STOOR skillnad.
One puff, Two Puffs i know Teraq goin' nuts som vanligt
Med biggie och pac phat flowar med Bob Marley
Myspace: In memory of teraq