I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Övrigt] Rasism inom svensk Hip Hop och battle-scen?

Svensk Hiphop - Battles

2012-08-08 11:55
Järntorget

Självransakan är också anledningen till att jag skrev texten i ursprungsinlägget. Detta var alltså ingen krönika menad för någon tidning att snappa upp som någon insinuerade utan postades bara på facebook och här på whoa.

Men, jag en del saker du skriver är lite overkliga i mina ögon, tex:

"Inga brudar på jamet för det kanske inte är så jävla soft eller tryggt för kvinnor att vistas på ett arrangemang där det råder konsensus om att kvinnor endast är ett objekt för rapparna att ha sex med alternativt slå."

Vilka evenemang har du varit på egentligen? Att det inte skulle kännas tryggt? Wow.
..och att slå tjejer?

Jag ser gärna att vi för en diskussion om den biten också och inte bara håller det till rasism, men då kan vi väl i alla fall hålla det på en seriös nivå?
Manager

2012-08-08 12:43
Järntorget: Jag har varit på kanske fem battle-evenemang och det har varit både människor med invandrarbakgrund och kvinnor i publiken på varenda en. På Dizaster vs. Henry Bowers är det även ett homosexuellt par typ längst fram (eller så är de bara väldigt bra vänner). Jag har dessutom aldrig fått en otrygg vibb eller märkt att någon annan skulle tycka att det känns otryggt att vara där.

Redline!

2012-08-08 12:55
crue: jämför du spelfilm som kanske tar upp och visar problematiken kring rasism och en battle där vissa personer spottar ur sig vidriga och rasistiska rader? vore roligt att se nåt annat för en gångs skull, rader med värda innehåll. det finns ett fåtal bra battlerappare i sverige, men dom är inte många. måste säga att den battle jag uppskattat med här är ju beatbox-battlen som the ring hade.

förvånar mig inte att dom flesta som inte ser problemet med det här är just medelklass svenne snubbar.

2012-08-08 13:27
Järntorget P27
Sen undrar man vart kvinnliga rappare tog vägen när man har 20 snubbar i ring som garvar åt gimmicks och punchlines om att kvinnor är horor och att homosexualitet borde bestraffas med döden.

Jag har varit en del av denna scenen från första eventet med battles av det här formatet i Sverige, battlat i alla de tre stora ligorna i Sverige, varit på samtliga O-zone events och utöver det varit på flera events i de andra ligorna utöver de events där jag battlat, och jag känner verkligen inte igen det du beskriver. Det närmaste jag sett är väl när Gustav Fasa säger något i stil med "det här är hiphop, och här är varenda brud en bitch" i en tag team battle mot två tjejer, men inte ens det stämmer överens med vad du beskriver.

Du får väldigt gärna hänvisa till något konkret då du är väldigt specifik i din beskrivning.

Battles är en oas där vita snubbar kan trycka ner alla andra minoriteter utan att känna sig osäkra eller hotade eftersom det bara finns vita snubbar som garvar åt vita snubbars skämt. Inga brudar på jamet för det kanske inte är så jävla soft eller tryggt för kvinnor att vistas på ett arrangemang där det råder konsensus om att kvinnor endast är ett objekt för rapparna att ha sex med alternativt slå.

Det känns löjligt att ta det till denna nivån, men eftersom du måste skilja på folk beroende på vilken hudfärg de har så får jag väl besvara det. Jag väljer att inte skilja på deltagare och publiken som dyker upp på eventen, eftersom båda är i högsta grad delaktiga på scenen.

Om du kollar på svenska samhället utanför battlescenen så är mörkhyade inte underrepresenterade på eventen. Absolut om du jämför med invandrartäta bostadsområden, men inte med samhället i sin helhet. Kvinnor är underrepresenterade eftersom att de antagligen aldrig utgjort 50%, men när du säger "inga brudar" så har du helt fel. På de senaste O-zone eventen har det varit många tjejer. Procentuellt kan jag inte uppskatta hur många de varit då jag inte tänkt så ingående på det mer än att det varit nice att ha dem där.

Den bästa medicinen mot förtryckartendenser är att det måste skapas en mångfald bland utövarna av konsten. Det ska helt enkelt inte vara så jävla kul att dra rader om att knulla systrar/mammor hit och dit. Det ska heller inte vara kul att dra rasistiska skämt och att vara homosexuell ska heller inte vara det mest negativa attribut man kan tilldela en motståndare.

Alla är välkomna att deltaga, vilket vi varit tydliga med. Jag ser inte att rader om mammor och systrar har något med mångfald att göra, men som arrangör kan man inte bestämma över vad publiken ska tycka är kul. Det vore väldigt bisarrt och lönlöst att försöka sig på det. Då är vi tillbaka på censur-diskussionen, och den tänker jag inte ge mig in i i detta inlägget, då jag tycker att de battlerappare som skrivit här redan avverkat den. Sunt förnuft, kommunikation mellan battlerappare inför, samt ingen förhandscensur.

R-man Skrotum "The rapping rap-man" Rapp-Stierna. Utbildad Master of Ceromony (som resten av R.I.S) på Värnhems MC skola, inriktning Beefing och Gangster Rapping. Examenarbetet var dock ett 15 miljoner-stavigt rim på Brott och Straff som totalsågade Dostojevskis hela karriär och samtliga verk.

2012-08-08 13:29
" Inga brudar på jamet för det kanske inte är så jävla soft eller tryggt för kvinnor att vistas på ett arrangemang där det råder konsensus om att kvinnor endast är ett objekt för rapparna att ha sex med alternativt slå."

nu kan ju jag bara tala för mig själv, och finns det andra tjejer som går på sånahär event som är av annan uppfattning så hade det varit väldigt intressant för mig att höra vad de har att säga, men jag personligen känner inte igen mig i den där beskrivningen överhuvudtaget, har aldrig upplevt stämningen mer obahaglig, otrygg eller negativ än på random krog, om något så snarare tvärtom.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2012-08-08 13:49
och alltså, att tro att rapparna skulle tycka att tjejer är objekt att slå och ha sex med är väl ändå ungefär lika vettigt som att tro att tex cool går runt privat med en djup längtan efter att använda ofödda spädbarn som buktalardockor.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2012-08-08 13:54
och alltså, att tro att rapparna skulle tycka att tjejer är objekt att slå och ha sex med är väl ändå ungefär lika vettigt som att tro att tex cool går runt privat med en djup längtan efter att använda ofödda spädbarn som buktalardockor.

Word! Jag känner ju Cool personligen och vet att detta är inget han gör VARJE dag.
R-man Skrotum "The rapping rap-man" Rapp-Stierna. Utbildad Master of Ceromony (som resten av R.I.S) på Värnhems MC skola, inriktning Beefing och Gangster Rapping. Examenarbetet var dock ett 15 miljoner-stavigt rim på Brott och Straff som totalsågade Dostojevskis hela karriär och samtliga verk.

2012-08-08 14:58
dhats: Varför skulle jag vara en idiot för när varken publiken, battle-ligan eller mostståndaren tog illa upp och många har sagt att de gillade sättet jag la fram mina grejer mot Nasty. Jag har träffat Nasty massa gånger efteråt och det har aldrig varit problem. Tvärtom. Jag tycker det är idiotiskt att inte kunna hålla en diskussion utan att behöva ta till påhopp som dessutom är personliga. Jag tycker det är värre att du kallar mig idiot än när jag sa att Nastys farsa var en somalisk pirat mm. Sen säger du att man får säga vad man vill men att det finns en gräns. Det finns ingen logik i det. Tänker inte fortsätta någon diskussion med dig då jag känner att du är ganska omogen i ditt sätt att framföra din åsikt och inte besitter egenskapen att tolka din omvärld utan fastnat i ett tunnelseende.
http://www.twitter.com/michaelcrackson
Poet

2012-08-08 19:01
Censur känns inte som ett vettigt alternativ men att ha med sig tanken kring detta som battlare kan vara bra.

Sen att dra homo, rasistiska och sexistiska skämt känns inte speciellt fräscht. Ta det som en utmaning att försöka hitta andra vinklar än att försöka trycka ner någon för någonting ingen tycker är en nackdel hos motståndaren. Får man hoppas.

Producent

2012-08-08 20:50
HerrWågberg skrev:
Censur känns inte som ett vettigt alternativ men att ha med sig tanken kring detta som battlare kan vara bra.

Sen att dra homo, rasistiska och sexistiska skämt känns inte speciellt fräscht. Ta det som en utmaning att försöka hitta andra vinklar än att försöka trycka ner någon för någonting ingen tycker är en nackdel hos motståndaren. Får man hoppas.

Bästa inlägget i tråden! Det är exakt så här jag ser på mycket av svensk battle idag. Allt för mycket lathet och billiga floskler. Helt enkelt så är mycket idag så sjukt ointressant mest på grund av att många kör samma gamla lägga folk i lådor, din mamma är en hora, du är bög osv skämt. Som om det fanns en färdig mall där man bara byter ut namn. Väldigt sällan ser jag en battle rappare komma till en battle och rappa genomtänkta och riktigt fyndiga rader. Slå personligt men relevant och smart. Sånt här är t.ex. URL flera mil framför de flesta andra ligor i världen på (förutom en del wacka gun lines dock, haha..). Förutom några suspekta match ups i Basementality så tycker jag nog ändå att det finns en viss rörelse just där mot detta och det ska Critical ha props för men det finns självklart en del rappare från de andra ligorna också som fokuserar mer på bars framför jokes. Har sett en hel del bra grejer från Vendettaturneringen t.ex.

De gånger jag ser en svensk battle rappare spotta några sanningsord som svider, plocka upp ämnen som baseras på fakta och använda humor huvudsakligen i samband med något relevant, ja då är det jävligt fett och kul att se. Sådana battles kan jag se massvis av gånger utan att tröttna och genuint verkligen digga. Att höra rappare A dra upp något som har hänt och twista det så rappare B framstår som en idiot med en humoristisk approach och via en vass punchline. Det skrattar iaf jag som fan åt. Att höra någon köra "fruktad som en pizza"-ordlekar, billiga rasistskämt som "det är klart att du tittar snett på mig din guling" osv är bara sjukt boring..

//

2012-08-08 23:47
dhats: Att svarar på mitt inlägg och avslutar med att droppa en sån här kommentar ;

förvånar mig inte att dom flesta som inte ser problemet med det här är just medelklass svenne snubbar. Rasism?

Jämför inte spelfilm med battle. Jag poängterar bara att det finns vissa större källor där rasism förekommer, där folk inte tar åt sig på samma sätt. I en battle är det ju nu faktiskt mening att man ska totalförnedra motståndaren, båda går faktiskt in på lika villkor. Och om folk runtomkring tar illa upp, ja ge mig en käftsmäll men ja vet ifan varför man ska bli det då punchlinen är riktad mot just personen som deltar, inte omvärlden. Man mot man. Medelklass svenne ?

Jag tycker det är skönt att man kan skämta om allt, släpper på spänningen lite. För egentligen när det väl kommer till kritan så är inte muntliga påhopp så farliga.

Man måste kunna skilja på Show och Verklighet.
One puff, Two Puffs i know Teraq goin' nuts som vanligt
Med biggie och pac phat flowar med Bob Marley
Myspace: In memory of teraq
Poet

2012-08-09 00:42
Crue skrev:
dhats: Jag poängterar bara att det finns vissa större källor där rasism förekommer, där folk inte tar åt sig på samma sätt. I en battle är det ju nu faktiskt mening att man ska totalförnedra motståndaren, båda går faktiskt in på lika villkor. Och om folk runtomkring tar illa upp, ja ge mig en käftsmäll men ja vet ifan varför man ska bli det då punchlinen är riktad mot just personen som deltar, inte omvärlden. Man mot man.

Man måste kunna skilja på Show och Verklighet.

Ja man ska totalförnedra motståndaren, men ska man verkligen förnedra någon på grunden var personen kommer ifrån?

Det som sägs i showen tar sig ut till verkligheten och där växer dom ihop.

Och som dhats skrev tidigare, i exempelvis film görs det i ett syfte att väcka en tanke hos publiken. I battles ska man garva åt det, det är skillnad.

För egentligen när det väl kommer till kritan så är inte muntliga påhopp så farliga.
Ja det beror väl på vilket forum man befinner sig i.

2012-08-09 09:49
Ja man ska totalförnedra motståndaren, men ska man verkligen förnedra någon på grunden var personen kommer ifrån?

Ja, varför inte? Varför skulle man dra gränsen just där? När du skriver om var folk kommer ifrån så antar jag att du menar länder, men då kan vi lika gärna skippa dissar baserade på var folk kommer ifrån inom Sverige också. Om det är punchlines baserade på fördomar som upprör så är det väl lika illa att kalla en smålänning snål som att kalla en jude girig?
När vi ändå är på gång kan vi lika gärna sluta med dissar som har med folks utseenden att göra. Man kan inte hjälpa om man föddes med stora öron, så därför är det taskigt om någon drar en rad om det.
Rader om sexualitet och kön är självklart inte tillåtna heller. Och nu känns det rätt rimligt att man inte rappar om klass heller. En fattig person bör inte bli dissad för att hen kanske föddes in i fattigdom, precis som man inte bör dra rader om att någon är rik. Hen kanske föddes i en rik familj.
Kvar är ett fåtal rappare som bara drar namnflippar (förutsatt att motståndaren ens har ett namn som det går att jobba med), referenser till tidigare battles (förutsatt att motståndaren har battlat tidigare), samt utseendedissar om sånt som motståndaren själv har kunnat styra över, typ kläder och tatueringar. (Så länge kläderna inte ser "fattiga" ut.) De två fans som fortfarande kollar på battles skulle nog älska det. Bara hårda dissar utan alla läskiga fördomar.

Och som dhats skrev tidigare, i exempelvis film görs det i ett syfte att väcka en tanke hos publiken. I battles ska man garva åt det, det är skillnad.

Skönt att en allvetare som du kan glida in och berätta hur det ligger till. Nu råder det ingen tvekan om att battles är något man enbart ska garva åt. Det finns inga battlare som drar smarta och/eller snygga rader och imponerar med rimteknik samt kreativitet. I slutändan handlar det bara om att tvinga fram ett skratt från publiken.
Då är det tur att vi människor har filmmediet, där syftet är att väcka tankar hos publiken. Ett av kraven för att bli backad av ett distributionsbolag i Sverige och få en film släppt här är att filmen ska väcka minst en tanke.

Ja det beror väl på vilket forum man befinner sig i.

Det känns som att ett battle där två personer frivilligt har bestämt att de ska attackera varandra muntligt är ett perfekt forum för muntliga påhopp.
twitter.com/KalleBalikblek

2012-08-09 10:55
man får ha lite självdistans och man måste kunna skoja om olika nationaliteter, både om svenskar, polacker, turkar, svarta osv. av de battles jag sett så har dom dissarna som jag har tyckt varit roligast, varit t.ex polen rader mot osvensk tiger, Bowers Island rader mot R-man. även ostkakas diss att han hatar svenskar var bland det roligaste i battlet mot shazaam. använd bara sunt förnuft så slipper det på sikt bli censur.

2012-08-09 11:14
HerrWågberg: Jag kan inte riktigt förstå skillnaden med att dra en punchline om någons utseende eller vart någon kommer ifrån.

Beroende på person så kan det skada exakt lika mkt, då kan vi lika gärna döda hela battle grejen eftersom vi hoppar på varandra.

Som sagt man får skilja på Show och verklighet, kan du inte det kanske man ska sluta titta på filmer,
"Och som dhats skrev tidigare, i exempelvis film görs det i ett syfte att väcka en tanke hos publiken. I battles ska man garva åt det, det är skillnad."

En film är en film, en film är en show och där har folk accepterat att se judar bli nedskjutna, länder bortsprängda, kvinnor våldtagna och fan vet jag allt. Men i en battle där hela grejen är uppbyggd på att förnedra din motståndare får du inte använda dig utav alldeles för personliga påhopp ?

Nej, jag vetifan vad battle hade varit med regler om vad du får säga och inte säga, gud låt mig aldrig få uppleva det.

One puff, Two Puffs i know Teraq goin' nuts som vanligt
Med biggie och pac phat flowar med Bob Marley
Myspace: In memory of teraq

2012-08-09 11:22
men mr cool har till exempel sagt

"gud har inte skapat bögar/gud hatar alla bögar å undrar va dom vill/"

sånt är bara å lägga ner tycker jag.
Ridå
Poet

2012-08-10 00:33
Töntnörden: Jag ser inte heller det roliga i en sådan rad.
At the gates of Eternity...
Hangaround

2012-08-10 01:02
BC99: Det är för att du är svart

2012-08-10 09:22
men mr cool har till exempel sagt

"gud har inte skapat bögar/gud hatar alla bögar å undrar va dom vill/"

sånt är bara å lägga ner tycker jag.

Den är ju skitrolig. För gud finns inte och har därmed inte skapat bögar. Vissa människor tror att gud finns, och att om hen finns så hatar hen bögar. Mr Cool belyser ju faktiskt ett fruktansvärt problem med homofobi och förakt hos många religiösa människor.

Spakur, du rappar själv om att du är en tornado och glorifierar det som fenomen. Vet du hur många människor som dött, skadats och fått sina hem förstörda av tornados? Tycker du att det är något att skoja om?!?

2012-08-10 15:22
RmanSkrotumRapp

Jag lyssnade lite tidigare idag på låten "Det här måste vi göra om" och med tanke på några av raderna du lägger i den låten har jag, bildigt talat, dina pungkulor i ett skruvstäd.

Rapparen Tornado är förresten en referens till Galenskaparnas gamla succé-serie. Där har vi riktigt humor, iunga lurkiga kiss- och bajsvistar från skånska drängar i snickarbyxor.
Ridå

2012-08-10 15:44
Oh snap!
Redaktionen

2012-08-10 20:02
alla vet ju att macken är trollhättan-shit o inte skåne.
namaste

2012-08-10 23:38
Haha

2012-08-12 02:32
ÅderpåleOne
okej, jag höftade lite med detaljerna. tycker dock själva andemeningen ligger kvar, kan fortfarande skratta åt varanteatern, men vill man ha lite mer vuxen å intellektuellt utmanande humor är galenskaparna hållet att vända sig.

enda undantaget är hasse & tage som trots allt lyckats producera den här episoden:

där har vi saker sett ur ett perspektiv! tyvärr va det här närmare trettio år sen å det närmsta skåne kommit en nyanserad politisk analys.

Crackson

okej, när du skriver ut raden sådär måste jag böja mig för dess awesomeness.
när du la den tänkte jag att du ville vara som klimpen i bert, ha nitjacka å vara TUFFAST AV ALLA, men nu när jag läser den inser jag att den helt enkelt va för fet för att inte läggas. oavsett om man battlade en svart poesitjej som battlade för första gången eller inte.
Ridå

2012-08-12 03:00
"kommer aldrig få bära brudslöja, så nu är det slutsköjat, utöya".

det va för övrigt raden, för alla som trodde att det skulle vara nåt billigt försök att våga säga det inga andra vill säga, för det var lite för osmakligt, å ingen hade en punchline på det så därför gick det några veckor utan att nån la nåt.

Crackson vågade!

Nu är jag lite sur på dig Crack, av andra anledningar, det ska jag inte förringa, men jävlar alltså.....du hade en svart kvinna som battlade för första gången framför dig å du va ändå tvungen å dra the ABB-card. Utan analys, punch eller whatsoever.

Jag tycker det är lika "brave" å "kul" eller "nytt" att dra ett aids-skämt eller nåt annat som är ett "tungt ämne" enbart för chock valeu, men jag tycker man kan stå för att det är bara det. Att försöka låtsas som att man har någon politisk agenda när man tar till alla knep man kan, som inte gör att man riskerar direkt konfrontation å sen uppenbart inte har det är bara så missprydande.
Stå för att du vil ha stryk å le fram tills du får det i stället.

Det gör Pat Stay, han känns som en jobbig snubbe å försöka ge stryk dock, kanske är därför han kommer undan med så mycket han gör iofs.
Ridå

2012-08-12 10:44
Töntnörden: Jag vet inte varför du skulle ha något otalt med mig när jag aldrig haft det med dig. Det har heller aldrig känts så när vi hälsat på varandra. Men tråkigt om du känner det.

I övrigt så verkar du och jag se väldigt olika på det. Varför skulle jag vilja ha stryk? Det här är battles mannen. Vi gör det här för att det är roligt och jag tyckte den raden var rolig och passade bra in i sammanhanget och iom formatet och baserat på erfarenhet från eventsen jag varit på och alla battles jag sett så har jag aldrig trott att jag ska ha fått smäll för en rad jag lagt. Och jag säger ju att jag tror på att leverera något annat än vad publiken förväntar eller vågar tro att man ska säga. Jag har aldrig snackat om någon politisk agenda så jag vet inte vad du snackar om. Jag var nöjd med materialt från battlen mot Nasty och många har kommit fram och sagt att dom tyckte sakerna var roliga. Så jag lägger sånt jag diggar och som jag samtidigt tror publiken gillar. Det är det jag utgår från och eftersom du tycker jag förtjänar eller tror att jag förväntade mig att få stryk för det jag sagt så verkar vi som sagt se på det väldigt olika.

2012-08-12 12:13
Aneek
Jag tycker det. Hela saken handlar väl om att få igång en diskussion kring ämnet ( vilket dom uppenbarligen lyckats med ) och inte vem som gjorde vad, hur dåligt det gjordes och vem som hade kunnat göra det bättre.

Aa ok förstår hur du menar, du har ju inte fel, jag tycker bara att folk hade förstått budskapet bättre om t ex Henry hade gjort videon eftersom att han lyckas formulera det på ett bra sätt. Tycker du t ex att vem som helst hade kunnat skriva ihop eget material för att sedan stå där och hålla tal i Washington DC istället för Martin Luther King? så länge det är om samma ämne?

Nu kanske det är på två heelt olika nivåer, Henry Bowers är ju inte lika stor som Martin Luther King (ännu), men förstår du vad jag menar?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Redaktionen

2012-08-12 13:13
haha jävlar vad jag hade skrockat om jag läst om mig själv i samma mening som MLK

martin luther king henry föfan.. inga konsigheter
namaste

2012-08-12 13:18
hahaha!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-08-12 16:03
Crackson
okej, nu va jag lite onödigt full när jag skrev förra inlägget. ädrar iofs typ inte va jag tycker. nu hälsade ju vi knappt när vi sågs sist, har tyckt du gått runt å betett dig lite kingigt tidigare gånger vi setts. men skitsamma, det finns det många som gör.

angående utöya-raden så landar det väl i slutändan på smak, jag tycker att det är fett att det finns forum att behandla kontroversiella ämnen i, grejen är väl att man väntar med att ropa engla tills man har någon poäng med att säga det.

fick verkligen vibben av att du ville få chock valeun fast det verkligen inte va chock valeu i stockholm två veckor senare. men du är väl inte den ende att göra det. har slängt ur mig många grejer enbart för chock valeu, ångrar det som fan.
tänker inte för den sakens skull börja cencurera mig själv såklart.

en del grejer att säga kan dock verkligen kännas som att stå på fjärde våningen i ett hus med låst port å spotta på folk som går förbi nedanför.
Ridå
Moderator

2012-08-12 17:28
Jag såg precis Sabotage vs Shazaam och kom att tänka på den här tråden när Ernesto (en av domarna) säger att han hade gett en rond till Shazaam bara för att Sabotage droppade en rad om att knulla Spakur utan att säga no homo efteråt. Det är möjligt att han skämtade, men då var han inte särskilt tydlig med att visa det.

Relaterat till det här med att ta ansvar för arrangemangen och sådär kan man kanske tycka att Vendetta kunde valt att inte ta med just den lilla grejen. Förmodligen hade jag inte reagerat på det om den här tråden inte varit aktiv just nu så det var inte en jättestor grej i mina ögon, men jag tänkte att det ändå kunde förtjänas att tas upp.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2012-08-12 18:59
Töntnörden: Har inget emot dig som sagt. Vi får ta en bärs och snacka lite nästa gång helt enkelt. Alltid intressant att diskutera.

2012-08-12 19:38
Alltid intressant att diskutera.

Intressant? INTRESSANT? Du ska inte komma och snacka om intressant, i Vitryssland får man inte ens säga sina åsikter högt, du ska vara jävligt glad att du bor i Sverige och kan ha dina "intressanta" diskussioner.

SpoilerNej, jag menar inte nåt. Move along.

2012-09-30 14:11
Intressant? INTRESSANT? Du ska inte komma och snacka om intressant, i Vitryssland får man inte ens säga sina åsikter högt, du ska vara jävligt glad att du bor i Sverige och kan ha dina "intressanta" diskussioner.

HAHAHAHAHHAHAHAHAHA