I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Video Battle] Vendetta 2012: Sabotage vs Shazaam

Svensk Hiphop - Battles

2012-08-17 16:56
I dag är battles uppgjorda, alltså omgångarna är förskrivna. Då tycker jag också att man ska bedöma omgångarna utefter Rim teknik, upplägg utav rader, fiurlighet osv osv. Att bara döma en match utefter skratt i publiken låter mer 90-tal där det verkligen va freestyle battles.

Här har du ändå tid på dig att planera ditt upp lägg och ska också dömas därefter.
One puff, Two Puffs i know Teraq goin' nuts som vanligt
Med biggie och pac phat flowar med Bob Marley
Myspace: In memory of teraq

2012-08-17 16:59
Självklart, men huvudsaken måste väl ändå vara framförandet? Annars kan man ju lika gärna gå tillbaka till "keystyles".
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2012-08-17 17:13
dundermannen P17

Nu var ju Shazaams framförande mer slipat och att Sabotage får reaktioner i Lund är mer regel än undantag...

"bitch please du ser ut som en fittfis" -rader är ju egentligen varken bra roliga eller nånting.

Jag gillar fö Sabotages musik mer än shazaams

Ska inte dra på mer om det här nu börjar kännas lite absurt,
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-08-17 17:21
terrorattentatsgrejen var inte bra. men bättre än sabotages skit... :/

2012-08-18 16:38
Självklart, men huvudsaken måste väl ändå vara framförandet? Annars kan man ju lika gärna gå tillbaka till "keystyles".

Dock är det domarens uppgift att bedöma framförandet på ett opartiskt vis, det är därför man har domare och inte låter publiken avgöra. givetvis kommer beslutet till vis del färgas av publikens reaktioner (så är det även bevisat att t.ex. fotbollsdomare dömmer och dom är ju ändå proffs). men det åligger således domare att försöka distansera sig från publiken rent emotionellt.

rent performancemässigt tycker jag f.ö. inte att sabotage var bättre än shaz i denna, i bästa fall är det rätt jämt skägg -å då borde shaz ha fått vinsten oavsett pga. sitt material :P
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Producent

2012-08-18 16:50
Ey, dissa inte Keystyles, på den tiden skrevs det texter och punchlines som får mycket av dagens material att framstå som dagis shit, ;)

//Paz

2012-08-18 21:30
tänkte inte skriva mer i den här tråden men känner att jag måste säga ett kraftfullt nej

men det åligger således domare att försöka distansera sig från publiken rent emotionellt.

att få reaktioner från publiken och att få med sig publiken är väl en ändå en stor del av vad som gör en bra battlare. Det är ingen fotbollsmatch, en domare bör ta publikens reaktioner i åtagande. Visst, i det här fallet var publiken eventuellt partisk, men jag vidhåller att shazaam hade tråkigare rader som inte nådde fram och att det var därför publiken höll käften. Chubby chasers skämtet t.ex. var det egentligen speciellt roligt
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2012-08-18 22:02
och att få med sig publiken

Det är en faktor som blir HELT irrelevant när det gäller personen som har "hemmaplan" , det kan vara värd att väga in i ett sådant fall som tex Dizaster vs Swave Sevah när han fick med sig hela publiken i stort sett.

Så fort Sabotage öppnade munnen här så betedde sig folk som om sverige gjort mål i vm-finalen i fotboll.

"Eventuellt" partisk

Haha, jadu lille vän.

2012-08-20 11:47
Tycker då inte att domarna ska använda sig utav publikens reaktioner i sin bedömning.

Vad som ska dömas är dom två deltagarna, kortfattad: Deras framträdanden, innehållande; framförande, text, rim, punchlines. Ja allt vad som innefattar en bra battletext. Beroende på sammanhang så kan en rad som "bitch please du ser ut som en fittfis" får mer publik jubel än en riktigt väl arbetad punchline, så att döma efter publik jubel och reaktioner tycker inte jag personligen är en bra idé.

Detta är rock enbart min egna åsikt av hur en battle ska dömas.

Hade detta vart en FREESTYLE battle så hade det vart annat, nu är dagens battles SHOW och ska också dömas efter det, varje deltagare har sin tid på sig att skriva sitt material, också det som ska dömas vid detta tillfälle.

Sen kan ju det vara en grej att ta med i sin bedömning, hur pass bra personen i fråga har fått med sig publiken, men att styra ett helt domslut efter detta är idioti. :)

Tack för mig.
One puff, Two Puffs i know Teraq goin' nuts som vanligt
Med biggie och pac phat flowar med Bob Marley
Myspace: In memory of teraq