I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Övrigt] Freestyle Battle Fundering..

Svensk Hiphop - Battles

2013-01-19 10:43

[Övrigt] Freestyle Battle Fundering..

Fresstyle battle verkar ju vara helt dött i Sverige nuförtiden med detta nuvarande, förskrivna acapella format. Tycker de blir fetare visserligen för varje gång jag kolla några battle videos och gör de mer och mer. Men tänker nästan jämt när jag kollar videos hur de skulle gått om de va klasskiskt fresstyle över beat som gällde.

Vilka skulle floppa och vilka skulle toppa de formatet tror ni?

Floppar:

Mr.cool (Tycker han är en av dem bästa, men tror inte de skulle funka Freestyle)
O-hund (Typ samma motevering, Rolig och soft på acapella, men skulle inte få till de)
Martin Zamora (Högst tveksam till att han skulle lyckas genomföra en hel fresstyle)

Toppar:
Shazaam (En av dem i gamet jag har sett över de formatet och tror han skulle va nr.1)
Henry Bowers ( Aa han skulle nog va en av dem dominanta som nu typ)
Sebbe Staxx ( Tror sebbe skulle få ut mer av sin rap om de va FS )

Detta är ju bara va jag tror utan att ha en anning om va grabbarna besitter för freestyle skills osv. Men såäre´. Vad tror ni?

Pz

Toastare

2013-01-19 10:49
De tre du nämnde som floppar är faktiskt tunga freestylare.

Gustav Fasa hade gjort bra ifrån sig, Hyper också.

Grizzly och R-Man hade floppat
www.twitter.com/jimmypistol232

2013-01-19 14:07
Kalle Balik hade nog floppat medans typ Nomad hade toppat. BTW så tror jag att jaqe hade dödat (Baserat på skakiga yt klipp där han freestylar)
There ain't no dick like the one I've got
Arrangör

2013-01-19 15:26
Martin Zamora är ju riktigt fet i freestyle.
japp
Rappare

2013-01-19 15:37
Zamora spöade ju Shazaam i en freestyle!

Hörde btw Daniel Adams-Ray battla mot Lilla al-fadji o han e grym fortfarande asså :)
Hör av dig om du vill få sin singel/skiva på Spotify!

2013-01-21 12:53
Martin Zamora (Högst tveksam till att han skulle lyckas genomföra en hel fresstyle)

hostan

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-01-21 13:06
När man ser den där videon (eller den där skitkonstiga turneringen som nån la upp videos på här för ett tag sen) är jag jävligt glad att det formatet försvunnit. Finns ingen i sverige som klarar det utan att det känns tafatt och jobbigt.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2013-01-27 21:04
dundermannen skrev:
När man ser den där videon (eller den där skitkonstiga turneringen som nån la upp videos på här för ett tag sen) är jag jävligt glad att det formatet försvunnit. Finns ingen i sverige som klarar det utan att det känns tafatt och jobbigt.

Det finns nog grymma freestylebattlare även i detta land ska du se.
:)

2013-01-27 21:05
visa då! visa då!
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Producent

2013-01-27 23:05
Hmm, vad baserar du dina slutsatser på trådskaparen? Blir ju lite taget rätt ur luften liksom. Zamora t.ex. kan nog freestyla helt okej, han har ju visat lite av det också i videor.

Jag vet inte riktigt om det finns någon särskild freestylescen kvar i Sverige tyvärr. Följde scenen som var för 10 år sedan ganska slaviskt. Man kan säga att just freestyle var ett väldigt stort intresse bland mig och mina vänner då.

Men å andra sidan så kanske några av dessa battlearrangörer kan ordna några rena freestyle events? Som det gjordes förr i tiden menar jag. Skulle vara riktigt kul att se. Men det kanske blir svårt att hitta nog med folk som har hög nog nivå?

Shazaam är väl kanske den som freestylar bäst av de som är aktiva battlerappare idag fast det baserar jag egentligen bara på vad jag själv har hört och sett typ.

Nils M Skils är väl den bästa i Norden.

Jag tror att detta bara är en svacka och att formatet starkt kommer tillbaka en dag, :)

//Paz

2013-01-28 17:55
Som jag skrev "
Detta är ju bara va jag tror utan att ha en anning om va grabbarna besitter för freestyle skills osv" Så baserar mina "slutsatser" på känsla bara, men kan motivera känslan om du vill.

Cool: Tycker han stannar upp för mycket när han battlar och söker skratt men han gör de bäst i gamet så därföpr tror jag inte de skulle gå nå vidare när de bara rullar på. Samt att han har mycket typ ämnen som är avancerad, vilket han också gör sjukt bra, men är skapligt omöjligt att göra om man freestylar över beat.

O-hund : den känslan är svår motiverad då jag tycker han rappar på med skönt flyt osv. Men har bara känslan avv att de inte kommer in tillräckligt mycket bra rim ord i hjärnan snabbt där för att funka på fresstlyebattle.

Zamora: Baserat delvis på videon som postades tidigare (Not good) samt att han kommer ju fan av sig upprepade gånger när de är förskrivet- ( tänkte på de nu, hmm, kanske skulle funka bättre över freestyle då, kanske får ta tillbaka den , haha.) Men de va så jag tänkte om han iaf.

Shaz+henry : Baserat på fakta skulle man vell kunna säga..

Sebbe: Sjukt svårt att beskriva de här men, Jag tänkte så att han har vell egentligen inte haft mycket till chans dem 3 gånger han kört då han har gjort den grejen mycket mindre än dem han mött, sjukt mycket mindre deesutom. Så tror han skulle ha en större möjlighet att imponera om de va freestyle (även fast jag inte har en aning om han kan de heller).

Som sagt, har inte en anning och känner ingen av herrarna, detta va enbart mina tankar efter ett youtuberace med battles.

PZ

2013-01-29 08:58
Shazaam och Martin Zamora har jag hört freestyla och enligt mig är de tunga när de har druckit ett par öl och fantasin flödar.
Här är en freestyle av Martin och mig efter ett gig för många år sedan:
(Just denna freestylen är ju kanske lite för överförfriskad med både det ena och det andra).

Annars tror jag mycket väl att Henry Bowers skulle vara riktigt tung i en freestylebattle och självklart Organismen!

www.eddaonline.se

2013-01-29 09:24
Det låter i regel mindre hackigt på engelska än svenska... Och den som gjorde det bäst redan för tio år sen va professor p. Får nog ändå hålla med dundermannen att det nu mest känns som en kul grej och inte passar som tävlingsformat. Det enda som brukar låta riktigt fett är väl just det förtänkta/förskrivna raderna....

MEN, det finns en kille som verkligen kan freestylea o få det att låta fett på svenska:

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2013-01-29 16:46
Åhh! Jag tänkte fan skriva Stor men lät blir för att han säkert inte är sugen ändå på att vara med på ett sådant event! Snubben har skills.

2013-01-29 20:23
2 i styrka är ju bra på att freestyla. Så han skulle nog göra sig bra i det formatet.

2013-01-29 20:38
Ja fan

2013-01-30 16:06
teevee skulle käka många, jag också.

:)
soundcloud.com/brormusk/sets

2013-01-30 16:07
Shazaam, Organismen, Adams Ray, Zamora är alla bra på freestyleformatet.
soundcloud.com/brormusk/sets

2013-01-30 17:49
Stor är tvärtung ! Men när jag startade denna tråd så tog jag bara med Battle rappare. Skulle ju se helt anorlunda ut i båda listorna om man kunde välja mellan ALLA rappare.

2013-01-31 22:59
Jag tycker Professor P är sinnesjuk på freestyle. Shazaam är också vass om vi ska hålla oss till det svenska språket. Organismen, 2 i styrka, Stor håller jag med om. Bubblare, MIckelito kanske?

Lite offtopic:
Är det bara jag som alltid tror jag är bäst i världen på freestyle när jag druckit? Hur många gånger har man inte vaknat upp och hittat något jävla filmklipp på mobilen som är så pinsamt så man bestämmer sig för att aldrig mer dricka, för att sedan ändra sig till att komma på att det enda som kan bota denna pinsamma ångest är att dricka ännu mer och glömma allt..

2013-02-01 11:37
Är det bara jag som alltid tror jag är bäst i världen på freestyle när jag druckit?

Nä, det är därför jag alltid säger att jag är hårdrockare på fester för att slippa höra svamlet

2013-02-01 18:50
Nu är han ju ingen battlerappare men jag tror att Calle P/Skrokk skulle göra riktigt bra ifrån sig om han ville som freestylebattlare
Moderator

2013-02-06 11:39
Ja, Stor är ju överfet på freestyle. Träffade honom på Liljeholmens station en gång då han drog ett par rader för oss. Det var bland det sjukaste jag vart med om.
time isn't wasted when you're getting wasted .

2013-02-10 23:11
Dom bästa hade ju typ varit(om man fick välja fritt) Jaqe, Stor , Chrome , Shaazam, Bowers, Professor P och typ Organismen men med Shaaz och Mickelito som outsiders..:)

2013-02-11 15:16
dundermannen du kanske är lite ung men:

nuff said!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...

2013-02-13 08:52
I Norge tror de att jag är skitfet på att freestyla bara för jag fick till några rebuttles där. Jag bara spelade med.
R-man Skrotum "The rapping rap-man" Rapp-Stierna. Utbildad Master of Ceromony (som resten av R.I.S) på Värnhems MC skola, inriktning Beefing och Gangster Rapping. Examenarbetet var dock ett 15 miljoner-stavigt rim på Brott och Straff som totalsågade Dostojevskis hela karriär och samtliga verk.

2013-02-13 11:19
Känns som dom har Nils m Skills som är beast och Pats One som är fet, sen ett rejält hopp ner till resten av gänget... Fast nu har jag inte orkat följa skeez tyvärr

2013-02-13 12:02
Efter att ha satt mig in i deras battlescen, oundvikligen p.g.a. att jag själv kört där, så är min uppfattning mer att de har fler som kvalificerar sig som top tiers / upper mid tiers. D.v.s. fler som håller en hög jämn nivå, medan vi i Sverige verkar ha några få uppe på toppen, något glapp ner till nästa nivå, sen ett glapp till o.s.v.

De har en jävligt fet och spännande scen i Norge, och det är synd att så många här går miste om den. Man måste kolla 10-15 battles för att fatta dem dock. Säkert 40-50 för att fatta alla avancerade referenser och rader.
R-man Skrotum "The rapping rap-man" Rapp-Stierna. Utbildad Master of Ceromony (som resten av R.I.S) på Värnhems MC skola, inriktning Beefing och Gangster Rapping. Examenarbetet var dock ett 15 miljoner-stavigt rim på Brott och Straff som totalsågade Dostojevskis hela karriär och samtliga verk.

2013-02-13 12:10
Låter nice... Jo det är väl tyvärr i princip samma krets på max 10 personer i omlopp på "toppen" här... Kan va att skeez-inramningen till början kändes så jvla stel att jag tappade intresset.

Får se om man orkar engagera sig i ligan på riktigt, nått ska ju csn gå till
Moderator

2013-02-13 15:15
RmanSkrotumRapp skrev:
Efter att ha satt mig in i deras battlescen, oundvikligen p.g.a. att jag själv kört där, så är min uppfattning mer att de har fler som kvalificerar sig som top tiers / upper mid tiers. D.v.s. fler som håller en hög jämn nivå, medan vi i Sverige verkar ha några få uppe på toppen, något glapp ner till nästa nivå, sen ett glapp till o.s.v.

De har en jävligt fet och spännande scen i Norge, och det är synd att så många här går miste om den. Man måste kolla 10-15 battles för att fatta dem dock. Säkert 40-50 för att fatta alla avancerade referenser och rader.

Har din battle där släppts på youtube?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2013-02-13 15:18
KaptenKrok P27

Nej... Kanalen på youtube:

http://www.youtube.com/user/HEADSTV?feature=watch

2013-02-13 15:18
Nej den släpps nog inte förrän om kanske 2 månader kan jag tänka mig då den var i helgen och Bump Heads som den Trondheim-baserade ligan heter har ca 12 osläppta klipp utöver de sex battles som ägde rum på eventet

2013-02-13 15:37
En kort videoupptagning från O-Zone 1 års jubbe, den klassiska fyllefreestylen utanför efterhänget.

Värt ett ögonkast :)

www.theozonebattles.com

Sugen på att delta? Ladda ner anmälningsblanketten på hemsidan och skicka till [email protected]
Producent

2013-02-14 09:45
Ahh, blir Skeez nu till helgen. Ny venue, mkt större ställe, alla som bor i Oslo borde dyka upp. Lördag, 100 spänn, klockan 14, biljetter i dörren, på Betong (ligger typ på Majorstua).

Kul om några svenskar dyker upp, har inte kollat upp exakt vilka som ska köra för kvällen.

Brukar vara mad fet stämning på Skeez events.

//Paz
Producent

2013-02-14 09:49

2013-02-21 10:36
R-man körde du på svenska eller på isländska?