I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Övrigt] Vad ska vi göra för att få igång den svenska battlescenen igen?

Svensk Hiphop - Battles

Redaktionen

2013-08-29 21:44

[Övrigt] Vad ska vi göra för att få igång den svenska battlescenen igen?

Som rubriken lyder, vad ska vi göra för att få igång det igen?
Jag tycker personligen att vi borde sluta med så många battles på engelska, så många som kommer hit och ser det som en gratis resa till Sverige för att sedan vara respektlösa och komma oförberedda.. Det skadar bara den svenska scenen och kostar stora pengar som kan användas till feta battles på svenska.
Vad tycker ni borde göras?

/@RasmusDRP

@DRPBattleNews

2013-08-29 21:52
Lite otydligt, menar du som i rädda kvalitén eller rädda intresset?

Folk vill se battles med lite spänning i, så att vinnaren får slå till förloraren allt vad den har på käften kanske kan dra pöbeln till eventsen?

Skämt o sido så är det ju som tidigare sagt viktigt att folk som har musikkarriärer inom svensk hiphop ställer upp för att intressera folk. Tyvärr skulle de bli bodybagade av många rutinerade, särskilt för att de har en image att förlora, för det andra; att skämt och vinklar träffar mkt hårdare än "bars". Skriver man ärliga grejer blir det svårt att vända på det och se så mkt saker som möjligt genom den komiska och cyniska linsen. Det är även vice versa därför många battlares musik kanske inte har så stor framgång.

De som kunnat använda det här som en språngbräda för att få ut sitt namn och inte hade ett innan har gjort det, nu ska det till rätt mkt för att nån ska bry sig. Tex Birds Eye klurade ju ut receptet och är lika bra som många "top tier" men hoppade på tåget lite sent kanske.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-08-29 21:55
Sen tycker jag mest det skadar Pat själv att han står och håller en garv-minut för sin egen preformance och pratar om att han vill knulla Nils i röven efter en intim kram.

"Vi" som i "Sverige" eller är du arrangör? Tror alltid utländska battlare kommer funka bra som dragplåster... Att de underskattar sitt motstånd är en annan fråga
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Groupie

2013-08-30 09:31
Fler newblood-events tror jag delvis kan hjälpa till.
Just nu har det varit mycket feta events men om man är sugen på att battla för första gången vill man nog inte möta Mr Cool eller Dizaster framför sveriges battle-elit + 10 000 pers, (ingen aning hur många som kommer på eventsen som tex O-zones Blast, men många).

Flera nya battlare = ny publik, nya infallsvinklar, nya stilar = Ökat intresse för battles igen.

Rappare

2013-08-30 21:52
mer newblood event så det kommer fler namn. o försöka tjata på duktiga grabbs som bara gjort 1-3 battles hittills.
Hör av dig om du vill få sin singel/skiva på Spotify!
Poet

2013-09-01 04:29
Skaffa en dj och kör 2 30 sec ronder och en 1 minut utan förskrivet, det var bättre när alla ville leka 8 mile
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2013-09-01 13:52
Lättklädda tjejer och gratis öl. Fungerar alltid.

2013-09-01 17:35
Det är ingen större skillnad på svenskt eller internationellt, problemet med battles är samma sak. Det finns för få battlare och för många events vilket slutar med att alla intressanta battles redan skett.

Har man samma 10 namn på varje card och bara byter ut vem av dom andra dom möter den här gången så blir det urvattnat.

"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2013-09-03 17:18
Lösningen är enkel. Låt den andas.

2013-09-04 23:37
Dem flesta förstod nog vad jag menade men, kan förklara för dem som inte gjorde det.
Battlescenen i Sverige blommade fort och blev jätte populär. Då självklart utnyttjar dem det och släpper massor med battles och startar massor med ligor. Som allt annat så tröttnar folk på de tillslut, då bör man ta ett tag och avvakta så folk får tillbaka suget för de och titta igen, och att våra battlare ska hitta nya saker att sen komma tillbaka med.

(Inlägget ändrat av Oracle 2013-09-15 10:48:55)

2013-09-07 04:13
jag har tänkt på att det behövs betydligt fler prestigelösa events, mer av formen ett gäng som möts upp å battlar etc. så som det var kring freestylescenen när den var större. folk bara kickade överallt och detta i sin tur gav att det fanns några duktiga å dessa tävlade osv.

inom det skrivna och filmade formatet betyder väl det antagligen att man semi organiserar nått skit som man filmar med en iphone å usb-mic el. dyl. där man kollar vilka som vill vara med ett par veckor innan å skapar match-ups via det.

poängen är inte egentligen hur man gör, bara att man gör. bygger från botten så att säga.
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Graffare

2013-09-07 18:04
Vi kan ju börja snacka om vad som egentligen har skadat scenen ifrån början, och sen motverka såna saker.

1. Sebbe staxx - Han tillförde kanske ett antal youtube-views ifrån stockholms förortsbarn, men förstörde mycket med sin attityd.

Personligen ser jag battlerap som en tävling inom intelligens och talang, det krävs mycket för att kunna battla i top tier, och om vi ska snacka "konsumenter" så är knappast 15åriga små blattebarn något som borde vara i fokus, vilket det kändes som att ni siktade på när ni drog in Sebbe Staxx.

2. Antalet ligor - Jag förstår verkligen inte, det finns två st ligor som har betydelse i Sverige och det är Ozone och Basementality.
Blir lite av ett skönt koncept då landet helt enkelt delas i 2 delar inom hiphopen, vårat land är inte stort nog för att ha 4-5 ligor, men uppenbarligen är folk så jävla giriga så dom måste ha en hemmaplan att battla på.

Det enda dom nya ligorna gör är att splittra rapparna, om man känner att man har det som krävs så kan det väl vara värt att åka 50 mil till ett new blood event för att få ut sitt namn, har man inte balls nog att göra en sån satsning så har man fan inte balls nog att stå på scen under ett mainevent och battla heller, dvs att dom som inte vågar satsa inte har någon framtid inom battles.

3. "EVENTS" - Varför måste det alltid vara något "stort event" för att folk ska få battla? Det måste släppas mer enskilda battles istället för att ha 10st rappare som kör på 1 event, gör små separata battles mellan 2 personer.
Om svaret på detta är en ekonomifråga om utrustning, folk, lokaler osv så borde ni tänka efter rejält eller låta någon som har över 50 IQ arrangera battles istället.
Mest fokus på New Blood nu, det behöver absolut inte vara ihop med battles ifrån erfarna inom scenen.
Faktum är att New Blood borde vara små events med lite folk och planering, kör man new blood på ett "stort" event så dras det för mycket fokus ifrån rapparna. Kanske inte i form av kommentarer och tankar på nätet, men publiken reagerar inte på samma sätt, man får ju inte glömma att publiken har väldigt stor inverkan på rapparens performance.

Släng upp en tråd eller affisch om något litet new blood event, ha bara ett 20tal pers i publiken, kör det i någons smutsiga källare eller något. Kolla om det finns intresse och låt folk bygga sitt namn ifrån botten.
STÄLL KRAV, är dom inte bra nog så släng iväg dom, Von Hagen liksom, va i helvete?

Jag tror personligen att det finns många i vårat avlånga land som kan tänka sig att kicka och trivs bäst av att börja i en miljö som känns aningen underground, för det är ju inte direkt så att Promoe någonsin skulle få för sig att battla i våra ligor.

@VRGNHNS, att folk kommer ifrån utlandet och presterar dåligt är inget som direkt skadar våran scen. Jag tror mer att dom som arrangerar internationella battles måste ställa krav på rapparna som flygs in, ribban ligger alldeles för lågt för att vi ska kunna få en riktig "blaoooow"-battle som bringar views och gör så att folk får upp ögonen för oss.

TLDR; Gör om, gör rätt. Bygg scenen ifrån botten, lägg våra s.k "top-tier" rappare på hyllan och fokusera på dom som fortfarande kör sitt skit underground, ni stressade scenen för mycket i början, vem som helst borde kunnat se att det inte skulle hålla i längden.
-
Rappare

2013-09-10 19:11
var kan man söka till battle?
You gots to CHILL

2013-09-10 20:18
Det viktigaste är nog att gå ut med eventen i tid och ge rapparna tid att skriva så att det inte blir som kuppen där den med minst dåligt material gick vidare, då man lika väl ha freestylebattles charmen med förskrivet är ju att det kan komma mer personliga dissar och att texten är bearbetad. Sen måste man få in lite kända namn i battleringen så att folk som normalt inte kollar battles gör det och kanske fastnar för det:)

2013-09-10 21:59
Tizm P22

Inget av det har skadat scenen.
http://www.homage.nu/

2013-09-11 09:07
Komplex fråga, men jag tror de flesta här har rätt för sig i någon utsträckning. Det viktigaste är nog att ha en dynamisk scen ur flera aspekter.

Dels som många är inne på att arrangera både stora och små events som fyller olika funktioner - de stora har givetvis mer top tier-betonade match-ups och de små har mer utrymme för nykomlingar och orutinerade deltagare som vill visa vad de går för och få lite kött på benen. Här ligger bollen hos arrangörerna.

Även mer dynamik bland deltagare. I början kändes det som om det fanns mer plats för olika stilar på scenen, men på det sistone har det utvecklas till att alla försöker vara samma battlare. Det behövs folk som är lite annorlunda, och som skiter i att de efterblivna experterna i Youtube-kommentarsfältet inte gillar det. Detta kanske går lite hand i hand med arrangörernas ansvar att anordna olika typer av events, men huvudsakligen bör battlare vara mer fokuserade på att köra med en egen prägel.

Just nu tror jag många potentiella nykomlingar drar sig från att vara med för att det är inte riktigt samma glädje som det var innan. Men samtidigt är det perfekt läge att få in nytt folk just nu när det är lite dipp i intresset för battles. Kom in och visa folk att ni kan slakta redan etablerade namn.

App vs Elajt

R-man Skrotum "The rapping rap-man" Rapp-Stierna. Utbildad Master of Ceromony (som resten av R.I.S) på Värnhems MC skola, inriktning Beefing och Gangster Rapping. Examenarbetet var dock ett 15 miljoner-stavigt rim på Brott och Straff som totalsågade Dostojevskis hela karriär och samtliga verk.

2013-09-11 09:16
OCH lättklädda tjejer och billig öl som denna trådens enda tjej föreslog. Det bästa förslaget av alla
R-man Skrotum "The rapping rap-man" Rapp-Stierna. Utbildad Master of Ceromony (som resten av R.I.S) på Värnhems MC skola, inriktning Beefing och Gangster Rapping. Examenarbetet var dock ett 15 miljoner-stavigt rim på Brott och Straff som totalsågade Dostojevskis hela karriär och samtliga verk.

2013-09-13 11:27
RmanSkrotumRapp skrev:
OCH lättklädda tjejer och billig öl som denna trådens enda tjej föreslog. Det bästa förslaget av alla

Sorgligt men sant. Folk idag bryr sig inte om saker som är äkta och genuint. Vill man nå människors hjärtan så behöver hela samhället förändras, och samhället är inte redo att kompromissa bort ha-begäret än.

Ps: jag är INTE bitter! :P
Skivsamlare

2013-09-14 13:57
Själv har jag fått upp intresset nyligen när jag såg Mr Cool för första gången. Har egentligen alltid varit ganska skeptisk till svensk hiphop i allmänhet men cool var fan riktigt underhållande och han fick mig att kolla igenom det mesta som fanns på youtube.

Så jag vet lite om hur scenen ser ut men o-hund, henry, cool och någon till jag glömt namnet på kan jag lova att många fler skulle uppskatta om de bara kände till hur bra de kan vara i sina bästa stunder. Mer publik=fler artister.

Skivsamlare

2013-09-14 13:59
Nomad var den fjärde jag syftade på^

2013-09-18 22:05
tycker att battlar ska göra det på beats live. utan blir så töntigt och lätt.. med track och rap så blire skönare orginellt och på rikitgt.
sen tycker jag, att den som "vinner" inte ska vinna bara för att han är bättre tidigare eller från sina låtar eller har mest fans.. om jag ska vara ärlig så tyckte jag att kartellen sebbe skulle vunnit inte shazaam för han är enformig och bara för mycket, samma skit och stuk rikitgt töntigt.. sebbe e ju mer gangsta och han flowar som man ska i battles och med beats ännu bättre... det handlar inte bara om snabbhet, punchlines det blir bara en jävla dikt man levererar.. mer flowe för helvete.. ska de va battles hiphop så ska de inte förstöras med svenska sättet som det blivit jävla poesi duell. folk i usa skulle dö av skratt om dom såg hur rap battles funkar i sverige fan obama skulle skicka bomber på oss..
Groupie

2013-09-19 07:54
"sebbe e ju mer gangsta"

hahhaha

2013-09-20 16:19
Spontant känner jag att folk behöver bli bättre.

Rapparna känns inte lika hungriga å arrangörerna känns lite vilsna. Efter framgångar med stora turneringar och events kan det vara lätt att glömma bort det som det egentligen handlar om, respekt.

Fler events, med fler och bättre rappare, kanske köra semiförskrivet på beat. Ha kortare matcher med fler på scenen/i ringen. Fler battles med mer uttalade teman, någon kanske har ett par jättestora glasögon, någon annan kanske är utkladd till dusch som daniel-san i karatekid, nu spånar jag bara, ingen idé är dålig.

Mer häng ikring med öppna ytor och fler möjligheter till spontana småmatcher och cyphers, billig öl och bra anslutningar till kollektivtrafik, trevlig stämning, fler och bättre upplägg till matcher. Lågt inträde, inte lika seriös vibb ibland, samt fler och bättre människor i publiken.

Man kanske kan göra någonting samtidigt, publiken kanske kastar in saker till rapparna som dom måste använda sig av för att verbalt gå till angrepp mot sin motståndare, kändare artister i anslutning, möjlighet att överklaga domsluten, kanske förloraren måste göra nånting förnedrande, eller kanske vinnaren får förnedra förloraren på något sätt. Någon slags avgift för att delta kanske, för att på det sättet få fler och bättre MCs på scenen. Möjligheterna är oändliga.
Ridå
Redaktionen

2013-09-20 23:39
Många med bra åsikter om frågan här, kul att se!
@DRPBattleNews

2013-09-28 14:12
Spontant känner jag att folk behöver bli bättre.

Tycker folk har blivit bättre iofs... Känns tyvärr lite som R-man säger, att folk är kräsnare alternativt vill ha exakt samma sak av alla rappare, dvs att de drar skämt publiken kan relatera till. Tycker tex rappare som 2istyrka, NickoMack mfl fått oförtjänt mkt skit, för övrig starkt att folk orkar vara aktiva under längre tid inom battles öht.
Rappare

2013-09-28 19:03
Bring back the beats!
Lackar ur.
Redaktionen

2013-09-30 23:35
Känns som att det är stora sponsorer som saknas, pengar styr.
@DRPBattleNews

2013-10-17 01:19
Sen också att det finns rappare som kräver vissa saker när dom inte är något. Du kan inte tro att en arrangör kan slänga ut pengar till resa, boende, mat etc etc. Det funkar inte. Visst kan man betala olika saker men det måste finnas en gräns. När en rappare går ut och kräver sådant direkt när man egentligen inte har något namn så känns det bara fel. Har försökt bygga upp en scen i Göteborg ett bra tag. Så jag vet vad jag talar om. Men vi har inte gett upp bara tagit en paus-
Gör inget om det är flera ligor, utan det är kvalitén som räknas.
Hur coolt hade det inte varit ifall man hade etablerade ligor i Malmö, Göteborg och Stockholm, så kan man köra SM med representanter från alla ligor.
Sen var det väldigt svårt att samarbeta med Basementality Battles också. Därför blev landet delade i två läger Ozone och Basementality.

Vi planerar saker i Göteborg för framtiden, men vi behöver erat stöd. Hör av er till mig om ni är intresserade.

SofiaBayo

Vet du några som kan ställa upp? Gratis öl kan man säkert ordna till viss del :P
The hype is real
We bring street into your livingroom

2013-10-17 13:47
Edit:

Sen verkar det ha varit väldigt svårt att samarbeta med Basementality Battles också. Därför blev landet delade i två läger Ozone och Basementality, detta är vad jag vet av den infon jag själv har fått ta del av.

PS

En person kontaktade mig och tyckte att jag skulle ändra detta. Jag gör det för att jag är snäll!

DS
The hype is real
We bring street into your livingroom
Manager

2013-10-19 08:44
om jag ska vara ärlig så tyckte jag att kartellen sebbe skulle vunnit inte shazaam för han är enformig och bara för mycket, samma skit och stuk rikitgt töntigt.. sebbe e ju mer gangsta och han flowar som man ska i battles och med beats ännu bättre... det handlar inte bara om snabbhet, punchlines det blir bara en jävla dikt man levererar.. mer flowe för helvete.. ska de va battles hiphop så ska de inte förstöras med svenska sättet som det blivit jävla poesi duell. folk i usa skulle dö av skratt om dom såg hur rap battles funkar i sverige fan obama skulle skicka bomber på oss..

Shazaam kom på andra plats på EOW i New York.

För övrigt så behövs fler bra rappare, en mer engagerad publik och fler bra rappare. Alla har typ mött alla och publiken delar fortfarande ut golfapplåder.
Redline!

2013-10-29 22:50
1. Ge Birds eye fler battles, han är en av de få nykomlingarna som platsar.

2. Ett nytt "whoa" hade varit bra. En hemsida som visar samtliga svenska battles, så slöa stackare som mig själv slipper vara uppdaterad på tuben och facebook.

God bless you all.

Producent

2013-10-30 09:34
Ja nån borde ju ta chansen att starta ett forum nu, där man kan diskutera battles, kanske hiphop i allmänhet, kanske lite blandat skitsnack. Gör det.
Give my regards to King Tut, asshole

2013-10-31 00:06
Den är skrutt, kasta den.