Var har hiphopens glada dagar tagit vägen?
Är det bara jag som saknar hiphopens glada dagar?
JumpOff Records...Watch out!!!!!
På fullaste allvar så har inte hiphopen leverat något RIKTIGT bra på länge. Inget nervkittlande som Dr Dre:s "Nothin But a G Thang" inget soft Will Smith och Jazzy Jeff "Summertime", ínget rått som Wutangs "CREAM" eller svängtigt som Naughty By Natures "Feel Me Flow".. E det bara jag som saknar dem gamla hiphop videos som såg ut som om dem spelades in bakom en matvaruaffär framför en röd mur vägg, likt A tribe called Quest? E det bara jag som saknar den dagen i veckan när man låg under täcket och väntade på att klocka ska slå tolv, så att man kunde se Yo Mtv Raps för att få höra den senaste låten och se den senaste videon? Själv sänkte jag volymen så att morsan och farsan inte skulle höra och komma in för att säga: Gå och lägg dig!!!! Jag ville se programmen som hostades av Angie Martinez och Dr Dre och Ed lover....det var grymt. Idag så slår du på Mtv, Ztv, lyssnar på radio och allt du hör är värdelös hiphop från alla möjliga keffa mc med beats som låter precis som det som lirades i låten innan. ÅTERVINNING sager allt. För inte allt för länge sen så var 10/10 låtar på bilboard listan hiphop och RNB, om jag inte minns helt fel, det är ett tecken på kvantitet istället för klvalitet. E det bara jag som nånstans idag tycket att det var skönt att vara dem två, tre personerna i klassen eller skola som lyssnade på hiphop? Situationen idag är att hiphopen har blivit precis som punken en gång blev, inkorpererad i samhället att. Hiphop har blivit så populär att vad som helst säljer, artister som Bone Crusher, 50 cent, G-Unit, Master P, Cash Money Millionere och allt vad dem nu heter. Det spottas ut skivor som världen ska gå under när som helst. Inget av det som släpps håller inte alls samma kvalitet som det en gång gjorde Samma killar och tjejer som nostaligiskt kan se tillbaks på den tiden då de började lyssna på hiphop kan väl inte annat än att hålla med mig om att inget nytt har hänt. Just nu återvinns allt så pass mycket att smågrabbar tror att Puff Daddy gjorde orginalet till "I`ll be missing you". Dem som alltid har lyssnat på hiphop kommer och gör det idag och kommer att göra det om 10-20år oavsett vad som händer med musiken. Men alla andra som bara följer trenden kommer att lyssna på goth musik den dagen det blir inne E det bara jag som har tröttnat på att hiphop är vad den har blivit? Jag vet inte, jag kanske e den enda. Kalla mig idiot och nostalgisk men jag saknar 80 och 90talet musikmässigt. Mycket möjligt att nån betydligt äldre än mig tycker att 90talet är vad jag tycker hiphopen är nu, kass. Givetvis finns det undantag det finns artister som jag gillar stenhårt men de är för få, men dessa artister blir nånstans underminerade p.g.a. allt skit som spottas ut ur högtalarna. Det behövs nått nytt eller så kan dem som vill åka tillbaks i tiden med mig och lyssna på hiphop då den var grym.. Hiphop is still the love of my life, men just nu har vi tagit ett break.
Spana in Black Moon's nya - "Total Eclipse". Känner precis som dig men den är iallafall ett litet ljus i mörket!
Officially not impressed.
Varför är inte kärleken samma som nyförälskelsen? Du är fortfarande kär.. men *pirret* är borta, eller? Var dom så myckte bättre på att rappa och göra musik förr, eller var det bara för att dom var dom första som gjorde det på sina respektive sätt? Mycket som jag uppskattade förr som Nintendo 8bitars och diverse till dagens 10tal spelkonsoller känns inte samma idag.. men dataspelen har ju bara blivit bättre. Fler som kan lika bra. Är det inte känslan som försvunnit? Och JA vi behöver något nytt och bra som kan *stir up* förhållandet och påminna en vad man en gång blev kär i.. men precis som i ett förhållande till en partner så funkar det ibland att ta det tillbaka till situationen/stilen/whatever där kärleken först uppstod.. man får väl våga prova på/ta in lite nytt och påminna sig om första gången kärleken till musiken slog en som en spark i pannan. För övrigt så lider musiken av samma problem som all annan media nu i dessa informations tider.. det är FÖR MYCKET.. för mycket reklam, nyheter, information och musik. Men man lär sig sålla. Lite funderingar..
www.hummin.nu
A visst har din tanke slagit, det kanske var bättre för att dem var först. Men om jag jämför dagens hiphop med det äldre så tycker jag att det äldre är mycket BÄTTRE. Visst kanske det finns en hel del minnen applicerade med t.ex. Queen Latifahs "U.N.I.T.Y" och det kanske är därför jag gillar det mer. Men oavsett det, så är dagens hiphop inget jag har blivit nykär. Kärleken till musiken finns där, men precis som du säger så väntar jag tålmodigt på just det som ska "stir it up". Nåt som sak få mig att le igen och ge mig den gåsshud som den en gång gjorde...
Du är inte ensam! Jag orkar inte skriva ner alla mina tankar kring det, men jag har en glad nyhet åt dig... Yo Mtv Raps (med Ed & Dre) går i repris på mtv varje måndag 22.30! Nostalgi som fan!
Hangaround
2003-12-02 21:47
den här tråden verkar ha blivit ganska rensad..varför? tänker mest på mina inlägg, tyckte att jag skrev riktigt vettiga saker.
Hiphop idag ar kass om man letar pa fel stalle. Givetvis blir du besviken om du gar runt och vantar pa en ny, bra Wu-Tang skiva, eller om du vill ha nya klassiker som lat som de gjorde pa 90-talet. Hiphop idag ar underbar om du gillar DefJux, Rhymesayers och Anticon (om man nu ska bunta ihop dem). Hiphop ar ocksa underbart om du kan uppskatta det faktum att de som levde pa vatten och brod under 90-talet (dina idoler: nas etc.), idag kan skamma bort sig sjalva och sina familjer. De gor dessutom musik som ar soft att vicka lite pa rumpan till. Hiphop ar pa topplistorna just nu, och The Neptunes och Timbaland ar genier. Fattar du inte sa ar du tossig i hjarnan. Jordklotet snurrar vidare. Vand pa kepsen och kom in i matchen. Det finns fantastiskt mycket grym musik dar ute. Oavsett om du vill dricka rodvin och virka slipsar, eller om du vill skaka rumpan och pussa pa flickor. Du maste bara leta lite mera och sluta dagdromma. Lycka till. Puss
Folk sade exakt samma sak om hiphopen för 5 år sedan, för 10 år sedan, för 15 år sedan. Det är inte alls svårt att lista ut, att hiphopen går igenom faser. Ibland utvecklas det till något positivt och ibland inte. Det finns fortfarande artister som levererar gåshudshiphop. Elle rättare sagt, ALLA artister levererar det, men absolut inte alla som gillar det. Ídag sågar folk ner på det som var då, och lyssnar bara på 50 Cent, Chingy, Missy Elliot och Outlandish(!)... Men vänta bara, om ett år elleer två kommer dessa människor med glädjen upp till öronen ta sig tid och lyssna igenom eran andra växte upp med och alltid sett som självklar. Precis som jag tog mig tid alla lära känna, Kool Herc, Run DMC, Grandmaster Flash, Kool Moe Dee, Busy Bee och alla andra som då räknades till den gamla skolan. Saker och ting förändras, folk växer upp. Låt allting utvecklas i sin takt, och snart är vi tillbaka till ruta ett för att ännu en gång gå igenom 100-tals olika faser komponerad av gatans noter.. Se allt positivt!
Beatboxare
2003-12-03 18:57
Wörd to the andreas..
/KG BOOM
hiphop från 90-95 slår allting... finns fortfarande en hel del bra grejjer om man letar lite... men det som spelas på mtv idag är som sagt bara skit, hatar verkligen det...
to weird to live, to rare to die
urk va tråkigt med alla som säger att det inte görs så bra hiphop just nu, de senaste 2-3 månaderna har varit de fetaste inom hiphop på länge. västkusten fortsätter spotta ut fet release efter release, YES!
www.twentyfoursevenrecords.com , myspace.com/twentyfourseven L L L L L L L L L L L L L L L L L L L L Nästa släpp: Abstract Rude - No Longer A King 7" Pic Disc
Glada dagar? Producerars grym hiphop än idag.
Beatboxare
2003-12-04 00:16
Alla klämkäcka människor i den här topicen håller på att driva mig till vansinne. Bah vadå, var inte soulen bättre 60-70? Rocken likaså, därmed inte sagt att det enbart görs dålig musik idag, men det släpps inte klassiker lett stup i kvarten som då. Madlib i all ära, men han har inte släppt någon Mecka & The Soulbrother än, and that's a fact..
/KG BOOM
Fan jag är speechless. Fan ska man säga ? Ett så frustrerande ämne.. Men till stor del håller jag med dig dodden . Jag saknar den gamla tiden, och den gamla hiphopen. Men det är farligt att säga så också, för jag tror att man egentligen sammankopplar det med någon nostalgisk känsla man har . Det görs fortfarande bra musik. Visst gör det det. Men hiphopen har blivit uppdelad i två extremt skilda delar känns det som. Mainstreamhiphopen är hur sliskig som helst, och undergroundhiphopen är hur underground som helst. Det finns liksom inget mitt i mellan. Jag skulle vilja kunna knäppa på teven och se en video med People under the stairs. Det kommer förmodligen aldrig hända. Äh som jag sa.. vad ska man säga ? Jag känner mig frustrerad och fåordig just nu.. Jag vet att Pete rock kommer leverera precis vad jag vill ha när han är färdig med Soul survivor 2. Den tanken gillar jag
Det är inne med mobiltelefoner igen
meths skiva i januari...
meth äger liv helt enkelt
btw Dodder , hiphopen regerar fortfarande på Billboard... Nothing changed but´the music