I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Booba - Panthéon(bara för fransk rap-intresserade)

Utländsk Hiphop - Allmänt

   

2004-05-29 01:12

Booba - Panthéon(bara för fransk rap-intresserade)

Nytt album!

Booba är tillbaka efter två år. Tyvärr så har Lunatic splittrats och Ali är kvar på 45Scientific Jag trodde faktiskt Booba var så pass grym så att han kunde bräcka Temps Mort, men han lyckas inte riktigt. Han är fortfarande Frankrikes bästa rappare utan tvekan, men keffa beats är ändå keffa beats.
Iomed att Geraldo , som skötte Lunatics produktioner och proddade nästan hela Temps Mort, ligger kvar på 45Sci, så saknar man ruggigheten på Pantheon. Beatsen är ruggiga men inte lika proffsiga som Geraldos grejer.
Sen har Booba tappat lite av sin monsterröst han har haft förut. Texterna och det unika flowet är fortfarande på plats dock.
Han tar oss på en resa genom Frankrikes nergångna 20-våningars projects i 92i Boulougne-området, och skildrar poetiskt men med ruggiga texter om hagelbössor som hörs ljudligt i betongen, polisbrutaliteten, och den franska förortar-thugens vägran att ge nån respekt till staten eller till nåt alls.
Booba för arabers och afrikaners talan i ett land där det är mer eller mindre ett brott att vara muslim. Fast han gör det mindre politiskt medveten och mer för gatan där han når ut till alla från barn till les negrós et arabes i de stulna renaultsen fyllda med zutla-rök.
En låt som är värd att lyssnas på som smakprov är klart Numéro 10. Den enda collabon är Alter Ego med Wayne Wonder. Skumt val av Booba som är en fan du hardcore. Men det funkade.
Jag har bara lyssnat igenom snabbt och det här är ingen recension, så jag kanske ändrar mig om min uppfattning jag har just nu.
Inte alls lika grym eller hård som Temps Mort, men fuckit, Booba är alltid värd att pumpas högt i balkongen som får parabolerna bredvid att vibrera.
C'est pour la cité couzin!
Hans nya site ligger på:
Booba92i

ps. för er som inte vet vad jag snackar om eller vem han är. Ta reda på det, marrafakkaz! kolla dem gamla Lunatic videorna på 45Scientic som en början.
Yalla bye