I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Topplista: Skivor helt producerade av Pete Rock

Utländsk Hiphop - Allmänt

DJ

2006-07-19 16:20

Topplista: Skivor helt producerade av Pete Rock

01 Mecca And The Soul Brother
02 All Souled Out
03 Soul Survivor II
04 My Own Worst Enemy
05 PeteStrumentals
06 Center Of Attention
07 The Main Ingredient
08 The Surviving Elements From The Soul Survivor II Sessions
09 Soul Survivor
10 The Original Baby Pa

Lite kompromiss på My Own Worst Enemy, men eftersom han producerat alla låtar utom tre, så räknar jag med den ändå. Observera att en tiondeplats här inte innebär en dålig eller ens "OK" skiva utan alla tio är mycket, mycket välproducerade. Det är som svenska rockkritikers "Lex Springsteen". Jag har en "Lex Pete" som säger att Pete Rocks plattor bara kan jämföras inbördes med varandra. Dessutom listar jag BARA efter beatsen, inte efter rapparnas insatser.

Kom igen, mata på med era listor, top 3, top 5 eller top 10 spelar ingen roll. Samlingsalbum räknas icke!

Peace

2006-07-19 16:53
01. mecca the soulbrother
02. the main ingredient
03. center of attention

2006-07-19 16:53

2006-07-19 17:53
fan va du verkar flasha med hur mycket du kan om hip-hop haha!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ

2006-07-19 17:54
Kan, det här är väl åsikter, snarare än kunskap? Sen är det mina favoritartister och dom kan man ju mest om...

2006-07-19 20:49
en kul grej är att pete rock inte proddat hela första Soul Survivor, Half Man Half Amazin är proddad av Grand Puba om jag inte tar helt fel... mohahha

2006-07-19 21:58
hade ingen aning om att PR har proddat så många skivor själv...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-07-19 23:29
ini - center of attention
- pete rocks bästa produktioner någonsin ligger på den plattan.

DJ

2006-07-20 12:08
J-S-A: Half Man Half Amazin' är producerad av Grap Luva (Pete Rocks brorsa, var medlem i INI har samrbetat med bl.a. Loone Catalysts på Superrappin' m.m.) och co-producerad av Pete Rock. Truly Yours '98 är producerad av Pete Rock och "overseen by Marley Marl" och är ju extremt lik den ursprungliga Truly Yours-beaten. Resterande låtar har han proddat ensam. SÅ han är inblandad i varje beat på plattan. Grand Puba medverkar tyvärr ej, hade varit fett!

2006-07-20 18:53
varit väldigt dålig på att köpa på mig pete rock-prylar.. men av de jag äger:

1 mecca and the soulbrother
2 soul survivor
3 my own worst enemy
4 main ingredient
Fuck Batman and Robin, I'm robbin with a bat man...
http://boegballe.tabulexnet.dk/

2006-07-20 19:22
08 The Surviving Elements From The Soul Survivor II Sessions
09 Soul Survivor

för mig är den här rankingen helt ofattbar.. hur FAN kan man sätta surviving elements före soul survivor???
Det är inne med mobiltelefoner igen
DJ

2006-07-20 19:27
thagoblin: Man gillar den liiiite mer? Det är visserligen ganska jämnt skägg, men jo jag tycker Surviving Elements är lite bättre. Soul Survivor är iofs extremt mkt mer välproducerad, men något mindre själfull, svängig, luftig och gör mig inte på lika bra humör. Om det inte var för TruMaster, Tha Game och de där tre soul-låtarna skulle nog Soul Survivor halka ned ytterligare ett eller två steg. För mig är det snarare obegripligt hur man kan ranka den högre än t.ex. My Own Worst Enemy eller The Main Ingredient, menmen smaken är som den där grejen man sitter på som vanligt va?

2006-07-20 20:16
jovisst.. men som sagt.. det är helt ofattbart för mig ;)
Det är inne med mobiltelefoner igen
DJ

2006-07-20 20:17
thagoblin: Så kan det vara i den galna värld som kallas whoa, haha

2006-07-20 20:26
petestrumentals
soul survivor
original baby pa
center of attention

vill höra surviving elements igen. gav den aldrig nån ärlig chans. soul survivor 2 imponerade dock inte särskilt. några riktigt feta låtar iofs
real recognize real, and you dont look familiar
http://myspace.com/sunraw

2006-07-21 03:06
01. Mecca and the Soul Brother
02. The Main Ingredient
03. All Souled Out
04. Soul Survivor II
05. Center of Attention
06. Soul Surivor
07. PeteStrumentals
08. The Surviving Elements
09. Original Baby Pa
10. My Own Worst Enemy

Tycker My Own Worst Enemy är den enda Pete Rock-skiva som inte riktigt håller kvaliten. Den känns nästan lite plastig på sina ställen, lite som han stressat ihop allt. Men den är ändå bra.

DJ

2006-07-21 10:06
Ramathorn: Det är ju även tre beats av andra producenter på den, kanske därför du itne gillar den lika mkt? Vad vet jag

2006-07-21 12:22
Näe, det är inte det. Man hör ändå att det är Pete Rock men det är nåt som inte stämmer. Det är nog trummorna och basen jag inte gillar lika mycket som på dom andra skivorna. Men den är som sagt fortfarande en bra skiva.

2006-07-21 13:21
skulle säga:

1. Mecca
2. Petestrumentals
3. My Own Worst Enemy
4. Soul Survivor II
5. The Main Ingredient
6. Soul Survivor I

Men sen har jag ju inte hört Center of Attention som många verkar tycka är grym här.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>
DJ

2006-07-22 10:50
Sun God: Den är definitivt värd att kolla om du gillade Main Ingredient. Det är lite samma stuk fast lite hårdare, modernare och mer minimalistiskt.

2006-07-22 11:48
Ramathorn --> pete rock sa själv i en intervju att han var missnöjd med hur dom mixade My Own Worst Enemy. typ för tanig bas och för diskant... håller med dig att soundet inte är vad det skulle vara riktigt. men det är inte själbrorsan nummer ett's fel

2006-07-22 11:50
förresten, nån som har original baby pa på vax och vill göra affärer?? så knepig den alltså...trots nypress och allt
DJ

2006-07-22 12:01
greven: Vill såklart inte sälja mitt ex. men vill så klart hjälpa till. Vad jag kan se ska dom ha skivan inne på den där franska siten CD and LP samt på www.hiphop-elements.com Har inte beställt från någon av dessa siter, så jag vill inte rekommendera dem, men du kanske vill göra ett försök. Lycka till!

2006-07-22 12:13
ska kolla!
tack
DJ

2010-01-15 17:37
Uppdaterad lista med anl. av NY's Finest:

01) Mecca And The Soul Brother
02) All Souled Out
03) Soul Survivor II
04) My Own Worst Enemy
05) PeteStrumentals
06) Center Of Attention
07) The Main Ingredient
08) NY's Finest
09) The Surviving Elements
10) The Original Baby Pah
11) Soul Survivor

2010-01-15 17:57
01. The Main Ingredient
02. Mecca & The Soul Brother
03. Center Of Attention
04. Soul Survivor
05. Petestrumentals
06. NY's Finest
07. My Own Worst Enemy
08. Soul Survivor II
09. The Original Baby Pa
10. All Souled Out

^^ håller med om att alla plattorna är extremt välproducerade och riktigt bra allihop. "All Souled Out" är riktigt vass men då den bara har 5 låtar och en extra remix väljer jag de andra albumen över den.
http://www.claaa7.blogspot.com
^^ nyheter, recensioner, grymma tapes, m.m., uppdateras dagligen ^^

2010-01-15 18:32
Tror inte jag lyssnat igenom någon av dom där plattorna men jag blir ju något sugen när det är så jäkla mycket prat om just Pete Rock & hans produktioner etc... Om det inte är helt fel ute, någon som har lust att slänga ihop en kanske top10 låtar med Rock som man kan hitta på tuben?=) Gärna en blandning av nytt / gammalt material isf, tack på förhand. =)
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2010-01-15 20:26
Soul Survivor II över ettan, really? Ska man vara petig så är Don't Be Mad från NY's Finest producerad av Green Lantern =)
PS. Your cunt is in the sink

2010-01-16 00:16
Tror du skrev dom precis nästintill nästa som jag ville ha dem själv SS2 :)
"One good think about music, when it hits you.. You feel no pain..So hit me with music... Hit me with music now!"

2010-01-16 12:57
tycker det är löjligt att tjata om att en, två, tre låtar per skiva inte är proddad av nämn producent. ett album tillhör en producent om han gör 2/3 delar av beatsen imo.

DMAT:
Pete Rock & CL Smooth - T.R.O.Y.
Pete Rock ft. Inspectah Deck & True Master - True Master
Pete Rock & CL Smooth - I Got A Love
InI ft. Pete Rock - Fakin' Jax
Pete Rock ft. Slum Village - Da Villa
Pete Rock ft. Lords of The Underground - The Best Secret
Deda ft. Pete Rock - Blah Uno
Edo G ft. Pete Rock - Just Call My Name
Pete Rock ft. The UN - Cake
Pete Rock & CL Smooth - All Souled Out

2010-01-16 12:58
^ en "outstanding" låt från varje album han proddat, förutom den inofficiella instrumental-skivan "The Surviving Elements" vilken släpptes helt utan Pete's tillåtelse.

2010-01-16 13:03
Är lite förvånad över att ni inte placerar Center of Attention högre på era listor... Den plattan är ändå bland det bästa nånsin, och i mitt tycke iaf Pete Rock's finest.

InI - What You Say
InI - Fakin Jax
InI - Grown Man Sport

Mina favoriter från Center of Attention...

2010-01-16 13:07
^ håller med om att "Center of Attention" är en av hans absolut finest moments och en av de få album jag håller som en riktig 10/10 skiva. synd att den aldrig fick en ordentlig release dock, med alla musical skits, intros och en mastrad/mixad version av "Keep On". men men, man får sätta ihop sin egen variant till iPoden :)

2010-01-16 13:21
01. Mecca & the Soul Brother
02. The Main Ingredient
03. Soul Survivor II
04. Center of Attention
05. All Souled Out
06. PeteStrumentals
07. My Own Worst Enemy
08. NY's Finest
09. Soul Survivor
10. The Surviving Elements
11. The Original Baby Pa (den jag helt klart lyssnat minst på)

2010-01-16 16:48
claaaa7, tackar ska ta och lyssna direkt! =)
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
DJ

2010-01-16 18:57
Center Of Attention är en riktigt grym skiva. Bästa spåret imo: Life I Live. Lite förvånad att det inte nämns här apropå den skivan?

2010-01-16 19:46
^ håller med om att "Life I Live" är bästa låten på plattan och faktiskt en av Pete Rock's finaste moments någonsin vilket säger en hel jävla del.

2010-01-17 17:24
Jag sätter Mecca som etta, den är liksom klar, men sen blir det jäkligt svårt att ranka resten.

I rest my case!
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>

2010-01-18 17:46
det känns som jag är i princip den enda Pete Rock fan som sätter "The Main Ingredient" över Mecca. "Main Ingredient" har ju visserligen ingen låt i klass med 'T.R.O.Y.' men som helhet tycker jag den är ett litet snäpp vassare.

2010-01-18 18:18
claaaa7, det är faktiskt förvånande. Själv tycker jag Mecca känns lite råare, smutsigare och allmänt mer hip-hop än vad Main Ingredient gör. Men den vinner ändå inte med mycket.

Båda skivorna är helt klart mästerverk. 10/10.

DJ

2010-01-19 12:49
Jag håller med Schenn som vanligt. Co-signar varje ord där.

Kan bara tillägga att Main Ingredient har växt mycket med åren. Första gången jag hörde den var jag grovt besviken, men den har växt mycket.
DJ

2011-01-19 11:45

2011-01-19 11:47
HAHA SS_II invazion här på whoa!

DJ

2011-01-19 11:48
Ska passa på och göra om min lista också, man ångrar ju sig rätt ofta...

New and improved:

01) Mecca And The Soul Brother
02) All Souled Out
03) My Own Worst Enemy
04) Center Of Attention
05) The Main Ingredient
06) PeteStrumentals
07) Soul Survivor II
08) NY's Finest
09) The Surviving Elements
10) Soul Survivor
11) The Original Baby Pah
DJ

2011-01-19 11:50
Philip

Hehe...just denna del av invasionen härrör ju från 2006. Men listtrådar vart ju lite poppis igen så jag tänkte att vafan.

2011-01-19 12:26
Alltid tyckt att T.r.o.y är en överskattad klassiker. Skulle välja nästa alla låtar på Mecca skivan framför den. Straighten it out var en bättre singel. Men och andra sidan så kanske inte alla skulle hålla med om att For pete's sake är skivans bästa spår som helhet och Soulbrother #1 är kanske den bästa prod som PR gjort.
Manifesto! – this is what we want to see happen
For my peoples still breakin’, graf writin’ and rappin’
B-sides aayeah!

2011-01-19 12:28
Och för i helvete sluta posta sånna här trådar man får ju så mycket hjärngymnastik så det måste vara skadligt. Ill be back här också :)
Manifesto! – this is what we want to see happen
For my peoples still breakin’, graf writin’ and rappin’
B-sides aayeah!
DJ

2011-01-19 13:02
drench

Själv tycker jag Can't Front On Me är bäst. Eller bäst. Det är min favoritlåt på skivan. Tycker alla spår är 10/10 dock. Även TROY, trots att man hört den så många gånger att man nästan inte kan "höra" den längre.

As for your other remark: can't stop, won't stop :D
DJ

2011-07-07 12:52
Dags att börja fundera på var "Monumental" passar in på listan kanske? För er lyckliga som redan har fått hem den alltså. Själv väntar jag fortf på levernas från juno...

2011-07-07 18:54
har lyssnat på den men inte fått exet hem än. men den får nog växa på mig lite mer i så fall.