Topplista: Skivor med Gang Starr och relaterade
01 Step In The Arena 02 Sun Rises In The East 03 Livin' Proof 04 Firing Squad 05 Daily Operation 06 Wrath Of The Math 07 First Family 4 Life 08 Industry Shakedown 09 Hard To Earn 10 Warriorz 11 Moment Of Truth 12 To The Death 13 Ownerz * Rejtar inte Afu-Ra plattorna. Första skivan är inte tillräckligt bra och andra har jag inte hört än. Saknar även Divine Design, A Tear For The Ghetto, Marxmen Cinema och No More Mr. Nice Guy i min samling om ni undrar vart dom blev av. Krumb Snatchas album var inte heller tillräckligt bra för listan, detsamma gäller Konexion. * Som vanligt: Alla plattorna på listan är mycket bra. En trettonde plats betyder INTE en dålig skiva. * Räknade med MOP trots att de vad jag vet aldrig varit en del av GSF.
Jacques: Han är ju med i GSF? Och om han inte är det längre och jag missat det så får han ändå vara med eftersom han varit medlem. meandyour: Ja eller hur, dom känns mer relaterade än flera av de "riktiga" medlemmarna. Primo gjorde ju sex spår vardera på deras andra, tredje och fjärde skivor liksom. Det är ju också hans favoritgrupp nånsin enligt egen utsago. Peace
Nej. Gang Starr Foundation står det för. Det är official, inget jag hittat på.
Tänkte på "ska det stå för"? Det lät som om jag satt och fantiserade, haha
Är krumbsnatcha med i deras crew?
Han är mer fam. Han hänger ju i D&D, gästar ofta the foundation o.s.v.
av de jag äger.. 1. step in the arena 2. daily operation 3. hard to earn 4. firing squad (svårt att sitta still) 5. ownerz 6. warriorz 7. body of the life force 8. wrath of the math 9. jazzmatazz vol. 1 (vetefan om man brukar räkna gurus grejer till gang starr foundation, men vafan) 10. the sun rises in the east (nog den av alla som kommer skriva här som rankar denna skivan lägst) 11. moment of truth 12. livin proof (hade legat mycket högre upp om det inte hade varit för oljudet i form av två röster som förstör varenda låt) 13. no more mr nice guy (köpte nyss, behöver kanske fler lyssningar) 14. konexion 15. jazzmatazz vol. 2 16. jazzmatazz vol. 3
Fuck Batman and Robin, I'm robbin with a bat man... http://boegballe.tabulexnet.dk/
01. Step in the Arena 02. Livin' Proof 03. The Sun Rises in the East 04. Firing Squad 05. Hard to Earn 06. Daily Operation 07. Wrath of the Math 08. Moment of Truth 09. Warriorz 10. No More Mr. Nice Guy/The Ownerz
wildpitch: Hehe, förstår det...
1. Full Clip: A Decade Of Gang Starr (2CD) 2. Hard To Earn 3. Moment Of Truth 4. Step In the Arena 5. Daily Operation 6. The Ownerz 7. Mr. Nice Guy 8. Baldhead Slick & Da Click 9. Krumbsnatcha Classics 10. Let the Truth Be Told 11. Version 7.0: The Street Scriptures 12. Jazzmatazz III: Streetsoul 13. Jazzmatazz 14. Jazzmatazz Vol. II: The New Reality 15. Take a Rest (EP)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
1. The Sun Rises In The East 2. The Sun Rises In The East 3. The Sun Rises In The East
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Om nån undrar vart Jazzmatazz skivorna var på min lista kan jag avslöja att ingen av dom platsar. Särskilt inte trean som har max fem lyssningsbara låtar i mitt tycke.
Tackar, tackar...man saknar ju gamla topplisteforumet lite...
Jag förstår inte riktigt hur alla kan ha Moment of truth så långt ner. Jag anser den vara Gangstarrs största stund i karriären...vilket kanske iochförsig är en ganska generell åsikt.
www.plaingold.com
Rubio: Jag tycker Step In The Arena står i en klass helt för sig. Ett av de fem bästa hiphopalbum som gjort NÅGONSIN NÅGONSTANS. Sen kommer faktiskt inte Daily Operation långt efter alls. Två felfria klassiker. Sen är det ett jättehopp ner till Moment Of Truth, och Ownerz för mig. Det är två mkt bra skivor, men inte i närheten av deras klassiker. Det handlar lite om Guru som var så jävla mkt tightare när han orkade bry sig om sitt flow. Men det handlar mkt om Primo som var en sån genial producent mellan 90-94 och bara kräktes ur sig hårda, feta, smutsiga, konstiga, fantastiska beats. Beatsen på MOT och Ownerz är bra, moderna beats, men alldeles för cleana och ojämna. Jag menar en beat som "The Mall" från MOT kan bara en riktig Gnag Starr galning gilla tror jag, den är ju str8 up wack. Såna beats fick man inte av Primo "före fallet". Men det är ju inte bara Primos fel utan även samplingkostnaderna som tvingat honom förfina chop-chop konsten i st f loop-konsten som han var så grym på. Han chopchopar iofs bäst i historien, men det kan aldrig mäta sig med knastret, looparna och den smutsiga stämningen på Step In The Arena i min bok. Sen No MOre Mr. Nice Guy tävlar i en lite egen klass.
"Sen kommer faktiskt inte Daily Operation och Hard To Earn långt efter alls. Två felfria klassiker. " Skulle det vara förstås
Fan, det är ju helt fruktansvärt att behöva ranka skivorna såhär, men jag gör ett försök. 1. Hard to Earn (byter plats med Daily Operation lite då och då, förmodligen för att det var mina första GS-skivor) 2. Daily Operation 3. Wrath of the Math 4. Sun Rises in the East 5. Step in the arena 6. Living Proof 7. Moment of Truth 8. Firing Squad 9. Ownerz mmm, ja. tror att det var alla jag har.Tycker top 6 är klassiker allihop. 7-9 är ju bra plattor, men inga klassiker. Ownerz är ju egentligen bara sådär halvbra.
"Postmodern Consumr? He like the apple-kiwi on the lightswitching wallabie freak, James Bond in the Octagon with two razors knahmean?" - Ghostface Killah
Skribent
2007-01-28 22:03
01 Step In The Arena 02 Hard To Earn 03 The Sun Rises In The East 04 Livin' Proof 05 Daily Operation 06 Moment Of Truth 07 Firing Squad 08 Wrath Of The Math 09 Warriorz 10 The Ownerz 11 To The Death 12 Heroz4Hire 13 First Family 4 Life 14 No More Mr. Nice Guy jag räknade inte "Full Clip: A Decade Of Gang Starr" eller "Mass Appeal: Best Of Gang Starr" (vilken jag inhandlade tidigare idag), eftersom det är svårt att klämma in "complications"/"best of"-album här. jag räknade heller inte Krumbsnatcha's plattor, Afu Ra's plattor, Group Home's andra eller någon av Freddie Foxxx's plattor, för att jag inte hört någon av dom. jag har inte heller hört någon av Guru's solo-skivor.
01 Step In The Arena 02 Firing Squad 03 The Sun Rises In The East 04 Livin Proof 05 Wrath Of The Math 06 Daily Operation 07 Hard To Earn 08 Warriorz 09 Moment Of Truth 10 The Ownerz
"Today is the tomorrow that you should have feared yesterday." - Pitch Black
Det är ingen som har Big Shug's album "Who's Hard"? Tycker den är rätt så bra faktiskt.
Galet vad folk rankar MOP:s "To The Death" så förbannat lågt trots att den enligt min mening är en av de vassaste plattorna som släpptes på det tidiga 90-talet. Bara en sån låt som "Blue Steel" säger ju allt.1. Step In The Arena 2. To The Death 3. Daily Operation 4. Hard To Earn 5. Firing Squad 6. The Sun Rises In The East 7. Moment Of Truth 8. Wrath Of The Math 9. Livin' Proof 10. First Fam 4 Life 11. Warriorz 12. Ownerz 13. Industry Shakedown Resten saknar betydelse.
Watch me get down in your Province, town, or populace Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus
jag förstår veeerkligen inte hur ni kan ranka step in the arena så högt. tidiga gang starr låter så kassa jämfört med senare gang starr. guru har alltid varit och kommer alltid vara en riktigt kass MC, men som han rappade före, säg, 94 gör att jag skäms å hans vägnar. premier har det väl aldrig varit nåt större fel på, men visst har hans beats blivit bättre och bättre med åren.
http://wifebeaterlove.blogspot.com
Skribent
2007-01-29 14:34
jakpuk man, are u kidding? du har fel hela vägen...Guru har alltid varit och kommer antagligen alltid att vara en riktigt duktig och skillad MC, medans Premier's beats var bättre förr. även om hans beats är bra nu också...men det är väl din synpunkt. istället för att skriva i en tråd som inte ens handlar om att Gang Starr är dåliga eller bra så kan du väl starta en tråd om att du "skäms över Guru, att han e kass, etc."
Famous: förlåt, jag trodde detta var ett diskussionsforum. men visst, jag kan lista min favvoskiva med gang starr för att vara lite on topic: full clip. den har nästan allt bra och lite av det dåliga. frågan är varför folk inte tar med den som den bästa.
jakpuk: Premier gör bra beats nu, men fram till 96 ungefär var han dubbelt så bra imho. Tidiga Gang Starr (som i No More Mr. Nice Guy alltså) har väl sina brister, men de följande tre albumen (SItA, DO och HTE) tycker jag är de riktiga klassikerna. Moment Of Truth och Ownerz är bra skivor, missförstå mig rätt. Men beatsen är Primo på halva sin förmåga ungefär. Men jag tror det har lika mkt att göra med att det blivit dyrare att sampla som han gjorde förut. Han har ju grymma skillz på att göra nyare, klippta beats också. Men så bra som på Step In The Arena, Livin' Proof, Sun Rises In The East o.s.v. tror jag aldrig han blir igen. LÅnga, härliga loopar med massa soul/jazz-känsla och krispiga trummor. När det gäller Guru är det samma sak fast ännu tydligare tycker jag. Jag menar Gurus flow på Who's Gonna Take The Weight, Just To Get A Rep o.s.v. är ju riktigt, riktigt grymt... Numera har han samma sköna röst och ofta bra texter, men hans flow från Moment Of Truth och framåt är ju extremt oengagerat och likadant i alla låtar. Tidigare varierade han ju flowet och lekte mer med det. Bara mina fem öre...
Soul_Survivor: där ahr vi det, jag gillar den där mer sparsmakade premier-stilen bättre än jazz-thing-skiten där han försöker få in så mycket referenser som möjligt tills det bara blir soppa av allting. och gällande guru åär det säkert sant att han experimenterade mer och så förr, men eftersom han är rätt dålig så blir det liksom bättre ju mindre virtuositet och mer back to basics han försöker sig på. för övrigt tror jag inte jag hört en enda gang starr-låt där guru inte blir ut-rappad av gästarbetaren, vem det än är.
jakpuk: Jag älskar både Primos gamla och nya stil, men ska jag välja blir den gamla snäppet vassare. Men så mkt är det väl inte intryckt i låtar som Who's Gonna Take The Weight, Just To Get A Rep, As I Read My S-A, Meaning Of The Name o.s.v. Ganska få, långa loopar i st f miljoner små chops. Med Guru tycker jag tvärtom mot dig, han har potentialen att vara rätt bra. Lyssna bara på hans flow på Who's Gonna Take The Weight, men numera förlitar han sig för mkt på sin legendstatus. Har alltid tyckt att han är som bäst när han speedar upp det lite...Tror inte Guru som han kör nu hade fått nån uppmrksamhet utan Primo. Guru 1990-92 däremot kunde blivit ett namn vem han än körde med... Men jag vet, detta är smaksaker alltihop...
SS: du har rätt, jag överdrev lite där ang. primos gamla stil. och visst är det här smaksaker. men jag tycker bara att gurus rim är så klyscihga och fantasilösa, så det blir jobbigt att lyssna på. jag brukar inte vara den som fördömer texter, men det här är verkligen något jag stör mig på hos guru.
jakpuk: Jo, jag tror du och jag är rätt överens om att Guru inte tillhör top 25 MCs ever... Men jag tycker iaf att t.ex. Who's Gonna Take The Weight är en extremt välskriven text som passar hans flow väldigt bra. En sån där text som dyker upp i huvudet ibland när man står och väntar på bussen. Däremot skulle jag aldrig börja spontantralla på nån text från Moment Of Truth, minns inte ens hur dom går...
dom går så här: Yo they got me handcuffed, I'm down in central booking Things are fucked up, the way my future's looking men allvarligt, bästa gang starr-skivan: full clip. jag räknar till inte mindre än 18 aaasbra låtar. ingen annan gang starr-skiva kommer i närheten av det.
jakpuk: Jag har aldrig kunnat jämföra samlingsskivor med album, det blir inte rättvist. Visst har Full Clip många grymma låtar, men den saknar också flera viktiga höjdpukter/personliga favoriter. Sen när man hört 90% av låtarna innan blir det ju lite orättvist att jämföra...
SS: rättvist schmättvist. cdn med flest grymma låtar vinner. tycker jag. jag saknar också några favoriter, men om jag måste välja en gangstarr-skiva väljer jag lätt den, alla dagar i veckan och två gånger på söndag.
Jag förstår vad du menar, men tycker samtidigt inte att såna jämförelser säger så mkt. Med i princip vilken artist som helst som det finns ett samlingsalbum med är det samlingsalbumet som har störst antal bra låtar, men det är inte alltid det funkar så bra som en helhet. Sen står jag fast vid att jag omöjligt kan jämföra ett album, med en skiva med material från en tioårsperiod.
Det säger självt att man inte kan ta med Best of plattor på såna här listor. 01 Moment of Truth 02 Hard II Earn 03 Firing Squad 04 Step in the Arena 05 Wrath of the Math 06 Living Proo 07 The Sun Rises in the East 08 Daily Operation 09 To the Death 10 Ownerz
lätt bästa är moment of truth. gurus soloskivor är bra med. de tre första
www.myspace.com/victorhollender
1. Hard to Earn 2. The Sun Rises In The East 3. Step In The Arena 4. Livin Proof 5. Firing Squad 6. Daily Operation 7. Moment of Truth 8. Warriorz 9. Wrath of The Math 10. The Ownerz 11. First Family 4 Life 12. Kollage 13. Who's Hard 14. No More Mr Nice Guy 15. Konexion To The Death känns lite för vilt för mig att sätta där eftersom D.R. Period stod för produktionen på hela albumet, men ja håller det kort, om Hip-Hop var en religion (vilket det är för mig) så skulle Premier vara gud (vilket han är, för mig).
Märkligt hur jag kunde glömma Kollage här?
En riktig diamant det, Bahamadia är nog den enda femceen utöver Lady of Rage som jag kan lyssna på, med eller utan Premier.
Hon är ju (som så många andra) bäst MED Premier. Kollage är ju dubbelt så bra som BB Queen. Tycker jag. Du gillar inte femcees som MC Lyte (två-tre första plattorna) och Apani B-Fly Emcee då?
Jo Kollage är mycket bättre än dom andra släppen, men tycker dom 2 andra släppen efter Kollage knockar fint dom med faktiskt, MC Lyte är iofs riktigt bra hon med men hennes bästa släpp är som du säger dom första skivorna och då måste jag vara i en sån riktig 80's mood för att lyssna, vilket jag varit nu dom senaste veckorna men mest av tiden är det 93-96 som gäller och där kommer isåfall Bahamadia in bäst, är inte så inne på Apani, bara hört lite med Polyrhythm Addicts
1. Step In The Arena 2. The Sun Rises In The East 3. Guru's Jazzmatazz Vol. 2 The New Reality 4. Daily Operation 5. Livin' Proof 6. Guru's Jazzmatazz Vol. 1 7. Hard To Earn 8. Wrath Of Math 9. Moment Of Truth 10. Guru's Jazzmatazz Vol 3. Streetsoul 11. The Ownerz 12. No More Mr Nice Guy Sådär rankar jag de plattor som jag har lyssnat på tillräckligt mycket för att kunna bedömma rättvist, 1-8 är klassiker enligt mig men de resterande plattorna är också bra :)