Nu har jag en truskool-blogg!
Ända sedan mokkamekka-servern brann upp har en del av de gamla mokkamekka-medlemmarna och en del av de andra whoa-medlemmarna tjatat på mig att jag borde skriva recensioner någonstans. Nu har jag i alla fall en blogg där jag tänkt lägga upp lite recensioner och annat smått och gott. Ber om ursäkt om jag bryter mot reklamregeln i och med denna tråd, men det är endast tänkt som information till dom (få?) som gillar det jag skriver och vill kunna läsa det någonstans. Om någon annan, som inte har en aning om vem fan jag är, gärna vill läsa lite recensioner av hiphop ur ett lite smågubbigt, talibanartat, enögt east coast-centrerat truskool-perspektiv är ni såklart också välkomna att ta en titt. Adressen är: http://truskool.blogspot.com Droppa gärna en glad eller ilsken kommentar på sidan också! Peace
Tack till er som lämnar kommentarer, keep it up!
Detta kommer att följas med intresse. Har alltid tyckt att du sitter inne på sjukt mycket info angående spännande nya släpp och hiphop i allmänhet. Snyggt initiativ.
Denna användare saknar häftigt citat samt förmågorna; att tänka, att stava samt förmågan att skriva begripliga inlägg.
galet nice !
<a href="http://www.basementality.se/">www.basementality.se</a><br> THE BASEMENT MIXTAPE
Tackar! :D Kommentera gärna även i själva bloggens kommentarfönster. A) För mitt ego och B) Så det kommer igång lite intressanta diskussioner därinne. Funderar på att starta riktigt webfanzine senare och då ska det så klart vara med ett internationellt truskool-forum...hoppas truskool.se är ledigt...
Bra initiativ!
http://soundcloud.com/relicbeats
Uppercut: Tackar! weiner: Not old skool, not nu skool, not undergound, not mainstream. Just straight up dope straight ahead hiphop. Det är vad det betyder för mig. Det finns ju inte i ordböckerna, så det är väl lite öppet för tolkning. Sån musik som DITC, Pete Rock, Gang Starr Foundation, Brand Nubian, Wu-Tang, Boot Camp...sånt man blir kallad ortodox hiphoptaliban om man lyssnar på. Tänk sent 80-tal, tidigt 90-tal, tänk östkust. Tänk beats and rhmes, samplingar i stället för synthar. Battle lyrics och budskapstexter. Fonky fresh original tru skool hiphop.
Promotar du den mycket utlands också? Undrar eftersom du bloggar på engelska.
STHLM GROOVE COLLECTIVE
edison: Hehe, "promotar" och promotar... Jag nämner den på amerikanska forum också, ja. Känns som maximala publiken för min blogg i Sverige är typ 200 pers, så jag tänkte försöka hitta läsare även utomlands.
OK. mycke props!
STHLM GROOVE COLLECTIVE
Det lät schysst... Du hade vettiga saker att säga. Men sluta för guds skull med matreferenserna. Jag menar, "flow-dressing". HUH?
Whattup: Haha, jag var kanske hungrig när jag skrev det? ;)
"samplingar i stället för synthar" Jag börjar gråta..
R.I.P. Big Moe
Ja, jag tycker verkligen att ni som missade MokkaMekka ska ta chansen att läsa recensioner skrivna av en av Sveriges främsta hiphopskalder.
"Postmodern Consumr? He like the apple-kiwi on the lightswitching wallabie freak, James Bond in the Octagon with two razors knahmean?" - Ghostface Killah
Soul_survivor: Jag blev jävligt sugen på min morsas fetaostsallad iaf haha.
Postmodern: Ah, vilken smicker. Jag rodnar! weiner: Nejdå, poängen med tru skool är att den INTE låter konstigt. Inte om man gillar that boom bap original rap alltså. Whattup: Hahahaha!
Det här låter spännande... återkommer med kommentar en dag då jag inte ska jobba dagen efter.
www.fucksolar.com FUCK SOLAR
Big Ups. Behövs fler av oss. Vi hiphoptalibaner är lite av ett utdöende släkte.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
Sådär - ÄNTLIGEN har jag fått hem BCC på vinyl och skrivit en recension...
Kom igen nu, noll kommentarer? Skriv åtmistone att det var skit ;)
Tackar, men det kommer ju aldrig några plattor att recensera!!! Nu väntar jag på att MOPs senaste äntligen ska släppas på vinyl. Annars är väl Black October med Sadat X nästa recension...men tack för beröm! :D
"Don't need a copy of Microsoft Office to Excel... Word."
Oj länken blev fucked up men jaja. jag är så jävla fotad nu
"Don't need a copy of Microsoft Office to Excel... Word."
Haha, nej jag pluggar inte i Lund och har inte så stora bricker, men det var lite likt mig. Som en karikatyr av mig ungefär.
Uppdaterad igen. Recension av senaste MOP... feel free to drop a comment
Att gilla hiphop från 95 är att vara lennart persson. Ingen diss.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Nej, Lennart Persson är väl trevlig, kunnig och har många vettiga åsikter. Jag har dock endast recenserat plattor från -06 hittills som du ser. Tvingas jag välja ett favoritår inom hiphoppen blir det 92 eller 88, absolut inte 95... Peace
Eller menar du att hiphoppen var extra dålig just 95? Eller vad? Jag fattar inte riktigt...jaja, ha de bra
Jag var full när jag skrev det där. Men vad jag tror att jag menade var att kärleken till gammal hiphop gör en till en sorts musik-antikvarie, snarare än hip och cool. Jag gillar dock också gammal hiphop.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Aha, OK. Ja, jag är inte särskilt "hip". Det är ett skällsord för mig. Så du kan räkna mig till antikvsarierna. Peace
nice som fan!! :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Uppdaterad igen, med recension av Pete Rock-samlingen Underground Classics. Sadat X recension kommer så snart jag lyckats lägga rabarber på den. Peace
Har till sist fått tummen ur och recenserat Black October med Sadat X. Feel free to read and drop a comment.
Bloggen Länk direkt till
recensionen Peace
Soul Survivor Äntligen en uppdatering, det var fan-i-mig på tiden. Jag har väntat. Har du läst denna recension av Sadat X plattan? http://www.okayplayer.com/reviews/index.php/weblog/more/black_october/ Det är som om de har ansträngt sig för att tycka precis tvärtemot dig, och ändå verkar slutbetyget bli ungefär detsamma. Ett bevis på att smaken verkligen är som baken.
marvel: Sorry, I shouldn't have left you... har haft dåligt med tid. Men nu kommer jag börja uppdatera lite oftare igen! Nej, jag ska ta och läsa den nu, ska bli intressant!
Hehe, OK läste. I see whatcha mean men ändå inte på nåt vis... Dom höll ju med mig om att The Post var skittråkig och om att andra låten på sidan A) kunde varit en partybanger. Där klagar dom på hooken, medans jag me rogillar ljudkvalitén. Lite potejto, potato tycker jag. Sen nämner dom inga andra av dom usla spåren som bra iaf. Och så diggar dom beaten på If You, vilket är halva låten. Skillnaden är att dom dissar thug-tugget och det är väl iofs inte oväntat från hippiesarna på OK Player och deras stickad-mössa-ideal... *himlar med ögonen*... Låten med Greg Nice är fan svår att bestämma sig för. Är den löjligt bra eller bara löjlig? Jag tycker ändå om den, men det kan vara för att jag saknar Greg Nice, vet inte. Jävligt annorlunda är den ju iaf. På gott och ont. En viktig sak skiljer sig dock: Dom bommar totalt på Chosen Few måste jag säga. Shit, den som skrev den recensionen måste verkligen lyssna på den låten igen! Jag får eksem av tanken på att dom dissar den beaten. Jag tyckte inte den var speciell först, för den är så oerhört minimalistisk. Men den växer och växer, som så många enkla, traditionalistiska bangers...
nice om termanology!
chase the clouds away
Tackar! Skriv det gärna i kommentarerna också! ;)
Nya recensioner uppe...Percee Ps och Saigons senaste tolvor. More Fish är på g strax också...
truskool-bloggen finns kvar, men kommer troligen inte uppdateras mer...
Jag la ner det där med långa, nördiga recensioner på engelska och tänkte försöka mig på en mer traditionell blogg med korta, kärnfulla inlägg på svenska om hiphop. På så vis orkar jag förhoppningsvis uppdatera den oftare än var tredje månad också, men vi får se, haha...
Nya adressen är:
http://www.soulsurvivorii.blogspot.com
Betydligt roligare att läsa inlägg som inte är jättelånga recensioner. Dock var det mycket jag inte höll med om, som. t.ex. att papoose äger where it started at. Får fan invärtes blödningar när jag hör hans dåliga rader...i keep a high tek like the producer. get black buried like a cell phone. uuuusch.
och sen "en trevlig historia med bl.a. en Pete Rock -produktion och 9th Wonders grymmaste beat nånsin 'Let's Go' ."
Det är iLLMIND som proddat Let's Go ju!
Nu lät jag väldigt negativ trots att jag inte är det. Fortsätt skriva..skitbra!
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental
etna: Tack för berömmet! Det där med Paps verser på Where It Started At verkar vara en riktig jävla vattendelare, men jag står kvar på min sida havet där... När det gäller BCC-låten menar jag såklart Here We Go, inte Let's Go. Pinsamt! Tack för tipset. Det ska fixas. Tur att blogspot till skllnad från t.ex. whoa har en vettig editera-funktion ;)
FunkyMan: Många som tycker det. Min flickvän bl.a. Jag vet inte. Hans vers är definitivt tung och hans röst håller på att åldras på ett jävligt trevligt sätt...men jag tycker ändå hans vers är den jag minns minst av de fyra efter att jag lyssnat på låten. Men det är hårfint såklart, fyra mkt bra verser...
Pap äter med "All I got is my word and my nuts, man I got Brooklyn in my balls So you could see Bed-Stuy if you lookin in my draws"
Watch me get down in your Province, town, or populace Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus
QNS: Ja, hehe, de raderna sätter alltid ett leende på mina läppar!