Pete Rock - NY's Finest (Tracklist+cover+minidokumentär)
I februari släpps en av årets bästa skivor (antagligen), Pete Rocks NY's Finest. Tycker själv att allt man hört från skivan varit riktigt tungt. Bästa spåret hittills måste vara Comprehend med Papoose, för er som inte hört den: kolla upp! 1. Pete Intro 2. We Roll feat Jim Jones & Max B 3. `Till I Retire 4. 914 feat Styles P & Sheek Louch 5. Questions feat Royal Flush 6. Best Believe feat Redman 7. Ready Fe War feat Chip-Fu & Rene 8. Don't Be Mad 9. Bring Y'all Back feat Masta Ace, Wordsworth, Phonte & Joe Scudda 10. The Best Secret feat Lords Of The Underground 11. That's What feat Rell 12. The PJ's feat Raekwon & Masta Killa 13. Made Man 14. Let's Go feat DJ Doo Wop 15. Comprehend feat Papooseminidokumentär cover
Pete Rock har inte varit densamma sen 96, iofs så var produktionen på Soul Survivor I bra men efter det har det bara gått ut för honom, att gå bort från jazzen så mycket som han gjort är ett av dom största misstagen som gjorts, han hade några decent cuts på Ed O.G. skivan med men thats it. Har inga förväntningar what so ever på denna skiva men hoppas att den blir bra.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Håller med, låtarna med Edo G som kom för nåra år sen va riktigt tunga, utöver det har de mesta varit kefft under senaste tiden..
Det här kommer bli vilt! ska absolut köpa skivan när den släpps.
Producent
2008-01-04 19:55
The Reminisce Over Pete haha. visst alla tycker bättre om gamla PR, men man kan inte sitta o blicka tillbaka hela tiden. Man måste gå vidare för att överleva i branschen + att gamla skivorna kommer ju inte bara försvinna.
Själv tycker jag att SS 1 va riktigt bra, 2an en besvikelse men definitivt en bra skiva, Edo G plattan tung. O glöm inte Petestrumentals nu! den OSAR ju Pete Rock. Lost & Found också nice
Jag kan inte tänka mig annat än att NY's Finest kommer va grym, även om jag inte blivit så imponerad hittills. Ska definitivt plocka upp ett ex.
för många fattiga feats, skulle vart bättre me en intrumental, kanske kommer. men skivan är nog jävla grym ändå
Jag gillar allt jag har hört från skivan, men sen är jag mkt för den typen av beats Pete Rock gör nuförtiden. det jag har hört har ju ett lite hårdare och mer street-orienterat sound..
Keep CD alive
Pete Rock är kung, ser verkligen fram emot det här. Till I Retire är hur grym som helst och We Roll är väl okej.
your heart pump project kool-aid
Beatboxare
2008-01-05 00:24
The pj's e iofs murda. Tror att den kommer att bli tightare än SS2. Kul o höra Kanye och Pharell tala om Pete Rock..
/KG BOOM
Man får hålla tummarna varje gång Pete släpper något. De två låtarna på Petestrumentals där The UN rappar (cake, nothin lesser) är ju något av det fetaste han gjort över huvud taget. Jag tyckte dock att EdOG inte alls var så fett. Jag hoppas att han fortfarande kommer prodda såna där tunga smutsiga grejer...
Graffare
2008-01-05 18:29
'Best Believe' feat Redman & ''The PJ's feat Raekwon & Masta Killa kommer att bli intressanta spår. Abel: Är det inte '`Till I Retire' som är första singeln? Vill inte tro att det är 'We Roll' iallafall.. Den här plattan kommer förhoppningsvis vara det bästa i år topp 5 oavsett vilka bomber som släpps.
914 var väl den absolut första singeln som släpptes?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Graffare
2008-01-05 18:31
Tror stenhårt på att Royal Flush låten blir den bästa på skivan.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>
Måste ha den här. En fråga bara: Jag har hört en version av "PJs" som man kunde streama på någon amerikansk hiphopsida förut. Det är inte den version som verkar vara med på plattan. Vad är det för version jag hört? Beatet var nämligen typ Top 20 Pete Rock beats.
Verkar vara en remix ser jag här nu...
B Sidan på 914 twelve inchern är The PJ's så det kan mycket möjligt vara album versionen.
vet att el michaels affair gjorde en remix på låten tillsammans med raekwon och utan pete rock och masta killa.
Beatboxare
2008-01-06 21:26
Nej men det var en pete rock remix också tror jag som ska ha varit fet. Den första versionen samplar han samma låt som Large Professor i the mad scientist(också helt tokig låt).
/KG BOOM
Tycker skivans cover var perfekt...
Hälsningar från Finland: www.johankvarnstrom.com
Vissa människor i den här tråden har ju blivit tappade nerför en trappa. Den ende producent som verkligen håller samma klass idag som förr är ju PR. Inget bra sen 96? Wattafakk? Visst var Soul Survivor hans minst bra album, men han har ju langat minst 50 riktigt tunga beats senaste tio åren. PeteStrumentals och Soul Survivor II är ju skitbra skivor. Och vad fasen menas med "gått bort från jazzen"? Han har mer jazz sense än nånsin.
Skämtar du med mig eller? Som någon innan här i tråden sa så är hans sound mycket mer street orienterat och rakt på nu för tiden istället för att ha massa jazziga samples och saxafoner som han brukade ha. Det han gör nu för tiden är inte ens i närheten så bra som han gjorde till deda/ini/cl, visst det må vara bra beats on and off, men thats it. Soul Survivor 2 var decent tyckte jag, plattan hade sina golden moments men inget super i slutet av dagen. Fattas bara att du ska försöka övertyga mig om att Large Professor också håller hög klass idag med, men som sagt vi alla har våra opinions, inget jag sweatar.
Fan vilken svengelska
Lord forgive me for my sins. And I will forgive you for yours.
Haha om du menar mig så är det här första gången jag sitter på ett svenskt forum så blandar lite hej vilt.
vet inte hur gammal
denna videon är men det låter sjukt bra i alla fall - minidokumentär om hur han gör beats. coola grejer
Ah, förstod att det var en Pete Rock remix. Kunde inte varit nåt annat:) Ah, har inte hört den med Large Professor. Får kolla upp;)
Philip Ah, den är gammal, men den är fet:)
Vilken era man föredrar är en smaksak. Jag är för alltid fast i 92-eran och kommer antagligen personligen föredra de beatsen bäst. Inget som kommit på senare år har gjort en så djup impact på mig som Mecca And The Soul Brother gjorde när den kom ut. Så, ja det är en smaksak. Och ja, jag föredrar också Pete 92 om jag tvingas välja (och DEFINITIVT inte så sent som INI, även om den skivan är grym på sitt sätt). Men för att ens drömma om att dissa Pete's beats från t.ex. 99 eller 2003 skulle jag ju vara tvungen att vara totalt omusikalisk och tondöv. För mig är Pete ett geni och ett geni kan inte plötsligt bli ointressant för att han byter utrustning, sound eller uttrycksmedel. Jazz är så mkt mer än om man samplar saxloopar eller inte. Skulle Miles Davis börjat göra mindre intressant musik om han bytte instrument?
Det vet vi inte, vi kan vara glada för att han inte gjorde det iaf. Det sista jag försöker göra är att dissa Pete Rock, efter Premier så är han en av mina favorit producenter och kommer alltid att vara det oavsett vad, och har absolut ingenting emot hans senare produktioner heller, antar bara att jag är fast i en sån tidig mindstate när det kommer till honom så att det är svårt att uppskatta de nyare grejerna han gör lika mycket. Som sagt, hoppas NY's Finest blir bra, over & out.
oofff... denna ska lyssnas på när det kommer ut och alla cats som säger att det här soundet är bakåtsträvande, varsågoda här har ni videobevis på hur pete's shit har påverkat och påverkar dagens. Sånt här är timeless.
http://www.myspace.com/choysmusic
pete rock is ny's finest ny låt uppe där med royal flush. som sagt, hittils inte en enda svag låt från the chocolate boy wonder
Ser fram emot den här skivan rätt mycket.
We Roll klarar jag inte av dock..dåligt beat och värdelösa rappare. Sen är ju papoose med på skivan oxå, så där är det automatiskt en till dålig låt. Allt annat jag hört har dock varit skitgrymt.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental
etna: har du hört papoose-låten? fantastisk låt med riktigt bra beat, likaså we roll även om jag förstår att du inte gillar rapparna på den. tycker själv att dom funkar perfekt över det beatet trots att jag inte skulle köpa nåt från jim jones annars
Nej, har inte hört den. Har aldrig gillat Papoose, och tvivlar på att han kommer överraska mig den här gången :) Beatet är säkert bra däremot.
this is for my niggas and my nymphos, non stop bangin like a dilla instrumental
Grym tracklist. Riktigt grymt omslag.
njut
Pete Rock + Papoose = min önskedröm
Låten är dock inte så fantastisk som den kunde blivit. Varken Pete's eller Pap's starkast lysande ögonblick... Men absolut ingen dålig låt.
styles låten är fet men den har funnits ute hur länge som helst. ska oavsett vad köpa skivan när den kommer.
Jag har stora förväntningar på the chocolate boy wonder... japp, inte en enda dålig låt hittills.