Skivor man måste ha
tja på er. om man läser Kingsize regelbundet, vilket jag gör. så listar de i varje nummer en klassiker dvs. en skiva man typ bara måste höra någon gång i livet. Jag bestämde mig för att försöka få tag i hiphopens "guldskivor" och började när jag var i tyskland förra veckan eftersomt det var sjukt billiga skivor, och köpte bla "Cypress Hill- black Sunday, och "Wu Tang Clan- Enter 36 Chambers". har ni några mer tips på skivor jag baa MÅSTE ha? OBS att jag inte är så mkt för Jay-z. Jag själv kmr på The Wu-Tang Clan: Wu Tang Forever Dr Dre: Chronic och 2001 Snoop Dogg: Doggystyle Raekwon: Cuban linx(eller vad den heter) pz!
I´m Scrammel, no not like scrambled eggs I´m the weird strange dude with fucked up legs
Masta Ace - A Long Hot Summer
Det finns 2 grupper av människor en som går före och presterar och en som kommer efter och kritiserar.
Pete Rock & Cl Smooth - Mecca And The Soul Brother
Det finns 2 grupper av människor en som går före och presterar och en som kommer efter och kritiserar.
Eric B & Rakim - Paid In Full Eric B & Rakim - Follow The Leader Nas - Illmatic Pete Rock & CL Smooth - Mecca And the Soulbrother Notourious BIG - Redy To Die Mobb Deep - The Infamous Mobb Deep - Hell On Earth Public Enemy - It takes a nation of millions to hold us back Black Moon - Enter The Stage Gang starr - HArd To Earn Gang Starr - Step in the arena Boogie Down Productions - Criminal Minded Boogie Down Productions - By All Means Neccesary KRS-ONE - Return Of The Boom Bap KRS-ONE - KRS-ONE Jay-Z - The Blueprint Jay-z - Reasonable Doubt MOP - Firing Squad LL Cool J - Radio Black Moon - Total Eclipse GZA - Liquid Swords Ghostface Killah - Supreme Clientele Raekwon - Only Built For Cuban Linx Kool G Rap & DJ Polo - Road To The Riches Big Daddy Kane - Smif-N-Wessun - Dah Shinin OC - Word Life Lord Finesse - Funky Technichan Lord Finesse - Return of Funky Man Lord Finesse - The Awakening Diamond D - Stunts, Blunts And Hip-Hop Grand Puba - Reel To Reel Showbiz & AG - Runaway Slave Big L - Lifestylez Ov Da Poor & Dangerous Big Daddy Kane- Long Live The Kane NWA - Straight Outta Compton Ice Cube - AmeriKKKa's Most Wanted Tupac - Me against the world Scarface - The Fix Tycker jag är är skivor man måste ha i sin samling. Men har säkert glömt massvis
tackar :)
I´m Scrammel, no not like scrambled eggs I´m the weird strange dude with fucked up legs
LL Cool J - Mama Said Knock You Out Show & AG - Full Scale LP Diamond D - Stunts, Blunts & Hip-Hop Lord Finesse - Funky Technician Capone-N-Noreaga - The War Report AZ - Doe or Die Gravediggaz - 6 Feet Deep A Tribe Called Quest - Midnight Mauraders Prince Paul - A Prince Among Thieves Cannibal OX - The Cold Vein Ol' Dirty Bastard - Return To 36 Chambers Big Punisher - Capital Punishment Cypress Hill - III: Temples of Boom Dr. Dre - The Chronic Dr. Dre - 2001 Dead Prez - Let's Get Free De La Soul - Buhloone Mind State
Keep CD alive
Chino XL - Here to save you all Army of the pharaohs - Ritual of battle Apathy - Where's your album at Celph Title - The gatalog: A collection of chaos Bun B - Trill Louis Logic - Blame it on the hooch Tech N9ne - Absolute Power Beastie Boys - Hello Nasty Eminem - The slim shady LP Immortal Technique - Revolutionary vol 2 The Notorious B.I.G. - Life After Death
vad hände med Wu-Tang Clan - 36Chambers?
"Its a struggle, but a beautiful struggle....." // Talib Kweli
^^ han sa ju att han redan hade köpt den, men absolut det är en av de bästa någonsin.. jag listade ett gäng skivor som ingen nämnt ännu, finns fler med. måste säga iofs. att jag tror tråden skulle bli mkt mer användbar för trådskaparen om alla bara listade 1 enda skiva som ingen listat ännu med en kort beskrivning till... jag menar vem fan pallar hitta 30 skivor som nån listar utan att motivera varför.
Keep CD alive
Cormega - The Realness
jagvillocksåhaenblog.com
claaa7 den idén vore bra
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe
Jag rekommenderar alla
dessa utan inbördes ordning.
Gangstarr - Moment of Truth Group Home - Tear For The Ghetto
Väsby Crew! - Spana in min sida för Dubfiles DVD+CD dokumentär.
Screwball - Y2K ..där har du ett bra album, tha real shit!
^^ Ja absolut! Fet rakt igenom. Infamous Mobb som oxo är ifrån QB deras första skiva "Special Edition" är oxo riktigt bra.
Tycker du köper allt du kan hitta utgivet guldåren 94 och 95, det är en bra utgångspunkt. Sen kan du gräva dig bakåt i historien. Annars rekommenderar jag att läsa årsbästalistorna i boken ego trips book of raplists, de listar de 25 bästa albumen men också de 40 bästa singlarna år för år, vilket är soft eftersom det finns sjukt mycket bra låtar på album som inte räknas som klassiker eller måsten.
Tycker faktiskt Jay-Z's Black Album är ett måste. Och Wu-tang - Wu-tang forever!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
2pacalypse now och Soul on Ice
Fuck karma, I don't need karma!
D flesta självklara har redan nämnts..men här e några andra: Kolla även in resten av Kool G rap's skivor..M.O.P: "Firing Squad", "First Family 4 Life" & "Warriorz"Cormega: "The Realness" (har nämnts), "The True Meaning" & "Legal Hustle"Tragedy Khadafi: "Intelligent Hoodlum", "Tragedy: Saga of a Hoodlum", "Against All Odds", "Still Reportin'..." & "The Death of Tragedy"Buc Fifty: "Bad Man"The Beatnuts: "The Beatnuts: Street Level", "Stone Crazy", "Take It or Squeeze It" & "The Originators"Onyx: "All We Got Iz Us" & "Shut 'Em Down"Big Pun: "Capital Punishment", kommer inte ihåg hur "Yeeeah Baby" är.Big Shug: "Who's Hard?" & "Streetchamp"Big Noyd "Episodes Of A Hustla"Dj Muggs "Soul Assassins" & "Soul Assassins vol.2"Styles P: "A Gangster and a Gentleman"Lakey: "My Brother's Keeper ft Cormega" & "Lake Entertainment Presents: The 41st Side"Dmx: "It's Dark and Hell Is Hot"
Biggie - Ready to die Biggie - Life after death Mobb Deep - The infamous Mobb Deep - Hell on earth O.G.C - The m-phire shrikez back Big L - lifestylez ov da poor and da dangerous Big Pun -Capital punishment Cypress hill - Temples of boom Wu Tang - 36 Chambers Wu Tang - Wu Tang for ever GZA - Liquid swords Raekwon - OBFCL Nas - Illmatic Nas - It was written Cormega - The realness AZ - Doe or die dessa ær ett måste enligt mig
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Nas - Illmatic Nas - It was written Nas - God's son 2pac - 7day theory kililuminati the don Wu Tang - 36 Chambers Eric B & Rakim - Paid In Full Biggie Smalls - Ready to die Biggie Smalls - Life after death Jay Z - Reasonable Doubt Etc Etc Etc
tack för alla tips! nu e det bara o vänta på lönen
nån som vet vart man kan köpa diamond d - stunts blunts......
SSII tackar för listan! insåg att det fanns bra många skivor jag måste fixa :)
JKIBMM
sebb: bra val, den finns på megastore.se för 99 kr om du ska ha den på CD.
Keep CD alive
Tycker som vanligt att det bara e en massa bakåtsträvare som vill visa av sina underbara 87-95 samling o säger album som varenda idiot redan känner till.. Varför ska han börja 1995 o leta bakåt??????????????? Börja 2008 o hitta dom grymma albumen som INTE når listorna o sök sen sakta men säkert bakåt.. Bry dig inte om indelningar som öst/väst utan gå på känsla.. Låt ingen 30-åring(jag e 31) säga vilka skivor DU ska ha i din samling.. Klart att det e fett med tips men ta det med en nypa salt, folk vill bara skryta med sina samlingar.. Ska jag ge ETT tips om EN skiva som man MÅSTE ha i sin samling så är det utan tvekan Ganksta NIP - South Park Psycho Du kommer nog inte gilla den men för mig så är det den mest värdefulla skivan jag äger (Både ekonomiskt o musikmässigt) o även den enda jag skulle ta med till en öde ö för resten av mitt liv
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!! Givetvis gratis usershare.net/orismusik
T2dafuckin Kan delvis hålla med dig om att många här är riktiga bakåtsträvare som vägrar höja upp nya plattor. DÄREMOT tycker jag inte du ska underminera värdet i att kolla in lite mer saker närmare "rötterna" om du förstår vad jag menar....man lär sig väldigt mycket ifrån att se tillbaka men man ska för den delen inte glömma bort att blicka även framåt för övrigt anser jag att en skiva som fattas i många av era listor är Az - Aziatic
JKIBMM
Kitti.. Du har rätt.. O jag har alla plattor som folk rekommenderar så det e inte så att jag hatar men eftersom hiphop faller under kategorin contemporary art så är det naturligtvis nutiden som bäst beskriver den.. O va gäller rötter så är hiphopträdet väldigt mång-rotat o så vitt jag kan se e det bara en gren på en rot som blir framlyft.. Cormega kan väl knappast anses som rötter, inte AZ heller för den delen.. Det e ju bara ett par rappare som dök upp i Nas kölvågor.. KRS o Rakim okej men man måste ju skilja på rötter o rötter
Nu finns all min musik samlad på ett ställe!! Givetvis gratis usershare.net/orismusik
bakåtsträvare? anledningen till att så många rekomenderar lite äldre album är ju för att de är erännt bra och kan ses som klassiker. Om killen undrar vilka album det är man bör ha i en hip-hop samling så är det ju klart att folk kommer rekomendera klassiker. Liksom en random bra skiva från en random new york rappare är ju inget måste. Ni måste ju erkänna att tex It takes a nation of millions to hold us back är betydligt viktigare att ha i sin samling är T.I - Paper Trail.
DBK.. Jag håller med dig så klart men att du nämner Paper Trail visar bara vad JAG menar.. Paper Trail är ju 1. en dålig skiva 2. Inte representativ för hur södermusik låter 3. I samma kategori som Nellys plattor dvs pop OM man hade haft mer insikt i tex södern så hade man aldrig nämnt TI för han är inte Da South.. Som om du ska nämna en Eastcoastartist o väljer Diddy Eller en West o väljer K-Fed Hiphoppen är mångfacetterad o har många olika rotsystem.. Rakim e inte mer "klassiker" än Scarface tex.. KRS-ONE är inte mer "klassiker" än Ice Cube.. Sen att 10 personer med exakt samma definition av vilka skivor som får lov att vara klassiker samlas i en tråd o rekommenderar samma plattor e ju inte bevis på något, snarare tvärtom
1. Reakwon - Only built 4 cuban linx 2. Wu-tang - Enter the 36 3. Nas - Illmatic 4. Wu-tang - Forever 5. Biggie - Ready to die 6. Mobb deep - The Inflamous 7. Dr Dre - The cronic 8. Big L - Lifestylez Ov Da Poor and Dangerous 9. Smif 'N' Wessun - Dah Shinin 10. 2pac - The Don Killuminati: The 7 Day Theory 11. Ghostface Killah - Ironman 12. O.C - Jewelz 13. Big Pun - Capital Punishment 14. Boogie Down Productions - Criminal Minded 15. Onyx - Shut 'em down 16. Terror Squad - The Album 17. Nas - It Was Written 18. Gangstarr - Moment of Truth 19. Method Man - Tical 20. Cormega - The True Meaning
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?
Skrev att man ska börja i mitten av 90-talet och gå baklänges därifrån för att old school-rap låter sjukt gammal om man sätter på den direkt efter senaste ugk-plattan till exempel. Om man däremot sätter på en nwa-skiva efter till exempel ridin dirty (ugk). Om man letar nödvändiga skivor till samlingen spelar inte årtalet någon roll i övrigt, men man kan inte förneka att de mest helgjutna albumen inte släppts på 2000-talet.
Stillmatic är en av mina bästa skivor
T2dafuckin ja T.I exemplet var kanske dåligt. har inte hört nått alls utav T.I de senaste åren utan drog bara en random rappare som är populär nu. Visst jag skulle lika gärna kunnat sagt NYG'Z - Welcome To G-Dom som exempel så de va en smula dumt av mig. Jo rakim har haft större inflytande än Scarface that's a fact. men jag föstår vad du menar. Men jag tror att folk ger exempel på vilka skivor just DEM tycker att man borde ha i sin samling och vilka skivor DE ser som klassiker och medlemmarna på Whoa har alltid kännts mer new york orienterade än söder eller mid-west tex. Just därför kanske de skivor och artister som tillhör rotsystemet från söder inte är lika omnämnt som de som tillhör rotsystemet i New York. De är väl inget att grina över? Men du håller alltså med mig om att ditt uttalande om att folk borde nämna mer moderna skivor var lite snevridet?
Army of the pharaohs - Ritual of battle är inte så fy skam till platta om man frågar mig :)
JKIBMM
För att väga upp östkustdominansen på albumen här droppar jag ett gäng album med tajt rap och bra beats från resten av staterna: UGK - Ridin Dirty MC Eiht - We Come Strapped Compton´s Most Wanted - Music To Driveby Spice 1 - 187 He Wrote Scarface - The Diary Bushwick Bill - Little Big Man Brotha Lynch Hung - Siccmade Bone Thugs-n-Harmony - Creepin On Ah Come-Up Dj Quik - Balance & Options Above the Law - Uncle Sam´s Curse Ice Cube - The Predator
Persbrandt.. Mycket bra lista:) DBK.. Nä, jag håller inte med.. Varför e det bara skivor innan -95 som e bra?? Han ville ha klassiker o det finns hur många klassiker som helst släppta efter 2000, synd bara att folk blir äldre o tappar geisten för att leta upp nya artister o därav hamnar i ett vakuum i sin egen hiphopsamling Sen att DU tycker att Rakim har betytt mer än Scarface bevisar bara va du själv sa: medlemmarna på Whoa har alltid kännts mer new york orienterade än söder eller mid-west tex. O således du oxå.. Fråga(eller det kan du ju inte) men kolla upp vilken artist som betytt mest för artister i södern o jag garanterar att Rakim kommer efter både Face, Bun o Pimp C.. När Rakim snackade om att hans DJ skulle bli president så snackade Face(då Akshun) om saker som va relevant i hans område o där ingick inte presidentval.. O på västkusten ska vi inte ens snacka, där finns INGEN Rakim.. Förutom när han signade på Aftermath i ett konstigt försök att komma tillbaka, inte ens Dre kunde fixa det fan.. Misstolka inte nu, Rakim har gjort mycket för hiphop o har vatt en bra rappare under många år men ett ord som bör användas mer när det gäller vem som betyder mest är LONGEVITY o där faller Rakim, KRS o en massa andra men Face gör det fan inte
Nä, jag håller inte med.. Varför e det bara skivor innan -95 som e bra?? Han ville ha klassiker o det finns hur många klassiker som helst släppta efter 2000, synd bara att folk blir äldre o tappar geisten för att leta upp nya artister o därav hamnar i ett vakuum i sin egen hiphopsamling Well det beror ju på hur man definerar klassiker. Om man tycker att det räcker för en skiva med att vara jätte bra för att var klassiker så har det ju släppts jätte många efter 2000. Om man däremot ser det på det viset att en klassiker ska ha förändrat något eller satt en standard för genrer den tillhör så har det släppts väldigt lite klassiker på denna sidan av 2000 talet. Du verkar föredra defination nr 1.Sen att DU tycker att Rakim har betytt mer än Scarface bevisar bara va du själv sa: medlemmarna på Whoa har alltid kännts mer new york orienterade än söder eller mid-west tex. O således du oxå.. Fråga(eller det kan du ju inte) men kolla upp vilken artist som betytt mest för artister i södern o jag garanterar att Rakim kommer efter både Face, Bun o Pimp C.. När Rakim snackade om att hans DJ skulle bli president så snackade Face(då Akshun) om saker som va relevant i hans område o där ingick inte presidentval.. O på västkusten ska vi inte ens snacka, där finns INGEN Rakim.. Förutom när han signade på Aftermath i ett konstigt försök att komma tillbaka, inte ens Dre kunde fixa det fan. Det Rakim förändrade hade väll inte så mycket med subject matters att göra förutom att han tog in 5% utryck i sina lyrics. Det handlade ju mer om hur han skrev sina texter och hur han framförde dem än vad han skrev om. Det är ju det som påverkat så många världen över. Utan Rakim ingen Lord Finesse, utan Rakim Ingen Crooked I och så vidare. Sen att scarface rappade om saker som var relevant i hans område var ju ju direkt inte först med... Medan Rakim var först med en massa annat. Att han signade med Dre har väl inte ett dugg med saken att göra? Sen så att söder rappare växt upp med scarface och älskar hans musik hindrar inte Rakim från att ha haft stor påverkan. Dvs hade inte Paid In Full och Follow the leader droppat hade tex Bun varit så lyrical som han faktiskt är? Hade scarface använt sig av sina multies? Misstolka inte nu, Rakim har gjort mycket för hiphop o har vatt en bra rappare under många år men ett ord som bör användas mer när det gäller vem som betyder mest är LONGEVITY o där faller Rakim, KRS o en massa andra men Face gör det fan inte Det är väl mest när man diskutera GOAT's som man bör ta hänsyn till detta? Varför ska man ta hänsyn till hans misslyckade sammarbete med dre när man disskuterar hans betydelse historiskt? Men nu var inte detta en scarface vs rakim tråd. var inte meningen att komma så offtopic. Back to the subject!
Jag är fascinerad av att folk sitter och stör sig på att de flesta gillar traditionell east coast boom bap. Sorry, de flesta tycker det är den överlägset mest klassiska, universella och konstnärligt intressanta formen av hiphop/rapmusik. Sen kan Scarface snacka om hur "relevanta" saker han vill. Jag lyssnar inte främst på hiphop för att få reda på hur livet i Texas är. Jag lyssnar på hiphop för att det är bra musik, stor konst. Och sen är väl Scarface relevant för sina fans, liksom Sven Ingvars är för sina. Inget av det är några konstigheter, men min och andra traditionalisters smak är inte "sämre" bara för att vi inte suttit med någon karta över vilda västern och sett till att pricka in en favoritartist i varje region. It's not about geography, liksom, kom igen.
okey Td2afuckin, måste kollas upp då! tack alla andra med!
Eightball - Lost (2cd + Bonus Disc) där har du en väldigt, VÄLDIGT viktig skiva.. men ingen kommer bry sig för alla lyssnar på eastcoast hiphop :-(
Vila I Frid Tony Snow
SSII: Samma sak som att du stör dig på att folk gillar Wayne och att kanye sjunger... Det som är tråkigt är att folk inte ens kan läsa vad andra skriver utan skriver samma 5 skivor genom alla trådar. Man vet vad som står innan man klickar i tråden. Och det är samma människor som skryter, som td2f säger som sin skivsamling. Det kunde varit en intressant tråd om man inte fick skriva samma skivor som någon annan, men det är bara min syn på moderering. Men man ska inte förneka att det finns folk som bara skriver konstiga artister bara för att verka märkvärdiga det är också tråkigt. Nej min tips på grymma klassiker är följande: The Hot boyz - Guerilla WarfareSoulja Slim - Years Later...A few months after Kb Da kidnappa - Spitting Venom Madvillian - Madvillainy Jaylib - Champion SoundLootpack - Soundpieces: Da Antidote! Dilated Peoples - The platform Jurassic 5 - Quality control Jurassic 5 - Power in Numbers The beatnuts - A musical MassacreSupreme Ntm - Self titled Lil Wayne - Carter 2 Cuban Link - Chain reaction Ett gäng plattor som jag räknar som klassiker, iaf skivor som nästan bara har bra låtar.Skivor som dem flesta är från efter 1995 iaf =) Nej nu måste jag lyssna igenom allt igen =)
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
SSII.. Om det är så att flest personer gillar den typen av hiphop varför säljer artisterna max 50000 av sina plattor då?? Nä, jag vet att skivförsäljning inte är synonymt med en bra skiva men det avgör åtminstone populariteten o boombap ligger LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGT efter i det avseenedet.. Det e bara snubber runt 30 som har fastnat o TROR att den e mer populär för att deras egen skivsamling säger så.. Vill oxå tillägga att jag inte hatar utan bara påpekade faktumet att alla här inne har exakt samma definition av vad en klassiker är.. Det ska va sp12-beats med scratch i hooken, en massa rap o uselt ljud.. Mmm, kul... Dessutom så tycker inte JAG att det e roligare att höra Rakim ordbajsa jämfört med Face oerhörda djup o verklighetsskildring Jag tycker att Ludas - Word of mouf e en klassiker (Incognegro) Three six Mafia - When the smoke clears Scarface - The fix Dirty - Pimp & the gangsta för att nämna några från efter 2000 DBK.. Jag har min definition.. Fattar inte varför en skiva måste va gammal för att räknas som klassiker.. Dina kriterier e helt okej men det tar absolut inte bort faktumet att det släppts många klassiker efter 2000..
Lyricist
2008-10-09 11:09
Känns nästan fel att säga såhär men vafan, Get rich or die trying är ju egentligen ett måste i skivstället
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...
Dic.. Det känns fel för att folk ska vara allvetande va gäller hiphop.. Givetvis e Get rich en klassiker
Lyricist
2008-10-09 12:38
T2dafuckin jo men det ja syfta på är allt hatande på jusst 50 som släppt så mycket skit, och på alla dom här inläggen har ingen ens nämt honom, men för mig är det ett måste i skivstället precis som MM LP och SS LP som inte heller blivit nämnda, kansk eär för självklara, what do i know
Jag är inte offtopic, jag tycker bara att det jag hade o säga var snäppet viktigare...
MM LP är given i mitt tycke...däremot Get rich vettefasen allså.....eller ..äh fan det är nog en klassiker ...ändå fast jag PERSONLIGEN inte gillar den :)
JKIBMM
Scarface's "The Fix" är en helt otroligt grym skiva - och detta sägs av en riktig boom-bap skalle.. finns skön musik från alla kuster men personligen så lockas jag mest av NY soundet från 90-98 typ utan tvekan men sen har det släppts bra grejer både före och efter men betydligt mindre i min mening.
Keep CD alive