I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Låtar du MÅSTE ha hört?

Utländsk Hiphop - Allmänt

Rappare

2008-11-05 13:21

Låtar du MÅSTE ha hört?

Finns ju en del låtar inom hiphopen som man borde ha hört av olika anledningar. Så vilka är då dessa låtar man måste ha hört om man säger sig lyssna på hiphop?

1. Eric B & Rakim - Microphone Fiend
2. Notorious BIG - Juicy
3. Gang Starr - Full Clip
4. Wu-Tang - CREAM
5. MOP - Ante UP

finns jävligt många fler så det är bara droppa på..

www.soundcloud.com/anti-beatim

2008-11-05 13:23
6. Immortal technique - Dance with the devil
don't try to mumble when you disrespect my bars
couse I throw a chines nigga at you infekted whit sars!

2008-11-05 13:27
har du hör den Flyest

2008-11-05 14:00
Dance with the devil är ju verkligen ingen måste låt. Om en person säger att han/hon lyssnar på hip-hop men samtidigt inte hört dance with the devil tycker jag inte det är ett dugg konstigt. Full Clip tillhör är ju inte heller Gang Starr's viktigaste låtar. Om det är någon låt med gang starr som är ett måste så är det ju Who's gonna take the weight eller Mass appeal som man bör ha hört om man är ett hip-hop fan på riktigt. Ante Up känns inte heller så rellevant även fast det är e över fet låt.

Följande låtar tycker jag man bör ha hört:
Public Enemy - Bring The Noise
Public Enemy - Fight The Power
Audio Two - Top Billin
Jeru The Damaja - Come Clean
Lord Finesse - Funky Technician
NWA - Straight Outta Compton
MOP - How About Some Hardcore
O.C - Time's Up
Boogie Down Productions - Criminal Minded
Mobb Deep - Shook Ones Part II
Wu Tang Clan - Protect Ya Neck
Jay-Z - Dead Presidents II
Jay-Z - D'Evils
Nas - Halftime
Run DMC - My Adidas
LL Cool J - Rock The Bells
Dr Dre - Ain't Nuthin But A G Thang
Notourious BIG - Big Poppa
Notourious BIG - Juicy
Gang starr - Mass Appeal
Gang Starr - Who's Gonna Take The Weight
Geto Boys - My Mind Is Playing Tricks On Me
Eric B & Rakim - I Know You Got Soul
Eric B & Rakim - Microphone Fiend
Pete Rock & CL Smooth - T.R.O.Y
Showbiz & AG - Next Level (DJ premier Version)
Dj Polo & Kool G Rap - Steets Of New York
Juice Crew - The Symphony

2008-11-05 14:01
Sugarhill Gang - rappers delight
Grandmaster flash and the furious five - The message
Ice cube - It was a good day
Nwa - Straight outta comton
ll cool j - Mama said knock you out
Gangstarr - You Know My Steez
KRS-One - MC's Act Like They Don't Know

2008-11-05 14:06
varför känns denna tråd så sjukt fjantig?
((MAAD))

2008-11-05 14:38
Ok immortal är inte en signad artist men om en person som gillar och lyssnar på riktig hiphop/rap och inte hört dance with the devil så tycker jag inte att personen lyssnar på riktig hip hop.
Immortal technique är lätt en av dom bästa lyrecisterna och har ett av dom bästa flyten än någon annan. Plus att han har ett budskap i nästan varje låt han gör. något som dagens rappare aldrig skulle kunna göra.
Dom låtarna du tog upp DBK är några av låtarna lite "nej" ändå. som jay z's. han är jävligt grym och kommer alltid stå kvar i historien men dom 2 låtarna kommer nog inte kommas ihåg som andra låtar han gjort,(kommer tyvärr inte på någon nu:P).

men låtar som man måste lyssna på inom amerikansk rap/hiphop (vad jag anser) är:

1. Mobb Deep - Shook ones part II
2. Immortal Technique - Dance with the devil
3. NWA - Straight outta Comton
4. Tupac - Thugs manzion (inte versionen med nas)
5. Dr. Dre - Ain't nothing but a G' thang
6. Biggie - Juicy

och inom svensk rap/hiphop kommer jag inte på så många men kan säga några

1. Petter - Så klart! (inte för att han e bra men den e en av dom svenska låtarna som kommer att kommas ihåg)
2. The Latin Kings - Cashen dom tas
3. The Latin Kings - Snubben trodde han va cool (gammal goding som man drar på när man är helt ner blazad)
4. Shazaam - Huset med tusen speglar

kommer inte på mer. är inte så insatt i svensk hiphop när det gäller klassiker:P

Peace

2008-11-05 14:40
jag tror jag dör, seriöst...
((MAAD))

2008-11-05 14:47
Souls of Mischief - 93 til infinity
Showbiz & AG - Next Level (Dj Premier mix)
The Pharcyde - Passin Me By & Runnin
Det finns 2 grupper av människor en som går före och presterar och en som kommer efter och kritiserar.
Poet

2008-11-05 14:48
Jag tycker inte att man måste ha hört på något annat än den hiphop man själv tycker är bra. Hatar alla jävlar som sitter på forum och ba "LOL Gillar du inte Illmatic? Då är du fan inte hiphopare" osv.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-11-05 14:54
Att "måste" ha hört en låt är inte samma sak som att vara tvungen att gilla den, utan helt enkelt att det är en låt som är en referenspunkt för musiken.
La di da di och Rapper's delightär ett par såna, inte minst i och med att de refereras till i ett otal andra (och större) hits, så för att förstå referenserna måste du hört låtarna.

Sen så är det ju ganska komiskt att av hundratalet nämnda låtar så är det hittills fyra (mina två inkluderade) som har motivering till varför det kan vara en "måste"-låt.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-11-05 15:08
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2008-11-05 15:08
Okej jag ska motivera mig. Den är rolig
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."

2008-11-05 15:12
davve_d P22 Im Whit you bro!

Knatch Hahahaha
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-05 16:52
Ok immortal är inte en signad artist men om en person som gillar och lyssnar på riktig hiphop/rap och inte hört dance with the devil så tycker jag inte att personen lyssnar på riktig hip hop.
Immortal technique är lätt en av dom bästa lyrecisterna och har ett av dom bästa flyten än någon annan. Plus att han har ett budskap i nästan varje låt han gör. något som dagens rappare aldrig skulle kunna göra.

Oj vad vi tycker olika här. Kan du börja med att definera riktig hip-hop? Jag tycker "dance with the devil" är en bra låt. Men det finns ju betydligt viktigare story-telling låtar inom hip-hopen. Varför är just denna låt så betydelsefull för själva hip-hop musiken? Sen så tycker jag att Immortal bara är en medelmåtta med knackigt flow och halvkassa beats. Visst har han gjort en handfull bra låtar men har jag inte direkt stått för något klassiskt släpp. Hos mig hade han inte ens kvalat in på en top 50 över de bästa rapparna någonsin.

Dom låtarna du tog upp DBK är några av låtarna lite "nej" ändå. som jay z's. han är jävligt grym och kommer alltid stå kvar i historien men dom 2 låtarna kommer nog inte kommas ihåg som andra låtar han gjort,(kommer tyvärr inte på någon nu:P).

Nej här har du bara fel. De låtarna jag nämt i mitt inlägg är vedertagna klassiker som aldrig kommer glömmas bort inom hip-hop kretsar. Reasonable Doubt är ju med på nästan allas top 10 lista över bästa hip-hop album. Då kan man inte gå och dissa de mest betydelsefulla låtarna på skivan och säga att de komemr glömmas bort inom en snar framtid.

2008-11-05 17:12
Knatch du e störd.. väx upp fan

hela den här tråden e så fett omogen.. att man MÅSTE har hört vissa låtar för annars lyssnar man minsann inte på hip hop.. whatta fuck..

2008-11-05 20:01
det är väl en smaksak vad man anser att man måste ha hört.

Rappare

2008-11-05 20:08
Känns lite som jag missuppfattas. Det handlar inte om att man är tvungen att lyssna på vissa låtar. Det jag tänkte på var om det fanns några låtar som man borde ha hört eller stött på under tiden man lyssnat på hiphop. Jag skulle nog ha bytt ut ordet "måste" till "borde"

2008-11-05 21:57
man kanske borde istället säga artister man bör veta vilka de är. de som utvecklat hip hop.
Fuck mainstream and there commersial sound, bigg it up for the underground

2008-11-05 22:00
Du har ju endast skapat tråden för att du själv inte vet. Fråga rakt ut istället, toy!
Wordlife no doubt baby
Rappare

2008-11-06 14:11
tompen P21
Jag skapade tråden för jag kom och tänka på en del låtar som jag antar att de flesta som lyssnar på hiphop någon gång har hört, alltså att de stött på låten i något sammanhang. Jag menar, jag vet en del låtar som jag tycker att man borde ha hört eller artister man borde veta om och antog därför att andra också hade några sånna.. Hade jag behövt tips på låtar att lyssna på hade jag googlat eller kollat upp på annat sätt.

2008-11-06 14:24
Finsta Bundy - Where Ya At?
Son A Bluntz - Don't Snooze
100X - Fast Loot Tactics
Alps Cru - Just Can't Explain
Godfather Don - Do I Come Off
Pretzel's Logic - The Promo
Fort Greene Assasins - Fort Greene's Cookin'
Ghetto Concept - Certified
Herb McGruff - My Place

bl.a (:

2008-11-06 14:30
glömde;

Danja Mowf - Question? (remix)
Brainwash 2000 - Break It Down
Cover - Underground Flow (remix)

2008-11-06 14:32
Såna här tråden är bara sånt skitsnack. Vad är det som säger att man är måste ha hört vissa låtar för att kunna "säga att man lyssnar på hiphop"?

Man lyssnar på det man tycker är bra? Och inte för att det är hiphop?

"Hej jag gillar en låt för att det är hiphop, inte för att den är bra."
"Nej mannen du lyssnar fan inte på hiphop om du inte hört denna låten/skivan/artisten".

BULLSHIT.

Finns massvis med värdelösa hiphoplåtar även om dem placeras i kategorin "klassiker" eller "måste hört".

Finns det något test man behöver klara av för att kunna säga att man lyssnar på hiphop?

Skapa då hellre en tråd där du frågar vilka låtar folk gillar och diskutera och kan tipsa om (som det redan finns hundratals av)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Redaktionen

2008-11-06 14:35
vilken idiotisk tråd. enbart ett sätt för såkallade 'riktiga hiphopare' att droppa lite udda låtar för att verka galet down. trist att jag nu måste lägga om min musiksmak lite så att jag blir 100% äkta..

bidrar med en låt jag tycker man ska ah hört:

Directionz - Pray for money
niggaz want me to rhyme? $3,99!

2008-11-06 15:05
Att "måste" ha hört en låt är inte samma sak som att vara tvungen att gilla den, utan helt enkelt att det är en låt som är en referenspunkt för musiken.

Precis vi pratar ju om låtar som definerar själva gengern hip-hop. Uppfattade inte tråden som en lista på låtar man måste hört för att säga att man lyssnar på hip-hop. Uppfattade mer som en lista över klassiker och viktiga låtar. Precis som det skrivs böcker om "100 filmer du måste sett innan du dör". Ta inte låtarna som något ni måste lyssna på. Ta det som en lista över klassiska hip-hop låtar som dom flesta som lyssnar på hip-hop ser som dom bästa som gjorts.

2008-11-06 15:12
jag droppade snarare låtar som jag själv tycker är fantastiska och folk borde lyssna på och uppmärksamma mer... läste inte så mkt mer än rubriken om jag ska va ärlig.

2008-11-06 20:02
Jada jada jada
Wordlife no doubt baby
Rappare

2008-11-06 21:42
Hahaha, asså det här blir ju bara värre och värre. Mabande P31 och DBK är de enda här som tolkat skiten rätt!

DET HAR INGENTING ATT GÖRA MED ATT VARA "ÄKTA" ELLER INTE "ÄKTA"

2008-11-06 22:44
HAHAHAH! I love it.
Wordlife no doubt baby
Producent

2008-11-08 00:35
Sedan när började man med att man "MÅSTE" ha lyssnat på någon/några låtar för att vara äkta "hip hopare"??....jag menar vadå, om jag inte hört dom låtarna som du tycker att man MÅSTE ha hört, gör det mig till totalt efterbliven och okunnig om "hip hop" eller??
Det e ju precis som att säga "du MÅSTE ha en new era keps som MÅSTE hänga snett för att du ska bevisa att du är ÄKTA hip hopare"

kom igen ....... please!!!!

http://open.spotify.com/artist/6UyJzZ4EGKjxIif3OKICxR

2008-11-08 11:53
Vad jag har förstått det, så vill han bara göra en lista över låtar som många har hört. De som inte har hört dom har lika stor rätt att lyssna på hiphop som alla andra, men om man lyssnar, och är någorlunda insatt, på hiphop har man förmodligen hört talas om Rappers Delight...
"tack för alla plastgorillor"

2008-11-08 16:08
Mobb Deep - Shook one pt.2
Eminem - superman
Markoolio - millenium två

tror jag är något alla har hört utan att ha tänkt på det, iaf i Sverige har nog alla nästan hört dessa :)
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
DJ

2008-11-08 16:20
MC Tim måste man fan ha hört om man e hip hop från sverige!

Å d här tycker jag åsse e en jävligt töntig tråd... Känns som om nån liten kille står å skriker "så här mycket hip hop e jag!!"
Dj Cj*
Rappare

2008-11-08 17:18
haha, nu överger jag den här tråden. blev bara så jävla fel, måste bara upprepa mig en gång:
DET HAR INGENTING ATT GÖRA MED ATT VARA "ÄKTA" ELLER INTE "ÄKTA"
haha I'm Out!

2008-11-08 18:07
yes you are
Wordlife no doubt baby

2008-11-09 05:19

2008-11-10 09:55
Dogge - skaka din göt hahah
Om man är pundare för man röker gräs ibland är man inte alkoholist då om man dricker ibland ?

2008-11-10 11:08
jag skulle vilja säga allt med wu-tang, men en fet låt jag kom och tänka på nu är:
Get on your knees med Necro
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2008-11-10 11:32
NY state of mind
On a average night im likely to stab a fag with a knife/
That's when im chillin' imagine when im mad what it's like/
-Saigon

2008-11-10 12:57
Brainwash 2000 - Break It Down:

Finsta Bundy - Where Ya At?:

Danja Mowf - Question? (remix):

Cover - Underground Flow (remix):

Godfather Don - Do I Come Off:

Alps Cru (The Concept of The Alps) - Just Cant Explain:

Ghetto Concept - Certified:

2008-11-12 14:32
HAHAHAHHA knatch 18 tar fan priset alltså

2008-11-13 00:08
Alla tar priset, kärringkula!
- I'm from the place where hardcore is beautiful (G-Boro)

2008-11-15 13:05
Eminem - sing for the moment
Do you fools listen to music or do you just skim through it?
Producent

2008-11-15 16:17
Dilated Peoples - Worst Comes To Worst
BDP - The Bridge Is Over
A Tribe Called Quest - Electric Relaxation

2008-11-16 23:07
Pharcyde - Runnin
Nas - Represent
Biggie - Everyday Struggle
Lost Boyz - Renee
Immortal Technique - Harlem Streets
Common - I Used to love H.E.R
Gangstarr - Jazz Thing
Main Source - Fakin the funk
Jeru the Damaja - 99.9 percent
ATCQ - Check the Rhyme
Showbiz & AG - Next Level
Black moon - Buck em down
Kool G Rap - Ill Street Blues
Pete Rock & CL Smooth - When They Reminice Over You
The Roots - What They Do
Slick Rick - Childrens Story
Rakim - Follow the Leader

Take it Personal...

2008-11-17 10:30
Mobb Deep - Survival of the fittest
Beastie Boys - Alive
NWA - Straight Outta Compton
Wu-Tang - Protect Ya neck
Wu-tang - Bring da ruckus

2008-11-18 14:44
Alla ni här som är så duktiga vet väl säkert vem Afrika Bambataa är då också eller?
- Haven't found a way to say "fuck you" politely- MadChild -

2008-11-19 06:59
vafan e det för fråga? madchild?
- Aiint a damn thing changed, bitch.. Protect ya neck....