Vinyl samlare

Alla rikitga vinyl samlare har någon vinyl de är allra stoltast över att äga och har en skiva de söker febrilt efter. Så min fråga är vilken är i dina ögon din värdefullaste vinylskiva och vilken skiva är eran holy grail?

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
Holy Graal kanske är att ta i, men jag har länge försökt få tag i vinylpressen av Jeru's Heroz 4 Hire. Finns bara nåt promosläpp. Har beställt den två gånger från sajter för beggade skivor, men bägge gångerna fick jag mail att nån annan hunnit före.

Vet inte vad jag är mest stolt över egentligen. Jag är lite dålig på vad som är rare eller inte osv. Har en del ovanliga Pete Rock-promos såklart. Funky Technician i nån tysk utgåva. Lite smått och gott.
All hail the New York Giants!
Den enda hiphopen jag är stolt øver
är väl en org press på Biggies Juicy 12:a.
Annars är det mest battleaxe o dylikt samlingar på vinyl.

Har dock en del gammal pop/rock/soul, som känns värd.
t ex Hollies for certain bacause på org press
& The Small Faces Ogden flake m. det orginala
tobaks utseendet.
Har Uffes Nådens år, den indragna org versionen :)
o lite coola gamla the Faces & Kiss prylar.
+ en hel del 60s girlgroups soul.

Har nog inget jag söker som fan,
just nu vill ja ha Wu debuten på vinyl.
Den måste ju låta så djävla fed ut med knaster.
Faan, måste börja köpa mer vax igen.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ah, snackar vi övriga genrer kan jag droppa jazzjuveler, hehe...

OT, men är det nån mer som märkt att vissa rätt "nya" skivor plötsligt börjat betinga rätt högt andrahandsvärde? Jag snackar typ Op Doomsday och Black Star, grejer från 98-99 som går för typ 50 Euro osv. Paradigmskifte eller tillfällig hype? Kan man räkna in så sena skivor har jag hur mkt högt värderade plattor som helst, hehe...
Jag har en del felpressar , testpressar samt skivor som pressades i väldigt få ex (dvs mellan 5-10) när det gäller svensk hiphop.En del riktigt skumma bootlegs när det gäller usa skit samt whitelabel promos/testpressar av UK-rap.När vi snackar jazz så har jag en del polsk skit som tydligen har ngt värde, sen lite US org soul,funk. Har även Slipknots demo bootleg ,första press på svart vinyl.
Sen gillar jag att kränga vax så min privata samling blir alltid tunnare och tunnare på värdefull skit.Egentligen håller jag varmt om hjärtat saker som jag verkligen gillar och de värdefulla saker blir oftast överskattade
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
En 12" som jag är grymt nöjd över att ha i min ägo är Artifacts debut 12", "from da wrong side of da tracks". Galet grymtbra skiva, från den tiden Rap musik innan det spårade ut till den skiten som är idag... kan dock inte förlåta mig att jag, vid ett svagt ögonblick sålde deras debut album för pissigt lite pengar...

Min Holy Gral bland vinylskivor är att få lägga händerna på Hard Knocks fullängds LP och deras 12" som är bland det bästa jag någonsin har hört...

...One Of Many, GBG'z...
Soul Survivor II: "Heroz 4 Hire" är ju ruskigt wack dock.. bättre att låtsas som att den aldrig existerat :P
http://www.claaa7.blogspot.com
^^ nyheter, recensioner, grymma tapes, m.m., uppdateras dagligen ^^

2009-11-14 01:37
company flow funcrusher plus EP... är jag rätt stolt över att ha...

mycket som har holy graal potential... slänger ut: the isolationist på vinyl ....hade jag velat ha ... mest iofs för anti pop kommer till stockholm och man vill ha allt me dem!
har jävligt många gamla fina. vet inte vad dom är värda men det skiter jag i för jag vill inte sälja dom :) jag är jävligt nöjd med cream tolvan, t.r.o.y tolvan, 2pac - trapped tolvan, black star lpn och cant wait tolvan, inte för att jag tycker det är jättecoolt att ha dom utan för att det är jävligt bra musik. sen köpte jag above the rim soundtracket av någon här på whoa tror jag, men den var feltryckt för 2pac feat stretch - pain var inte med, en härlig burn för det var pga av den låten jag köpte den
^^ är rätt säker på att "Pain" med 2Pac ENBART ligger på kassett versionen av albumet. vet att den inte finns på CD:n iallafall.
claaaa: Inte hört den. Men vill såklart ha den även om den är dålig för att samlingen ska bli komplett. Ämnet riktades ju till samlare. Den som bara köper bra skivor är bara vanlig musikköpare, inte samlare ;-P
Jag har TVÅ exemplar av J Dillas bästa remix-beat någonsin:
Mos Def - Can U See The Pride In The Panther.

En av mina värdefullaste plattor är inplastade, originalutgåvan av:
Jay Dee - Ruff Draft EP

SSII: yes, jag håller med definitivt med dig, ska erkännas att jag själv precis köpte "Heroz4Hire" även om jag visste att jag inte gillade den för att komplettera Damaja discon, dock på CD.
Orginal-pressen av Black Star albumet och tyska orginal-pressen av The Low End Theory.

Jag skulle knappast kalla Operation Doomsday eller Black Star för tillfällig hype, tror bara tiden går så grymt fort. 98,99 är ändå 11,10 år tillbaka, jag tycker att albumen känns lika fresh idag som första gången jag hörde när dom kom ut och jag är säkert inte ensam, plattorna börjar ju bli riktiga rariteter och allt fler vill inte släppa dom...
Producent

2009-11-15 01:40
Måste nog säga J. Rawls - The Essence Of J. Rawls 2XLP enbart för att jag tycker den plattan e riktigt jävla bra...
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
fina plattor ni har droppat här och måste säga att det är en rolig tråd. finns alldeles för många pisstrådar på whoa.

mitt bidrag är utan tvekan Sherlock - Made to Measure lp:n. ett fint stycke svensk hiphop historia.
den är jag så jävla stolt över. :)
"peace polarn, det här är Simon G, negern i Polisskolan"<br>
Hmm
Har mycket skoj i samling som jag gillar lite extra här är några av mina favoriter.

Signerad Lord Finesse - Return Of THe funky man / Fuck Em 12" Promo

Pete Rock & C.L Smooth - T.R.O.Y 12" signerad av Pete & C.L

Maestro Fresh Wes - Naah This Kid Cant Be From Canada LP

Hard Knocks - School Of Hard Knocks LP

Double Dee & Steinski - The Lesson pt 3 12" tommy Boy Promo

Showbiz & A.G - Runaway Slave LP 1992 Original Press

Alla 4 vinylsläppen från Menace II Society, Spice One, UGK, MC Eith och Dubbelvinylen. Alla med Menace loggan.

Getoboys - Til Death Do Us Apart rapalot 1992 original 2xLP

En av mina holy grails är väl Absent Minded - Extreme Paranoia In Stocktown på promo/testpress. Känner bara till två som har den i hela i Sverige.

Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
En av mina holy grails är väl Absent Minded - Extreme Paranoia In Stocktown på promo/testpress. Känner bara till två som har den i hela i Sverige.

Upp med bevis
WWW.COULISSE.SE
Du kan väl fråga POSTAL här på forumet. Han hittade den i somras på skívbörsen för en femtiolapp. Det andra exet ägs av Prao-D från Speech Defect.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
Jag vet att den finns (=. Jag ville ha bevis att du har den
WWW.COULISSE.SE
Men jag har den ju inte. Den är en av mina holy grails. Har du den
?
Nope, aldrig haft den i min hand så maila mig inte jag kommer inte sälja (=
Men det är ganska intressant släpp faktiskt, är ju den bästa svenska skivan ngnsin kan man tycka. Har du ngn info varför den kom ut bara som testpress på vax?

Btw Prao lämnade Defecten för ett tag sen och han pushar med serato så det är bara tidsfråga tills ngn suger av hela hans samling..
WWW.COULISSE.SE
Av mitt hiphopvax så är jag nog mest stolt över Gang Starr - Step In The Arena och Full Clip: A Decade... Signerat av Dj Premier himself.
Av mina jazzskivor helt klart Charles Mingus - Blues & Roots som jag letade mycket och länge efter.
Från reggaearkivet Wayne Smith - Under mi sleng teng 7" bara för att det är en fet riddim man måste ha om man lirar vinyl!
"Today's the tomorrow you should've feared yesterday"
Nu har jag mitt ex. av Heroz 4 Hire, indirekt tack vare den här tråden och the almighty DJ Grass! :D

Den var inte alls så dålig som ryktet gjort gällande. Inte i klass med de två Premier-plattorna men det är ju givet, men klart bättre beats överlag än jag trott. Och Jeru på micken kan man aldrig klaga på. Jag gillar även Divine Design, men frågan är om inte den här var snäppet tyngre. Riktigt bra skiva för att vara 99!

En annan helig Graal är Freddie Foxxx Is Here kom jag på.
Vet inte exakt hur ovanlig den är, har hört lite olika siffror men stoltheten i min vinylsamling är den instrumentala versionen av Sherlock's "Made To Measure" på dubbelvinyl. Känns inte så dumt att sitta på "Time Breathing" på både vinyl och CD heller! :)

Holy Grail för egen del måste nog vara "Protect Ya Neck" 12":an som släpptes independant innan Wu-Tang signade med Loud alternativt Raekwon's "Only Built 4 Cuban Linx" på lila kassett, the purple tape.
Officially not impressed.
Jag lånar denna tråden lite! Har ni några favoritställen att köpa plattor på?
Trill
har fan bara en massa holy grails.. finns på ebay, men 1k kr+ skivor hela bunten typ. såg en gick för 5k för ett tag sen :/

11/5 - fiendin 4 tha funk, cold world hustlers - iceland, rbl posse - a lesson to be learned. + massa fler.

kexet - IRL finns typ bara Record Mania kvar i Sthlm, så det brukar bli hhv.de, ughh.com, fatbeats.com, recordinspector.com, megastore.se, coulisse.se, osv. musicstack.com är bra för att leta rara vinyler.
Nu hädar du Soul Survivor :)
Glömmer du snickars?
Sen har man ju sina spots. Har ett ställe där jag i stort sett byggt halva samlingen ifrån för en billig slant.
grass: Nu var det ett tag sen jag var på snickars och sista gångerna jag var där hade de exakt samma hipohpsortiment varje gång. Men visst, man ska inte glömma dem. Mosebacke också såklart, som man klipper på vägen till Record Mania...
Skivsamlare

2009-11-20 14:38
Favoriterna i samlingen måste nog vara: Looptroop - From The Waxcabinet EP:n och förstapressen av Common Sense - Resurrection..

The holy grail är utan tvekan No more mr. Nice guy med Gang Starr

Min holy grail vore väl "The best of Main source" på dubbelinyl.. hört att det bara kom in fem ex i sverige när den släpptes. Spelas aldrig, skicket är och ska förbli mint.
har även original pressen av "Watch Roger do his thing 12"" med main source i helt superbt skick med plasten kvar.
Andra som jag är "stolt" över är väl Hi-jack "horns of hjerico" svår o dyr platta i dagsläget. Även den i bra skick, kanske inte glänsande men EX = väldigt fint.
Gunshot "the singles" på röd vinyl är inte dum den heller, LL Cool J "mama said knock you out LP´n OG press, Sen en ganska ny 12" med en grupp som heter ALPS CRU. 12an heter Loudmounts, går redan för typ 100 euro på nätet pg a svårtillgänglighet
Just det, Paris "the devil made me do it 12an US OG PRess mycket fint skick ..
Big L lifestylez uv da poor & dangerous US OG press i shrink nästan mint skick
hmmm .. UK pressen av Steady B let the hustlers play från 88, mint skick .. grym skiva !
kan nog fortsätta men det är sent pz
Konsumtionskulturen är ett fördärv.
sucka free, hur mycket ska du ha för RBL posse plattan , haha :)
Dont Give ILLINI_DUDE that Bammer Weed :)
jag har den inte! slash dom! jag vill ha alla. och alla 11/5. :p
helt sjuka priser på ebay på allt.. sen att det är cd är ännu värre.

nä fan.. har typ 20+ holy grails.
suga bear - road to riches är en nykommen sådan. lär ej finnas på vinyl heller.

Grass,
I don´t smoke no bammer ..exactly the reason why I need the LP :)
Ska ta en funderare och återkomma, mycket skivor att välja på!
Bronx
Producent

2009-11-22 17:34
Nyaste inköpet måste vara Double Barrel

En av klassikerna som man äger är kanske Showbiz & AG - Full Scale EP, stolt över att äga den, hehe
Since 1984
http://www.therealgizlee.com
Snackar vi svensk hip hop så torde det vara 3 ospelade ex av Fuck a Record deal, samt Sherlock skivan instrumental dubbel.

US hip hoppen är svårare att lista, hade blivit en mycket lång lista.
Poor people have nothing, so they eat everything, Rich people have everything, so they eat nothing.
Massor av plattor, några ja kan nämna på rak arm;

Da Henchmen - What U Gonna Do? 12"

Alps Cru - Just Can't Explain 12"

Mytee G. Poetic - Com'n Wit Nuff Ruffness 12"

Rick Da Bro - Unsigned EP

Finsta Bundy & Dysfunkshunal Familee - Finsta Bundy & Dysfunkshunal Familee EP

Finsta Bundy & Dysfunkshunal Familee - Finsta Bundy & Dysfunkshunal Familee EP

rip stephen perry
A.S.N.O.M
Da Henchmen - What U Gonna Do? 12"

Rakt av en utav mina favorit tolvor! Tycker iofs "Beware: Lyricly Dangerious EP" är sjukt fet också. Älskar "Blame It" och "Wartime" på den.

Men, yea...man har flippat ur en del när man lyssnat på "Flippin With The Henchmen". Ray Boogie, Murder One, True Da Grynch, Mental Flex, Big Jam, RM och Tank puttin' it dooown!

Ray Boogie måste vara en utav mina favorit emcees. Han var med i Evil Twins också och han ska tydligen ha en solo tolva som heter "Blame It On The Boogie". Sett den en gång på bay bara. Den ska tydligen vara fet.
http://arealdope.blogspot.com
http://youtube.com/PG023
Lion-O> Ahh, Keep Me är en av mina favoritspår, någonsin. :)

PG023>
Blame It On The Boogie är bara släppt på kasset.
Deras 12a på Zestland, 'Ray Came True' är riktigt grym med.
Bästa relen på den labeln, tillsammans med Footprints.

dålig koll på vad som är svårt å hitta å så men... gang starr's no more mr nice guy org press är väl den som har högst personligt värde för mig. digital underground's sex packets org press e också nice.
fernaeus: Jag minns en Gang Starr special av The Lick när Trevor Nelson och Guru stod inne på Fatbeats och snackade om No More Mr. Nice Guy. Guru sa att ljudet var helt fucked up på originalpressen. Att han började gråta när han fick höra den osv. Själv har jag bara nypressen på dubbelvinyl och där är ljudet helt OK. Hur tycker du det är på originalet?
haha, fy fan. nä det är faktiskt inte alls bra ljud på den, har inte riktigt erkänt det för mig själv än. den står mest bara här och ser riktigt fet ut!
Soul_Survivor_II: Om jag inte minns helt fel så var han svinförbannad över att dom fuckat upp basen och han påstod att han tillochmed jagat killen som mastrat skivan nerför gatan i ren ilska. Ahhh, good times! :)
Officially not impressed.
fernaeus: Hehe, det ultimata kanske är att ha både originalet och nypressen på den då. En att lyssna på och en för respekt? ;)

Sci-FI: Haha, var det så till och med. Att mastra hiphop var fan inget desk job på en tiden. Put your Filas on and be ready to run!
Skulle vilja veta lite mer hur ni hittat era fetaste plattor och vad ni fått betala för dem.
Alltid lika kul att höra storys om folk som hittat Orginalpressar på Main Source första tolvor för en 50-lapp på tradera och School Of HArd KNocks plattor för en hundring på nostalgipalatset.
Jag kan kanske berätta om mitt bästa klipp (eller ja, det va iaf billigaste klippet).
Jag bodde i Saltsjöbaden då i ett område med 100% fosiler. Det va bara folk 60+ som bodde där. Iaf jag va i återvinningsrummet rätt ofta för de dog som fluggor där och då kunde man fan hitta feta grejjer typ ghettobasters, möbler osv. En gång så hittade jag ca 50-60 12or i bara sleeves. Grejjer som Jemini The Gifted One, äldre Fondle´em grejjer som Nuthouse, J Treds sen jävla massa elektonsik typ Sjärtlapp, Nåid osv. Jag fattar fortf inte vad de gjorde där. Jag lämnade en lapp med ´kasta inte vinylskivorna, jag köper de ist´ + min mobil men fick aldrig napp på det.

När jag bodde på Söder hittade jag också 12or en gång. Fanns bl a Petter Mikrofonkåt. Me repiga va de tyvärr
WWW.COULISSE.SE