I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är grejen med Marley Marl?

Utländsk Hiphop - Allmänt

   
DJ

2009-11-30 14:25

Vad är grejen med Marley Marl?

Det var någon i ett annat ämne som frågade vem Marley Marl var eller varför han ansågs som en så klassisk producent.

Jag har gjort en youtube playlist med några av de bästa låtarna. Gör inte anspråk på att ha fått med alla hans klassiker eller så. Finns massor med att kolla in, men som ett smakprov funkar den här listan.

Det som irriterar mig är att jag bara hittar instrumentalen av LA, LA, de har plockat bort ljudet på alla andra. Och On The Real finns bara i Nas-versionen, inte den med Screwball. Dessutom hittar jag inte Just Funky med Marley Marl eller Jane, Stop This Crazy Thing med Shan alls. Sen skulle det väl varit lite LOTUGs, Youngstas, Heavy D och Monie Love, men det kändes som ett evighetsjobb så nån gång måste man avbryta.

Dessutom har väl alla sina egna favoriter med KANE, G Rap, Biz, Shan, Shanté osv. Så urvalet kan diskuteras som vanligt, men alla de här låtarna sammantaget är tillräckligt argument för att han hör hemma på top 10 producers anser jag. Jag hade honom som tvåa, men ibland undrar jag om han inte t.o.m. trumfar Pete Rock. Just listen to all these hits and bangers!

SPELLISTAN

PS. Spotify funkar inte för sånt här, då de har hål som en schweizerost. Youtube playlists är faktiskt bättre. Dessutom slipper man ju reklamen. DS.