I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kategori: Bra rappare som inte kan göra bra musik

Utländsk Hiphop - Allmänt

2009-12-03 02:33

Kategori: Bra rappare som inte kan göra bra musik

Här är det tänkt att ni ska framföra åsikter om artister som ni tycker är skickliga rappare, dvs rappare som kan rimma bättre än dem flesta men som inte lyckas använda sina färdigheter till att göra bra musik. Rappare som trots sin talang är oförmogna till släppa ett bra album. Artister som inte har förmogan att bidra med ett väl genomarbetat projekt.

Här är artisterna jag anser falla in i den kategorin.

Crooked I
Har hört hans Weekly Freestyles och han fullkomligen slaktar klassiska beats med sina rim. Men när man hör honom på hans mixtapes är det en helt annan femma, då oftast rappandes över dåliga beats. Hans förmåga få fram ett projekt som låter bra från början till slut har inte släppts än.

Joe Budden
Minns hur imponerad jag blev av honom efter att ha lyssnat på Padded Room och Mood Muzik. Problemet var att förutom texterna fanns det inget annat som fick mig att vilja sätta på någon av hans låtar ännu en gång. Det är till och med ansträngade att lyssna på igen.

Joell Ortiz
Bra texter men ointressant på egna grejer. Ett monster på andras beats.

Det där är alltså 3/4 av Slaughterhouse. Jag tyckte inte om deras album heller. Bara slöseri med talang. Deras oförmåga att göra bra musik är anledningen till att de tre blev droppade från sina labels.

Chino XL
Hans debut tycker jag om rätt mycket. Det som kommit efter är bara tråkigt även om hans skicklighet är odiskutabel.

Det är dem jag kommer på just nu. Vad tycker ni? Synpunkter på min val?

"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2009-12-03 02:45
Canibus och Immortal Technique faller också in i den kategorin.

-------------

För att vända på de lite kan jag ge exempel på rappare som inte är dem skickligaste, men som kan göra grym musik.

Young Jeezy
Young Buck
50 Cent
The Game
Snoop Dogg
Blaq Poet
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2009-12-03 02:48
Eminem
njut

2009-12-03 02:54
Jag glömde nämna att man gärna får styrka sina åsikter genom någon typ av argument.
DJ

2009-12-03 03:12
Styles P. Alltid grym som gästartist och har några finfina singlar i eget namn, men i albumform blir det *meeeh*

2009-12-03 10:19
^ ja hela LOX klicken med framförallt Jada och Styles i spetsen är två riktigt tunga rappare imo, men bra album får dom fan inte till. sen är ju Blaq Poet en skadat grym MC, bara för att han inte kör massa multies och syllables så är han fortfarande en av de bästa o hårdaste rapparna ute just nu. när han snackar lyssnar man!

fram tills i September i år hade jag förmodligen slängt ur mig Raekwon också, men får ta och käka upp dom orden nu haha :)
http://www.claaa7.blogspot.com
^^ nyheter, recensioner, grymma tapes, m.m., uppdateras dagligen ^^

2009-12-03 11:24
Finns ju massvis med battle rappare som är sjukt skickliga men gör jävligt dålig musik... Kolla in The Saurus myspace och lyssna på hans musik.
http://soundcloud.com/jasthesupacat

2009-12-03 11:37

Eminem - har gjort en bra skiva SSLP, efter det, en kavalkad av tuggummi rap for kidsen...

Canibus - sjukt feta texter men nagot enformig och hans album har innehallit ganska sa kassa produktioner (albumet med Stoupe ar undantaget)

Producent

2009-12-03 13:42
Talib Kweli: hans album tycker jag e värdelös, han e en grym rappare men beatsen suger riktigt hårt. Enda plattan där han kör på grymma beats e när han kör med sin grupp: Reflection Eternal sen e mest skräp.

necro: här blir det tvärtom ( om det går bra ) han e en grym producent men när han ska rappa går det helt åt helvete för snubben. samma matrial hela tiden. Väldigt enformig av sig
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
DJ

2009-12-03 14:09
Fumez: Bästa plattan med Kweli tycker jag är Black Star-skivan!
Producent

2009-12-03 14:15
Soul Survivor: ska vara den då...men jag tycker endån beatsen på den plattan inte e nå höjdare...finns vissa spår som e grymma. Men som helhet på hela skivan så tycker jag den e relativt dålig

2009-12-03 14:29
crooked i är förmodligen det största bortslösandet av talang nånsin.

skulle vilja addera tonedeff som också är en sjukt tight rappare, men som inte riktigt lyckats solo. archetype är en okey platta men man förväntar sig mer.

2009-12-03 14:32
Hm, Roethlisberger, jag tycker att du har gjort ganska bra val, dock håller jag inte med om Joe Budden, både Padded room och framförallt hans nyaste mixtape Escape route var grymt bra. Jag håller inte heller med om Immortal Technique då jag tycker att nästan allt han gör är klockrent. Hans beats passar perfekt till hans stil och lyriskt levererar han alltid. Skivan "Third World" tyckte jag var sjukt bra men men, alla tycker olika!
DJ

2009-12-03 14:37
claaaa: ja, det gäller såklart Kiss i lika hög grad som Styles, my bad.

2009-12-03 14:48
håller med LOX grabbarna...alltid skitfeta gästverser eller en asfet låt hit o dit..men soloalbumen blir aldrig något....riktigt irriterande.

Poet är kung...

sen undrar jag vad pumpkinhead sysslade med efter orange moon over brooklyn....

Killah Priest har väl blivit lite sån på sistonde också....släpper för mkt skit osv...heavy mental är ju en av de bästa plattorna genom tiderna sen har det stannat av....trist
BOIA CHI MOLLA
Producent

2009-12-03 15:59
fan va längesen jag lyssnade på pumkinhead..hade helt glömt bort han. Orange moon over brooklyn e en riktigt nice platta. Synd bara att han inte fått mer "tid" i rampljuset än va han fått. Emcee e en riktigt tung låt...skulle gärna vilja ha nått nytt med han

2009-12-03 16:01
Joe Budden gör otroligt bra musik.

2009-12-03 16:43
Eminem: Har kompetens att göra riktigt feta låtar. Istället satsar på kommersiell musik med helt värdelösa beats.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-12-03 17:30
Jag tycker Busta har lite svårt att släppa riktigt bra skivor.
"Who the motherfuckin' bawse?"

2009-12-03 17:52
Om jag får förvränga topicen lite till att bli; "...som slutat göra bra musik" så skulle jag vilja slänga in pharaoh monch.

Hans senaste album var i mitt tycke undermåligt med ett par undantag som gun draws, desire + nån mer kanske. Jag förväntar mig så mycket mer av honom.
www.fucksolar.com

FUCK SOLAR
DJ

2009-12-03 18:49
Om folk som släppt ETT riktigt grymt album gills, så utökas ju skaran rejält, men det var väl inte riktigt meningen?

2009-12-03 19:45
Den gode Killa Cam har en gudabenådad rimteknik när han är på humör, men slarvar tyvärr bort talangen på trötta skivor.

Watch me get down in your Province, town, or populace
Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus

2009-12-03 23:14
känns synd att säga Tragedy Khadafi, en av mina favoritrappare och alla hans skivor är någorlunda men sedan Intelligent Hoodlum plattorna och "The War Report" känns det som han inte fått till den där helgjutna klassikern jag vet att han är kapabel till. grymt synd, men hoppas på att han kmr ut max-inspirerad från senaste voltan.
http://www.claaa7.blogspot.com
^^ nyheter, recensioner, grymma tapes, m.m., uppdateras dagligen ^^

2009-12-03 23:25
claaaa7:

Ord på det.
Watch me get down in your Province, town, or populace
Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus

2009-12-04 08:19
Håller inte med om Eminem, vf joo för att han har egen musik, ingen gör det som han, de flesta rapparna i dagens samhälle låter skitlika. Eminem har jävligt bra texter, beats och flow vilket gör att han sticker ut i mängden. Framförallt är han en av få rappare som kan få en att dö av garv när man lyssnar på han texter :)

2009-12-04 09:51
roeth så du anser att immortal gör dålig musik ? :S
hiphop was made out in the dark
Rappare

2009-12-04 10:10
Du ratade i princip hela Slaughterhouse, tur att Royce da 5'9 kan göra musik då!
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
DJ

2009-12-04 11:45

2009-12-04 12:37
Eminem var den första jag kom att tänka på. Har gjort en bra skiva, kanske två, även fast han är/var en riktigt grym MC.

2009-12-04 12:44
claaa7: håller med om Tragedy...
BOIA CHI MOLLA

2009-12-04 13:13
ultrax
roeth så du anser att immortal gör dålig musik ? :S

Jag tycker inte han gör bra musik. Jag tycker att han har väldigt bra texter som väcker massa eftertanke. Det är skönt att han skriver texter som är hyfsat "conciouss". Problemet jag har med honom är att hans röst är jobbig vilket drar ner helhetsintrycket. Säger som Guru "A lot of rappers got flavor, and some got skills But if your voice ain't dope then you need to chill"

Sen utöver det så har han tendens att välja beats som får honom att låta så himla pretentiös. Hans beatval får de att låta som att han tror han är så himla viktig. Men man hör verkligen att hans bakomliggande idé angående beatval är att dem ska väcka "rebellen" inom oss. Men jag ser rätt igenom de. Nu lät jag kanske mest flummig. Visa tycker så klart raka motsatsen men det är mitt sätt att se på de.

sincedayone P20
Du ratade i princip hela Slaughterhouse, tur att Royce da 5'9 kan göra musik då!

Ja han är bättre på det än dem andra i gruppen. Det är andledningen till att dem andra tre tillsammans släppts 3 album och 72 mixtapes vardera. Medan Royce har fyra album ute.

Soul_Survivor_II
Om folk som släppt ETT riktigt grymt album gills, så utökas ju skaran rejält, men det var väl inte riktigt meningen
?

Inte riktigt meningen. Men det hade kunnat öppna för en ny tråd om rappare som "had it, but lost it". Vilket hade varit intressant.
DJ

2009-12-04 13:23
Kategorin bra MC som bara gjort ett riktigt bra album:

Eminem
Busta Rhymes (solo)
Method Man (solo)
osv osv

Sen har vi kategorin: "artister som gjort flera bra album, men bara ett där de når sin fulla potential". Det är där Nas och Jigga och de kommer in...även skivor jag gillar som Blueprint och STILLmatic är i strikt mening underprestationer av de som gjorde Illmatic och Reasonable Doubt. Beror lite på hur man ser det, mkt är ju det beat-mässiga. Tar jag på mig de riktiga talibanglasögonen är det såklart förskräckligt att MCn som gjorde D'Evils och Regrets kan släppa låtar med Timbaland. Blueprint hyllas mycket och har många bra låtar, men kom igen, Hola Hovito och Jigga That N**a är inte bra hiphoplåtar.

En annan relaterad kategori för att gå ännu mer OT: MC's som faktiskt gjort FLERA bra album, men där tiden har gått och de dåliga albumen nu överväger eftersom de har hållit på så länge och mängden keffa album är så stor. Det är i den här kategorin jag placerar t.ex.

LL Cool J - grym 84-90, men det är bara sju år och det har gått typ nitton år sen dess. OK, ett par bra spår på 14 shots, men i stort: 19 years of wackness. Och det ändå av en MC som har tre tvättäkta klassiska album på sin resumé som jag verkligen ÄLSKAR.

Fat Joe - Tre första skivorna är oklanderliga. OK, på tredje börjar det smyga sig in ett par eftergifter till tidsandan/skivbolagen/radion, men det är ändå till största delen en tvärfet platta. Men nu har det redan gått elva år sen Don Cartagena. Extra ironiskt att det blev just Joe som skulle såsa ner sig. Han var ju verkligen en av de hårdaste och fick t.o.m. göra topplistan i Ego Trip-boken över top 10 signs att en MC faller av eller säljer ut eller vad det var. Märkligt. Hade nån sagt till mig 1993 när Joe kickade på idel briljanta DITC-beats att "han kommer vara snubben som dansar runt i popvideos med R&B-produkter" hade jag skrattat vederbörande i ansiktet. I guess Joe gotta eat...

osv, men nu går jag så OT att det inte är kul.
DJ

2009-12-04 13:26
För övrigt placerar jag personligen Immortal Tech i kategorin "dåliga rappare som gör dålig musik", men den kategorin är ju oändligt stor.

2009-12-04 15:26
Finns ingen som gör så dåliga låtar som Flo-Rida men hörde nån låt men och tyckte att han är helt okej rappare men som sagt, hans musik är bedrövligt dålig.
Don't make me Chris Brown you, bitch!

2009-12-04 23:37
Förvånad över att inte fler nämnt Nas, efter Illmatic då. Väldigt skillad mc men fyfan vilket dåligt beatöra, speciellt på de senaste plattorna.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ

2009-12-04 23:54
bunch:

Så konstigt är det väl inte att Nas inte kommer upp...

Visst, ämnet har tagit lite egna vägar, men ursprungligen skulle man ju droppa...

Rappare som trots sin talang är oförmogna till släppa ett bra album.

Och jag tror 99% ändå är överens om att Illmatic är ett bra album.

2009-12-05 00:25
Soul_Survivor_II P31

Haha nas var den första tanken så fort jag läste namnet på tråden. Han är en bättre rappare än alla som nämts i tråden men har gjort musik som är sämre än de flesta som näms! Med undantag från små perioder då..
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?

2009-12-05 00:56
Ja men illmatic var ju så jävla länge sen... (94??) Kommer ihåg att jag skulle har nåt läst om detta ämne tidigare, och det kallades typ Nas-syndromet. Så om nån rappare platsar här tycker jag absolut det är Nas

2009-12-05 01:04
Och precis som du säger Soul_Survivor_II, så skulle man droppa rappare som trots sin talang _ÄR_ oförmogna till att släppa ett bra album. När Nas droppade Illmatic _VAR_ han förmogen till det, men med dom jävla beatsen han väljer nowadays tror jag faktist inte han skulle klara av ett "illmatic 2".
DJ

2009-12-05 01:29
OK, jag tror han är förmögen. Bara han hittar den där jävla lappen med Pete Rocks telefonnummer nån gång så ska det nog kunna bli finfint ska du se ;)

2009-12-05 02:03
Haha ja vi kan alltid hoppas! Sen kan det ju också diskuteras om producenterna är förmögna att göra lika bra beats som back in the days... nej usch, måste sluta tänka så pessimistiskt...

2009-12-05 02:10
Nas? Skulle Nas platsa på den listan? Kom igen nu..

Visst han har släppt en del skit men han har under sin karriär släppt 10 album.

Utöver Illmatic så har Nas släppt tre klassiker. Han har inget att göra i denna kategori. Gör om, gör rätt. Bunch!Sveningmar!

It Was Written
The Lost Tapes
Stillmatic

These are facts.

2009-12-05 02:42
4 bra album, 1 halvdant och 5 URUSLA bortsett från någon låt! Tycker jag gör att han plattsar.
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?
Producent

2009-12-05 14:31
ok jag skiter i den här topicen egentligen. för det är bara en smaksak. men.

mixtapes är mixtapes. det är på mixtapesen låtarna som inte är tillräckligt bra för albumet hamnar. så att tro att man kommer få höra dom bästa beatsen och dom bästa grejerna kan du ju glömma. det är därför det är ett mixtape, saker som blir över i studion, sånt som inte platsade på skivan men som inte behövs arkiveras, mixas ihop till ett mixtape.

och nr2. du nämner Du nämner Crooked-I, Joel Ortiz och Budden. Har du missat Slaughterhouse skivan eller?

en av de bästa släppen på hela året ffs.

det går inte att jämföra nått jävla mixtape med den skivan.

Level 8 Studio - www.level8studio.se
Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!

2009-12-05 15:48
^^men det är ju ett grupp album, jag tror trådskaparen syftade på solo släpp. crooked har ju fort inte fått ut ett debut album o han måste ju slå alla rekord för så länge som han vart aktiv ( känner till alla hans skivbolagsbekymmer). sen buddens första album tyckte jag var rätt bra, men mkt annat har varit sådär, beatsen han väljer e ju allt som oftast kassa. joell har jag inte riktigt koll på men han har väl bara street albums ute o inget officiellt släpp.

2009-12-05 18:04
Jadakiss tror jag är nämnd, riktigt synd med hans beats...

2009-12-05 19:28
i stort sett alla i grindtime
http://soundcloud.com/jasthesupacat

2009-12-05 20:30
Illmaculate har många feta låtar dock.
Beat the odds like an abusive freak show owner

2009-12-05 20:47
Twista och Eminem
Men lika glad är jag för det!
Graffare

2009-12-06 02:18
Saigon tycker jag är en riktigt dope rappare med tanke på "The Rules" men tycker att hans släpp är tråkiga.. Albumet med Statik Selektah var soft, men kunde ha varit så mkt tyngre. Mer gata.

2009-12-06 17:51
Eminem är en riktigt slöseri på talang