I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bästa samplingen?

Utländsk Hiphop - Allmänt

2009-12-16 18:51

Bästa samplingen?

Ayo!

Hade vatt kul att veta vilken/vilka samplingar Ni tycker är bäst/bra. Därför undrar jag dig, vilken/vilka låt/låtar tycker du har gjort något bra av en sampling?

Själv tycker jag Juicy är sjukt bra samplat, av Mtume. Cormega har också lyckats med en sampling, låten Beautiful Mind är samplad av Isaac Hayes.

Så... vilka låtar tycker du är grymt gjorda, byggda på sampling?

Peaceee,

Producent

2009-12-16 19:02
pete rock flippade the impressions on the move grymt på tru master.. finns massa mer, kan återkomma om jag hittar någon annan kul:)
http://www.soundcloud.com/luegoods

2009-12-16 19:03
Själv tycker jag Juicy är sjukt bra samplat, av Mtume.

Jag tycker inte att loopa 4 bars utan att lägga på trummor eller bas är sjukt bra samplat.
Beat the odds like an abusive freak show owner

2009-12-16 19:06
Rabalder P19:
Okej, ja gör det :)

Qnivqast:

Tyck vad du vill...

2009-12-16 19:09
Jag har svårt att förstå hur nån skulle tycka annorlunda. Det är skillnad på att sampla bra och att göra en bra låt med hjälp av en sample.

2009-12-16 22:39
min spontana första tanke...

j dilla - won't do...
j dilla - think twice
j dilla - it's like that...

ja, du fattar poängen. ingen kunde flippa som dilla.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-12-16 22:45
Masta Ace - Nostalgia (prod. Marco Polo)

Brutalt samplat från 0:19-0:25 i Grant Green - Maybe Tomorrow.

2009-12-16 22:50
De La Soul - Rock Co. Kane Flow (feat. MF DOOM) (prod. Jake One)

Sinnessjukt samplat av Jake One från:
Space - Deliverance

2009-12-17 14:12

Inte bästa...men fetttt
Lyrical Kung Fu So Do Ur Kung Fu If U Know Kung Fu!

2009-12-17 14:16
Jag är rädd för vilken version thewackness menar...

där samplar man snyggt iaf

2009-12-17 15:01
Feta samples, tack alla för svar, keep 'em coming!!

todilo: Ja, menade Pete Rock remixen, tack!

Groupie

2009-12-17 15:31

Samplingen kommer mellan ca 1:40 och 1:50

Marco Polo - nostalgia samplingen var jävligt najs
Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.
Groupie

2009-12-17 15:44
Den här är jävligt najs också

Dove är en av mina favoritlåtar med Cymande och det är många som har samplat den, men i Last Emperor - The banger så görs det nog bäst :)

2009-12-17 17:39

Personlig favorit
Street's disciple, I rock beats that's mega trifle
Producent

2009-12-17 17:51
min spontana första tanke...

j dilla - won't do...
j dilla - think twice
j dilla - it's like that...

ja, du fattar poängen. ingen kunde flippa som dilla.

vad är de för sample på its like that? think twice är förövrigt en cover
http://www.soundcloud.com/luegoods

2009-12-17 18:23

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-12-17 19:20

http://www.youtube.com/watch?v=KTdP1tvVLUE

2009-12-17 19:21

2009-12-17 19:30

Groupie

2009-12-18 00:48
Den här är ju klassisk också

2009-12-18 13:50

2009-12-18 17:14
rabalder

think twice är en cover av donald byrds låt. men den är spelad av dilla, dwele och kariem riggins. jag tycker dem gjorde den bättre.

it's like that kommer jag inte ihåg namnen på, men det är flera olika låtar som är helt sönderklippta och perfekt ihopsmälta. grym låt.

won't do.... fint uppklippta röstsekvenser av EWF's låt footsteps in the dark.. fet låt. och breaket då... och så, dick hymans skumma elektroniskaexperiment:

2009-12-18 17:57
Detta är en annan sjuk grej från Dilla. Dilla samplade först allt, men sen gjorde han om hela beatet där han spelade allt själv. Lyssna på de tre samplade låtarna på slutet och försök klura ut hur fan han gjorde det. Som sagt, Dilla låg på en helt annan nivå...

2009-12-19 16:35
Dilla i all ära, men..

spola till 1:38
http://soundcloud.com/elbjornbjorn
Producent

2009-12-19 16:40
Pratar vi om samplingar vi gillar? Eller när någon har flippat samplingen bra?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-12-19 16:46
mc_snällman

visst fan är det en riktigt grym låt som pete rock skapade, men förutom just det partiet är det ju inget speciellt över låten. liksom, gamla goda boom bap trummor och fet bas, så lät hans flesta gamla grejor. i min mening, var inte pete rock alls lika duktig som dilla på att klippa, spela med egna instrument och lyckas göra en låt oigenkännlig i relation till orginalet.

bästa jämförelsen männen emellan är väl när quest love berättade hur dilla lekte med roy ayers "aint got time" och lyckades skapa nåt helt sjukt på "listen" med mos def/kweli.. den låten hade pete rock försökt sig på innan och lyckades "bara" använda basslingan på, i sin "in the house".

2009-12-19 16:47

2009-12-19 16:49
haha fan vad sjukt att jag postar just den länken

2009-12-19 17:04
hahaha, word
Groupie

2009-12-20 23:37
Super-Nerd P23

Vart kan man lyssna på Listen? Den låter extra spännande med tanke på att jag alltid tyckt att Ain't got time känns rätt svår låt att flippa till något ut över det vanliga :)

Jag går på hatrick med Madlib också innan jag släpper honom ;) Men måste droppa det finaste han har gjort. En av Brasiliens bästa sångerskor och the beat konducta. Det bästa av två världar helt enkelt :)

Maria Bethania - Mariana, Mariana

2009-12-21 00:24
måste bara tillägga att pete rock sjöng delarna i bakgrunden i troy, liten detalj men ger låten så mkt..är ju trots allt en av världens bästa låtar :)

en annan classic:

o här kommer samplingen:

minst lika imponerande som mighty healthy-samplingen som soundbwoy postade. just att hitta en liten bit o flippa det till ett beat med en helt annan känsla
Groupie

2009-12-21 00:36
Troy går lite uppoch ner, ena dan tycker man den är skitfet andra dan så viftar man bara bort den, jag har dock märkt att den gör sig alltid bäst när den pumpas i ett par riktigt feta högtalare :D

Don_Gorgon
Shook ones pt 2 kan mycket väl vara en av de bästa beatsen som någonsin gjorts och det säger jag utan att vara ett stort mobb deep fan.

2009-12-21 00:39
Ripoff: För mig är den definitionen av hip-hop, alltså rå östkust-hiphop :)

2009-12-21 11:29
ripoff

dilla's låt heter "little brother" och är gästad av mos def och kweli. du kan ladda ner den. och du kommer märka hur jävla grymt han har flippat "aint got time".

maria bethania är en gudinna, och trots att madlib är en feeet musiker, tycker jag att han har underpresterat i sina experiment med brasiliansk musik. han har vart därborta, letat bland crates, och ändå inte lyckats flippa ihop övermänskliga beats, utan rätt trista. jag föredrar att sitta hemma och lyssna på mina vinyler än hans brazil-mixes.

2009-12-21 15:46
Co-Sign Don_Gorgon. Jadakiss, Styles P, Nas, Jay-Z Biggie, Black Rob, Big L etc ar blueprint po hur hip-hop SKA lata, resten ar bara en dalig variant av ovanstoende.
Street's disciple, I rock beats that's mega trifle

2009-12-21 18:10

On a average night im likely to stab a fag with a knife/
That's when im chillin' imagine when im mad what it's like/
-Saigon

2009-12-21 21:30
Snowgoons, Stoupe >
Sen diggar jag mycket Kanye samplat också.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2009-12-21 21:50
tvungen att slänga in en till eftersom det är en låt som går i repeat o är sådär sjukt bra soulig, ibland får södern till det

original sample:

hamnar i samma kategori som int'l players anthem
Groupie

2009-12-21 23:26
Super-Nerd P23

Mja, jag tycker ju såklart att han har gjort tokfeta grejer på brasilianska breaks :) Men jag kan hålla med om att Speto da rua inte var superintressant, det fanns ju så klart mycket bra musik på den men nja... sniket av honom också att inte fixa nån tracklist, det var ju bara två låtar som man kunde känna igen :S Det kommer ju förresten en ny i januari, får hoppas på att den blir bättre

När Jay dee ändå var på tapeten ;)

2009-12-23 05:31

Keep playing sega-games

2010-01-07 01:38
Jedi Mind Tricks' "The Deer Hunter" är helt wickat samplad. Orkar inte rota fram youtubeklipp men det är inte svårt att hitta.
Fuck karma, I don't need karma!

2010-01-07 11:04
Bästa samplingen? dunno men Shook One pt.2 måste ju ligga på top5, ett som är säkert..
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2010-01-08 16:05
Wildchild får man fråga var man kan hitta Madliblåten?

2010-01-08 17:03

2010-01-08 17:08
Lite halv kass kvalitet märkte jag. Annars funkar ju freeyoutubetomp3converter hur bra som helst.
Keep playing sega-games

2010-01-08 18:11
Sitter hemma hos mamma med hennes laptophögtalare så det är sak samma med kvallan, tackar.

På tal om samplingarna, jag har alltid gillat Embee men sällan lyckats hitta några samplingar, förutom bo kaspers och nån röstsampling från fly away. Någon som har ngn grym Embeesampling på lager?

2010-01-11 03:19
kanske lite dj large samplingar från back in the days också?=)

2010-01-11 03:45
Vart hittas originalet till Insane in the brain (Cypress Hill, alltå Muggs, antar jag?)?

Fick en länk förut med en häst, och under hästens gnäggning skulle samplingen tydligen hittas, vilket jag vill minnas att den gjorde. Är Insane in the brain en gnäggning så borde den ju platsa? Om det var fejk, varifrån kommer guldbeatet?

Annars är den här värd att vara med. Cypress Hill - Hits from the bong

Den här är jag nästan osäker på hur bra samplad den egentligen är, eftersom det finns trummor även i originalsamplingen (om än uppfetade som fan).

Tycker den här är värd att vara med i tråden bara för att jag VET att jag hade kommit i byxan om jag hade hittat den där samplingen. Toktung.

2010-01-11 12:45
Anenkefali: hästljudet kommer ifrån den här:

2010-01-11 17:03
Där ja! Så galet.

2010-01-11 17:47
eftersom det finns trummor även i originalsamplingen (om än uppfetade som fan).

Nu vet jag inte om jag förstod rätt...men det här e trummorna i hits from the bong