Bästa mainstream rapparen?

Utländsk Hiphop - Allmänt

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
du verkar missförstå mig. klart att em o jay är bättre än yayo för att de är skickligare ur många avseenden. men vem som är bäst av de två är fortfarande en subjektiv åsikt. om du tycker em är bättre så tyck det men respektera att andra inte håller med dig. bara för att em har mer avancerade rimscheman så gör inte det honom automatiskt till en bättre rappare var allt jag försökte säga.

Jag respekterar det om personen i fråga som påstått detta kan backa upp det med vettiga argument. Musik är i första hand en subjektiv upplevelse och det är givetvis individuellt när det kommer till vad som tilltalar varje enskild individ. Det finns dock åtskilliga som kan påstå att det Jay gör varken är avancerat eller särskilt imponerande, och om Eminem faktiskt åstadkommer något som är motsatsen till detta måste det ju vara bättre rappmässigt < därav skickligare rappare.
Jag mäter rapparnas skicklighet i deras förmåga att hantera alla aspekter. Det är enligt mig ett rimligt sätt att jämföra dem på.
Sen att Eminem sålt mest utav alla rappare skulle lika gärna kunna betyda att 17 miljoner människor är dumma i huvudet eller blir tilltalade av hans klockrena humor eller något annat, vilket inte är relevant i huruvida bra artisten/albumets kvalité är.

fortfarande bara era åsikter. både RD o SSLP är två favorit album i min bok. din kan debbatera vad ni tycker är bäst eller inte men det är fortfarande ingen av oss som har rätt. se det bara som två skillade rappare som gör sin grej. varför måste ni hänga upp er på vem som är "bäst"?

Jag har egentligen inte hakat upp mig på vem som är bäst utav just dem, snarare att det _går_ att vara bättre respektive sämre när det kommer till att hantera olika rappegenskaper (wordplay, lyrics, flow, rimteknik, delivery etc). Jay-Z är som sagt inte ens top-5.
you panic sensin my manic rage and aggression
only bitch you see inside of my eyes is your reflection
2pac e väl annan rappare definitivt motbevisar dig att man måste köra multies etc för att vara en grym rappare.

2pac var iofs inte särskilt teknisk utan bra på ett helt annat sätt, men okej.
vad baserar du det att han bara står o svamlar fram sina texter som en hjärndöd kamel?

Det är ett välkänt faktum att Gay-Z står och "freestylar" (inte direkt) fram sina rader när han står i båset, istället för att faktiskt skriva ned dem och göra något med tanke bakom.

kolla in en rappare som ice cube som släppt massa grymma album, han kör inga multies eller långsökta punches utan bara ett stenhårt delivery och förmedlar en känsla.

Ja och det funkar väldigt bra. Men rent tekniskt, dvs den biten vi diskuterar nu, är det ju föga imponerande.

sen en text som helhet utan multies, punches etc kan vara minst lika grym som en som har det. diggar personligen mest rappare som försöker kombinera både och.

Det kan vara det, absolut. Å andra sidan så är en text där man kombinerar allt så otroligt mycket bättre jämfört med något som saknar flera av dessa delar.

Eftersom att jag själv skrivit texter dagligen i 2-3 år och läst väldigt väldigt mycket så vet jag hur förmågan till bra rimscheman, punches, metaforer/liknelser etc hänger ihop med bra innehåll. Det är inget måste men det är uppenbart att någon som är duktig på det tekniska och innehållet i sig alltid är bättre än någon som bara har det ena. Sedan hänger det väldigt ofta ihop som sagt, folk med dåliga rim och mindre kreativa rader har ofta uselt innehåll, och vice versa.
Du mäter texters kvalite genom att räkna multies och punchlines,

tyvärr har du inte hjärna nog att greppa de kvaliter jag ser i Jays textskrivande eftersom du är så otroligt rimfokuserad.

Berätta gärna för mig hur man annars ska kunna mäta deras skickliga rapp-förmågor.
Det ska bli väldigt intressant.

(sa aldrig att det var avgörande faktorer heller, vill bara veta hur man annars är en skicklig MC)
Folk som klagar på att andra föredrar bra rimscheman, eller "multies", blandat med tunga punchlines och metaforer gör det ofta för att ha något att skylla på. Faktum är dock att enda gången där rimscheman och punches faktiskt är imponerande på ett tekniskt sätt och ens värda att nämna, är i de fallen där de vävs in med övriga innehållet väldigt snyggt och utgör en grym helhet.

Sedan förstår jag inte hur någon kan inbilla sig att Budden satsar på multies och punches istället för innehåll när det är raka motsatsen, speciellt när det gäller hans äldre grejer.. Då var det i princip bara äkta rader blandat med word play. På senare tid har han dock blivit en jävel på rimmandet med.
Jag är på jeppes sida
Från landet där man får knulla djur men inte tända på gräs
Det finns dock åtskilliga som kan påstå att det Jay gör varken är avancerat eller särskilt imponerande,

finns åtskilliga som säger motsatsen också.

Jag har egentligen inte hakat upp mig på vem som är bäst utav just dem, snarare att det _går_ att vara bättre respektive sämre när det kommer till att hantera olika rappegenskaper (wordplay, lyrics, flow, rimteknik, delivery etc). Jay-Z är som sagt inte ens top-5.

och jag säger inte emot dig, du håller inte honom som en topp 5 rappare, fine. se på alla jävla listor här på whoa eller andra forum, folk tycker olika. jag kan slänga på en låt med chino xl tycka det e hur fett som helst eller en gammal klassiker med snoop dogg o tycka det är lika fett, men på olika sätt.

2pac var iofs inte särskilt teknisk utan bra på ett helt annat sätt, men okej.

var ju exakt det jag skrev, inte teknisk men fortfarande grym.

Det är ett välkänt faktum att Gay-Z står och "freestylar" (inte direkt) fram sina rader när han står i båset, istället för att faktiskt skriva ned dem och göra något med tanke bakom.

asså, kände inte till att det var ett välkänt faktum. btw varför skriver du gay z om jag får fråga? ska jag ta illa vid mig eller? plocka upp hans bok där han förklarar innebörden av stycken i hans texter om du är så snabb på att fördöma de som ogenomtänkta rader.

Det kan vara det, absolut. Å andra sidan så är en text där man kombinerar allt så otroligt mycket bättre jämfört med något som saknar flera av dessa delar.

det skrev även jag att jag diggar, men det e inget måste för mig. jag skrev också texter, läste etc etc under massa år och avfärdade låtar som inte hade multies o sjuka punches tills jag insåg att det kan vara like mycket skicklighet i att leverera enkelhet. nu snakcar jag inte lil wayen eller sån skit. men typ the chonic, doggystyle o jävla massa andra klassiska album.

men den här diskussionen leder inte till så mkt utan vi upprepar bara oss själva så skit samma, tyck vad du vill jag respekterar det, tycker bara att du/ni har för snäva ramar för vissa saker.

och jag säger inte emot dig, du håller inte honom som en topp 5 rappare, fine. se på alla jävla listor här på whoa eller andra forum, folk tycker olika. jag kan slänga på en låt med chino xl tycka det e hur fett som helst eller en gammal klassiker med snoop dogg o tycka det är lika fett, men på olika sätt.

Ja precis, men folk som påstår motsatsen får gärna förklara varför, det var det jag ville komma fram till, då jag aldrig hört av en riktig hiphopskalle att Jay-Z på något plan skulle vara bättre än Eminem. Sen om man lyssnar på något som man själv diggar och får rysningar av, är som sagt subjektivt. Men att säga att någon är bättre rent rappmässigt/tekniskt bara för att man tycker om det mer är fel.

var ju exakt det jag skrev, inte teknisk men fortfarande grym.

nej det var inte vad du skrev, du skrev att han var duktig rappare, när 2pac snarare är vad man kallar en lyricist/poet.
nej det var inte vad du skrev, du skrev att han var duktig rappare, när 2pac snarare är vad man kallar en lyricist/poet.

2pac e väl annan rappare definitivt motbevisar dig att man måste köra multies etc för att vara en grym rappare.

nej om jag skriver att han inte kör multies etc innebär det att jag menar att han inte är teknisk. för det är ju de bitarna ni har tagit som kriterier för att vara teknisk.

Ja precis, men folk som påstår motsatsen får gärna förklara varför, det var det jag ville komma fram till, då jag aldrig hört av en riktig hiphopskalle att Jay-Z på något plan skulle vara bättre än Eminem. Sen om man lyssnar på något som man själv diggar och får rysningar av, är som sagt subjektivt. Men att säga att någon är bättre rent rappmässigt/tekniskt bara för att man tycker om det mer är fel.

ok en sista gång, bara för att man är grym rent teknisk gör det inte automatiskt musiken bättre. det är min poäng. och återigen så säger jag inte att ngn är bättre eller sämre.

aldrig hört av en riktig hiphopskalle att Jay-Z på något plan skulle vara bättre än Eminem.

ok, och vad säger det egentligen? definiera en hiphopskalle

nej om jag skriver att han inte kör multies etc innebär det att jag menar att han inte är teknisk. för det är ju de bitarna ni har tagit som kriterier för att vara teknisk.

vart skrev jag det? xD jag har aldrig räknat bort några egenskaper. Det du måste lära dig att skilja på dock är att det finns olika typer av rappare och att 2pac aldrig var någon begåvad MC (vilket man kan tolka det som när du skrev grym rappare) utan en snarare en begåvad lyriker.

ok en sista gång, bara för att man är grym rent teknisk gör det inte automatiskt musiken bättre. det är min poäng. och återigen så säger jag inte att ngn är bättre eller sämre.

Det skrev jag inte heller, men du har däremot påstått att avancerade rimscheman inte gör någon till en bra rappare och att det är en smaksak, vilket det absolut inte är. Det är i första hand en någonting som bevisar hur skicklig man är på att hantera ord, hur bred lyrikalisk förmåga man har. osv osv.

ok, och vad säger det egentligen? definiera en hiphopskalle

Jag kan säga så mycket som att någon som säger att det finns undergroundare som har bättre rimcheman än Eminem inte är en riktig hiphopskalle iaf...

btw

finns åtskilliga som säger motsatsen också.

Med det som skrevs innan menar jag främst att de flesta som påstår att Em är bättre än Jay brukar dra paralleller till Renegade låten.
vart skrev jag det? xD jag har aldrig räknat bort några egenskaper. Det du måste lära dig att skilja på dock är att det finns olika typer av rappare och att 2pac aldrig var någon begåvad MC (vilket man kan tolka det som när du skrev grym rappare) utan en snarare en begåvad lyriker.

jag skrev ni, så det var inte riktat ditt dig specifikt. lära mig skilja på olika rappare? ok, jag skrev inte att han var en grym MC utan en rappare eftersom det är vad han var i grund o botten. eller har jag fel? så försök inte mästra mig.

Det skrev jag inte heller, men du har däremot påstått att avancerade rimscheman inte gör någon till en bra rappare och att det är en smaksak, vilket det absolut inte är. Det är i första hand en någonting som bevisar hur skicklig man är på att hantera ord, hur bred lyrikalisk förmåga man har. osv osv.

nej det enda jag skrev vara att multies etc inte automatiskt gör musiken bra, o då menar jag inte bara eminem specifikt utan generellt. skall jag förklara ngt mer för dig av det jag skrivit?

Sen är jag jävligt nyfiken på vad du menar med att det är så självklart att man kan konstatera att Jay och Eminem är bättre än Yayo men att jämföra Eminem o Jay helt plötsligt blir en smaksak?
Jag kan säga så mycket som att någon som säger att det finns undergroundare som har bättre rimcheman än Eminem inte är en riktig hiphopskalle iaf...

ok, bra förklarat

Sen är jag jävligt nyfiken på vad du menar med att det är så självklart att man kan konstatera att Jay och Eminem är bättre än Yayo men att jämföra Eminem o Jay helt plötsligt blir en smaksak?

i mitt personliga tycke är eller snarare var både em o jay grymma rappare som båda två besitter jävligt mkt skills och har släppt klassiska album och allt som hör där till. om man är intresserad av musik som både du och jag verkar vara så har vi båda två en del eller mkt kunskaper i ämnet. men jämför yayo med em eller jay så märker du ganska snabbt att snubben inte har samma kvaliteter när det kommer till allt det som vi redan diskuterat, texter, punches, multies, flow, delivery etc etc. det är väl lika enkelt som att säga att darin är en sämre pop artist än michael jackson. men att jämföra em o jay är mitt tycke som att säga vem som är bäst av messi och ronaldo, dvs en smaksak. det är min uppfattning.

ok, jag skrev inte att han var en grym MC utan en rappare eftersom det är vad han var i grund o botten. eller har jag fel? så försök inte mästra mig.

Ja exakt, men du skrev det i samma veva som vi diskuterade hur man mätte skicklighet i en MC/rappare, och om du nu bara skrev det för att skriva det (vilket betyder att det inte tillförde något till diskussionen alls) vilket jag ställer mig tveksam till, eller om du skrev det för att påpeka att man kan vara skicklig rappare utan multie-syllables blir jag ännu mer tveksam till då du ändrat dig fram och tillbaka, hur ska du ha det?

nej det enda jag skrev vara att multies etc inte automatiskt gör musiken bra, o då menar jag inte bara eminem specifikt utan generellt. skall jag förklara ngt mer för dig av det jag skrivit?

nej, tillåt mig att citera ett tidigare inlägg:

ovisst em körde avancerade rimscheman men att säga att han är bäst för det håller inte i min mening (finns ju massa underground rappare som kör minst lika avancerat som em men de e ju inte bäst för det). jay z o em har ju knappaast samma stil heller. men om du uppskattar avancerade rimscheman etc och om det är grunden för vad eller vem du tycker e bäst så fine. men alla tycker inte så.

med "alla tycker inte så" skrivet menar du att det inte spelar någon roll hur rejält man överglänser en annan rappare, det är en smaksak hur bra man är rappmässigt. Vilket det absolut inte är.
båda två besitter jävligt mkt skills

Det går alltså att vara skickligare respektive sämre rappare och därmed har du sagt emot dig själv.
Ja exakt, men du skrev det i samma veva som vi diskuterade hur man mätte skicklighet i en MC/rappare, och om du nu bara skrev det för att skriva det (vilket betyder att det inte tillförde något till diskussionen alls) vilket jag ställer mig tveksam till, eller om du skrev det för att påpeka att man kan vara skicklig rappare utan multie-syllables blir jag ännu mer tveksam till då du ändrat dig fram och tillbaka, hur ska du ha det?

jag skrev från början att ice cube var en bra rappare utan direkt tekniska skills, dvs han släppte bra musik, o så droppade jag tupac som ett till exempel. DU skriver ju hur man mäter skills i tekniska färdigheter medan jag säger att man kan vara en grym rappare utan att vara tekniskt lagd.

med "alla tycker inte så" skrivet menar du att det inte spelar någon roll hur rejält man överglänser en annan rappare, det är en smaksak hur bra man är rappmässigt. Vilket det absolut inte är.

nej, men för att ta ett exempel så tycker jag inte chino xl är en bättre rappare bara för att han kör sjuka rim/metaforer/etc än till exempel common som har grymma texter etc.

Det går alltså att vara skickligare respektive sämre rappare och därmed har du sagt emot dig själv.

precis, man kan vara skickligare eller sämre på vissa saker. de har olika stil, olika subject matters, olika bra på olika saker med andra ord. jag har aldrig hört jay z köra battle rap till skillnad från eminem o där pissar em på jay på samma sätt som jag aldrig hört em köra en skryt låt som tex big pimpin o där pissar jay på em.

jag skrev från början att ice cube var en bra rappare utan direkt tekniska skills, dvs han släppte bra musik, o så droppade jag tupac som ett till exempel. DU skriver ju hur man mäter skills i tekniska färdigheter medan jag säger att man kan vara en grym rappare utan att vara tekniskt lagd.

Detta har ju dock ännu mindre med saken o göra, då jag vid ett flertal tillfällen redan nämnt att man nödvändigtvis inte behöver göra bra musik för att man är en skicklig rappare.

nej, men för att ta ett exempel så tycker jag inte chino xl är en bättre rappare bara för att han kör sjuka rim/metaforer/etc än till exempel common som har grymma texter etc.

Chino XL är iofs mer en punchline rappare som har ett otroligt upswitchat flow.
Common lägger dock mer fokus på textskrivandet och dylikt, precis som du nämner.
Men precis som Em körde över Jay i låten Renegade, skulle jag förvänta mig att Chino kör över Common om de var på en o samma track. (Även om de är olika typer av rappare, precis som Eminem och Jay också är).
Och hur kommer man fram till detta? Jo det kan man enkelt konstatera genom att dela upp det i de främsta kategorierna (wordplay, rimteknik, delivery, flow, storytellin)
Förstår du fortfarande inte, känns det ärligt talat inte motiverande att lägga ner mer energi på dig, för klarare än såhär kan jag nog inte förklara det.

precis, man kan vara skickligare eller sämre på vissa saker. de har olika stil, olika subject matters, olika bra på olika saker med andra ord. jag har aldrig hört jay z köra battle rap till skillnad från eminem o där pissar em på jay på samma sätt som jag aldrig hört em köra en skryt låt som tex big pimpin o där pissar jay på em.

Återigen massa irrelevans. Vad spelar de för vilka områden de är bättre i? En kass lyrikalisk förmåga bidrar till sämre rimteknik som i sin tur försämrar flowet, som sedan i sin tur försämrar delivery och hela versen blir offbeat och låten blir värdelös. Så skickligheten sitter både i hur bred din poetiska förmåga och hur kreativ du är (lyrics), hur du förhållandesvis anpassar dig efter tonläget beroende på vad för typ av låt/melodi/beat det är (delivery) och sist hur dina rim integrerar till takten (flow). Ledsen att behöva dagisförklara allt detta men uppenbarligen mäter du rapparnas skicklighet efter ämnen på låt och hur bra de dissar (alltså olika områden) vilket egentligen inte har med saken att göra =/

ok, eminem är bättre tekniskt, men jag tycker inte han gör bäst musik för det och jag kanske är dum i huvet i dina ögon. men skit samma. tack för de ingående förklaringar av beståndsdelarna i rap. jag visste inte var ngt av det var. du har rätt jag har fel. nu ska jag till skolan. ha en trevlig dag.

Lite frågor angående den pågående debatten...

Vad är det för skillnad på en MC och en rappare?

Vad i helvete är en "Hiphop skalle"?
jay-z är bättre än eminem och ja han gör mycket bättre musik än eminem också. MMlp är ems bästa platta men jay har minst släppt 3 plattor som e bättre än mmlp.SLUT
LUDACRIS

Em in the motherfuckin' em.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
EMINEM!
Jeppe du är en idiot först och främst. Hur pubertal kan en 20årig vara?

Finns inget som heter bäst när man jämför giganterna, nas, jay, em, big. Its who you like. Och ni som hatar på jay-z har knappast hört allt hans material, jag föredrar jay över eminem anyday, mänskliga känslor är mer komplicerade än vad eminems rim säger.

Är du en simpel type of dude är eminem din gud. Om du förstår komplexiteten av männskliga känslor är det jay. Tycker han målar upp alla aspekter och allt vad det heter av känslor helt underbart, medans eminem kör WT-style hela vägen :D

Inget taget från em, jag är fortfarande ett stort fan.

for those who think hov thing is bling-blinging/
either havent heard the album or they dont know english/
they only know what the single is/
and single that out to be the meaning of what he's about/
Street's disciple, I rock beats that's mega trifle
Jeppe du är en idiot först och främst. Hur pubertal kan en 20årig vara?

...

Är du en simpel type of dude är eminem din gud. Om du förstår komplexiteten av männskliga känslor är det jay. Tycker han målar upp alla aspekter och allt vad det heter av känslor helt underbart, medans eminem kör WT-style hela vägen :D

We off that
Lundahl doftar troll.

mänskliga känslor är mer komplicerade än vad eminems rim säger.

Vad fan snackar du om? Vadå mer komplicerade? Kan du utveckla detta efterblivna påstående? Om du ens vill ge dig in på liknelsen om vem av Jay och Em som skriver mest "mänskila känslor" kan jag avsluta det kapitlet ganska enkelt åt dig o konstatera att Eminem vinner ganska lätt.
http://www.youtube.com/watch?v=KwyOfqbP8JU

Eminem såklart som ni ser :P
"Everybody's a thug now even Nick got a Cannon" - Jin the emcee
Är det förresten vem som gör bäst låtar och låter bäst på dem eller är det efter skill vi går efter? :)
jag har ju debaterat för att skills inte automatiskt är lika med bäst musik medans andra lägret anser motsatsen, typ. vi har sagt så mkt skit så jag kommer inte ihåg allt ;)

Hehe :) Jag håller delvis med att Jay-z är en av de bästa , däremot det han droppat senaste åren är inte mycke o hurra för. (DoA bläää)

Men skills vad gäller freestyle osv är helt obefintlig hos han. Då slår jag ett slag för Eminem o Cassidy som har ett sjukt starkt freestyle game, keep in mind att jag är en HUGE freestyle junkie :) Har alla rap city på datorn samt alla 106 n park och 130 favoriter på Youtube me bara freestyles.

Varför inte slänga ut ett namn som Tom Green också :) Han är f-n bättre än 95% av dagens mainstream rappare.

vad menar du med freestyle? ingen kör ju top of the dome i stort sett utan bara massa random bars.

Vissa har writtens ja men många kör freestyle. Annars kikar jag mycket på Iron solomon, madness osv. Man vet vad som är written och vad som inte är.
jo men begreppet freestyle i USA är ju bara att det är en rap över ngn annans beat med bars som e lite random från diverse verser. men här verkar det ju vara ett måste att det inte får vara pre-written om det skall kallas freestyle.

eAzydaman eminem och cassidy bättre än Jay-z??? skojar du hur kan markoolio och en jay-z wannabee vara bättre än jay-z?? Eminem är bra som en rappare han är kanske med på min top 10 lista men em har inte gjort hälften så bra låtar eller albums som jay-z.
2pac och biggie lär ju räknas som underjord nuförtiden...

men Eminem hands down, när han vill
"Jag hatar inte mycket, men när någon uttalar whoa fel, börjar jag hata den personen." - Dr.Octagon
Lol, först kallar du han för markoolio men han är med på din top 10? Alltså är Markoolio också med på din top 10. Säger med andra ord en del om din musiksmak.

Aldrig sagt att Eminem gjort bättre låtar, säger bara att han är mer kreativ och har faktiskt ett freestyle game, då han vunnit x antal tävlingar. Jay-Z skulle inte kunna spitta en freestyle om hans liv hängde på de.

Sen har jag tappat all respekt för Jay-z senaste åren, Death of auto tune, New york ctiy etc, bara massa skräp.

Däremot salute till Hard knock life, Can i get a ***, Izzo , 99 problems etc etc etc.
Philip, snacka om att dra allt över en kam. Så denna kille: http://www.youtube.com/watch?v=KGEdz5sQ1jE&feature=related

Han visste enligt dig redan att hans motståndare skulle komma utan tröja ? Och han har aldrig släppt några låtar eller verser men han använder lines från dem ändå? :)
^^du verkar ju inte fatta. det du länka till är ju en tävling, jag syftade på begreppet i almänhet.

bästa mainstream
var svårare än jag trodde, finns inte så många bra
common är ju numer mainstream så han är bästa mainstream rapparen tycker jag

"var svårare än jag trodde, finns inte så många bra"

usch, mycke underground kärlek , bläääää..
scarface
On a average night im likely to stab a fag with a knife/
That's when im chillin' imagine when im mad what it's like/
-Saigon
Sanning. Att folk ens nämner Jay-Z är ju blasphemy, snubben kan väl fortfarande inte gå rakt efter att ha blivit våldtagen på Renegade.

MMLP >>

HAHAAHAHAAHA roligaste på länge ;D
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
eAzydaman

"var svårare än jag trodde, finns inte så många bra"

usch, mycke underground kärlek , bläääää..

Men då kan väl du vara så shysst o tipsa mig om bra "mainstream rappare"

tack på förhand

De jag diggar:

Dipset (Cam , JR Writer och Juelz framförallt)
Sheek Louch
Styles P
The Game
DMX
Meth & Red
Busta rhymes
Kid Cudi
Chamillionaire
Talib
Consequence
T.I
Ludacris (Mest hans gamla grejer samt DTP tiden)
Kurupt
Fabolous
BTNH

Kan fortsätta hur länge som helst men orkar inte :P

Hatlista:

Hela La coka nostra
Atmosphere
Immortal Technique
Diabolic

osv osv

Självklart mycke mainstream som är skit också...
eAzydaman

tack så mycket

Talib Kweli

tänkte ju jag inte på, han är ju rätt mainstream numera

Japp de är han :) Feeeeettt grym. Saknar dock Black star :/