I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Topp 10 producers detta decennium?

Utländsk Hiphop - Allmänt

2009-12-28 17:36

Topp 10 producers detta decennium?

Det är väl lika bra att vi diskuterar detta med då.. Personligen tycker jag även att kvalitet är viktigare än framgång, dock är ju båda faktorer givetvis betydelsefulla.

01) Bass Brothers
02) Stoupe the Enemy of Mankind
03) Kanye West
04) DJ Khalil
05) Premo
06) J. R. Rotem
07) Scott Storch
08) Komplex
09) Focus
10) J.U.S.T.I.C.E. League

Honorable mentions: Kno, Drumma Boy, Hi-Tek, Cool & Dre, Nottz, Noah "40" Shebib, Blue Sky Black Death, Pete Rock, 9th Wonder, Emile, Dr. Dre

2009-12-28 17:58
DJ Toomp
J.U.S.T.I.C.E. League
Jonathan J.R. Rotem
DJ Khalil
Hi-Tek
Dr Dre
Just Blaze
Focus
Mr. Porter
Nottz

ingen riktig ordning.. har säkert glömt någon också, men där är 10st som jag tycker har varit riktigt bra. Dr Dre tänkte jag först skippa eftersom han varit på en såpass lägre nivå nu än vad han var innan millennieskiftet, men jag tycker att han fortfarande är en av de absolut bästa trots formsvackan..
 http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci

2009-12-28 18:55
01. M-Phazes
02. Illmind
xx. DJ Premier
xx. Kev Brown
xx. Nicolay
xx. 9th Wonder
xx. Pete Rock
xx. Black Milk
xx. Jake One
xx. Khrysis
Beat the odds like an abusive freak show owner

2009-12-28 19:43
1. Alchemist
2. Sid Roams
3. Pak Slap
4. MG the producer
5. Dr Dre
6. Dj Premier
7. Necro
8. Rockwilder
9. Scott Storch
10. Araab Muzik

Man glömmer bort det första 5 åren... svårt!!

J.U.S.T.I.C.E. League har verkligen lagat fet mat, men synd att rick ross svalde det mesta.
Crime Pays, ask the Rothschilds!

2009-12-28 19:45
Tar bort Araab Muzik. Hur kunde jag glömma Stoupe... kansk en av dem viktigaste namnen!!
Crime Pays, ask the Rothschilds!

2009-12-28 20:01
1. Madlib
2. The Beat Konducta
3. Yesterdays New Quintet
4. Dj Rels
5. Da Bad Kid
6. Ahmad Miller
7. Malik Flavors
8. Joe McDurphy
9. Quasimoto
10. Monk Hughes

Ingen ordning...
Steve Rifkind must of been sniffing!

2009-12-28 21:08
^^antar att du skojar lite, för jag kan komma på att 6 av dina 10 gubbar är madlib, han kanske har fler alias än de jag känner till så det kanske e alla 10?....

2009-12-28 21:23
1. Madlib
2. The Beat Konducta
4. Dj Rels
5. Da Bad Kid
6. Ahmad Miller
7. Malik Flavors
8. Joe McDurphy
9. Quasimoto
10. Monk Hughes

I lol'd.

2009-12-28 21:50
höhö
http://soundcloud.com/elbjornbjorn

2009-12-29 01:01
Ni som säger Dre, hur tänker ni? Vilka skivor/låtar tänker ni på? The Marshall Mathers LP? The Documentary? Hoppas ni inte syftar på 2001...

Återkommer lite senare med lista.

2009-12-29 01:54
Kanye West
Madlib
Alchemist
Scott Storch
J.R Rotem
DJ Premier
DJ Khalil
Just Blaze
Hi-Tek
Timbaland
Street's disciple, I rock beats that's mega trifle

2009-12-29 10:06
kno
madlib
j-dilla
necro
hi tek

Producent

2009-12-29 11:35
Om du menar dom som vart mest aktivast och släppt feta produktioner detta årtionde så ...

Marco Polo
9th Wonder
DJ Premier
Hi-Tek
Madlib
J-Dilla
Alchemist
Khrysis
Jake One
Large Pro
Since 1984
@realgizlee // twitter

2009-12-29 12:24
1. Madlib
2. Dj Premier
3. Jay Dee
4. The Alchemist
5. Just Blaze
6. Pete Rock
7. 9th Wonder
8. Kanye West
9. Hi-Tek
10. J-Zone
PS. Your cunt is in the sink

2009-12-29 13:57
Madlib
Blue Sky Black Death
Exile
DJ Toomp
Fizzy Womack
DJ Premier
Ayatollah
Kanye West
Pete Rock
Neptunes (för Clipse)
Watch me get down in your Province, town, or populace
Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus

2009-12-29 14:05
Ångrar mig och byter ut Ayatollah mot Block Beataz.
Watch me get down in your Province, town, or populace
Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus
DJ

2009-12-29 14:20
Alltså, jag har funderat på det här. Nån skrev i ämnet om MCs med genombrott under 00-talet att det var skrämmande tunnsått jämfört med 90-talet. Men bland MCs går det iaf att få fram en 20 st fräscha, stabila kandidater. Gällande producent-återväxten på 00-talet är det ju fan skrämmande. Om jag skulle göra en lista på vilka som proddat bäst beats under 00-talet skulle det ju bli i princip enbart namn som slog igenom på 80/90-tal. Märker ju också på andras listor att många tunga 90-talsnamn återkommer. Den enda producent jag kommer på som definitivt fått genombrott under 00-tal och verkligen hållit det nere under hela decenniet är Madlib. Den enda. Så jag avstår nog från lista, för det skulle bara bli de gamla vanliga namnen, Pete, Premier, Marley, Diamond, Beatminerz osv osv.

2009-12-29 14:24
Timbaland, Danja, Scott Storch, Dr. Dre, The Runners, J.U.S.T.I.C.E League...
Litanol @ SC: http://www.soundcloud.com/litanol

2009-12-29 16:26
Soul_Survivor_II, tror snarare det handlar om att du har lite udda smak och inte forskat tillräckligt djupt helt enkelt. Det finns gott om nya och talangfulla producenter.

Producent

2009-12-29 16:45
J.Dilla
Pete Rock
Dj Preimer
Illmind
Eligh
M-Phazer ( stavning)
Monnshine
Madlib
S1 (symbolic 1)
Jazzy Jeff

"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2009-12-29 16:49
Du har bra smak Fumez :)
Stavas M-Phazes och Muneshine btw.

2009-12-29 17:03
Håller med SSII. Nyare produktioner av nyare producenter kan vara sköna men lite plastiga. Är oftast dom gamla goda gubbarna som levererar det bästa även idag.

Statik Selektah och 9th Wonder tex, dom gör bra hip-hop och släpper mycket, flera guldkorn, men man skulle få huvudvärk av en instrumental skiva. Sen tycker jag dom flesta av dagens producenter är så ojämna.

När det gäller typ Marley Marl eller Pete Rock kan det vara världens simplaste beat, men en liten basgång eller en trumma som gör att man får gåshud varje gång man hör den. Det är kvalitet. Det saknar jag nu för tiden.

Producent

2009-12-29 17:10
Qnivqast : I Know =)
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"
DJ

2009-12-29 17:32
TheHyperactive:

Det du kallar udda kallar jag att jag är kräsen och bortskämd med kvalitet och gåshud genom att ha varit med under 88-92 osv. Nu är ju detta 100% personlig smak, MEN: Om du "grävt djupt" och allt fu kommit upp med är typ Stoupe, Scott Storch, J.U.S.T.I.C.E. League och Hi-Tek så kan jag säga att jag har nog grävt minst lika djupt. Det finns fortfarande en massa otroligt tunga beats från 00-talet, men 90% av dem är proddade av klassiska katter, inte newbies. Där skiljer det sig markant från micken, där en massa grymma MC's poppar upp hela tiden.

Schenn:

Håller med till punkt och pricka. Man hör ja att producenter som Hi-Tek, Statik Selektah, 9th Wonder, Nottz alla Boot Camp in house dudes m.fl. m.fl. m.fl. m.fl. som nämns i den här tråden hittar dope samples och har ett grymt öra för att sätta ihop beats, men ljuden liksom. De ligger fortf. ljusår efter Pete Rocks trummor, Diamond D's basgångar eller Beatminerz compression. Det låter plastigt även om de bra producenternas beats, precis som du säger.

Doom håller ju stilen, men han är ju 90-tal, Jay-Dee höll stilen 100% gällande soundet men gjorde inte alltid så intressanta låtar under 90-talet om du frågar mig. Alchemist kan få till det nån gång ibland och Ayatollah också. Just Blaze såg jag ovan och han förtjänar definitivt att nämnas, han har många plastiga låtar men även ett par certified bangers som är 100%. Men jag skulle itne in a thousand years sätta Alchemist, Ayatollah eller Just Blaze bland de riktigt klassiska producenterna. Då får de cranka ur sig ett 50-tal till beats i klass med Return Of The Mac (NY Sh*t), The Life eller Letter P först.

Man kan ju tro att det är nåt tekniskt/studio politics-relaterat. Att beatmakers idag sitter på annan utrustning eller att bolag tvärvägrar släppa igenom en beat om man inte förstör funktrummor till iPod-trummor först eller nåt. Men de tär inte sant. Operation: Doomsday kom -99 och den låter EXAKT lika fet som en skiva från 89 eller 91 beatmässigt. Och Madlib har raddat upp ett par-tre helt sinnessjukt feta beats varje år under 00-talet. Om de kan så går det. Jag tror bara de lägger ner sin själ och svett i det mkt mer än Kanye som onekligen har ett fantastiskt öra för musik, men som bara snor nån öppen Pete Rock snare, lägger nån uppspeedad Chaka Khan-refräng och bjude rin en bra sångerska för att kunna ägna sin tid åt att göra skandaler och radiopop i stället.

Sånt här hänförs alltid till nostalgi, men vem som helst borde kunna lyssna på Mr Hood eller Dynamite och sen valfri riktigt bra skiva från 2007 med nyare producers och höra att trummor, bas och allting är weak, weak, weak i jämförelse. Annars har man bara pajat öronen courtesy of Apple eller uTorrent.

Eller lyssna bara på NY's Finest, The Blaqprint eller Madlibs låtar på Mos Defs senaste - de visar att det inte är enbart nostalig - att det går att få till det där feta 80/90-tals soundet. Det soundet som är hiphop för mig. Nottz kan få till hur många grymma beats som helst, men de bleknar fullständigt bredvid Marley Marl och Diamond D och det är enbart pga soundet för mig. Enbart.

Peace
DJ

2009-12-29 17:33
"Jay-Dee...uynder 00-talet" ska det vara såklart.

2009-12-29 17:55
Det du kallar udda kallar jag att jag är kräsen och bortskämd med kvalitet och gåshud genom att ha varit med under 88-92 osv. Nu är ju detta 100% personlig smak, MEN: Om du "grävt djupt" och allt fu kommit upp med är typ Stoupe, Scott Storch, J.U.S.T.I.C.E. League och Hi-Tek så kan jag säga att jag har nog grävt minst lika djupt. Det finns fortfarande en massa otroligt tunga beats från 00-talet, men 90% av dem är proddade av klassiska katter, inte newbies. Där skiljer det sig markant från micken, där en massa grymma MC's poppar upp hela tiden.

Haha nej, har verkligen inte påstått att de nämnda producenterna är okända eller förbisedda.. Däremot har jag mina tvivel på hur mycket du lyssnat på liknande snubbar men slutsatsen vi kan dra efter allt ditt snack om trummor och basgångar är att du helt enkelt (enligt mig givetvis) har väldigt dålig och tråkig smak. Kanske är det för att du som sagt växte upp tillsammans med det äldre soundet vilket gör dig mycket mer subjektiv.. Eller så har du helt enkelt en föga imponerande uppfattning om vad som är bra.

Skulle kunna namedroppa producenter som du förmodligen inte har någon koll på men det känns rätt meningslöst då du ändå kräver ett visst sound som dog ut av en anledning.. För att det sög.

2009-12-29 18:01
1. Madlib
2. The Beat Konducta
4. Dj Rels
5. Da Bad Kid
6. Ahmad Miller
7. Malik Flavors
8. Joe McDurphy
9. Quasimoto
10. Monk Hughes

Co-sign
DJ

2009-12-29 18:34

Haha nej, har verkligen inte påstått att de nämnda producenterna är okända eller förbisedda

Jag menade snarare att det lät som att du trodde att jag skulle hitta producenter jag gillade mer genom att leta mer, men jag vill poängtera att jag ständigt letar och aldrig ger upp hoppet. Tyvärr är det oftast så att när jag hittar en ny producent visar det sig att det är nån 90-talsräv ändå som jag bara missade då.

Däremot har jag mina tvivel på hur mycket du lyssnat på liknande snubbar

Men nämn några liknande snubbar då så kan vi reda ut det isf. Har lyssnat väldigt mkt på t.ex. Hi-Tek iom att jag är Kweli fan, men 9 gånger av 10 låter det bara "helt OK" vilket är mindre än jag förväntar mig av en toip notch hiphop beat. Har du hört t.ex. Feel It med Diamond och Sadat? Kolla upp den på youtube annars och ge mig nån fresh producer som leker i samma liga rent ljudmässigt. Såna där beats som gör att man vill hoppa upp och slå sig själv på käften, som gör att man blir helt euforisk liksom. Eller som Auditorium på Mos Defs platta. Jag är absolut inte close minded. Jag sitter och pular med en lista över 00-talets bästa låtar och det slinker med en del Nottz osv. Och kan du langa fram en fresh nu dude som gör beats av den kalibern ska jag buga mig omedelbart och ta tillbaka. Ingen skulle bli gladare än jag, för jag är trött på ökenvandringen.

att du har väldigt dålig och tråkig smak

Well, right back atcha kid.

Kanske är det för att du som sagt växte upp tillsammans med det äldre soundet

Det tror jag absolut. Dock finns många yngre som upptäckt DITC, Pete Rock, Marley Marl, tidiga RZA osv på senare år som delar dessa åsikter. Man måste inte ha växt upp med det. Jag skulle snarare kalla det en form av "utbildning". En acquired taste. Har man väl gotten down w/ the real nitty gritty är det svårt att köpa att Kanye skulle vara kungen av feta sounds liksom.

vilket gör dig mycket mer subjektiv

Äh, all smak är subjektiv. Jag tror inte vissas smak är "mer" eller "mindre" subjektiv. Däremot kan man vara mer eller mindre kräsen och man blir oftast mer kräsen om man umgåtts mer med klassikerna. Det är som med mat, litteratur, öl eller vad som helst. Har du rest genom världen och smakat massa fantastiska viner smakar inte den där BIBen lika bra längre. Har du läst världslitteraturens mästerverk är det inte alltid så kul med svenska deckardrottningar osv osv osv.

Skulle kunna namedroppa producenter som du förmodligen inte har någon koll på

Skulle jättegärna vilja att du gjorde det. Gärna med nån form av youtube- spotify- eller andra länkar så jag kan lyssna lite.

då du ändå kräver ett visst sound

Jag kräver inte ett visst sound. Det är där du går vilse. Ta 1988 som exempel. Du hade massvis med sounds. De La Soul lät inte som EPMD lät inte som Juice Crew lät inte som Public Enemy lät inte som Ultramagnetics lät inte som Stetsa osv osv osv. Men alla la stor vikt vid soundet och att få det att låta tvärfett. Dom gjorde inte en Statik Selektah och hittade en skitgrym sampling och gjorde om det till radioslask. Eller ta Operation Doomsday som jag nämnde. Den låter ju inte exakt osm något annat, men den låter jävligt mycket hiphop, den har en skön, rå, oputsad ljudbild som gör att du känner funken i tånaglarna. Det får du inte med Marco Polo.

dog ut av en anledning.. För att det sög.

Men den typen av sound har inte dött ut. Blaq Poet och Freestyle Professors släppte såna skivor iår. Pete Rock ifjol osv osv. Men då är det Preem, PR och de här gubbarna. Skulle önska att nån ville lära sig nåt om deras innovation. Madlib är ju killen hela dagen där. Skulle inte säga att Premier och Madlib "suger" eller "är på väg ut" och jag tror 90% av hiphoplyssnare skulle hålla med mig. Däremot lockar de inte poplyssnare, men det är the price you pay.

Diamond D och Marley Marl "sög" inte, men de var kompromisslösa, du måste älska beats and breaks and that hiphop compression. R&B-fans och poplyssnare fattade ingenting. Hiphop kom inte till dig, du fick komma till hiphop - men belöningen var också så mkt större. Sen bidrog det säkert att man fick gå och vänta på tolvorna och att mp3:or numera gödslas ut. Vem orkar jobba på en skitfet låt som går varm på youtube ett par veckor och sen faller i glömska?

2009-12-29 18:40
Man kan ju tro att det är nåt tekniskt/studio politics-relaterat. Att beatmakers idag sitter på annan utrustning eller att bolag tvärvägrar släppa igenom en beat om man inte förstör funktrummor till iPod-trummor först eller nåt.

Jag har svårt att se en politisk anledning bakom mastering och equalizing, men de har väl listat ut att cleant ljud säljer mer. Eftersom det har blivit så fruktansvärt dyrt att cleara samplingar så prioriteras producenter som spelar allt själva. Dessa producenter sitter oftast på helt annat utrustining än en Pete Rock, vilket resulterar i ett helt annat sound, i.e. plastigt.

Men bara så mycket handlar om utrustning. Tycker att det mer känns otrendigt, från ett kommersiellt perspektiv iaf, med komprimerade 12-bits trummor.
PS. Your cunt is in the sink
DJ

2009-12-29 19:08
de har väl listat ut att cleant ljud säljer mer

jovisst, också det en "politisk" anledning på sätt och vis. Och samplingsclearandet är såklart en stor bov i dramat som du säger.

2009-12-29 19:08
TheHyperactive:

Att säga att Diamond D's sound suger, och att det har ändrats för att det suger, är som att säga rakt ut att man inte gillar hip hop. Det är som att man gillar att titta på hockey, men inte NHL. Eller att man gillar hamburgare, men bara McDonalds. En stor fin, hemmagjord någon lagt ner sin själ i... det är jätteäckligt.

Man behöver inte ha Diamond D som en av absoluta favoriterna, men som sagt, tycker man att han suger - då tycker man hip hop suger. Kalla mig trångsynt men så är det.

Och just det där med att ett sound dör ut för att det är dåligt, det är ett sjukt korkat påstående. Har soul och R&B ändrat sound eftersom Marvin Gaye, Lou Courtney och Tom Brock var dåliga?

Producenter som Diamond D, Pete Rock m.fl. utvecklar ju också sitt sound men gör det med hjärta istället för hjärna. Enda likheten mellan NY's Finest och All Souled Out är att det är kvalitet rakt igenom.

2009-12-31 15:25
Soul_Survivor_II P31

The Foundation gör feta grejer

Nicolay gör ännu fetare grejer

Checka ut hela Nicolay & Kay - Timeline plattan

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ

2009-12-31 15:39
Ekenberg: Tack för tipsen. Har hört vissa grejer med Nicolay. Tror han proddat åt eMC och/eller Boot Camp va? Hinner inte lyssna ordentligt på klippen, men kollar...ja, nästa år blir det ju :D

2010-01-03 18:17
1. jay dee
2. madlib
3. pete rock
4. kev brown/hitek
5. timbaland

motivering:

jaydee var den störste och kommer alltid att vara. finns ingen som var så kompromisslös och mångsidig som dilla dawg. ingen som bemästrade en trummaskin och andra instrument som deezy. han var producenternas favoritproducent, det säger allt.

madlib är en gigant, men alldeles för ojämn. han är produktiv, men 50 % är tråkigt och hastigt ihopjobbat.

pete rock är en kung med sina basgångar och ljudlandskap, men ganska enformig, jamfört med dilla.

kev brown.... borde inte vara på listan, men har ändå skapat feta, enkla grejor.

timbaland har tagit flera steg upp och är väl typ den ende som lyckas göra syntet-plast-hiphop någotsånär tung.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-03 19:57
Focus...
Kanye West
DJ Khalil
Stoupe The Enemy Of Mankind
Illmind
Khrysis
The Alchemist
Just Blaze
Statik Selektah
Jake One
Producent

2010-01-06 02:43
först blev det en lista med de gamla gubbarna preem, pete rock och gänget, blev inte så speciellt skoj.

så ja tog de första som ploppar upp i skallen, som kommit fram under 00 talet med riktigt bra beats:

Kanye west - ogillar starkt hans rap & senare karriär, men i början av 2000 va hans prod kunglig

Bass Brothers - eminem skulle skippat Dre's beats och kört på bass brothers enbart, riktigt sköna beats på hans första 2 plattor. (iofs om den första kom 99)

https://soundcloud.com/macdusty - SP1200/S950

2010-01-06 03:34

J-zone borjade 2000-talet helt masterligt med bla albumet Pimps dont pay taxes de senare produktionerna har dock enligt mig inte hallit samma klass..

Detsamma galler Necro, borjade grymt men gick sen over till alltfor morka beats. Beatet pa OB4CL2 var fett..

2010-01-08 03:35
The Alchemist

Just Blaze

Kanye West

Timbaland

Jay dee

Madlib

Jake One

Pete Rock

Dj Preimer

Boon doc

inte i ordning