I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

strong arm steady - in search of stoney jackson (prod. madlib)

Utländsk Hiphop - Allmänt

2010-01-10 14:19

strong arm steady - in search of stoney jackson (prod. madlib)

"In Search of Stoney Jackson is produced entirely by Madlib, longtime friend of Phil Da Agony and extended Strong Arm Steady family. The album’s conception owes a great deal to World Famous Beat Junkie, J.Rocc, who provided the trio with close to 200 of the Madlib the Beat Konducta’s tracks to choose from. Strong Arm Steady had previously rapped over Madlib productions on the Madlib and Talib Kweli Liberation album, but this full-length marks a long-desired collaboration between the four. It’s a hip-hop jam session, with the group acting as the rhythm section for an all-star cast of guest vocalists such as Planet Asia, Guilty Simpson, Evidence, Chase Infinite, and Phonte of Little Brother."

-plattan rekomenderas starkt.

DJ

2010-01-10 15:16

2010-01-10 15:22
think so

2010-01-10 16:27
DJ

2010-01-11 00:31
Redaktionen

2010-01-11 09:23
JAg hoppas verkligen att plattan infriar ens förväntningar. SAS pendlar ibland mellan genialitet till totalt skräp. Men jag har stora förhoppningar på dom här pojkarna. Har plattan läckt ut lr?
niggaz want me to rhyme? $3,99!

2010-01-11 12:37
mhm, funnits ute ett tag. ST släppte den digitalt för ca en månad sen. bra skiva, allra bästa med den är att höra att madlib låter bättre än vad han gjort dom senaste åren. bra features också: phonte, talib o planet asia över hela skivan

2010-01-11 17:45
ot: kolla in dudley perkins och declaime för att höra feta madlib-beats

2010-01-13 23:37
bsv: lite kluven angående dudley, mkt hit or miss (mest miss tyvärr). borde gett flera beats från 'a lil light' o 'expressions' till andra rappare. men som du säger tunga madlib-beats på dom

tillbaks till skivan, chittlins & pepsi är äckligt bra. speciellt krondons vers, han gör något som ghostface är bäst på, anpassa sitt flow efter ett souligt beat. kan lyssna på den om o om igen

2010-01-18 12:46
FET skiva!

Det är vad jag känner efter två genomlyssningar, där jag inte ens skippade en enda låt. Imponerande. Längesen man kunde njuta av nya Madlib beats.

Don Gorgon. Vem är det som sjunger refrängen på "New Love"? Och vem är det som rappar med mörk röst på slutet av samma låt?

2010-01-18 13:24
Abel: är väl krondon som kör refrängen, sen måste det vara tri-state som lägger sista versen :)

2010-01-18 17:39
rätt fet skiva men hade nog ändå trott att den skulle vara snäppet vassare, iom att hela skivan är lacad av the one & only Madlib. har lyssnat igenom två gånger än så länge och dock måste jag säga att den lät ändå bättre på andra. jävligt mkt sköna soul-samplingar och feta trummor här och det är ju alltid uppskattat. Phil Da Agony och Krondon gör helt ok ifrån sig och gäster som Evidence, Planet Asia, Fashawn, Guilty Simpson, Phonte, m.m. så är det helt klart bra vocals överlag.

ger den 3.5/5 än så länge men kan höjas eller sänkas när man lyssnat in sig lite mer. hört många säga att "Madlib Medicine Show Vol. 1" ska vara ännu tyngre men ej hunnit lyssna igenom den ännu. en sak är iaf säker och det är att Madlib kör på STENHÅRT i 2010.
http://www.claaa7.blogspot.com
^^ nyheter, recensioner, grymma tapes, m.m., uppdateras dagligen ^^

2010-01-18 18:23
Deep Hearted var ju typ den ojämnaste skivan någonsin. Grymma låtar som Bloody Money och Wreckless Words blandades med låtar som som fick öronen att blöda (minns inte ens vad dom hette, nåt med Dirty Dirty eller nåt).

Det här kan ju bli lite hur som helst. Madlib var ju grym i början av 2000-talet men har de senaste åren varit sjukt tråkig (med låten från Deep Hearted inräknad) men man kan ju alltid hoppas.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-18 20:13
Madlib är så fet när han gör det enkelt, smutsigt och harmoniskt. Låter som gjort med kärlek och inte snabbt ihopkraffsat som så många andra verk. Feta beats här.... Längesen jag diggade till madlibs grejor såhär.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-18 20:52
Skivan kändes sisådär efter första lyssningen. De bästa beatsen var bara skits men det är ju inget nytt. Det positiva tyckte jag var att det var en helt annan känsla än Deep Hearted och det är ju alltid kul med grupper som vågar utvecklas. Men vad hände med Mitchy Slick?

2010-01-19 13:35
3.5 av 5 kan nog stämma. Det är då en bra skiva jämfört med det mesta jag hört i hiphopväg den senaste tiden - där album i genomsnitt ligger på betyg 1.5...

Dilla tog med sig femmans betyg till himmelen så mycket bättre skivor förväntar jag mig inte.

2010-01-19 19:00
Dilla tog med sig femmans betyg till himmelen så mycket bättre skivor förväntar jag mig inte.

mm... tyvärr lämnade han oss med Donuts och The Shining...

2010-01-19 19:09
funkenteller

jag håller delvis med... för även om de inte är respresentativa plattor för hela hans karriär, så känns de mest ett sidospår i hans show, hans sjukdom och hans sista tid. som en sista kraftansträngning. så när jag vill tänka på vad han lämnade oss, lyssnar jag hellre på tex welcome to detroit, ruff draft, slum village... och då tappar all annan hiphop-musik sitt värde, i mina ögon.

2010-01-20 14:13
Jo, produktionsmässigt så är Fantastic vol. 2 förmodligen den bästa (och då menar jag inte bara smakmässigt utan tekniskt, nyskapande etc.) hip hop-skivan någonsin så det mesta bleknar ju i jämförelse.

Synd bara att han inte lämnade oss med en bang, även fast jag inte hade några förväntningar alls på The Shining.

Men... tillbaka till ämnet. Har lyssnat på skivan i mp3-spelaren och jag tror att om jag hade hört den för typ 6 år sedan så hade jag nog älskat den, men det är ju just det som är problemet. Det känns ju som att dom typ har hittat inspelade låtar från 2003 och släppt dom nu. Det låter ju typ som Wildchild's första skiva fast mindre variation i beatsen.
Är folk forrfarande pepp på den här stilen?

2010-01-20 14:59
Det handlar kanske inte om att fortfarande vara pepp på stilen, men precis som du säger, påminner det om Madlibs gamla grejor, och det är nog mer en skön nostalgisk resa för många, än helt nya revolutionerande beats från Madlib. Precis som att vissa fortfarande föredrar att lyssna på Isley Brothers äldre grejor, än de nya, tråkiga. Det är alltså skönt att höra såna Madlib verk när det mesta i nuläget är jävligt tråkig och intetsägande hiphop. Men har du några förslag på grym hip-hop 2010, kan du gärna droppa :)
Redaktionen

2010-01-21 09:34
mjae, efter 2 genomlyssningar måste jag ändå säga att jag är en aning besviken. Skivans inledande spår är bra och sätter en ton i skivan som jag inte tycker de resterande beatsen lyckas hålla, ett fåtal spår undantaget..

däremot gillar jag strong arm steadys utveckling de senaste åren, speciellt från senaste plattan som faktiskt var sådär i min mening.. krondon the don!
niggaz want me to rhyme? $3,99!

2010-01-21 15:29
Mitchy Slick's mixtape (XXL nånting) som förvisso kom ut förra året tycker jag är mycket bättre. Dogg Pound's nya skiva är väl inte fantastisk direkt men roligare än den här.
Jag lyssnar mest på hyphy nuförtiden och det är ju en helt annan påse så det känns inte så relevant i den här tråden egentligen.
Men jag tycker Grand Agent & Prickly Pear's nya skiva som är i lite samma anda är mycket fräschare, den kan jag verkligen rekommendera.