I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

top 20 lista på dom rappare som har varit mest banbrytande genom tider

Utländsk Hiphop - Allmänt

2010-06-25 00:42

top 20 lista på dom rappare som har varit mest banbrytande genom tider

enlig the source magazine
1. Run-D.M.C.
2. Public Enemy
3. Grand Master Flash and the Furious Five
4. Beastie Boys
5. 2pac
6. Eric B and Rakim
7. N.W.A
8. Wu-Tang Clan
9. Jay Z
10. De La Soul
11. Outkast
12. A Tribe Called Quest
13. Notorious BIG
14. Nas
15. Eminem
17. LL Cool J
18. Boogie Down Productions
19. Dr. Dre
20. Afrikaa Bambaataa

2010-06-25 10:08
Okej, vad ska vi diskutera runt? om vi tycker att det stämmer eller vad vad poängen med tråden, I dont get it.

Jag själv anser väl inte att Biggie var banbrytande på något vis, förutom att han blev en legend efter hans död. Dre dre borde vara mycket högre upp då han i praktiskt taget har skapat "west coast soundet", NWA är ju rätt högt uppe på listan vilket är bra. Eminem är för långt ned med tanke på hur mycket hip-hop har förändrats sen han kom in i bilden.

Annars ser det väll relativt bra ut.
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2010-06-25 17:59
Kan hålla med om att Biggie inte var så banbrytande och sen bör Dr. Dre och Eminem vara högre. Sen bör även Cypress Hill vara med tycker jag.
For every dark night, there's a brighter day

2010-06-25 19:45
lil wayne borde ju också få va med
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-06-25 22:03
t-pain borde va med för han va banbrytande med att lära andra rappare att använda autotunes fel. bara t-pain kan komma undan med det i princip.
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough
www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89

2010-06-25 23:00
t-pains sound är inget nytt..en modernare version av roger troutmans sound..ett sound som dr dre använde på california love långt innan t-pain hade en karriär...t-pain fick det att bli stort igen med lite nya modifieringar med hjälp av dagens teknik..dock är han inte i närheten av roger throatmans talang..och borde absolut inte vara med på listan..dre och throutman hade redan bidragit med det soundet 95 ..t-pain är därför inte banbrytande

2010-06-25 23:14
jag va lite ironisk i mitt inlägg.

2010-06-25 23:17
Gäääsp. Inte särskilt banbrytande artister, åtminstone inte åt det bättre.
Beat the odds like an abusive freak show owner

2010-06-26 00:28
qnivqast..hur skulle din lista se ut?

2010-06-26 01:44
redgunn

Kan hålla med om soundet, delvis, men visst var det inte samma effekt? Är inte helt nykter nu, men California Love byggde väl ändå på en talkbox, medan användandet av autotune är ganska annorlunda. Jag hatar autotune ganska mycket, men det är ju onekligen svinstort nu (har varit ett par år eller så), så det är faktiskt - trots att Dizzy89 skojade - ganska banbrytande. Har ju ändrat hiphopens sound ganska mycket, tänk typ 50 Cent - Candy Shop vs allt som släpps idag.

2010-06-26 11:40
redgunn

Kan hålla med om soundet, delvis, men visst var det inte samma effekt? Är inte helt nykter nu, men California Love byggde väl ändå på en talkbox, medan användandet av autotune är ganska annorlunda. Jag hatar autotune ganska mycket, men det är ju onekligen svinstort nu (har varit ett par år eller så), så det är faktiskt - trots att Dizzy89 skojade - ganska banbrytande. Har ju ändrat hiphopens sound ganska mycket, tänk typ 50 Cent - Candy Shop vs allt som släpps idag.

jag håller med dig lite på den punken faktiskt, det kanske inte är positivit, men de måste ju räknas som banbrytande på något vis?

2010-06-26 12:42
dre skapade inte westcoast-soundet alls, han gjorde det bara känt över hela världen genom mainstream. tyvärr. :p
g-funk fanns långt innan warren g även.

2010-06-26 12:56
det fanns andra grupper som hade samplat funk tidigare än dre..dr dre utvecklade soundet, och han var en av grundarna till westcoast g funk.1991 släppte ddre sin första g funk låt med nwa always into somthing ...nämn du en låt som hade det soundet på västkusten innan 91

2010-06-26 13:48
above the law - ballin från 90 (proddad av Dre dock)
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE

2010-06-27 20:27
co flow...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Användaren är inte inloggad

2010-06-27 22:27
okey lista... Men vad gjorde Jay-Z som var så banbrytande när han kom`? Känns mer som han finslipade vad typ Biggie, Nas och andra New York rappare redan hade gjort...

Skulle nog lät kunna ge Jays plats på listan till Fresh Prince eller även Nelly... För säg vad ni än vill om dom så va dom mer annolunda och banbrytande än andra artister som kom ut runt samma tid...

Kanye West borde också ha plats på listan. För han har förrändrat en hel del!

2010-06-27 22:57
LIL WAYNE

2010-06-27 23:18
Roxanne Shante borde va med
WWW.COULISSE.SE

2010-06-27 23:39
dom skulle har plockat bort 2pac och ersatt hans plats med schooly dee(den första gangsterrapparen)plockat bort biggie och ersatt hans plats med slick rick..plockat bort jay z och ersatt hans plats med ludacris

2010-06-28 00:38
ta bort 2pac -.-... ye rite.. han om någon förtjänar en plats.. oavsett om man gillar hans musik eller inte, så måste man erkänna att han är legend...

tror det är lite missvisande, det är mer en lista över artister som har påverkat hiphopscenen mest.

2010-06-28 00:41
håller med dig att tupac är en legend men på vilket sätt var han banbrytande

2010-06-28 00:48
har ingen lista att komma med, men Dr Dre har absolut inte vart banbtytande när det kommer till Rap. Å sen Palleman. va fan så du menar att Pac inte var banbrytande. han tog hiphop till en nivå som gör den möjlig att vara så stor som hiphopen e idag. kanske inte örde massa nya rim scheman, men han levererade med en kännsla som man får leta efter.

tror det är lite missvisande, det är mer en lista över artister som har påverkat hiphopscenen mest.

Palle... de va inte detta tråden handlade om men att påstå att Pac inte vart nån av dom topp 20 som påverkat hiphop'en mest är jävligt puckat.

Stort upp till redgunn som ens klarade göra en lista.

Pz
 ----------------------------------------------------------------------------

2010-06-28 02:27
enlig the source magazine
Beat the odds like an abusive freak show owner

2010-06-28 12:11
nas, jay-z, pac och biggie borde inte få vara med. Namn som timbaland och swizz beatz saknas förstås. Mannie fresh kanske. das efx?
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2010-06-28 12:13
ah rappare stog det, ok jag tar delvis tillbaka mitt inlägg.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2010-07-03 16:41
Eminem borde legat mycket högre upp
Producent

2010-07-03 19:56
konstigt att inte twista o bone thungs n harmony inte va med. Deras sätt att rappa när dom kom ut va ju nytt...inget man hade hört innan o tog rappen till en annan nivå när det gäller hiphop.
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2010-07-03 22:39
Kan hålla med om att Biggie inte var så banbrytande och sen bör Dr. Dre och Eminem vara högre. Sen bör även Cypress Hill vara med tycker jag

cypress hill var väl de första latino rapparna? eller har jag fel? isf var de ju me och startade själva latino rappen...

2010-07-04 01:10
jag tror att det var kid frost som startade chicano rap ett par år tidigare än cypress hill..

2010-07-05 00:22
Bara jag som tycker Kool Herc borde ligga högst på en sån här lista forever?

2010-07-05 01:22
KOOL HERC ÄR INGEN RAPPARE HAN ÄR EN DJ..DÄRFÖR.. NEJ HAN BORDE INTE VARA MED PÅ DENNA LISTA

2010-07-05 10:30
öööööööööh var är Big L och Bone thugs n harmony? Det finns få som har varit så bra och före sin tid som dessa artister och enligt mig är det få (om ens någon) på din lista som är/var bättre. (Om man nu bortser från BTNH's senaste skiva.. herregud..)

2010-07-05 10:35
Sorry, missade att det var enligt the source.. (om ens någon) på deras lista :p

2010-07-07 15:17
rakim borde vara högst, han var precis det, banbrytande
liksom, lyssna på rap före och efter rakim... utan honom hade modern rap antagligen låtit som dj assault

2010-07-07 15:22
Percee P är given på en sån här lista även Big Pun. Dr Dre borde inte ens få nämnas i denna tråden.

2010-07-08 14:19
I started this gangsta shit, and this the motherfuckin thanks I get?.....

2010-07-09 01:36
Rikskänd, kan det vara Cube?
hatar forumsignaturer..

http://twitter.com/ARSVXO

2010-07-09 18:29
Och nog måste man väl minnas Queen Latifah?
The Fugees hade också ett helt nyt sound och flow på gång, banbrytande kan man väl säga, och de gjorde på både gott och ont Rap och Hip Hop mer "godkända" i mainstream...
TImbaland, Missy Elliot inte att förglömma...

Och the selfclear Ludacris som drog in the dirty south sound långt före många andra :D
walk your talk

2010-07-13 13:01
tech n9ne?

pastor troy?

2010-07-13 15:53
weezy baby

2010-07-13 15:56
+ busta
Battlerappare

2010-07-15 10:25
DMX,,,
 You'll think im spellin' Iverson when the beef all done, cuz I'll leave you on the IV in the ER, SON.
Producent

2010-07-15 22:46
rakim borde vara högst, han var precis det, banbrytande
liksom, lyssna på rap före och efter rakim... utan honom hade modern rap antagligen låtit som dj assault

Word, Rakim satte standarden, alla dagens rappare ar paverkade av honom, oavsett om dom vet det eller inte. Sen saknar jag Ultramagnetic MC's!...
DJ

2010-07-18 12:21
Beror såklart på vad man menar med banbrytande. Man kan väl säga att Biggie tog tillbaka New York och det klassiska minimalistiska soundet till mainstreamen. Samt även historieberättande och att bry sig om hiphoplyrik i ett skede då man t.o.m. i New York mest lyssnade på dancehall och g-funk. Sen är frågan om det kan kallas "banbrytande" att ta tillbaks något som redan fanns och föra in det i rampljuset eller om det bör kallas något annat. Jay-Z blev väl mest banbrytande en bit in i sin karriär, från Hard Knock Life och framåt, när han fick många att lyssna på hiphop som inte hade gjort det tidigare. Känns även som om han påverkat rappares flows minst lika mycket som Eminem. Sen har han ju varit banbrytand epå så sätt att han lanserat andra artister, gästat Oprah, samarbetat med hemska nu-metal-band och blivit en av de fem rappare som din mamma hört talas om.

Banbrytande på mer artistisk nivå? Då skulle de såklart haft med Ultramagnetics, Stetsasonic, KMD, Pete Rock, Brand Nubian, Organized Konfusion, Percee P, Kool G Rap.

Run-DMC känns som självklara ettan då de både skapade en helt ny stil och påverkade hur alla andra lät för evigt efteråt OCH slog stort kommersiellt. Tog rappen till alla möjliga platser den inte varit förr. Största missarna är såklart Rakim, som nån nämnde, samt Cold Crush. Ingen av dem slog lika stort som Run-DMC, men båda skapade paradigmskiften. Precis som inget nånsin blev sig likt efter Run-DMC gäller detsamma Cold Crush och Rakim. Tycker jag iaf. Jag hör mer Rakim i dagens rappare än NWA ärligt talat, även om NWA var enorma ett tag och såklart var oerhört banbrytande vad det gällde att använda grovt språk och prata om gangster-ämnen på ett mycket mer Disneyland-artat och lättsålt sätt än folk som Schoolly D eller G Rap hade gjort.

Peace
DJ

2010-07-18 15:05
Eh...nu läste jag det på nåt sätt som om Rakim inte alls var med på listan. Slarvigt. Men högre upp skulle han vara. Och Eric B.? Ja, han var väl inte direkt banbrytande va, hehe?

Kan även tycka Wu-Tang borde vara högre upp. Såhär i efterhand känns Wu-Tang tills. med BCC indirekt ansvariga för hela ryggsäcksvågen på gott och ont. Var är BCC förresten?

2010-07-23 11:08
Cold 187um skapade g-funk, inte Dr Dre. Dre utvecklade det bara, och sen tog Warren G över..

jag tycker Souce-listan är nästan helt perfekt - Eminem och Dre had väl kunnat vara lite högre upp. Twista, Tech n9ne och bone Thugs? nä, dom förtjänar inte placeringar. dom var entrepröniriska med sin stil av rap - men inte banbrytande. inte särkilt många som följde inspirerat i deras kölvatten och kör deras stil alls.. så nej, skulle jag säga..

den största missen (förutom Roxanne Shante) är att dom glömde Master P. den första rapparen som lärde sig tjäna riktiga pengar helt själv, och dessutom lyckades slingra sej in på Forbes lista.. efter att han våldtog hela branchen med sin No Limit Souljas under sena 90-talet - så ville alla rappare vara egna bossar, och driva egna skivbolag.. Birdman lyckades nästan lika stort med Cash Money - men ingen har någonsin gjort det lika stort under en så kort tid, som Master P gjorde under sina år. han hoppade av på ett coolt sätt oxå.. kom från ingenstans och tjänade ihop miljarder, och bara stack iväg, like "fuck this shit, im good".. :)
master p var oxå med och skapade någonting som heter Snoop Dogg..

Too $hort och/eller E-40 hade ju i och för sej, kunnat vara med på listan lite längre ned oxå - om man nu tycker att slang och sånt är viktigt..

2010-07-23 12:26
sugarhill gang borde def ha plats på listan
WWW.COULISSE.SE
Användaren är inte inloggad

2010-07-23 12:26
"...och blivit en av de fem rappare som din mamma hört talas om."

hahhahah! Sant! Så klockren!

och 50 cent, Eminem, Snoop Dogg och Nelly är dom andra?

2010-07-25 12:44
nelly vetifan.. 2pac? Puff?
hatar forumsignaturer..

http://twitter.com/ARSVXO
Producent

2010-07-25 13:28
Tycker att A Tribe Called Quest borde ha varit högre upp och att Slick Rick skulle ha varit med.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2010-07-28 01:05
Redgunn

"Campbell's announcements and exhortations to dancers helped lead to the syncopated, rhymed spoken accompaniment now known as rapping."