I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Eran TOP20 lista på bästa rappare genom tiderna.

Utländsk Hiphop - Allmänt

2010-07-16 20:51

Är uttråkad så startar en cliche tråd, sue me.

1. Nas
2. Jay-Z
3. B.I.G
4. Rakim
5. Andre 3000
6. Eminem
7. Kool G Rap
8. Big Daddy Kane
9. 2pac
10. Big L
11. Scarface
12. Big Pun
13. AZ
14. Kurupt
15. KRS-One
16. Chuck D
17. Slick Rick
18. Raekwon
19. Jadakiss
20. Bun B

Svårt med ordningen och har säkert glömt någon.

Street's disciple, I rock beats that's mega trifle
DJ

2010-12-29 16:49
Såhär ett halvår senare drar jag till med en top 50 som jag filat på ett tag. Har tveklöst lyckats glömma några ändå, men men, here goes:

01 Rakim
02 Lord Finesse
03 Grand Puba
04 Sadat X
05 KRS-ONE
06 Jay-Z
07 MC Lyte
08 The Notorious BIG
09 Edo G
10 Jeru The Damaja
11 Percee P
12 Pharoahe Monch
13 Big L
14 Nas
15 OC
16 Chuck D
17 Kool G Rap
18 Lauryn Hill
19 Busy Bee
20 GZA
21 Big Daddy KANE
22 Rah Digga
23 MF Grimm
24 Slick Rick
25 DMC
26 Melle Mel
27 Masta Ace
28 Roxanne Shanté
29 Kurtis Blow
30 Kool Keith
31 LL Cool J
32 Fat Joe
33 Papoose
34 MC Shan
35 Ghostface Killah
36 Craig G
37 Trife Da God
38 Inspectah Deck
39 Eminem
40 Schoolly D
41 Ill Bill
42 Saigon
43 Bahamadia
44 Billy Danze
45 Gregg Nice
46 Cormega
47 Styles P
48 AZ
49 Talib Kweli
50 Jadakiss

2010-12-29 17:04
Tycker att whoa borde göra en lista med alla rappare som är värda nämnas. Sedan ska man ha ungefär 10 röster och ett utbud på med 20+ rappare. Sedan gör man en top 20 (beroende på hur många som är nominerade).
Skulle vara fett tycker jag!
jäh.com
DJ

2010-12-29 17:21
Självpropps

Låter som en finfin idé. Förutspår att mina ögon kommer blöda när Snoop Dogg och Li'l Wayne tar sig in på top 10. Men det är sånt man får leva med. Intressant att göra en per decennium eller era kanske? Old School-snubbarna lär ju inte ha nån chans annars. En omröstning old school, en new school/golden era, en 90-tal och en nutid eller nåt sånt. Kanske endast jag som är insnöad nog att vilja rösta i fyra olika dock...

2010-12-29 17:28
sjukt att INGEN nämner Eazy-E
riktigt dåligt.
blir förbannad !!

speciellt på Soul_Survivor_II
som nämner 50 artister UTAN eazy
DJ

2010-12-29 17:32
fegisen: Gillade aldrig honom. Skulle jag tagit nån från LA skulle det bli Ice Cube alla dagar i veckan, han borde nog nästan varit med faktiskt. Rankar nog fan Ren och 2Pac högre också. Och the DOC. M.fl. Sorry, not an Eazy fan at all.

2010-12-29 17:32
fegisen

Det kan ju ha att göra med att Eazy-E är värdelös.
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe
Konsertbesökare

2010-12-29 18:00
1) Rakim
2) NaS
3) Jay-Z
4) The Notorious B.I.G.
5) Pharoahe Monch
6) Mos Def
7) O.C.
8) KRS-One
9) GZA
10) Ghostface
11) Raekwon
12) Big Pun
13) Black Thought
14) Big L
15) AZ
16) Canibus
17) Common
18) Masta Ace
19) Scarface
20) Kool G Rap

DJ

2010-12-29 18:21
Canibus...det var inte igår. Är han aktiv fortfarande btw? Han joinade armén eller vad var det?

2010-12-29 18:29
Canibus gjorde något i armén iallafall.

Han har släppt två album i år iallafall. Ej hört någon av dem. Bara en låt som Premier producerade.

"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe
DJ

2010-12-29 20:29
Aha, två album, där ser man. Under my radar...tack för tips.

2010-12-30 00:17
Soul_Survivor_II no love for Black Thought i topp 50 listan? :(
 The principles of true hip-hop have been forsaken
Konsertbesökare

2010-12-30 01:26
Soul_Survivor_II P32

Om jag ska tipsa om något fett med Canibus är det hans album från 2003 "Rip The Jacker", den är äckligt bra. Hans rhymes är sylvassa, och produktionen är i det fetaste laget då Stoupe från Jedi Mind Tricks proddat hela skivan.

Konsertbesökare

2010-12-30 01:30

Konsertbesökare

2010-12-30 01:34
Fan, Canibus är jävligt underskattad och underappreciated. Han har ju i för sig varit jävligt ojämn, i hans diskografi så räknas väl ändå Rip The Jacker som hans enda riktigt grymma skiva.

DJ

2010-12-30 09:59
Escobar: Har lite strulig historia med BT och Roots. På Do You Want More var jag helt med i matchen, sen tyckte jag bara de blev tråkigare och tråkigare. Inte minst tyckte jag BTs flow blev stelare och tråkigare med åren. Skicklig? Ja. Grymma texter? Ofta. Men I wasn't feeling him that much. Visst skulle man kunna ha med honom på en top 50, men det förbryllar mig faktiskt när han tar sig in på folks top 20, men smaken är ju olika.

Känner allmänt lite grann att Black Thought < Common Sense < Mos Def < Kweli. Så av dem fick det bli Kweli på min lista den här gången. (Egentligen bör väl Common vinna pga sina klassiker, men han är så värdelös numera att det inte går att tänka bort).

Dock måste jag säga att just precis nu, med hans fantastiska vers på In Tha Park i färskt minne har jag mer love för Black Thought än på mkt, mkt länge! More of that, please.

2010-12-30 12:03
Soul_Survivor_II Alright :) eller hur, visst är han grym på in tha park! Sen måste jag lägga till att hans nivå på Illadelph Halflife skivan var hög som fan, även om den kanske blev tråkigare för många?

Måste säga att din topp 50 ser grym ut annars! med en liten saknad av ett fåtal namn som Scarface, Treach..men samtidigt, hur många grymma rappare fanns det inte förr så hur svårt är det inte...;)
DJ

2010-12-30 12:20
escobar

Ja, på In Tha Park knockar han mig totalt med såväl flow som text och energi! Otroligt välskriven och väl framförd vers. Han kanske borde gå loss på lite fler aggressiva Bronx-type beats och ägna mindre tid åt såsig jazzrap?

Tack, tack. Ja, det saknas såklart alltid namn hur lång man än gör listan. Saknar redan själv Ice Cube och Buckshot på min lista. Inget jättefan av Scarface utanför Geto Boys-klassikerna faktiskt, han får nog vänta till top 100. Treach är lite svår. Om jag som 13-åring skulle gjort en lista medans Ghetto Bastard snurrade flitigt på Yo MTV Raps skulle kanske Treach blivit top 5. Tycker dock inte hans stil har åldrats sådär jätteväl. T.ex. tycker jag folk som Smoothe B och Gregg Nice som jag knappt rejtade då har visat sig stand the test of time lite bättre. Men det är klart; Treach har ju några riktigt klassiska verser, men inte så många strängar på sin lyra kanske?

Illadelph Halflife tyckte jag var ett nerköp från skivan innan, men idag hör jag att det är ett av deras bättre album...Wu-Tang Forever-syndromet...

2010-12-30 14:15
Soul_Survivor_II

Jo :) tycker det blivit lite mer aggresivt över de senare åren ja..som vid the tipping point..men jag älskar båda stilarna av honom!

Hehe aa you're right - Ice cube, Buckshot e verkligen inte dåliga heller..Du har rätt om treach när det gäller det lyriska men hans flow dödar! Men ja, förstår vad du menar..

U think? can't really agree on that, tyckte både Do you want more och Illadelph Halflife var jävligt bra. Känns som en perfekt fortsättning på Do you want more skivan, plus att de fortsatte med låtnumrerna över skivorna.

Älskar att du har Lord finesse högt upp på din lista, han ska verkligen ha credit - true and livin'!
DJ

2010-12-30 14:19
escobar

Jo, Treach flyter som vatten, men vattnet tar väldigt ofta exakt samma vägar is what I'm tryin to say. Men jo, Pin The Tail On The Donkey liksom, vilka minnen...

Jag minns att Illadelph Halflife kändes lite mer inrutad, sträng och okreativ. Men har som sagt börjat uppskatta den mer med åren. Men det är nåt med just Do You Want More som gör att den känns så oberäknelig, fri och..."skoj", for want of a better word.

Finesse bör finna på allas top 5 - that's an Actual Fact :)

2011-04-03 23:44
Ska försöka mig på det här...kan inte ranka dem though..

Rakim
Big L
Nas
AZ
Kool G Rap
Big Daddy Kane
Jeru The Damaja
Krs-One
Scarface
Lord Finesse
Percee P
Grand Puba
Sadat X
GZA
Jay-Z
Black Thought
Pharoahe Monch
O.C.
The Notorious B.I.G.
Buckshot

2011-04-04 00:35
Nej...måste ha in Big Pun där...Buckshot går tyvärr bort..

2011-04-04 13:01
1. Big L
2. Notorius BIG
3. Scarface
4. Kool G Rap
5. Lord Finess
6. Ghostface
7. Sean Price
8. Methodman
9. Edo G
10. Raekwon
11. Nas
12. Redman
13. Buckshot
14. Saigon
15. ODB
16. The game
18. Big Pun
19. Styles P
20. Prodigy
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?

2011-04-05 20:58
1. Nas
2. Rakim
3. Biggie Smalls
4. Big L
5. Jay-Z
6. Big Daddy Kane
7. O.C.
8. Lord Finesse
9. AZ
10. Kool G Rap
11. Talib Kweli
12. GZA
13. Big K.R.I.T.
14. Killa Cam
15. Scarface
16. Jadakiss
17. Bun B
18. Twisted Black
19. The Last Emperor
20. Pill
21. Young Clova
22. Fashawn
23. MF Grimm
24. Pharoahe Monch
25. Sean Price
Watch me get down in your Province, town, or populace
Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus

2011-04-06 11:12
Missade Percee P. Han ska in på plats 12 och knuffar därmed ned resten ett snäpp.
Watch me get down in your Province, town, or populace
Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus

2011-04-07 18:03
1. Big L
2. Rakim
3. Big Pun
4. Lord Finesse
5. Nas
6. Sean Price
7. AZ
8. Prodigy
9. Guru
10. Eminem (The old stuffs)
11. Common
12. Kool G Rap
13. O.C.
14. Buckshot
15. Rock
16. Lil Dap
17. Mos Def
18. Inspectah Deck
19. Pharoahe Monch
20. Celph Titled
21. Canibus
22. Immortal Technique
23. The Notorious B.I.G.
24. KRS-One
25. Chali 2na
"Rap ain't shit if it ain't real kid"- Lord Finesse
DJ

2011-04-08 11:26
Det råder fan akut Grand Puba-brist i det här ämnet, hahaha... ;)

2011-04-08 15:11
Kan la lägga.. fast för mig handlar det inte bara om rappare, utan hela grupper.

cunninlynguists (givet)
classified
non phixion
sage francis
atmosphere
jedi mind tricks
sadistix
a tribe called quest
wu tang
nas
hilltop hoods
gang starr

typ det jag kommer på just nu.

2011-05-07 14:03
enda anledningen jag väcker en död tråd e detta.

WTF, ingen nämner ens Pete Rock? suck.....
DJ

2011-05-07 15:07
riccweee: Jag tror ingen tänker på honom som "rappare", utan som en producent som rappar lite ibland. Även om han gör det bra.

2011-05-16 10:21
Jag har väl en c:a 10-12 rappare som alltid kommer vara där i toppen, men jag har märkt att ända sedan jag började rangordna rappare har ordningen ändrats, och det på märkligt vis. Ibland från dag till dag och ibland under längre perioder. Men de som tillhör toppen har allihop en sak gemensamt, de är kompletta paket.

Och med komplett menar jag: Bemästra låtskapandet, d.v.s. välja rätt typ av beats, variera teman och göra bra refr, såväl som den tekniska delen, rimstrukturer, metaforer, allegorier, word play samt ha en variation i sin candence/flow. Utöver dessa egenskaper måste man ha en bra känsla i rösten, ett unikt helhetssound, mannerism och kanske det viktigaste av allt progressivitet.

1. Eminem
2. Big Pun
3. Nas
4. Big L
5. The Notorious B.I.G.
6. Kool G Rap
7. 2Pac
8. Jay-Z
9. Black Thought
10. Chino XL

Honorable mentions till Royce da 5'9 och Crooked I som NÄSTAN make the list..
Då återstår alltså åtta rappare:

13. AZ
14. Common
15. Ludacris (slå mig inte)
16. Big Daddy Kane
17. Masta Ace
18. Mos Def
19. Joe Budden
20. Scarface

Som sagt, ordningen är från dag till dag, men det är nog inga andra rappare som kan konkurrera ut dessa på min personliga lista. Även om jag har jävligt mycket respekt för ex. Rakim, Andre 3000, KRS-One är det inte snubbar vars soloplattor jag pumpar.
you panic sensin my manic rage and aggression
only bitch you see inside of my eyes is your reflection
DJ

2011-05-16 15:42
Det är inte direkt soloplattorna som gjort Rakims och KRS namn, om man säger så...

2011-05-17 06:18
Soul_Survivor_II P33

Irrelevant text.

Phew. Vilken tur att du gled in och påpekade detta. Verkligen. Speciellt när du påpekar sådant som är av noll intresse i detta sammanhanget.

Påminner alla överkänsliga hiphopheadz om trådens diskussionsämne, som är:

och inte:
-Vad som gjort diverse artisters namn.
DJ

2011-05-17 10:46
ambereon: Hehe, jag tror du missförstod vad jag kommenterade där. Läs din egen slutkläm igen.

2011-05-17 16:45
1) KRS-One
2) Abstract Rude
3) Vinnie Paz
4) Lauryn Hill
5) Guru
6) Left Eye
7) Nas
8) Jean Greay
9) Keny Arkana
10) Sage Francis
11) Smif-N-Wessun
12) Pharaoe Monch
13) Brother Ali
14) Immortal technique
15) Raekwon
16) Flavor Flav
17) Ill Bill
18) Canibus
19) Erik Sermon
20) Atmosphere

2011-05-17 20:59
ambereon: Hehe, jag tror du missförstod vad jag kommenterade där. Läs din egen slutkläm igen.

Jag ville upplysa åtskilliga om varför dessa legender inte platsar på min top-20, ÄVEN om jag har mycket respekt för dem. Min poäng misslyckades dock för att du gled in på ett nytt spår.
Eller du kanske rangordnar rappare för deras storhet och status på din lista (dvs det som de blivit kända för utöver deras skivsläpp)?
Vad vet jag, men i så fall är vi fortfarande ontopic.
DJ

2011-05-18 01:44
ambereon: Du gled ju in på ett spår där soloalbum var viktigt. Jag tyckte det var off point gällande Rakim (mest respekterad för sitt material i Eric B & Rakim) och KRS (mest respekterad för sitt material i BDP). That's all, hade inga andra baktankar än så. Tänkte bara att det känns orättvist att bedöma två MC's som har sin mesta berömmelse från en grupp och en duo efter just soloalbum. Is all.

Peace

2011-05-18 02:10
20 mc`s på rak arm utan nummerordning

Guru
R.a the rugged man
Gza
Promoe
Inspecta deck
ill bill
Nas
Necro
Biggie
Mc eiht
Eminem
Big L
Method man
Rakim
Jay z
Blaq poet
Krs one
Mos def
ODB
Masta ace
..the people who truly deface our neighborhoods are the companies that scrawl giant slogans across buildings and buses trying to make us feel inadequate unless we buy their stuff....

2011-05-18 04:26
Jag skrev inte att det var viktigt, jag skrev "är det inte snubbar vars soloplattor jag pumpar", i vilket jag refererar till att musiken dem gör inte intresserar mig, men även om, så har denna tråd inget o göra vad de är mest kända för (vad som gjort deras namn).

Och jag är utan din upplysning väl införstådd i vad Paid In Full plattan och KRS Stop the violence movement samt Boogie Down Productions har gjort för kulturen och arv för nya generationer framåt . (Varför skulle jag ens skriva ut att jag hade stor respekt för dem om jag inte visste det)? Så du behöver inte försöka schoola mig.
DJ

2011-05-18 14:08
ambereon: Jag vet inte varför du tar allt jag säger som kritik eller nåt. Om nån skriver på internet att en anledning till att de inte rejtar artist XX så högt är att de inte brukar lyssna på XX solomaterial, samtidigt som artist XX enligt de flesta uppnått högsta konstnärliga resultat i ngt annat sammanhang - då är det väl inga konstigheter att någon påpekar detta? Jag känner ju inte dig och vet ingenting om dig. Du kan ju ha vårdat dina BDP-album ömt närmast hjärtat i tio år eller knappt hört talas om dem. Så jag skrev kommentaren som en faktauppgift i en diskussion i ett internetforum, inte som nåt känslomässigt eller personligt påhopp. Jag tycker man får skilja på när det listas uppgifter i ett anonymt forum Vs. om man sitter och snackar med en polare. En användare på whoa är ju bara ett nic (utom vissa man känner). Ber om ursäkt om jag trampade på nån tå på nåt vänster, men jag tycker det är rätt extremt att tolka det jag skrev som ett påhopp. Jag fattar inte riktigt vad du tog åt dig av, men jag har iaf ingen beef.

2011-05-20 06:43
Soul_Survivor_II, Saken är den att trådens diskussionsämne är något helt annat, och vanligvis (jag säger inte alltid, men väldigt ofta i hiphopdebatter) när folk går offtopic i sådana här sammanhang för att påpeka på saker, är det för att man ska försöka schoola någon. Och kom inte o säg att det inte framstods så när du skrev ut din kommentar. ÄVEN om det inte var din poäng, om du intygar det får man väl tro på det. Så - I rest my case.
DJ

2011-05-20 09:14
ambereon: Jag hänger inte med helt på vad du menar. Men jag tror varken du eller jag pallar driva detta längre, då denna metadebatt om nån metadebatt är ännu mer OT än nåt annat. Menade iaf inget illa. Peace

2011-05-25 11:37
här e första 20 ja tänker på .. klarar inte av en top lista så ja slänger upp 20namn

prodigy
nas
biggie
big daddy kane
big l
bun b
2pac
rakim
guru
gza
50cent
snoop dogg
BG
raekwon
inspectah deck
kurupt
ice cube
eminem
method man
max b

dessa fick de bli... har säkert glömt nån jävel me det får bli dom här 20 idag
Skivsamlare

2011-05-26 23:24
top3 är de jag gillar mest, resten är varierar beroende på humör och jag kommer garanterat att glömma någon

1. The Notorious B.I.G. (utan minsta tvekan)
2. Gza
3. Big Pun
4. The Last Emperor
5. Big L
6. Chino XL
7/8. Camp Lo (Sonny Cheeba /Geechi Suede)
9. Mos def
10. Rakim
11. Lord Finesse
12. Jeru the Damaja
13. Aceyalone
14. Kurupt
15. 2pac
16. A-plus (måste ha någon från Hieroglyphics)
17. Buckshot
18. Lord Finesse
19. Del Tha Funky Homosapien (ja, måste ha fler från Hieroglyphics)
20. Slick Rick

2011-05-27 13:32
Några stycken.

2pac
Cougnut
C-Fresh
Black C
Mr. Cee
Taydatay
Hennessy
Maine-O
Dre Dog
James Mack
Big Drawz
MC Eiht
Celly Cel
Rappin 4 Tay
Ad Capone
Mac10 aka Ten Dolla
Sean T
Coop MC
Twisted Black
H-Wood
Homicide
Nutt-So

Oj, det var 22st. Kunde listat 20 till minst, rangordning är omöjligt.

2012-08-10 18:41
Ingen rangordning (förutom Eminem som innehar första platsen):

1. Eminem
2. André 3000
3. Nas
4. Guru
5. Inspectah Deck
6. Method Man
7. Prodigy
8. Jay-Z
9. 2Pac
10. Mos Def
----------------------------------------------------
11. Evidence
12. Big L
13. Snoop Dogg
14. Pusha T
15. Jeru The Damaja
16. Big Boi
17. GZA
18. Raekwon
19. Crooked I
20. Raekwon

Top 5 producenter:

1. Havoc
2. DJ Premier
3. Kanye West
4. RZA
5. Dr.Dre

DJ

2012-08-11 15:39
Ändras med tiden och med humör osv. Kan köra en top 20 som jag känner det just nu också:

01 Rakim
02 Lord Finesse
03 Grand Puba
04 MC Lyte
05 KRS-ONE
06 Jay-Z
07 Big Daddy KANE
08 Roxanne Shanté
09 Grand Master Caz
10 Pharoahe Monch
11 Nas
12 The Notorious B.I.G.