I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skivor som läcker ut på nätet

Utländsk Hiphop - Allmänt

2011-03-15 03:36

Skivor som läcker ut på nätet

Hur läcker skivor ut egentligen? Känns som att det måste vara någon som fått tag på skivan privat i förtroende som sedan lagt upp den. Eller har jag helt fel? Nu finns t.ex. Pharoahe Monchs "W.A.R." ute ett bra tag "för tidigt". Svinbra för övrigt...

2011-03-15 12:23
Skivbolag, Media (recensionssyfte) och ställen där man pressar skivor eller lager och dyl där skivorna står tills att dom skickas för dist.

Om vi talar om sådant som kommer ut innan det är tänkt.

2011-03-27 15:20
Jo precis, tack för svaret! Lite underligt kan jag ända tycka...

2011-03-27 19:08
artister jobbar mkt på distans också, vilket innebär att de skickar filer till varandra som blir kapade etc. datorer blir hackade o sånt med.

Poet

2011-03-27 20:15
Kommer ihåg att Advance Patrol's andra skiva blev kapad på så sätt att de hade gett ut gratis ex till skivaffärer för att de skulle spela i butiken enbart. Självklart så roffade någon åt sig det och slängde upp på nätet.
At the gates of Eternity...

2011-03-27 20:28
Oftast dom stora artisternas skivor som läcker också. Har för mig att Kanyes "Graduation" fanns på nätet flera veckor innan utsatt tid, om jag inte minns helt fel vill säga.
Konsertbesökare

2011-03-27 20:55
Har hört rykten om att The Game medvetet själv läckte ut L.A.X. före releasedatumet , stämmer detta?

2011-03-27 22:36
Har hört rykten om att The Game medvetet själv läckte ut L.A.X. före releasedatumet , stämmer detta?

varför skulle han göra så?

2011-03-28 15:46
Oftast är det scenen som är inblandade. Dom snubbarna jobbar oftast i någon skivaffär som får skivorna innan releasedatumet (för att alla ska få samtidigt och så), promotion, etc...

Admin

2011-05-20 01:34
Det är väl risker som tas i takt med att man vill få skivan uppmärksammad. Den skickas bl a ut till redaktioner i förhoppningen att få den omskriven inför release. Ju fler som får lyssna i förväg desto större risk för läcka. I vissa enstaka fall kan det säkert vara en medveten strategi att "läcka" en skiva i förväg för att skapa uppmärksamhet på det sättet. Alla har sina egna pr-knep.

Men om du har något tillräckligt stort behöver du nog inte skicka ut dina grejer i sån omfattning bara det är tillräckligt stort och eftertraktat. Bara nämn releasedatum. Tänker på sista Harry Potterboken. Säkerheten var rigorös för att boken inte skulle läcka och jag tror man lyckades. Det sades att arbetarna vid tryckeriet visiterades vid hemgång och att tryckpressarna gick i mörker, att de utvalda som fick läsa i förväg inte fick ta hem boken utan åka till nåt särskilt ställe osv.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2011-05-20 15:40
Intressant det där med Harry Potter, grymt kul när man styr upp sådant.

Vet att Atmosphere hade ett ex tryckt av When Life Gives You Lemons...-skivan som dom sedan åkte runt med och spelade upp för olika medier. De fick lyssna en gång, varken mer eller mindre, och så fick dom skriva sina artiklar baserat på det.

2011-05-20 18:25
Vet att Atmosphere hade ett ex tryckt av When Life Gives You Lemons...-skivan som dom sedan åkte runt med och spelade upp för olika medier. De fick lyssna en gång, varken mer eller mindre, och så fick dom skriva sina artiklar baserat på det.

Läckte likt förbannat nästan 14 dagar innan släppdatum.

2011-05-23 09:43
Jo förr eller senare så spricker det ju. Saker ska till tryck osv.