I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Greatest mc's (Battle of the cities)

Utländsk Hiphop - Allmänt

2011-08-26 05:41

Greatest mc's (Battle of the cities)

Okej tänkte göra detta lite mer intressant än de vanliga "bästa rapparen" trådarna som är så otroligt enformiga. Tvivlar på att någon har lika mycket ork (och fritid) som mig, men kör på ändå. Så här går det till:

Man skriver städer, jag själv har skrivit städer i USA men även stadsdelar i de större städerna som NY och LA, (vill man skriva svenska eller andra utländska städer, orter etc. går nu detta också bra) och har sedan under skrivit två rappare från detta ställe. Har därefter sedan gjort ett sådant klassiskt krokodilgap mot den som jag tycker är bättre. We're lookin for the dope parances som Joe Budden skulle sagt.
Men för frihetens skull behöver ni inte strukturera det på detta sätt, utan vill man, så kan man bara skriva stad/staddel och sedan motivering till vilken rappare som är bäst ur denne.
Så här blev det för mig:

Atlanta (Georgia):
Andre 3000 > Ludacris

Houston (Texas):
Bun B < Scarface

New York:

Brooklyn:
Notorious BIG > Jay-Z

Queens:
Nas < Kool G Rap

Long Island:
Rakim > Chuck D

Staten Island:
Method Man < Ghostface Killah

Bronx:
Big Pun > KRS-One

Harlem:
Big L > Cam'ron

New Jersey:
Joe Budden > Chino XL

Florida:
Rick Ross < Celph Titled

Los Angeles:

Los Angeles:
2Pac > Ice Cube

Compton:
Eazy-E < Dr.Dre

Long Beach:
Snoop Dogg < Crooked I

Bay Area:(San Fransisco, Oakland, San Jose, Berkely etc.)
Yukmouth > Too $hort

Philadelphia (Pennsylvania):
Black Thought > Cassidy

Pittsburg (Pennsylvania)
Wiz Khalifa < Mac Miller

Chicaco (Illinois):
Twista < Common

Detroit:
Royce Da 5'9 < Eminem

Övriga Midwest
Tech N9ne < Bizzy Bone

Det är inte så organiserat egentligen, utan man får göra lite som man vill. Make it intresting. Peace

you panic sensin my manic rage and aggression
only bitch you see inside of my eyes is your reflection
DJ

2011-08-26 11:14
NYC

Brooklyn
MC Lyte > Fabolous

Queens
DMC > 50 Cent

Manhattan
Big L > Immoral Technique

Bronx
Lord Finesse > Drag-On

Staten Island
Inspectah Deck > U-God

NY State

Long Island
Rakim > Aesop Rock

New Rochelle
Grand Puba > Kommer inte på nån dålig!

Mount Vernon
Heavy D > P Diddy

Yonkers
Jadakiss > DMX

New Jersey
Lauryn Hill > Wyclef Jean

Boston
Edo G. > Marky Mark

Philadelphia
Bahamadia > Vinnie Paz

Chicago
Common Sense > Twista

Detroit
Guilty Simpson > Kid Rock

Västkusten
Ice Cube > Warren G

Södern
Geto Boys > The Yin & Yang Twins
DJ

2011-08-26 11:15
Immoral Technique var faktiskt en felstavning, men en skojig sån, så jag behåller den.
DJ

2011-08-26 11:17
Kan inte platserna och artisterna i södern och på västkusten så in i detalj att jag vet vem som är varifrån så jag föste ihop dem. Försökte i möjligaste mån välja en riktigt bra och en riktigt dålig MC, inte två bra varav den ena är lite bättre.
Hangaround

2011-08-30 02:24
pallar inte göra en egen sen så vet jag nog inte rappare från alla platser ni tar upp så jag gnäller på hur keffa era är istället :)

alltså från Jersey tar ni inte Redman?, visst Lauren är tung(och budden är dynga), men..inte Redman?

Från philly tycker jag Black Thought borde vara given.

Pac var väl mer baserad i Oakland än LA om jag inte minns fel

Och Talib är bästa från BK.
DJ

2011-08-30 09:41
Tech: Haha, då får väl jag gnälla på hur kefft ditt gnäll är då... :)

Finns massor m grymma MCs från NJ. Poor Righteous Teachers, Naughty By Nature, Chill Rob G, Queen Latifah, Fugees, Artifacts, Redman, Rah Digga. Så valet var inte lätt. Men om frågan är om jag gillar L-Boogie mer än Redman är svaret tveklöst ja, även om Whut?! Thee Album är en klassisk LP. Redman skulle knappt vara top 5 på min lista från Jersey.

Philly har Tuff Crew, Schoolly D, Last Emperor, Bahamadia, Roots, Eve, Steady B, Cassidy. Så Black Thought är ju knappast "given". Om nån är ett självklart val borde det ju vara Schoolly School? Alltid tyckt att BT är rätt överskattad personligen. Visst, han är grym på Do You Want More och blixtrar till ibland, som på In Tha Park m Ghostface där han är helt otrolig. Men i det stora hela en duktig, men rätt sömnig och oengagerad MC genom åren för mig.

BK, here's where it gets out of hand. Jag gillar Talib Kweli. Han var top 3 på min "bäst just nu"-lista ett tag för några år sen. Men tror även han själv skulle garva om nån försökte påstå att han var bättre än Jay-Z, Biggie, MC Lyte och Big Daddy KANE.

2011-08-30 13:43
Först och främst, ambitiöst och läsvärt inlägg SS_II. Kul att du valde en bra och en lite "sämre" respektive rappare, I like it.

----

alltså från Jersey tar ni inte Redman?, visst Lauren är tung(och budden är dynga), men..inte Redman?

Jag har väldigt mycket respekt för Redman, men det är ingen snubbe vars soloplattor jag pumpar. Budden är en utav mina favoritrappare i dagsläget, varför jag valt honom. Chino XL går även han före Redman.

Och Talib är bästa från BK.

Det blir väl svårt och bestrida best of Brooklyn eftersom det fins så jävla många guldkorn därifrån. Men kom igen. Biggie mot Talib? King of NY vs en talangfull snubbe.

2011-08-30 13:47
Jag glömde, SS vad menar du med:

Men i det stora hela en duktig, men rätt sömnig och oengagerad MC genom åren för mig.

Han och Roots har själva influerat scenen som fan och dess arv hjälpt alla andra rappare framåt. Även om de inte är relevant till färdigheter som rappare och även om det för mig är ointressant, så utöver detta är han imo en utav de mest begåvade rapparna, period.
DJ

2011-08-30 13:52
Jag tycker han är en begåvad MC rent tekniskt. Men genom åren har han ofta känts mindre kreativ, varierad, inspirerad och därför haft en mindre känslomässig impact på mig. Black Thought är aldrig DÅLIG, men endast ibland slår han knock på mig, som nu med In Tha Park senast. När jag hörde hur engagerad han låter i den versen insåg jag hur bra han skulle kunna vara. Om man jämför med andra tekniskt avancerade rappare som Percee P eller Pharoahe Monch framstår BT ofta för mig som något av ett sömnpiller. Han återanvänder samma ty av flows och rimstrukturer väldigt ofta och verserna blir för lika varandra. Imho
DJ

2011-08-30 13:55
Och då gällde det alltså varför jag gillar Bahamadia mer. Sen gillar jag Black Thought bra mkt mer än Vinnie Paz som jag satte som "dålig" där och många andra.

2011-09-01 06:05
SS_II
Om man jämför med andra tekniskt avancerade rappare som Percee P eller Pharoahe Monch framstår BT ofta för mig som något av ett sömnpiller. Han återanvänder samma ty av flows och rimstrukturer väldigt ofta och verserna blir för lika varandra

Intressant som fan. Personligen delar jag inte din uppfattning, och då har jag ändå lyssnat på roots vid sidan av alla annan rap jag pumpat senaste decenniet. Percee P om någon tycker jag är ett sömnpiller. Pharoahe Monch är riktigt bra.
Man fokuserar på olika saker som lyssnare helt enkelt.
DJ

2011-09-01 09:57
ambereon: Ja, onekligen. Man reagerar ju olika på olika röster, flows, delivery, stämning, känsla osv. Jag blir hype som fan varje gång jag hör Percee, älskar honom och hans röst och flow och närvaro, haha... Black Thought bränner som sagt till ibland. Hans vers på In The Park är en jävla bomb. Skulle vilja att han körde den stilen lite oftare och inte så mkt den där jämntjocka stilen som han kör på alla deras album efter Do You Want More. Men då skulle han kanske tappa alla sina die hard fans, man lyssnar efter olika grejer som du säger. Han är ju sjukt poppis att ha med på top 25 MCs-listor och sånt.

2011-09-01 19:58
Hans vers på In The Park är en jävla bomb.

word, då kanske du gillar dessa (om du inte hört dem redan dvs):

Until I touch the mic, y'all people ain't seen danger yet
I'm a decorated vet, I regulate and wreck
Never hesitated yet, I'm gettin' heavy weighted checks
If you would dare ask if I'm dedicated - yes
I spit, live rounds that would penetrate a vest
Nigga, take ya seats I'm a demonstrate a test
How to freak the beats, so gangsta fresh
And it thump, from the east coast to Bangladesh
Big bank, willy gank smoke the thing to death

I bring hip-hop terror like the Fuhrer
The Ace Ventura into the horror
Laboratory laborer, venture beyond the border
I'll struc-ture a style destroy your whole aura
Plus you're a-drenalin'll rise before your eyes
and mortalize, my image hit the skies
Deceive the devil in disguise
My music I parenthesize
Represent the wise, do this be how we enterprise
Kid no compromise (yeah, yeah) I'm thinkin fast like drama
Dyin I wear your mind away like Alzheimer
I pull a mic up out my bomber big up to Bahama
The A-O this year we leavin em in trauma

Vet inte om du menade låtar där han framhäver sin renodlade spitter-sida och mördar beatet, men man kan fan inte få nog av dessa!

2011-09-01 23:58
ATL, College Park
Ludacris > Yung Joc
DJ 'Quiksilver' Quik is in tha motherfuckin' house! Straight outta Fonky city of Compton. Yeah I got that funky Jheri curl perm and House shoes on cuz. N thats real.
DJ

2011-09-02 10:01
ambereon:

Tack! Gillar verkligen engagemanget i att länka ett par låtar, skriva ut verserna osv :D

Jodå, Illadelph-plattan har jag ju hört. Det är en sån skiva av samma typ som Wu-Tang Forever och Moment Of Truth som jag var jättebesviken på när den kom (pga att den var klart sämre än plattan innan för mig), men som har växt med tiden. Vidhåller fortf att Do You Want More är en klassiker på ett helt annat sätt, men Illadelph är också en fet platta!

Den där Tipping Point lyssnade jag bara på som hastigast, får lyssna på låten du länkade sen i helgen, är på jobbet nu.

Måste inte nödvändigtvis vara så att BT är hård/snabb när jag känner honom mest. Gillade faktiskt ett par spår på senaste också, som den här:

2011-09-03 23:15
Mitt bidrag:

New York

Brooklyn
The Notorious B.I.G. > Big Daddy Kane

Queens
Nas > Cormega

Manhattan
Big L > Cam'Ron

Bronx
Lord Finesse > The Kid Daytona

Staten Island
Raekwon > Inspectah Deck

Long Island
Rakim > MF Doom

New Jersey
The Last Emperor > Chino XL

Boston
Edo G. > Guru

Philadelphia
Jamal > Schoolly D

Virginia
Pusha T > Skillz

Kentucky
Skinny DeVille > Big V

Chicago
Common > Kanye West

Detroit
Guilty Simpson > Royce Da 5'9"

Alabama
Yung Clova > G-Mane

Memphis
8 Ball > MJG

Atlanta
Pill > T.I.

Houston
Bun B > Z-Ro

Dallas
Big Tuck > Dorrough

Fort Worth
Twisted Black

Mississippi
Big K.R.I.T. > David Banner

New Orleans/Baton Rouge
Jay Electronica > Lil' Boosie

Florida
M1 > Plies

Los Angeles
Blu > Ras Kass

San Diego
Mitchy Slick > Jayo Felony

Bay Area
E40 > Del The Funky Homosapien

Fresno
Fashawn > Grafik
Watch me get down in your Province, town, or populace
Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus
DJ

2011-09-03 23:57
QNS-D: Ambitiös lista med massa platser! Men Last Emp är ju från "the city that left the Liberty Bell cracked/The Constitution's release party was held at..."

2011-09-04 00:06
SSII: Hjärnsläpp :) Rah Digga ska in på NJ och Emp ersätter Jamal.
Watch me get down in your Province, town, or populace
Cause in my life, rhyme is Prime, posses the matrix like Optimus
DJ

2011-09-04 01:05
Hmm, orkar man?

NYC

Brooklyn
Masta Ace > Big Daddy Kane

Queens
Pharoahe Monch - Prodigy

Manhattan
Big L > Camron

Bronx
A.G - Percee P

Staten Island
Method Man > Shyheim

NY State

Long Island
MF DOOM > Busta Rhymes

New Rochelle
Grand Puba > Lord Jamar

Mount Vernon
C.L Smooth > Pete Rock

Yonkers
Styles P> DMX

New Jersey
Apache > Joe Budden

Boston
Scientifik > Big Shug

Philadelphia
Dice Raw > Ray Benzino

Chicago
Common Sense > Kanye West

Detroit
Elzhi > Royce 5'9

L.A
King Tee > The Game

Bay Area
Spice One > E-40

Södern
Scarface > Lil Wayne
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass

2011-09-05 06:27
Kul att det hände lite i tråden ändå :D

SS_II

At the end of the day. Handlar om bra musik och upplysa folk om det man själv hört. BT är en utav mina absoluta favoriter. Dear God 2.0 är en jävligt bra låt också för övrigt.

QNS-D

Chicago
Common > Kanye West

Hade ingen aning om att Kanye var från Chicago, hm man lär sig nåt nytt varje dag.

Detroit
Guilty Simpson > Royce Da 5'9

Oj, måste säga att den här sved i ögonen.

grass
Nice lista du med. Fan va mycket nytt jag lärde mig på detta lilla bara.