|
|
|
|
|
Mest spelade hiphopalbum i ditt liv
Det här är en annan sorts ämne än ”Vilka är de objektivt bästa hiphopalbumen?” Men också en annan sort än ”Vilka är dina personliga favoritalbum?”. Det här handlar helt enkelt om vilka hiphopalbum som fått flest lyssningar av dig i ditt liv i din walkman/bandare/skivtallrik/discman/dator/whatever.
För några av er kanske det är samma sak, men de flesta av oss har nog haft perioder i våra liv då vi pluggat en platta stenhårt, även om vi inte uppskattar den lika mkt idag och kanske inte skulle ta med den på en top 50 nu. Och vissa skivor passar bara ens humör eller livssituation så bra under en tid att man spelar dem mer än de ”förtjänar” enbart sett till kvalitet. Sen finns det ju vissa år när det bara kom en eller två plattor man verkligen fastnade för och då fick de otroligt många spins, även om de inte direkt visade sig vara ”klassiker” i efterhand…
Backinnaday var det ju inte heller så lätt att få alla plattor man pekade på med ett par musklick. För mig gäller det särskilt perioden ungefär 88-93 då jag lyssnade sjukt mkt på hiphop, X antal timmar varje dag, men samtidigt hade råd med max 1 eller 2 album på en månad och inte heller kände till många av de mästerverk jag sen upptäckt i efterhand. Lite random vad man råkade fastna för mest på Yo! och Soul Corner på den tiden, iaf för mig. Började nog lyssna på Showbiz & A.G. först när ’Full Scale’ EP kom ut t.ex… Så de få skivor man hade då fick så många spelningar att det blir svårt för nya skivor att komma ifatt.
Sen handlar det även lite om vilka skivor ens polare och bekanta hade och vilka man kunde få bandade osv. Kort sagt: räknar man bara upp de största klassikerna och inte har med ett par halvbra skivor har man gjort fel! :D
Anyways, enough with the intro, här är de hiphopalbum jag tror att jag spelat allra mest genom åren, på skiva, band eller CD. Jag har lagt dem i kronologisk ordning efter när jag lyssnade på dem mest, inte efter när de släpptes…
LL Cool J: ’B.A.D.’ Beastie Boys: ’Licensed To Ill’ Run-D.M.C.: ’Tougher Than Leather’ Public Enemy: ’It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back’ Public Enemy: ’Apocalypse 91…The Enemy Strikes Black’ Naughty By Nature: ’Naughty By Nature’ EPMD: ’Strictly Business’ Gang Starr: ’Step In The Arena’ A Tribe Called Quest: ’The Low End Theory’ Nice & Smooth: ’Ain’t A Damn Thing Changed’ Pete Rock & C.L. Smooth: ’All Souled Out’ EP Pete Rock & C.L. Smooth: ’Mecca And The Soul Brother’ Arrested Development: ’3 Years, 5 Months & 2 Days In The Life Of…’ Digable Planets: ’Reachin’ (A New Refutation Of Time And Space)’ Grand Puba: ’Reel To Reel’ Run-D.M.C.: ’Down With The King’ Naughty By Nature: ’19 Naughty III’ Brand Nubian: ’In God We Trust’ (94-95 lyssnade jag inte på hiphop, så alla klassiker som släpptes då har haft svårt att komma ikapp, även om jag älskar många av dem nu, undantaget är väl Pubas och Finesse plattor från 95 som jag spelat så sjukt mkt att de nog är ikapp, fast senare…) The Fugees: ’The Score’ The Latin Kings: ’I Skuggan Av Betongen’ Grand Puba: ’2000’ Lord Finesse & DJ Mike Smooth: ’Funky Technician’ Lord Finesse: ’The Awakening’ Black Star: ’Mos Def & Talib Kweli Are Black Star’ Black Moon: ’Enta Da Stage’ (Upptäckte den på allvar väldigt sent. Typ 99. Men sen lämnade den inte freestylen på länge!) MF DOOM: ’Operation: Doomsday’ Screwball: ’Y2K – The Album’ Ghostface Killah: ’Supreme Clientele’ Edo G: ’The Truth Hurts’ Quasimoto: ’The Unseen’ Pete Rock: ’PeteStrumentals’ MF Grimm: ’The Downfall Of Iblyiss: A Ghetto Opera’ The U.N.: ’UN Or U Out?’ Edo G & Pete Rock: ’My Own Worst Enemy’ Roc Marciano: Marcberg’
Trapped in the 90s hit och trapped in the 90s dit. Vad har 80-talet gjort för ont?
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
Obs! Snackar enbart album/EPs här, så listan blir naturligt orättvis mot artister som släppt ett gäng grymma tolvor/singlar men inte lyckats på albumfronten, eller som jag helt enkelt aldrig skaffade album med. Har t.ex. lyssnat sjukt mkt på Fu-Schnickens tolvor, men aldrig ägt ett album med dem.
Trapped in the 90s hit och trapped in the 90s dit. Vad har 80-talet gjort för ont?
|
|
|
Jag skriver dom 5 jag vet utan tvekan att jag lyssnat mest på, sen mitten på 90talet.
1. Black Moon - Enta Da Stage 2. Wu - 36 Chambers 3. Showbiz & AG - Runaway Slave 4. Big L - Lifestylez Ov.. 5. B.I.G. - Ready To Die
|
|
|
Rätt säker på att det är
Mobb Deep - Hell on earth Mos def - Black on both sides
Sedan står det mellan The Blueprint, som jag lyssnade skit mycket på när den kom och Young D Boys - Straight Game, eftersom jag inte tillåter den att lämna min kassetbandspelare.
Senaste i 5-6 åren i princip bara grime och last.fm ljuger lite för mig men jag korrigerar till
Wiley – Playtime Is Over O.G's – OG Season Vol.1 Jendor – Grandmaster Roll Deep – Rules & Regulations
Känner att jag glömt bort någon men kan inte komma på vilken det kan vara. Möjligtvis Rza's Afro Samurai soundtrack. Fan vad bra.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
|
|
|
Showbiz & A.G - Runaway Slave Nas - Illmatic Kool G Rap & Dj Polo - Live & Let Die Ice Cube - The Predator Black Moon - Enta Da Stage Organized Konfusion - Stress Dr Dre - The Chronic Wu Tang Clan - Enter the 36 Chambers Masta Ace - Slaughtahouse Getoboys - Til Death Do Us Part Pete Rock & C.L Smooth - Mecca And The Soulbrother Redman - Whut? The Album Gangstarr - Hard To Earn
Dom som jag vill minnas har spelats mest i mina dagar.
Soul Survivor, menar du att Illmatic inte ens tar sig in på din lista?
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
|
|
|
Cypress Hill - Black Sunday Jag och sådär en tre polare var 12 år & albumet var nytt det året, vi spelade skiten från början till slut jag vet inte hur ofta, lär ju inte vara så repfria exemplar om dom finns kvar idag.. själva o tillsammans lyssna vi och vi blev så inspirerade till att prova det där "smelly green shit" osv haha ..Allting var så mörkt o abstrakt på skivan också o det var nytt för oss i den åldern.
Gangstarr - Hard to earn 94 gick jag i en skitbråkig klass o allt var lite hard o det blev högre krav o allt, detta albumet blev en hjälp till att hålla kursen någorlunda rätt iaf o jag har "tackat" albumet sedan dess genom att alltid lyssna på det..
Krs-One - Self titled Klart bland den textmässigt bästa skivan jag vet.. gick nog inte ne dag 95 o halva 96 utan att jag spelat en låt iaf och sen 2008 har den gått flitigt
Bone Thugs N harmoney -East 1999 eternal älskar den av samma anledning som Black Sunday, mycket abstrakt, mörker o mystik, droger...det var liksom som en underbar saga av R&B och Rap.
Ska komma på fler senare
Konsumtionskulturen är ett fördärv.
|
|
|
Ice Cube- War & Peace Vol. 1 (The War Disc)
Är nog definitivt den skivan som introducerade mig för hiphop på riktigt tillsammans med the infinite patio och friday soundtracket.. ghetto vet går väl på varenda förfest fortfarande
|
|
|
Verkar som om Enta Da Stage har flest omnämnanden hittills. Hög replay value!
grass: Hmmm... Å ena sidan upptäckte jag Illmatic i efterhand och har aldrig haft nån sån där period när jag bara lyssnat på den. Å andra sidan har den väl varit mer eller mindre in rotation sen sent 90-tal så den kanske skrapar ihop tillräckligt många spelningar för att ta sig in ändå!
Trodde det skulle dyka upp nån DOOM på din lista, btw.
|
|
|
Fan vad alla håller det minimalistiskt. Jag gör en mest-spelade-av-de-mest-spelade också, för min lista ser ju ut som en ogenomtränglig djungel nu.
Run-D.M.C.: ’Tougher Than Leather’ Public Enemy: ’It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back’ Gang Starr: ’Step In The Arena’ A Tribe Called Quest: ’The Low End Theory’ Naughty By Nature: 'Naughty By Nature' Pete Rock & C.L. Smooth: ’All Souled Out’ EP Pete Rock & C.L. Smooth: ’Mecca And The Soul Brother’ Grand Puba: ’Reel To Reel’ Run-D.M.C.: ’Down With The King’ The Latin Kings: ’I Skuggan Av Betongen’ Lord Finesse & DJ Mike Smooth: ’Funky Technician’ Black Star: ’Mos Def & Talib Kweli Are Black Star’ Black Moon: ’Enta Da Stage’ MF DOOM: ’Operation: Doomsday’ Roc Marciano: 'Marcberg’
|
|
|
OB4CL! har jag lyssnat på överlägset flest gånger.
Andra album jag lyssnat mycket på är
Wu-tang - 36 Chambers Wu-tang Forever B.I.G. - Ready To Die Onyx - Shut'em down Gangstarr - Moment of Truth TLK - I skuggan av betongen
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?
|
|
|
Kom på några till. Gravediggaz-six feet deep Onyx-bacdafucup Madvillan Rumpletilskinz-what is à rumpletilskin The roots - do you want more???
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
|
|
|
Kom på en till jag spelade non-stop i veckor när den var ny: De La Soul: Is Dead
|
|
|
Helt meningslöst att göra så långa listor som du gör SSII, en topplista ska innehålla den absoluta toppen inom vilket ämne nu listan behandlar, och jag tvivlar starkt på att du har sån exakt koll på vad du lyssnat på för album genom hela ditt liv att du kan nämna över 40 album som du verkligen lyssnat mer på än alla andra.
Från höften: Big Pun - Capital Punishment Masta Killa - No Said Date Non Phixion - The Future Is Now Gutta - Heads Will Roll
|
|
|
NuMessiah: Inte tänkt som en "topplista" direkt. Försökte komma på alla album jag spelat sådär sjukt mkt, som jag liksom "levt" med. Kanske döpte jag ämnet fel.
Hursomhelst såg jag när alla andras listor trillade in att min lista var lång och ogenomtränglig. Så jag gjorde top 15 där sen, duger den?
|
|
|
Exakt koll har jag inte, men har klurat på detta sen några månader tillbaka efter att grass och jag började snacka om detta på krogen nån gång, så min lista är rätt accurate, men sen glömmer jag säkert några.
|
|
|
Outkast - Stankonia Outkast - The Love Below/Speakerboxxx (Andre's del av albumet) Method Man - Tical Madvillain - Madvillainy Ras Kass - Soul On Ice O.C. - Word...Life Dr. Dre - 2001
Detta är då album som jag i princip alltid kan lyssna på och misstänker att de är dem jag lyssnat på mest.
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe
|
|
|
Eminem - Marshall Mathers LP Pete Rock & C.L. Smooth - Mecca and The Soul Brother Run DMC - Tougher Than Leather Nas - Illmatic
|
|
|
Mobb Deep - The Infamous Nas - Illmatic Wu Tang - 36 Chambers GZA - Liquid Swords Masta Ace - A Long Hot Summer Jaylib - Champion Sound Eric B & Rakim - Follow The Leader A Tribe Called Quest - Beats, Rhymes & Life Reflection Eternal - Train Of Thought Mos Def & Talib Kweli - Blackstar The Roots - How I Got Over Pharoahe Monch - Desire The Notorious B.I.G - Ready to Die Ghostface Killah - Fishscale Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx Gangstarr - Hard to Earn Gangstarr - Moment of Truth Erykah Badu - Baduizm
LADDA NER "UNSUNG HERO MIXTAPE" HTTP://WWW.MCCONFIDENT.COM
|
|
|
Glömde! Common - Be, Arsonists - As The World Burns Black Moon - Enta da stage Guilty Simpson - Ode to the Ghetto Blackalicious - Blazing Arrow Big L - The Big Picture Big L - Lifestylez Ov Da Poor and Dangerous
LADDA NER "UNSUNG HERO MIXTAPE" HTTP://WWW.MCCONFIDENT.COM
|
|
|
De album jag lyssnat mest pa genom aren ar alla slappta under 90-talet (forutom Ghostface och JMT). Under den tiden hade man inte rad att kopa manga skivor sa det blev till att lyssna noga pa de album man inforskaffat. Min lista utgors av 90-tals album som jag fortfarande lyssnar pa idag.
Dr.Dre - The Chronic (1992) Ice Cube - The Predator (1992) Snoop Doggy Dogg - Doggystyle (1993) en skiva jag inte lyssnar pa idag men som jag lyssnat pa sjukt mycket under hela 90-talet Wu-tang clan - 36 Chambers (1993) Method Man - Tical (1994) Raekwon - OB4CL (1995) GZA - Liquid Swords (1995) Ol' Dirty Bastard - Return to the 36 Chambers (1995) Smif n Wessun - Da Shinin' (1995) Heltah Skeltah - Nocturnal (1996) Heltah Skeltah - Magnum Force (1998) O.G.C - The M-Pire Shrikez Back (1999) Dr.Dre - 2001 (1999) Ghostface Killah - Supreme Clientele (2000) Jedi Mind Tricks - Violent by Design (2000)
Album som mojligtvis skulle kunna hamna pa listan: Cormega - The Realness, Soul in the hole (soundtrack), Boot Camp Clik - For Da People, Gangstarr - Moment of Truth, Shyheim - Manchild och Mos Def - Black on both sides
|
|
|
|
|
|
Dr. Dre - The Chronic Ice Cube - AmeriKKKas Most Wanted Cypress Hill - Cypress Hill Wu-Tang Clan - 36 Chambers Wu-Tang Clan - Forever Tupac - Me Against the World Biggie - Ready to Die Biggie - Life After Death Snoop Doggy Dogg - Doggystyle Snoop Doggy Dogg - Tha Doggfather Outkast - ATLiens Big Punisher - Capital Punishment Bone Thugs N Harmony - E 1999 Eternal Naughty by Nature - 19 Naughty III
Svenska
Goldmine - Cartwheels & Handsprings Infinite Mass - The Infinite Patio Infinite Mass - Alwayz Somethang Petter - Mitt Sjätte Sinne
Mitt val av CD skivor har tyvärr präglats av min fattiga ekonomi hehe. Hade luspanka föräldrar när jag växte upp så jag hade inte mycket till veckopeng. Och jag vägrade ha brända CD-skivor i mitt cd-ställ. Däremot hade jag många låtar på kasset :)
www.wallyjohnson.se
|
|
|
Kommit på fler..
Ras Kass - soul on ice Knarkade den rejält i ett halvår
Killarmy - silent weapons for quiet wars alltid spelats, underskattad !
Konsumtionskulturen är ett fördärv.
|
|
|
tlk - välkommen till förorten / skuggan av betongen / mitt kvarter wu tang - 36 chambers gza - liquid swords the fugees - the score wu tang - forever outkast - atliens / aquemini busta rhymes - when disaster strikes ghostface killah - supreme cliente / pretty toney saian supa crew – klr / x-raisons ison & fille - vår sida av stan / ison & fille
|
|
|
Folk tar med för lite skämmiga skivor;dom här listorna ser ut som dom vanliga top tio listorna.
Inte för att jag har nån speciell iofs... Just D - Tre Amigos? Nä den är skitbra
http://soundcloud.com/80scrackpolo
|
|
|
Skämmiga och skämmiga. Får man tänka efter lite... jag har nog en hel del, men de är inte hip hop. Smörsoul och new jack swing liksom. Vilket jag förövrigt inte för 5 fucking öre finner skämmigt. Tvärtom så står jag stolt fast vid att new jack swing och tidigt 90-tals soul var guld! LSG någon?
www.wallyjohnson.se
|
Producent
2011-09-30 23:33
|
Capone-N-Noreaga-War Report Capone-N-Noreaga-The Reunion Cormega-The Realness Cormega-The True Meaning Dead Prez-Let's Get Free Gangstarr-Hard To Earn Gangstarr-Moment Of Truth Infamous Mobb-Special Edition Jeru Tha Damaja-Wrath Of The Math Jeru Tha Damaja-Tha Sun Rises In Tha East Just D-Svenska Ord Just D-Rock N Roll Michael Jackson-Dangerous Mobb Deep-The Infamous Mobb Deep-Hell On Earth Mobb Deep-Murda Muzik Mobb Deep-Infamy Nas-Illmatic Nas-It Was Written Nas-Nastradamus Nas-I Am O.C-Jewelz Ol' Dirty Bastard-Return To The 36 Chambers Pete Rock-Soul Survivor Snoop Dogg-Doggystyle Raekwon-Only Built 4 Cuban Linx Wu-Tang Clan-Enter The Wu
De i fet stil är de jag har lyssnat på allra mest.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
|
|
|
Bara en liten reminder: Tänkte alltså på hiphopplattor, ser lite annat här. Don't get me started on those Springsteen/Sinatra/ records! :)
|
|
|
Eftersom folk skriver svenska släpp gör jag det också:
Motorisk Afasi & Spakur - Snus, Porr & Brännvin Afasi & Filthy - 1990nånting EP, JKIBMM EP Chords - The Garden Around The Mansion Fattaru - Fatta Eld Looptroop - Modern Day City Symphony Promoe - Goverment Music MBMA - Nu Ännu Drygare Retarderat Eleverade - Retarderat Eleverade, Tootaosen, Hotel No Monkey Business Organism 12 - Bakom Kulisserna, Ett Hund, Vem Som Helst EP, Petar På Döda Saker Med Pinnar Pst/Q - Natt Klockan 12 Mitt På Dagen Ungdumshälsan - 8 Anledningar Att Hata Ett Tape Timbuktu - The Botten Is Nådd
Big L - Lifestylez Ov Da Poor And Dangerous, The Big Picture Bone Thugs-N-Harmony - Creepin On Ah Come Up, Resurrection, Thug World Order Busta Rhymes - It Ain't Safe No More Chamillionaire - The Sound Of Revange Chino XL - Poisen Pen D12 - Devil's Night Eminem - Infinite, The Slim Shady LP, The Marshall Mathers LP, The Eminem Show Dr. Dre - The Chronic, 2001 Eazy-E - Eazy Duz It Fabolous - Real Talk Fat Joe - Jealous Ones Still Envy Gangstarr - Moment of Truth G-unit - Beg For Mercy 50 Cent - Get Rich Or Die Tryin Ice Cube - The Preditor, War & Peace, Laugh Now Cry Later Jadakiss - Kiss Of Death Jay-Z - Reasonable Doubt, Blueprint 1 & 2, Black Album Kanye West - The Collage Dropout Method Man - Alla Tical Nas - Illmatic, It Was Written Obie Trice - Cheers Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx Redman - Muddy Waters Snoop Doggy Dogg - Doggystyle Talib Kweli - Quality B.I.G. - Ready To Die, Life After Death Twista - Mobstability, The Day After Wu - Enter..., Forever Xzibit - At The Spped Of Life + Allt med Jedi Mind Tricks
Fetstil = Kan i princip varenda rad utantill förutom Wu's
|
Graffare
2011-10-01 13:37
|
The Wu-Tang Clan - Forever Roc Marciano - Marcberg Masta Ace - A Long Hot Summer Meyhem Lauren - Queens Outdoors Lo Life Z-Ro - Cocaine
|
|
|
Cormega - The Realness är nog den skivan jag lyssnat på mest fast den bara är 10 år gammal.
Wu-Tang Clan- 36 Chambers
Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx
Gza - Liquid Swords
Mobb Depp's - The Infamous , Hell On Earth & Murda Muzik
Prodigy - H.N.I.C
Screwball - Y2k
Capone-N-Noreaga - War Report
Lyssnade även jävligt mycket på Cypress Hill's 3 första skivor på 90 talet, feta skivor men inget jag direkt lyssnar på längre.
Skulle gissa på att det är dessa jag lyssnat mest på, men det finns mycket mer som jag skulle kunna anteckna.......
|
|
|
Temples of boom är fortfarande riktigt fet att lyssna på..en av dom fetaste plattorna och den plattan med fetast cover-art =)
|
|
|
Big Daddy Kane - Long Live The Kane
De La Soul - Three Feet High
UTFO - Skeezer Pleezer
Doug E Fresh & Get Fresh Crew - The Worlds Greatest Entertainer
Mantronix - In Full Effect
Run DMC - King Of Rock
Biz Markie - Goin' Off
Tribe Called Quest - Low End Theory
Jungle Brothers - Done By The Forces
Black Sheep - A Wolf In Sheeps Clothing
Jazzy Jeff & Fresh Prince - He's The Dj
Bronx
|
|
|
Non Phixion - The Future is Now Nas - Illmatic Jedi Mind Tricks - Violent by Design Heltah Skeltah - Nocturnal Method Man & Redman - Blackout
någon som håller räkningen eller?
|
|
|
jag vet inte. kasnke "the chronic" eller "doggystyle" nån Eminem-platta biggie "life after death" och nas "illmatic"
typ sånt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
Känns som jag snöar in mig på skivor mer nu än någonsin tidigare. Utbudet till trots. Därför kom det lite många de sista åren.. Hur som helst det här är mina mest spelade skivor, i någon sorts kronologisk ordning för när jag lyssnade på dem.
Blues - Samhällstjänst Outkast - Stankonia Ja rule - Pain is love, Fortfarande mitt guilty pleasure album Talib Kweli - Train of thought Outkast - Aquemini Common - Be Mos def - Black on both sides Mos def, Talib Kweli - Black Star Jay z - The black album The fugees - The score Xzibit - Restless Notourious B.I.G - Ready to die Mos def - The new danger Xzibit - At the speed of light The Roots - Do you want more?! Dr Dre - 2001 Outkast - Speakerboxx/The love below Jay Dee - The Shining Gangstarr - The ownerz Scarface - The fix Big Boi - Sir lucious left foot RJD2 - Deadringer The Roots - The tipping point Jedi Mind Tricks - Violent by design The left - Gasmask Strong Arm Steady - In search of stoney jackson Roc Marciano - Marcberg
Jag gillade verkligen upplägget, man fick gå en liten walk down memory lane. Det gör en kanske inte jättestolt när man kommer på vilka man verkligen lyssnat sönder.
Check your motives and thoughts
|
|
|
|
|
|
För mig gäller det särskilt perioden ungefär 88-93 då jag lyssnade sjukt mkt på hiphop, X antal timmar varje dag Of course you did, 1988. Nio år gammal.
Bitches Ain't Shit
|
|
|
Damien: När har man mer tid att lyssna på musik än när man är 10-14 bast? När man var tio gick man i skolan mellan typ 8-15:30, var hemma på en kvart och hade inga andra obligations förutom nån liten läxa vissa dagar. Oändligt m fritid, typ. Jag har aldrig sysslat särskilt mycket med sport eller så utan mest älskat att lyssna på musik sen jag var typ 6-7 bast (då visste jag dock inte ens vad hiphop var). Idag finns inte en chans att jag skulle kunna/hinna lyssna på musik 4-5 timmar om dagen. Vet inte om jag skulle vilja heller.
Så när äldre grannar spelade Run-DMC, LL Cool J, Beasties och PE och man fick banda det av dem samtidigt som Fat Boys, Kool Moe Dee och liknande dök upp på TV så man kunde spela in på VHS då kunde det lätt ta över mina dagar rätt hårt sen. Det som var minus (att man inte kunde köpa mer än nån enstaka skiva själv) vägdes ju på sätt och vis upp av att man hade till synes oändlig tid att lyssna på de få plattor/band man hade (i den mån föräldrarna stod ut, men hörlurarna var ju faktiskt uppfunna 1988).
Påstår inte att jag hade "koll" som tioåring. Många av de största artisterna från den eran, typ Juice Crew, Rakim osv, har jag upptäckt senare. Men de få band med Run-DMC osv jag hade lyssnade jag sönder. Du vet, freestyle till skolan, freestyle hem från skolan, in med ett par polare på rummet och på med bandaren så fort man kom hem från skolan osv osv. På kvällarna hängde vi en del vid en skateboardramp där nån alltid spelade musik på en liten skruttig bandare. B.A.D. med LL Cool J var det band dom körde mest. Hade även en äldre kusin som hade ett gäng hiphopplattor och en liten trummaskin och som visade mig Yo första gången. Då öppnades en ny värld, med fler artister, men det var ju något senare.
Förstod jag allt de sa när jag var 10-12 år? Nej, såklart inte. Men det gjorde det nästan bara bättre, för i mina fantasier var allt jag inte förstod otroligt djupsinniga, righteous grejer. Vilket det inte alltid visat sig vara nu när man förstår mer, menmen...
|
|
|
Vad roligt att bli den första som nämner Tupac! Skivan som introducerade mig till hip hop var All Eyez On Me. Sedan lyssnade jag en hel del på Me Against The World och The Don Killuminati: The 7 Day Theory. Sedan har jag lyssnat mycket på Enter the Wu-Tang (36 Chambers) och The W. Vad mer... The Chronic och 2001 har spelats en hel del. Sedan så lyssnade jag jävligt mycket på Tha Eastsidaz - Tha Eastsidaz när den var ny och jag gick i trean typ. Orkar fan inte komma på mer, men det är nog en hel del mer som borde nämnas.
|
|
|
Asså fan va jag vill vara äldre, ni har ju asfeta skivor, själv har jag aldrig lärt mig uppskatta det som räknas som det "bästa"...Vågar inte ens skriva min lista med risk för att få en rejäl utskällning :P
|
|
|
gggg_hatt: Fast om du tar min lista t.ex. är det definitivt inte bara "de bästa" skivorna. Bara för att man är äldre innebär det inte att man känt till allt och haft oklanderlig smak. Spelade Arrested Development som en galning 92, men i efterhand framstår den inte som ett top 100 album direkt, hahaha...
|
|
|
True that. Men jag tror man har lättare att tycka om det som var inne när man själv växte upp. Jag som tex är uppvuxen med Eminem och Gunit tycker lätt att äldre hiphop är tråkig. Tyvärr. I denna video känner jag inte igen många låtar, om jag inte fuskar och läser listan under.
|
|
|
Ja, det tog några år innan jag helt kunde uppskatta old school eftersom jag inte upplevt det själv. Allt innan sent 80-tal lät länge bara tråkigt och segt för mig. Men det går att jobba sig bakåt och nu älskar jag old school också.
|
Producent
2011-10-15 00:26
|
Läste en annan tråd och kom på att jag har lyssnat väldigt mycket på KRS-ONE's album KRS-ONE.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
|
|
|
Temples of boom är fortfarande riktigt fet att lyssna på..en av dom fetaste plattorna och den plattan med fetast cover-art =) Håller helt klart med, lyssnade på den 24/7 när den kom och tycker fortfarande den är dunderfet men jag har på senare år börjat störa mej på B-Real's röst, fast mest på nyare grejer & det lyssnar jag inte alls på. Men deras 3 första skivor (särskilt "Black Sunday & Temples of...) är magiska, och man brukar ju rulla upp en fet när man lyssnar på dom :-)
|
|
|
Elephunk av Black Eyed Peas. Ja, den är kommersiell, och mer RnB är hiphop. Lyssnade på den konstant från 2003-2006. Inte så stolt över det kanske men så är det.
Réussir, s'évanouir, devenir un souvenir
|
|
|
På rak arm skulle jag säga:
Dr Dre - 2001 Cypress Hill - Skull and bones The Latin Kings - Mitt kvarter Ice Cube - War and peace (peace) Immortal technique - Revolutionary vol. 2 Jedi Mind Tricks - Visions of Gandhi Looptroop - Modern day city symphony Nas - It was written
säkert glömt nån självklar dock
|
|
|
Fugees - The Score Outkast - ATliens 2pac- All eyez on me
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
Beatboxare
2012-04-27 14:44
|
Dr. Dre-2001 Eminem-The Slim Shady LP Army of the pharaos-The unholy terror Immortal tehcnique-Revolutionary vol. 2 Vinnie paz-Season of the assassin.
Aktivt oaktiv.
|
Konsertbesökare
2012-04-27 18:14
|
1. NaS - It Was Written 2. Jay-Z - The Blueprint 3. The Notorious B.I.G. - Ready To Die 4. NaS - Illmatic 5. Dr. Dre - The Chronic 6. Snoop Doggy Dogg - Doggystyle 7. Common - Be 8. Kanye West - College Dropout 9. Smif N Wessun - Dah' Shinin 10. Mobb Deep - Hell On Earth
|