Den enda Roc Marciano-tråden

Utländsk Hiphop - Allmänt

Den enda Roc Marciano-tråden

Upptäckte Roc Marciano för inte så längesen, han är ju uppenbarligen fett tung. Marcberg verkar ha varit ett uppskattat album, lyssnade på Pop Instrumental och ba ok. Vad rekar ni med honom? Här diskuterar vi allt som har med RM att göra.

I want to name my kids after people I hate,
so I can beat them -
and feel good about it.
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Han är min favoritproducent och favorit-MC just nu. Egentligen rekommenderar jag nästan allt han gjort. Men om man ska plocka några russin ur kakan ser det ut såhär för mig. (Låttitlarna leder till youtube, tyckte inlägget skulle bli för långt om jag klistrade in alla videoklipp).

The Prophecy
EP med låtar fr -97 som släpptes som limited tidigare i år. Favoritlåten på den för mig är 'Drama', som är ett riktigt jävla monster.

Marcberg
Dubbel-LPn. Hans verkliga mästerverk. Favoritlåtarna för mig är 'Snow', 'Scarface N*gga' (helst originalet utan Sean P som inte riktigt passar in i atmosfären), 'Thug's Prayer', 'Pop' och 'Panic'. Men egentligen är det synd att plocka lösa låtar från den här plattan. Det är verkligen ett album där alla låtar är feta och sitter ihop som en enhet. Inte ett svagt spår! Även EP-versionen rekommenderas, för på B-sidan finns instrumentalerna av bl.a. 'Snow', 'Panic' och 'Thug's Prayer' som helt klart står sig fint även utan rap.

Materialet med The U.N.
Jag lyssnade mycket på Rocs gamla grupp The U.N. Vid ett tillfälle så att grannarna kom och klagade... Favoritlåtarna från 2LPn 'UN Or U Out?' för mig är främst 'Avenues' (prod. Pete Rock), 'What They Want'(prod. Large Pro) och 'Ain't No Thang'(prod. Pete Rock). Tre riktiga bangers som har stannat in rotation för mig sen -04. Sen får man inte glömma Pete Rocks klassiker 'Cake' feat. The UN från 2LPn PeteStrumentals 2001.

Samarbeten med Pete Rock
'It's So G' med Pete Rock feat. Roc Marciano, som ligger på B-sidan på 'Ready Fe War'-tolvan är en riktigt underskattad låt. Detsamma gäller 'Give It To Y'all' med Pete Rock feat. Roc Marciano & Trife. Den låg som B-sida på tolvan 'Nothin' Lesser' m Pete Rock och The U.N. 2001.

Övrigt
Det finns en riktigt grym låt som heter 'Hide My Tears', som inte kom med på 2LPn 'Marcberg' av nån outgrundlig anledning (sampling issues?). Har för mig den var med på CD-versionen dock(?)

Han lägger bästa versen på hela Random Axe-plattan, på den bästa låten. 'Chewbacca' heter den.

Han medverkar på titelspåret på Telemachus (alias för brittiska producenten Chemo) limiterade sjua 'Scarecrows'. Detta är en top 3 Marciano-låt för mig som man inte får missa! Min väckningssignal på mobilen :)

Gästar Timeless Truth på 'Irene'. Ännu ett riktigt monster. Fet beat och Marcianos vers dödar, oavsett vad man tycker om Timeless Truth som MCs.

Nyligen lades vad som sägs vara första låten från hans nästa album 'Reloaded' upp på youtube. Den heter 'My Persona'. Han har inte producerat den själv, men den har det där rätta klaustrofobiska, smutsfunkiga soundet och är redan en av mina favoriter.

Egentligen skulle jag kunna rekommendera nästan allt han gjort. Bara att söka sig vidare på nätet bland alla otaliga features han gjort bara i år för att hitta mera. Ett par av låtarna från 'Greeneberg' är ritkigt bra t.ex. Men det där var mina favoriter från en producent/MC med sjukt hög standard. Enda jag skulle undvika egentligen är två ganska dåliga remixer av 'Scarface N*gga' och den tråkiga låten han gjorde med brittiska The Planets.
Trapped in the 90s hit och trapped in the 90s dit. Vad har 80-talet gjort för ont?
Skivsamlare

2011-09-30 23:47
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

video finns nu till Chewbacca
Gangsta rappers can't fight, so they rap about guns
hittade också honom nyligen och har inte lyssnat på så mycket mer än marcberg, men han är tung som fan.
Graffare

2011-10-01 13:38

Graffare

2011-10-01 13:39

Nytt med Quell på riktigt, riktigt fet produktion. Roc dödar som alltid. Kunde varit utan den här "Danny Brown" dock, menmen...FET BEAT! :)
Trapped in the 90s hit och trapped in the 90s dit. Vad har 80-talet gjort för ont?
kanske lite off-topic men less på alla som baitar andras namn.

finns bara en Rocky Marciano liksom
I'm a different kettle of fish
Graffare

2011-10-24 19:46
Jag antar att Roc har haft Rocky som en förebild och ser inget fel med att baxa hans namn då det är mer som en hyllning, samt att boxaren aldrig hade en förlust under hela sin karriär gör det bara mer självklart...

Att göra en play på en boxares namn är inte riktigt som att bajta någon annans hiphopnamn tycker jag. Blir lite som att säga att fy Biz Markie, inte bajta Otto von Bismarcks namn. Många gamla rapnamn har ju inspiration från sport, film, politik, serier osv. Mina fem öre.
Han är min favoritproducent och favorit-MC just nu.
Co-sign utan tvekan. Själva stämningen och råheten i hans musik är något som annars knappt finns i rap längre. Det där smutsiga, grimy men ändå så jävla smooth delivery, som i t.ex gästversen på Chewbacca. Och sättet han levererar på, aldrig några enkla rim utan alltid genomarbetade flerstaviga grejer som makes sense. Vem som helst kan kicka flerstavigt, men att pussla ihop det så att det får en betydelse det lyckas han med varje gång.

helst originalet utan Sean P som inte riktigt passar in i atmosfären
Co-sign återigen. Ändå så är Sean P min favoritrappare (efter Marci) i dagsläget. Så jag förstår varför han har valt att jobba med Sean P, finns tyvärr inte överdrivet många andra NYC-rappare i dagsläget som överträffar P. Problemet med Sean P däremot är att han har blivit bättre på att gästa andras låtar eller göra egna halvhjärtade mixtapelåtar än att göra hela genomarbetade låtar. Men Monkey Barz är ju ett tydligt exempel på att han kan göra jävligt bra sololåtar som är genomarbetade. Ser fram emot MIC Tyson.

Marcberg plattan lyssnar jag oftast på från början till slut. Utöver redan nämnda, Thugs Prayer, Snow, etc så är Don Shit också en favorit.

Mitt problem med U.N är att Marci är klasser bättre än t.ex Dino Bravo. Som Soul Survivor säger, Avenue är för jävla bra.

Scarecrows e också en favorit...beatet passar han som handen i handsken.

Ni som vill får gärna checka in min Freestyle över Thugs Prayer-beatet, den hittar ni här:
Soy esa clase de persona, me buscan todos los hermanos mayores de los niños de la zona
BRA freestyle, bigup!
Soul Survivor

Tack! Jag uppskattar att höra sånt från nån som vet vad han pratar om.
Soy esa clase de persona, me buscan todos los hermanos mayores de los niños de la zona
Producent

2011-11-13 21:28
Eller hur, riktigt bra. Jag la till dig på myspace.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Dopeness Sjukt kul att få lite kärlek från skallar som vet vad det handlar om. I övrigt är jag ganska dissad av kidsen=) De flesta yngre gillar inte den typen av rap längre. Uppskattar fett.-
Producent

2012-07-28 20:44
Här kan ni höra resultatet av samarbetet mellan mig & Bildspråk den Tyngre som uppstod i den här tråden.

Producerad, mixad och arrangerad utav mig.
Inspelad av Change i Level 8.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Poor people have nothing, so they eat everything, Rich people have everything, so they eat nothing.
Finfint samarbete
Producent

2012-08-11 22:17
Tack så mycket Soul Survivor.
För jävla tungt.

"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe
När kommer Reloaded?

"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe
November 13th.

1. Tek To A Mack (prod. Roc Marciano)
2. Flash Gordon (prod. The Alchemist)
3. Not Told f. Knowledge Pirate & Ka (prod. Roc Marciano)
4. Pistolier (prod. The Alchemist)
5. Thugs Prayer Pt. 2 (prod. Roc Marciano)
6. 76 (prod. Roc Marciano)
7. We Ill (prod. Roc Marciano)
8. Deeper (prod. The Alchemist)
9. Death Parade (prod. Roc Marciano)
10. 20 Guns (prod. Roc Marciano)
11. Peru (prod. Roc Marciano)
12. Thread Count (prod. Q-Tip)
13. Nine Spray f. Ka (prod. Ray West)
14. Emeralds (prod. The Arch Druids)
15. The Man (prod. Roc Marciano)

Älskar när han proddar sig själv. 76 är nog det bästa jag hört med honom sen albumet. Möjligen undantaget Scarecrows då. Skönt att han ska producera mkt själv på nya skivan. Hade gärna sluppit Alchemist dock.
"another one that didn't make the cut for the album"

Producerad av Arch Druids..

Gangsta rappers can't fight, so they rap about guns
Reloaded definitivt mitt mest efterlängtade släpp i år. Kul att se en prod av Q-tip, känns inte riktigt som Roc's stil. Blir spännande att höra!

Om alla låtar är som 76, lär man ju inte bli besviken åtminstonde!
Check your motives and thoughts