2012 snart; har hiphhoppen nu dött på riktigt?
Jag brukar inte gilla såna här tankar/trådar, utan snarare försvara de nya former genren tar. Kanske har jag till sist blivit en gammal gubbe, men nu känner jag ärligt att hiphoppen helt verkar ha gått in i väggen. Jag lyssnar medan jag jobbar på p3 kanske 10 timmar om dagen. Kanalen som jag ser som en ganska bra mätare över vad som är populärt har i princip helt slutat spela hiphop. T.o.m timbuktu har slutat med på sina två heltrista fredagstimmar. Visst, det finns några artister som ligger i gränslandet; Drake, Kanye, Lil Wayne, men jag finner det ganska oklart vad som egentligen skiljer deras låtar från vanlig populär pop. Att Araab Muzik nu ses av många som hiphoppens mest spännande producent med sina gamla eurotechno samplingar ser jag som ganska talande. Sen började dom spela Amy Winehouse nya låt och Nas rap kändes helt wow, gammal rap, det här hör man inte längre. På samma sätt kände jag när jag såg kobra om 50 cent i sandviken (aldrig ens gillat 50 cent, och det där sandvikenspektakelt ser jag också som ett dödstecken), oj, här var det visst hiphop, det var längesen jag hörde. Sen vet jag förstås att jag inte kan ha P3 som enda mätare; men samtidigt märkte jag att den tidigare spännande dirty south scenen också började helt förlora mark. Waka Flocka/lex Luger hypen dog rätt snabbt, Jeezy och Gucci börjar försvinna på samma sätt som Slim Thug och Paul Wall gjort tidigare, och plötsligt började folk snacka om föredettingar som Webbie och Boosie som det nya heta. New York verkar verkligen inte bättre, Asap Rocky dök upp som ett spännande nytt namn; men jag lyssnade igenom hans skiva och enda gången jag reagerade och tänkte att det var bra var när det plötsligt lät som gammal Bay Area rap. Säkerligen finns det andra artister, kanske vill nån ta upp typ Action Bronson; men i ärlighetens namn så känns det mest som nostalgi i mina öron; och jag misstänker att det inte är några föreutom övervintrade gamla "heads" som lyssnar på det (han ser ut som ett gammalt övervintrat "huve själv". Andra spännande scener som Juke i chicago är för långt från hiphoppen och verkar snarare ha tagit dess plats. Så; finns det några livstecken från hiphoppen nu när vi börjar närma oss 2012, finns det nån form av ekletism eller ett levande avant garde, finns det något nyskapande över huvudtaget, eller är allt retronostalgi och stadiumpophits? Eller är det dags hälla en 40 på gatan i minne, spela en gammal wu-tang dänga och gråta lite över det fina som var?
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Hip-hop Lever...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
det går väl i linje med att hiphopens status i allmänhet tappat mark efter att ha varit omåttligt populär och dominerat det allmänna musikrummet senaste decenniet. i samband med att allt vad info-samhället för med sig gör att "folk" har koncentrationsförmågan som ett dampbarn och gör att man tröttnar väldigt fort på nya trender och hela tidsuppfattningen vad som är gammalt kontra nytt fått sig en törn. alla låtsasrappare som sysslar med hiphop för att huvudsakligen profitera från det som är i rampljuset har gjort att hiphopen har blivit urvattnad. vilket i förlängningen gjort att musikgenren som helhet tappar attraktionskraft. detta är i min mening positivt att det verkar nått sin kulmen nu och man kan bara hoppas att hiphopen försvinner ur personer som-säger-sig-gilla-hiphop-men-egentligen-inte-gillar-det-utan-snarare-lyssnar-på -genren-för-att-det-är-inne synfält. detta kommer bidra till musikens överlevnad och gör att rap/hiphop i lugn och ro kan kultiveras av artister som gör kvalitetsmusik. och nej, hiphopen är inte död, det görs mkt bra musik men den göms i den försvinnande mängden skit som trycks ut av skivbolag/artister/radiostationer.
Co-sign på Philip!
At the gates of Eternity...
Visa vad som är nytt och bra! För att förtydliga och förenkla kanske; medan det tidigare ständigt kommit ny hiphop som konservativa hiphopfans kanske skakat på huvudet åt, men som ändå varit nyskapande finns det nu tydligen bara radiopop. Är det sant, har jag rätt? Och föresten, r'n'b, det finns inte heller längre va?
Mainstream R&B är helt dött, man hör väl en och annan låt då och då. Men när till och med Usher (som ändå ansetts som en av modern R&B's heavyweights) gör låtar med David Guetta... ja du? Jag är verkligen för förändring och förnyelse av sitt sound, men man kan göra det utan att behöva byta musikgenre helt. Men som Philip nämnde innan, den här IT-generationen med smartphones fastlimmade i handen, har en attentionspan lika hög som deras IQ. Allt ska vara nytt, fräscht och det behöver inte ens vara bra. Bara det är hypat. Och allt ska vara tillgängligt direkt på ens egen begäran. Dagarna då man satt 1 timma varje lördag och kollade på ZTV's hip hop timma kommer låta som en skröna när man berättar det för sina framtida barn. Jag önskar jag verkligen kunde länka till något nytt som genuint bra, men jag kan med handen på hjärtat inte komma på något sådär på rak arm. Finns låtar som fyller sin funktion. Jag dansar gärna till Dirty Money's "Hello" om den går igång på klubben, men är det egentligen en bra låt i sig? Och i ärlighetens namn, när man oftast hör något idag som påminner om den gamla goda tidens kvalitet , så är det egentligen inte särskilt bra, utan bara att man är så svältfödd att det man idag tycker är bra hade egentligen bara varit "helt ok" för 15, eller till och med 10 år sedan. Jämför man heavy weights som tex Nas och Jigga, är deras senaste 3 skivor något att jämföra med tex deras tre första? A game vs C game.
Eller vad fan snackar jag om? Visserligen 2010, men i min åsikt så var det verkligen inte Kanye's skiva som var 2010's bästa hip hop skiva. Big Boi's "Sir Licious Left Foot" var ju helt sinnesjukt bra! Nytt sound, fast det ändå var HIP HOP. Alltså hip hop beats, med rap och inte rap-sjungande med massa auto-tunes. Och när jag menar att den var bra, då menar jag Golden Era bra, i min åsikt.
Värt att nämna att den självklart inte sålde bra eller ens fick den uppmärksamheten den förtjänade då folk inte vill höra rap nuförtiden, de vill höra samma ord repeteras 20 gånger i refrängen "Black and yellow, black and yellow, black and yel..." osv.
jag är inte rätt person att fråga för det finns säkert massa saker som jag inte hört som är nyskapande. men det är omöjligt att alltid förvänta sig att musik ska vara nyskapande. men det finns artister som gör det de gör bra och det räcker för mig. men exempel på en artister som är nyskapande imo är tex kendrick lamar och tech n9ne. vad gäller nya producenter tycker jag dessvärre det är skralare, men det har lika mkt att göra med min ålder och vilken epok som definierar vad jag anser är bra hiphop. men några exempel på bra låtar från bra artister som har släppts i år ska du få.
håller btw med dig bc99 big bois platta ägde och shutterbug var årets fetaste låt. men outkast har ju alltid varit innovativa med sitt sound som få andra lyckats med.
Producent
2011-11-28 00:17
Tycker att 2011 har varit ett bättre år för hiphop musik än vad många andra år efter millenie skiftet har varit.
Det jag kommer på rent spontant är: Blu, Currency, Gangreene, Kendrick Lamar, J. Cole, Reks, Mobb Deep, Prodigy, Cormega, M.O.P, Tragedy Khadafi, Jay Rock, Action Bronson, Smiff & Wessun, Pharoahe Monch, Nas...
Alla de har varit aktiva 2011
Jämför man heavy weights som tex Nas och Jigga, är deras senaste 3 skivor något att jämföra med tex deras tre första? Jag tycker att Nas skiva "Untitled" är en av hans bästa skivor och hoppas att den räknas som en klassiker om några år.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Jag tycker 2011 i Hip-Hop världen har varit ett händelserikt år med massa sjukt bra artister som Kendrick, Mobb deep, M.O.P Och så vidare. Fast det har varit mycket om MMG och Rick Ross....
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Dopeness : Du har rätt, ingen trodde väl i början att tex Jigga's " The Blueprint" skulle outshina "Reasonable Doubt", när den kom ut. Men det är ju många som tycker att den är mycket bättre än RB. Smaksak kanske? "Untitled" är riktigt bra, faktiskt. Men jag vet inte om de råkar vara bättre än hans tre första. Det som kommer först har ju oftast "klassiker stämpeln" över sig, vilket gör det svårt att bortse från dess värde.
Dopeness skrev: Tycker att 2011 har varit ett bättre år för hiphop musik än vad många andra år efter millenieskiftet har varit. Jag håller verkligen med om det här. 2011 har varit det bästa hiphopåret på mycket länge. Det har funnits flera år under 00-talet då jag funderat i de här banorna och undrat om det varit dags att dödförklara hiphop. Men 2011 har de tankarna känns mer inaktuella än på mycket länge. Jag får gå tillbaka till åtminstone 2002 för att hitta ett hiphopår som varit så varierat, spännande, intressant och givande.
Visserligen håller jag med om att Lil Wayne, Kanye, Eminem, Drake och allt vad de heter mer är popartister, men popartister som dominerar allmänhetens bild av "hiphop" har vi ju fått dras med sedan 97 åtminstone, det är inget nytt. Skillnaden är att t.ex. 2007 eller 2008 fick man anstränga sig som fan för att hitta kanske 3-4 riktigt bra skivor man orkade bry sig om och då var de ganska likartade och nästan alltid släppta av gamla, sedan länge etablerade artister. I år blir första året på länge då det faktiskt blir svårt att begränsa sig till 10 plattor på årsbästalistan.
Det finns en uppsjö nya, intressanta artister och ett gäng äldre artister som är bättre än på länge. Och det finns en massa olika sounds som blommar samtidigt, från Oddisee till Kev Brown till Roc Marciano till Outdoorsmen till Nutso till Quelle till Pharoahe till J. Rawls till J-Live till Superstar Quamallah till Smif-N-Wessun till Paul Nice till Ray West till Large Pro osv osv. Detta samtidigt som limitedsläpp och olika typer av återutgåvor och släpp av gammalt material varit fetare än nånsin, med allt från Labtekwon till Roc Marciano och en helt fantastisk gammal osläppt låt med LL Cool J från 94. Det är rena lyxlivet att älska hiphop 2011, känner mig helt bortskämd!
Men mest trött är jag på idén att så fort nån gör hiphopmusik (vad jag menar med hiphop, beats and rhymes) så är det "nostalgi", "gubbigt", "throwback" blabla. OK, ibland ÄR det faktiskt stelt och gubbigt och tråkigt. Jag har inte mycket till övers för sömnpiller som Apathy, Evidence eller Celph Titled. Och 90% av DJ Premiers beats börjar låta jävligt mallade och ointressanta 2011. Eller G Raps senaste platta, den var verkligen gubbrap i ordets sämsta betydelse - fantasilöst, oengagerat, bittert, tråkigt. Men lyssna på Pete Rocks 4-5 bästa beats på Smif-N-Wessun-plattan. Lyssna på Marcberg. Lyssna på Action Bronsons flow. Lyssna på allt med Quelle. Det händer grejer med hiphop! Och då menar jag inte som när Kanye eller Drake slänger in en näve hiphopinfluens i en hipsterplatta eller i en popplatta. Då menar jag själva genren hiphop. Samplingar, flows, beats, rhymes. Det sker innovationer där. Men som vanligt är vissa bara nöjda om folk gör hiphop som inte aaalls låter som hiphop och/eller inte är uppbyggt av hiphopgenrens beståndsdelar. Andra genrer har inte alls de här kraven på sig. "Ånej, en gitarrpopskiva som låter som en GITARRPOPSKIVA! Fan vad gubbigt och traditionellt!" Omöjligt att tänka sig såna klagomål...
Om man inte ens är nöjd med Bronson och Marcberg är det kanske dags att ta en paus och lyssna på nån annan genre ett tag, för hiphopgenren blir inte så mkt bättre. Vad som VERKLIGEN är nostalgiskt är att fastna i vissa plattor och artister man minns eller växte upp med och tycka att just DE minsann nailade hiphopsoundet så hårt att alla som kommer efter är ointressanta. Jag älskar Run-DMC, Juice Crew, Wu-Tang och Fugees as much as the next man, men de har liksom inte ensamrätt på hiphop för all framtid framöver. Folk kommer alltid sampla beats och uppfinna intrikata rap flows, det kommer alltid att pågå. Sen att vissa bara orkar det i några plattor och sen vill ha nån helt annan musik är lite grann de personernas problem.
Att folk dissar Bronson typ för att "jag hörde rap på samplade beats 95" är bara bananas. Jag hörde rap på samplade beats 88, men jag sågade inte Mobb Deep när de kom ut bara för det. Älskar man den genren på riktigt pallar man mer än ett par såna album. Annars var det ju inte hiphop man älskade från början, utan bara just de där fem plattorna med GZA, Mobb Deep, Nas och Gang Starr eller whatever.
Hiphop ain't for everyone and never was. De flesta människor idag gillar en hiphopplatta eller två eller fem. Men det är fortfarande försvinnande få som verkligen har det som sin dagliga ljuddiet och älskar hiphop när den bara är jävligt hiphop och inte måste svälja den beska medicinen med sötsliskig crunk, snap och massa gimmicks runtom för att orka lyssna.
Jag tror inte det är hiphop som blivit tråkigt när folk säger det, jag tror det är den som snackar som blivit trött på hiphop.
Förlåt om det lät aggressivt. Jag har absolut inget emot folk som inte gillar den musik jag gillar. Jag är i själva verket väldigt van vid att 99% inte är nere med de grejerna. Men jag retar mig på att man inte bara kan säga "OK, jag gillar inte hiphop längre, jag ska gå in för nån annan musikstil ett tag" utan måste börja hävda att det är hiphopmusiken i sig själv som blivit tråkig och kräva en massa väldigt ytlig förändring, nya "sounds" hela tiden osv. Riktig hiphop ska inte anpassa sig för att smeka lyssnaren medhårs, den ska göras för de som verkligen älskar hiphop och de som inte gör det kan lyssna på nåt annat. Det handlar inte om att hiphoplyssnare är bättre människor än andra. Jag har också haft perioder i mitt liv när jag bara lyssnat på klassiskt, jazz eller nåt sånt. Men jag kommer alltid tillbaka till hiphop, min största musikaliska kärlek. Det handlar bara om att jag tycker det är trams att klaga på t.ex. Action Bronson för att han verkar i samma genre som Wu-Tang.
Håller verkligen med i varenda ord du skriver Soul-Survivor. Det är inte hiphopen som är dålig, det är hiphopparen som blivit tråkig.
dundermannen: Alabama är det nya södern. Yelawolf öppnade dörren (och fuckade sig själv genom att börja jobba med Eminem) och nu börjar de andra ta för sig. Visst, allt är kanske inte så nyskapande men de har egen flavour och jag som lyssnat på södern i tusen år tycker de kommer med nåt fräscht.
G-Side
PRGz
Mata
Mic Strange
Jackie Chain
TC da Outlaw
Redline!
Producent
2011-11-28 11:34
Jag håller också med SoulSurvivor
Men mest trött är jag på idén att så fort nån gör hiphopmusik (vad jag menar med hiphop, beats and rhymes) så är det "nostalgi", "gubbigt", "throwback" blabla. OK, ibland ÄR det faktiskt stelt och gubbigt och tråkigt. Jag har inte mycket till övers för sömnpiller som Apathy, Evidence eller Celph Titled. Precis. Ingen sa att Jay-Z's "Blueprint" var gubbig t.ex
Andra genrer har inte alls de här kraven på sig. "Ånej, en gitarrpopskiva som låter som en GITARRPOPSKIVA! Fan vad gubbigt och traditionellt!" Omöjligt att tänka sig såna klagomål... Eller hur. Vad är viktigaste, att det är nyskapande musik eller vacker musik?
Om man inte ens är nöjd med Bronson och Marcberg är det kanske dags att ta en paus och lyssna på nån annan genre ett tag, för hiphopgenren blir inte så mkt bättre. Vad som VERKLIGEN är nostalgiskt är att fastna i vissa plattor och artister man minns eller växte upp med och tycka att just DE minsann nailade hiphopsoundet så hårt att alla som kommer efter är ointressanta. Jag älskar Run-DMC, Juice Crew, Wu-Tang och Fugees as much as the next man, men de har liksom inte ensamrätt på hiphop för all framtid framöver. Folk kommer alltid sampla beats och uppfinna intrikata rap flows, det kommer alltid att pågå. Sen att vissa bara orkar det i några plattor och sen vill ha nån helt annan musik är lite grann de personernas problem. Jag är jätteglad att se att rappare som Action Bronson får uppmärksamhet. Men det är inget jag själv skulle kanske gå att köpa eller se. Vi får se.
Sedan behöver inte jag ny musik hela tiden, jag kan lyssna på Gangstarr "Step In The Arena" eller Mobb Deep "Hell On Earth" fortfarande.
Men jag retar mig på att man inte bara kan säga "OK, jag gillar inte hiphop längre, jag ska gå in för nån annan musikstil ett tag" utan måste börja hävda att det är hiphopmusiken i sig själv som blivit tråkig och kräva en massa väldigt ytlig förändring, nya "sounds" hela tiden osv. Håller med! Jag erkänner, jag lyssnar mer och mer på soul och reggae t.ex än hiphop musik och det har inget med hiphop musiken att göra, hör fortfarande grymma grejer.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Håller inte med. Som många andra över har skrivit tycker jag 2011 har vart grymt för hård underground hiphop. Några exempel.
Du kan vara lugn. Hiphop kan inte dö.
Ja
Bra reaktioner. Jag ska lyssna igenom allt postat och återkomma
När jag hör allt detta nya så inser jag att jag är stuck somewhere in between hehe. För även back in the days, så var jag aldrig någon back packer men jag var aldrig riktigt inne i det här "shiny suit" bullshitet heller. Och mycket av det nya från tex New York känns för back packish för mig. Och mycket av det som tex Piggalo länkade är alldeles för flummigt för mig. Bullen, vilka "nya" rekommenderar ni för mig?
Producent
2011-11-28 15:08
Jag vet inte om jag skulle kalla Hopsin, Pusha T, Everlast & Lil B för hård underground hiphop.
Vad skulle du kalla det? Det är ju långt ifrån mainstream och absolut inte popigt och gosigt.
Ja
Pusha T e ju mainstream, diggar snubben så inget fel i det men han är ju knappast underground.
Fast Pusha T va ju inte den ända som nämndes i föregående inlägg. Missförstå mig inte jag är inte kaxig eller något är helt seriös i min fråga om vart Lil B, Hopsin osv inte är underground. Dom spelas ju varken på tv, radio eller gör massa reklam i mainstream media för sin musik. Så det jag egentligen undrar är väll kanske var gränsen mellan mainstream och underground går?
Ja
Piggalo.. Nej inte i sverige kanske men alla dom där är mainstream, framförallt Lil äckel B och POusha T
Young gunna married to the streets no wedding ring
Lil B inte poppig? Jeez, man lever verkligen i olika världar... Inget att tjafsa om förstås. Tror inte man kan diskutera sig fram till samsyn på sånt här. Kan bara inflika att jag tycker Lil Bs musik är väldigt, väldigt poppig och har väldigt mikroskopiska spår av hiphop i sig.
För mig är Lil B i samma kategori som Soulja Boy... oj kolla, dem har till och med gjort en låt tillsammans. En låt som, om den vore av papper, jag inte ens hade torkat röven med.
Nej inte i sverige kanske men alla dom där är mainstream, framförallt Lil äckel B och POusha T Då ber jag om ursäkt för mitt obildade svar gällande mainstream.
Lil B har dock gjort sjuukt mycket som inte har en gnutta pop alls i sig. Men alla kan inte gilla samma.
Ja
Man får nog skilja på vad som är A) pop i betydelsen populärt och B) pop i betydelsen poppigt sound/känsla. Ibland kan ju något med undergroundsound bli en mindre pophit. Och ibland kan ju något vara underground och vara vanlig plastig popradiomusik i soundet. Inte ens alla stora popartister börjar ju som störst i alla kanaler. T.o.m. Black Eyed Peas, som väl är det poppigaste man kan tänka sig, rörde sig ju i nån sorts undergroundkretsar med sin skitmusik i början. Nån av dem släppte på BBE, de fick ett kasst leftover Premier-beat o.s.v. Så oavsett om Lil B säljer tre ex eller tre miljoner kan man ju fortfarande ha åsikter om huruvida hans musik låter och känns som hiphop eller ej.
Jag trodde pop var en genre. Men jag hade fel verkar det som. Fast det var ju inte det som skulle diskuteras i tråden. Mitt första svar betyde helt enkelt att hiphop är långt ifrån död och förutom lil b kan vi nog komma överens om att dom andra jag länkade är skickliga rappare som gör bra hiphop.
Ja
Piggalo: Pop är en genre eller kanske flera genrer om man vill få in allt från gitarrpop som Blur till typ Brittany Spears? Men "poppigt" kan ju också betyda mainstreamat/radioanpassat oavsett genre? Gränsen mellan hiphop och popmusik m rap på är oklar, subjektiv och flytande. Sen tycker jag det finns rapmusik som varken är pop eller hiphop, men den åsikten verkar jag rätt ensam om nuförtiden när alla som rappar klassas som hiphop oavsett om det är poprap, grime, rap metal eller nåt helt annat.
Säger bara La Coka Nostra.
SLAIN framförallt.
Detta är hiphop 2011.
Satan va tung Reks låten var aldrig hört snubben innan, älska Premier. Om nån har liknande låt tips så hooka i gb/mess, saknat bra rap med bra beats. Är mest bra rappare på usla beats och det håller fan inte. Förövrigt är hiphop rätt död för tillfället, förstörd av RNB och poprappande.
I.C.T.W Ill be heading out soon
Vad gäller nya producenter så är Apollo Brown min räddare i nöden. Albumet Clouds är ju överjävligt bra, killen producerar inte ett enda dåligt beat.
"It's like the jungle sometimes"
Soul_Survivor_II P33 borde bli skribent här på whoa, sjukt bra skrivet
Skivsamlare
2011-11-29 22:15
Word på Seedorf! Apollo Brown gör riktigt feta produktioner.
F.ö. ganska roligt att se vad folk gillar och inte gillar. Många av låtarna som postats som "detta är hiphop 2011" tycker jag själv är anledningen till att mycket hiphop är så tråkig, haha.
T.ex. La coka nostra, OFWGKTA (eller OMGWTF gang som SSII hade sagt), kan inte lyssna på dessa. Samma skit i varje låt. Måste dock säga att jag gillade Tylers 'Yonkers' och köpte plattan utan att ha hört någon annan låt. Spelade den en gång och är sjukt besviken. Riktigt tråkig platta (den är till salu fö! 2lp). Ang. La coka låter vinnie paz lika tråkig i varenda låt.. Fast jag har egentligen inte gillat paz sedan Violent by design.
Tänker inte ens kommentera Lil b-grejerna..... Hehe..
Men måste hålla med om att 2011 varit ett sjukt bra hiphopår!!! Både vad gäller nya, ej tidigare uppmärksammade artister, samt alla gamla tracks som nu släpps på ltd-releaser av labels som Slice of Spice, DWG, Goodfellons, Chopped Herring, Redef Records mfl. Hiphop lever som aldrig förr!!
Droppar lite grejer som släppts senaste året (försöker välja grejer som inte redan postats):
Sen lite gammalt osläppt (+tidigare släppta, nu re released) som släppts på wax 2011:
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss
Producent
2011-11-29 23:37
Du hänger nog på fel forum, mycket bra grejjer kommer upp på
HIPHOPDX och fler sidor som dem.
Since 1984 @realgizlee // twitter
Producent
2011-11-29 23:39
Sen så får man rikta in sig på producenter om man fortfarande vill höra good shit, DJ Premier är alltid valet, Pete Rock, Marco Polo, 9th wonder och massa mer som jag orkar inte rabbla upp, man måste hålla sig uppdaterad i rätta kretsar för att höra det äkta, real recognize real also, that's wussup
Premier har ju verkligen inte levererat i år. Även Pete Rocks platta m Smif N Wessun kunde varit bättre. I år tycker jag producenter som Kev Brown, Damu, Oddisee, J. Rawls och t.o.m. Marco Polo varit de som steppat upp det en nivå och överträffat sig själva.
Uptown cabaret e ruggigt fet
jag skulle absolut inte säga att den är död, det kommer både sånt som låter nytt och lite konstigt som typ
Sen en snubbe som kallas Toony tunes eller the bully låter ju lite speciellt
marcus price och cali är ju lite som svenska araab muzik, som producenter...men sen om man kan kalla det hiphop vet jag inte...getto tech eller squee eller va fan man kallar det.
Men som man säger what goes around comes around, det är klart att den gamla stilen kommer tillbaka i nya former, alla är väll inspirerade av sin "golden era".
som max peezay sa "hiphopen är inte död den är ute"
här är två spellistor från 2011 på spotify jag gjort med mycket bra som släpps detta år, det är mycket mainstream men även annat. så kolla in dom om suget finns.
denna är från sommaren ungefär
http://open.spotify.com/user/krillehiphop/playlist/65JuT7wHrftLzyMmLIHkKe och denna är från de senaste månaderna
http://open.spotify.com/user/krillehiphop/playlist/1zZSLVNzJckiHq5qg9Srf6
MTMTX
Top Dawg Entertainment med Kendrick i spetsen är det mest spännande jag sett inom hiphopen sen tidigt 2000-tal. Inte undra på att jag är nöjd och hoppas på 2012 som fan!
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>
Producent
2011-11-30 15:06
Soul_Survivor_II skrev: Premier har ju verkligen inte levererat i år.Jag tycker dock annorlunda, postar mina favoriter från i år av Preem
micKillah: ...och det är du ju inte direkt ensam om! Finns många som tycker att Premier är lika bra som nånsin. Personligen tycker jag folk som Oddisee, Damu, Paul Nice, Ray West, Kev Brown och J. Rawls levererat betydligt mer varierade och roliga beats i år än Premier. Där har vi olika åsikt. Man kan förstås inte förneka att Premo kan hantverket och sällan gör riktigt "dåliga" beats, men av de du länkade ovan är det egentligen bara 25th Hour som jag tycker når upp till den nivå jag hoppas på från honom. Varenda beat på Rock Creek Park utom möjligen första spåret knäcker ju Prop Dylan-beatet med hästlängder imho. Har du lyssnat på den plattan och tycker tvärtom har du min fulla respekt för din åsikt förstås, it's all subjective.
För att gå lite on topic igen, ang. hiphopens eventuella död: Här är 20 skivor (singlar, album, EPs) som släppts 2011 som jag tycker riktigt mycket om. Var ett antal år sen det släpptes så här många såhär bra hiphopplattor imho. Roc Marciano: Marcberg 2LP Oddisee: Rock Creek Park LP Outdoorsmen: Welcome To The Great Outdoors EP Roc Marciano: The Prophecy EP Ghostface Killah: Apollo Kids Sampler EP Ray West & AG: Pianos In The Projects 7" Ray West & AG: The Pianos Companion 7" Telemachus & Roc Marciano: Scarecrows 7" Nutso, Mic Geronimo & Royal Flush: This Is My Hood (Amazing Maze Remix) 7" Kaimbr & Kev Brown: The Alexander Green Project LP Pharoahe Monch: W.A.R. 2LP J-Live: S.P.T.A. 2LP J. Rawls: The Hip Hop Affect 2LP Superstar Quamallah & DeQawn: Talkin' All That Jazz 10" Large Professor: Key To The City 12" LL Cool J & K-Def: Year Of The Hip Hop 10" Pete Rock & Smif N Wessun: Monumental 2LP Labtekwon: Ghetto Gospel Pt. 2 EP Paul Nice & Phill Most Chill: Neva Stop Diggin' 7" Large Professor & Neek The Exotic: Still On The Hustle 2LP
Notera att inget av det där är vare sig superkommersiell reklamradiorap eller sån där egyptolograp med konspirationsteorier av heavy metal-dårar. Just straight up hiphop. Precis vad som saknats så mycket under 00-talet, med några få lysande undantag.
bästa preemo beatet från i år efter 25th hour imo var låten som var med på games platta. förvisso lite mall känsla på den men den dunkar bra i bilen hur som.
Producent
2011-11-30 16:45
Sitter och lyssnar på The Roots kommande nu.
http://www.npr.org/2011/11/28/142873013/first-listen-the-roots-undun?sc=tw&cc=share Tycker att den är riktigt lovande! Sen förstår jag inte folk som säger att riktigt hiphop är gubbigt, nostalgi och old school. Hiphop är hiphop. Satte på Pharoahe Monch - W.A.R låten på jobbet, en snubbe ba "ohhh old school". Ville köra över han med trucken. Tror många delar samma uppfattning som honom. Menar inte att allting ska låta som illmatic, men det gör de heller inte. Finns hur många innovativa MC's i dagens läge som helst, äldre som nya.
http://www.youtube.com/watch?v=6LxpYUTfHZA
Confident skrev: Sen förstår jag inte folk som säger att riktigt hiphop är gubbigt, nostalgi och old school. Hiphop är hiphop. Satte på Pharoahe Monch - W.A.R låten på jobbet, en snubbe ba "ohhh old school". Ville köra över han med trucken. Det är för att de minns riktig hiphop från typ Yo MTV Raps, men allt de hör idag är skvalrappen på reklamradion. Så de kallar all hiphop old school, medan de kallar poprappen nutida hiphop. It's fucked up. Go-go-go med trucken!