|
|
|
|
|
Nas, blivit sellout?
Jag säger r.i.p för att den äkta Nas finns inte längre, han är en slyna i mina ögon nu. Behöver inte säga så mycket mer.. bara att jag hörde dessa två låtar idag:
samarbeta med Micki Minaj, Drake och Young Jeezy va i helvete??
(Inlägget ändrat av Metastrof 2012-04-02 23:02:21)
(Inlägget ändrat av Metastrof 2012-04-02 23:03:04)
(Rubriken "Nas R.I.P. ändrad av Oracle 2012-04-02 23:55:52)
I'm a different kettle of fish
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
shit va du skrämde mig där
|
|
|
haha ok märker nu att rubriken är lite missledande, men uppmärksamhet får jag nu iaf ;)
|
|
|
shit va du skrämde mig där
|
|
|
Ok..
Nas har väl alltid varit mer eller mindre kommersiellt framgångsbar? Rätta mig om jag har fel, men den mannen har tjänat en del på sin musik. Dessutom är han en legendar, och har ingen skyldighet till sina fans för fem öre. Det har ingen artist.
Berätta för mig vad skillnaden är mellan nu och då? Förutom att kommersiell hiphop osv har förändrats rent stilmässigt.
Jag säger inte att jag tycker det är nya är bra, men det är heller inte dåligt. Det faller inte mig i smaken, och uppenbarligen inte dig heller.
Men att kalla en artist en slyna för att han/hon gör sin grej är bara barnsligt.
Missförstå mig rätt.
Jag gillar inte heller dagens hiphop eller hela "loud wars-eran".
Det finns ett enkelt knep: låt bli att lyssna!
Frid.
"Dimorf Metrik Aka Din mammas nya kille"
|
|
|
Var med "I Am"- skivan som han började gå lite föööör mainstream. Klä sig i lila pälsar och skit. Så det är inte så att börjat nyligen. Men sen när Jigga började beefa med honom, så blev han mer street och "real" igen.
Så jag anade ett tag nu när Nas inte har guarden uppe längre + en märklig skillsmässa med Kelis som varje månad ska ha ett 5-siffrigt belopp, att han skulle bli radiovänlig igen.
www.wallyjohnson.se
|
|
|
DimorfMetrik, original rubriken till tråden var 'r.i.p Nas' men oracle ändrade för att den var missledande. Så tråden har inget att göra med om han är sellout eller intejag vet att Nas har varit kommerciellt framgångsrik, och att hip-hop nu är ungefär som tidigare men med annan stil. problemet är att det han nu kör är inte alls Nas, det är inte hans stil. Det är ju väldigt svårt för artister att hålla samma nivå i 20år det är klart, men det finns ingen stolthet i att som 37-38 åring börja härma artister som är långt mycket yngre och myycket mindre erfarna än vad han själv är. Så jag anade ett tag nu när Nas inte har guarden uppe längre + en märklig skillsmässa med Kelis som varje månad ska ha ett 5-siffrigt belopp, att han skulle bli radiovänlig igen. Ja det är ju så att många äldre brukar ibland göra comebacks bara för att deras pengar börjar ta slut, men om man lyssnar på t ex låten "Nasty" som kom förra året.. så förstår jag inte hur han kan sjunka så lågt som han gjort nu där hör ni ju själv att han sjunger om rikedomar osv, men han gör det med stil.. framför allt hans egna stil
|
|
|
Han har väl alltid arbetat med hiphoppens och rnb'ns populära. Jag tyckte han sålde ut redan med If I Ruled The World.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
|
|
|
Föresten så ska ju denna vara med på nya skivan tydligen och den är väl halvtuff edit; hade du redan postat såg jag. Men förstår inte alls vad det är du inte gillar, att det inte är superraka trista trummor? Välkommen till en ny värld med afrikanskt trum din trista viting.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
|
|
|
Jo Nas har väl haft alla möjliga influenser sen sin andra skiva... Och vissa låtar känns producerade enbart för att få lite rotation på radio, dock tycker jag tom att Nas gjort det snyggare än jigga. (känns som det ska tas upp då bältet ändå står mellan de två om man kollar hur folk diskuterat under åren). Nu kanske nån flikar in att Jigga var mer kvalitativ under I am.. och Nastradamus perioden men Nas har iaf inte gjort detta: Nu va inte min intention att dra upp det liggsåret till diskussion men att kalla Nas för sellout när man ser hur scenen ser ut i USA just nu känns lite vridet... Top 10 på allas lista hursom
"Jag brukar egentligen inte skriva här"
|
|
|
Som många redan påpekat har Nas gjort kommersiella låtar i många år. Det var väl egentligen bara fram till och med Illmatic som han körde den renläriga hiphopstilen. På senare år har jag vant mig vid att vaska fram nån enstaka riktigt fet låt bland en massa blaha-blaha när det gäller Nas. Fortfarande en av de mest talangfulla MCs nånsin i min bok dock. Och han blixtrar fortfarande till ibland. Exempelvis tycker jag att Salaam Remi-låten från i somras var finfin:
Trapped in the 90s hit och trapped in the 90s dit. Vad har 80-talet gjort för ont?
|
|
|
VRGNHNS
Egentligen också trött på den diskussionen, men jag tycker Jay-Z gjort bra mycket fler grymma låtar och album än Nas under 00-talet och 10-talet. Jay-Z kan konsten att (iaf ibland) göra också jättekommersiella låtar som ändå är helt OK för vad de är. Nas misslyckas med det gång på gång på gång. Jag lyssnar ju tio gånger hellre på Heart Of The City, Empire State Of Mind eller Roc Boys än på Oochie Wally eller I Can.
Trapped in the 90s hit och trapped in the 90s dit. Vad har 80-talet gjort för ont?
|
|
|
Heart of the city ser jag som en av hans bästa låtar öht... I can är väl inte mkt värre än: Menar framförallt upplägget på låtarna mer än något annat... Hatar båda refrängerna... Ja, vi ska nog inte gräva upp den här diskussionen, anser att båda kommit med en hel del "komersiella" låtar man diggat och en hel del man knappt vill höra en andra gång.
|
|
|
Nu såg jag att Nasty redan var länkad, sorry.
Lyssnade på låtarna i ursprungsposten också.
Tycker kanske inte The Don är hans stoltaste stund, men ta bort den enerverande vokalsamplingen och det är en helt OK latter day Nas-låt tycker jag. Han har gjort väldigt mycket sämre än så.
Och lyssnar man bara på beatet och Nas vers i Nicki Minaj-låten och bortser från sången och gästerna så låter det helt OK. Återigen, ingen ny Halftime direkt, men par for the course med Nas these days. Fattar inte varför just dessa två låtar upprör så mycket från killen som "gav" oss NAStradamus liksom.
|
|
|
VRGNHNS skrev: Ja, vi ska nog inte gräva upp den här diskussionen, anser att båda kommit med en hel del "komersiella" låtar man diggat och en hel del man knappt vill höra en andra gång. Det är antagligen en smaksak men jag har nog nästan aldrig hört en "kommersiell" Nas-låt som jag vill rewinda.
|
|
|
Den här är väl hyffsat kommersiell och har tålt en omkörning (hos mig): Jag diggar iofs Hate me now också, som sagt, blir ju alltid en smaksak i sluändan...
|
|
|
Hehe, ja som sagt...
Det där är ett av få spår jag alltid hoppar på God's Son. Men för att motsäga mig själv kan jag påpeka att jag diggar Got Urself A... och The Flyest från STILLmatic om man nu ser dem som kommersiella. Hate Me Now får jag eksem av.
|
|
|
Vilket tjat det är om nas! Han har ju varit mer eller mindre värdelös hela karriären förutom hans två första plattor och några undantag.
Klart som Fan att nas blir ännu mer plast när han signar med jay-z! För dessa herrar handlar det absolut inte att göra bra hiphop utan att göra plast som kan konkurrera med lady gaga på topplistan.
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?
|
|
|
Jag tror det folk stör sig på är att Nas alltid haft imagen att vara den där smarta, lyricist, afro-centriska, gatukillen med samma stil reflekterad i sin musik.Medan Jigga inte stack under stolen med hela Rocafella "make money, ya!" stilen. Jigga kommer undan med det för att det var så han var från början, han var materialistisk, stod för det och gjorde ändå bangers. Och Nas var typ "motsatta". Så det är ju darför man stör sig lite på det.
Hade verkligen hoppats på Nas.Com skivan som Nas skulle göra med Common, men den verkar knappast bli av nu :(
www.wallyjohnson.se
|
|
|
lyssna på versen först nu han lägger i nicki minaj låten och den är fan fet, enda dåliga är refrängen tycker jag.. jeezy är också tööng.. och ja nas har varit en sellout ett bra tag men vafan vem har inte blivit det med åren? iallafall lever han haha
|
|
|
keep it oldschool, thats the way it shoud be.
|