I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Det enda spåret som pajar ett album

Utländsk Hiphop - Allmänt

DJ

2012-04-17 11:12

Det enda spåret som pajar ett album

"Pajar" är en medveten överdrift. Men jag tänker på när en skiva känns nästan perfekt/klassisk men har ett enda spår som katten släpat in, som man bara vill sandpappra bort från vinylen? Extremt subjektivt givetvis, men kör som du själv tycker bara. Mina exempel:

Warriorz - Cold As Ice (töntig refräng och basgången är helt off, borde stannat på studiogolvet)

The Blueprint - Jigga That N*gga (hur tänkte han när han petade in sin kanske sämsta låt nånsin på ett av sina bästa album?)

Moment Of Truth - The Mall (proffs i gemet i tio år släpper plötsligt en låt som låter som nån random grupp på demostadiet)

Supreme Clientele - Cherchez La Ghost (har inget emot dansmusik och gillar t.o.m. en del av den så bespottade hip-housen, men här skär sig två goda ting som ketchup i filmjölk)

The Future Is Now - Dödsmetallremixen (motivation överflödig)

2012-04-17 11:20
Stillmatic- Rule
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Skivsamlare

2012-04-17 21:06
En kul grej här är att jag plockade fram liquid swords och försökte hitta en dålig låt men det fanns ingen.

Ready to die Big Poppa
finns iofs fler dåliga låtar på den skivan men big poppa är bara vidrig

2012-04-17 21:19
snarare skitsen på biggies som förstör
Hangaround

2012-04-17 21:56
Alltså Rule är ju på inget sätt en bra låt, men tycker Braveheart Party är det spår som fuckar Stillmatic mest.

2012-04-17 22:08
jaojao_ skrev:
snarare skitsen på biggies som förstör

Håller med fullständigt. Oftast väldigt löjliga och helt världelösa skits på hans album.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-04-17 22:18
Tech P27

Den låten finns faktiskt inte på min skiva... Och det är jag glad för

2012-04-18 11:15
Cypress Hills debutalbum - Psycobetabuckdown ..Förstår inte vad denna lättsamma disco influerade beat gör på skivan, neurotisk i störande

I got Next - Just to prove a point ... Inte för att låten i sig är så himla dålig i sig men den hade gjort sig bättre på en experimentiell skiva som "Hiphop meets metal" eller ett soundtrack. Sen är refrängen/riffet där Krs One Mc:ar till tung elgitarr inte helt lyckat.

Shade Business - Swing your own thing .. skivan är ganska mörk o tung plötsligt behöver han göra en version av rappers delight beten som låter lite glad o parlament. Skär sig ..

Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2012-04-18 13:18
Stillmatic - Braveheart party!
ich lebe fur hiphop

2012-04-18 13:22
Enigma, Tech, ni skulle väntat lite emd att köpa den.

wiki:
The first pressing of Stillmatic contained "Braveheart Party", a Swizz Beatz production that featured Mary J. Blige and The Bravehearts. It was track eleven between "The Flyest" and "Rule". It was removed from future pressings of the album at Blige's request.
DJ

2012-04-18 13:57
DJ

2012-04-18 17:40
Brand Nubian - Love Me Or Leave Me Alone från In God We Trust.
Remixen är så fruktansvärt bra men så lägger dem denna pajasmix på plattan. Urk!
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
Hangaround

2012-04-18 19:43
Jo men det kunde man ju knappast ha vetat, sen vad fan Nas tänkte på..pungspark för det spåret, helt klart.

2012-04-18 21:49

Paja kanske är en överdrift men...
DJ

2012-04-18 21:53
VRGNHNS

Sjukt, tänkte just att jag skulle posta den när jag slog på datorn ikväll! Det är verkligen typexemplet på nåt sätt. Älskar ALLA andra låtar på den skivan...

2012-04-18 22:05
Soul_Survivor_II P33

Jo tror Jay Z sa att det var den här låten han tänkte som skivans riktiga "hit"... Man kunde kanske överleva den om det inte vore för refrängen

2012-04-18 22:28
Jag va ju tydligen inte helt ensam om att digga "I am.." den här låten är iaf skivans obligatoriska skip:

Är den nått för dig Soul?
DJ

2012-04-19 09:58
Ja, det var ju skivans största hit också, som jag minns det. Men det kunde väl fått vara en hit som singel och sen strukits från albumet? Hehe...

Inget större fan av I Am... överlag och gillar inte den där låten. Började ana oråd redan när Nas Is Like-tolvan kom och den där var B-sida...en tolva man aldrig vänder på!

2012-04-19 11:11
Nej... I am, är inte en speciellt "krispig" skiva och Nas flyter lite mer "över" beatsen än inne i dom... Det är den melodiska vibben från it was written upphöjt till två i stället.

Det är en av de första skivor jag hade (första med Nas), låtar som alltid fick en att drömma i väg, mkt känslor... Det nästan hörs att Nas fått pengar, paranoja och allt känns lite som i en dimma hehe, han bara lägger det som han känner just då utan att väga in för mycket av hur det "bör" låta.

Kan dock förstå folk som va med från Illmatic och istället tycker den är en ihopslarvad kommersiell skiva... Jag kommer nog dock aldrig att se den så
DJ

2012-04-19 12:46
Jag missade Illmatic när den kom. Hade ett par år där då jag inte lyssnade på hiphop. Men jag förstår poängen och ja, jag hade ju umgåtts med den i några år när I Am... kom ut. Finns flera låtar på I Am... som inte är direkt usla, men samtidigt finns det alldeles för mycket skitbra hiphop för att jag egentligen ska orka bry mig om sånt som är "bara bra". Sålde albumet rätt snart efter att jag köpt det. Glad att jag har Nas Is Like-tolvan dock.

2012-04-19 13:04
All eyez on me Whatz ya phone number

2012-04-19 13:40
Mathematics på Black On Both Sides.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2012-04-19 14:42
Mathematics på Black On Both Sides.

wtf? utveckla
DJ

2012-04-19 15:09

När vi ännu är innte på Mos Def så säger jag Ms. Fat Booty, får huvudvärk av den.

Soul_Survivor_II skrev:
Började ana oråd redan när Nas Is Like-tolvan kom och den där var B-sida...en tolva man aldrig vänder på!

Det var därför man kittade promon! Double A-side!
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
DJ

2012-04-19 16:50
Mathematics är inte det enda dåliga spåret på BOBS men antagligen det sämsta.

(Disclaimer: IMHO!)
DJ

2012-04-19 16:51
grass skrev:
Det var därför man kittade promon! Double A-side!

Aldrig ens vetat att den fanns. Gick bara snällt och köpte tolvan på Pitch :)

2012-04-19 18:07
jaojao_ P22

Skivan är spretig, spännande, "eklektiskt" om du vill, men känns ändå som en konsekvent genomtänkt helhet; ända fram tills mathematics det vill säga. Fullkomligt menlös låt, skittrist låt, och det känns verkligen som dom bara klämt in den på slutet för att det fanns plats och man vill ha med en premierproduktion. Själv hade jag mycket hellre sett att man gick direkt till May December, trots att det bara är en underlig instrumental.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
DJ

2012-04-19 23:15
Jag gillar Mathematics
Manager

2012-04-20 08:29
Haha, innan jag gick in i tråden så visste jag att SS skulle ha med Supreme Clientele - Cherchez La Ghost på listan :D

För övrigt så brukade jag och min gamla vapendragare S kalla det spåret för Låten back in the days när vi var insnöade på Wu, alltså runt deras första och andra släpp och när det regnade soloskivor från clicken.
Redline!

2012-04-20 09:20
Hur kan ni hata Mathematics??
Manager

2012-04-20 10:37
För att förtydliga, vi kallade inte just Cherchez La Ghost för Låten utan just spåret som sabbade en hel skiva. Oftast var det hitlåten.

Metastrof: Jag hatar inte Mathematics men jag älskar inte honom blint heller.
Redline!
DJ

2012-04-20 11:18
Metastrof: Mathematics är för mig urtypen av en Premierlåt gjord med vänsterhanden. Den låter liksom som en Premierlåt på ytan, med scratch och små vocal samples på rätt ställen och så, men den saknar helt känsla imho. Kan vara den tråkigaste Premierlåt jag vet. Iaf var det det 1999, numera har han ju börjat göra såna lite oftare. Svårt att förklara varför, när det gäller smaksaker. Den har ingen funk, inget driv, inget sväng. Den står bara stilla och stampar. Låten börjar liksom aldrig. Skulle kanske, kanske varit en "OK" låt från en no name producer, men från mannen som skapade Who's Gonna Take The Weight, Come Clean och Up Against The Wall är den bara usel.

Having said that tyckte jag det fanns ett antal tråkiga spår på BOBS. Var en ganska stor besvikelse för mig som "uppföljare" till Black Star-plattan. Den är liksom inte ens en sån platta som vi snackar om för mig där ett spår hit eller dit skulle göra den till en klassiker.

Apropå det!

Black Star - Children's Story (pajar inte skivan, men oj vilket sömnpiller. Går bara tvångsmässigt och spelar den riktiga Children's Story när jag hör den. Synd på ett i övrigt utsökt album!)
DJ

2012-04-20 11:20
Dr. Octagon: Haha, har jag klagat mycket på den? :) Nyfiken på vilka låtar du ogillar på "första" generationens Wu-plattor? Har inga jag direkt ogillar på Iron Man, Liquid Swords osv själv.
Manager

2012-04-20 11:33
Nä, men just den låten är en sån klassisk skivdödare och jag vet hur mycket du gillar den plattan.

Ok, Iron Man är nog en av de bästa skivorna som släppts någonsin helhetsmässigt. Även Liquid Swords är en platta som saknar Låten. Jag tar tillbaka att det var mellan första och andra, det var nog när den andra redan hade släppts och det blev andra generationen släpp. Oftast var det hitlåtarna från plattorna som ratades.
Redline!
DJ

2012-04-20 11:50
Dr.Octagon: OK, då är jag med på resonemanget!
Rappare

2012-04-20 12:35
"God Pt. III" på Hell On Earth. Inte låten. Evighetsintrot. Det tar aldrig slut. Någonsin.

"2 Step" på Self-Scientifics "Change". Ännu ett sånt där felsteg rakt in i klubbträsket.

Generellt sett alla skits som är längre än typ... 20 sekunder och/eller där folk har sex eller låtsas-röker, introt till "Nas Is Coming" är ju typexemplet på det senare där det låter som två snubbar som försöker lära sig busvissla men inte får till det korrekta fingeravståndet. Räddas dock av att Dr. Dre utstöter det roligaste och gutturalaste ljudet som antagligen fångats på skiva precis i början.
Officially not impressed.
Rappare

2012-04-20 19:28
Vill även tillägga "Drink Away The Pain" på "The Infamous...". Den är beatmässigt HELT malplacerad på den skivan och Q-Tips vers får mig alltid att sträcka mig efter next-knappen.
Officially not impressed.
DJ

2012-04-20 20:27
"Drink Away The Pain"=en av mina favvolåtar med Mobb Deep.

2012-04-20 21:32
Jay Z har ju den här pärlan också:

2012-04-20 22:56
"Mathematics" är den bästa låten på BOBS.

"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2012-04-21 00:07
BOBS är ingen höjdare...

2012-04-21 14:29
vrghnhns jag håller med att hello brooklyn suger , american gangta är en skit bra skiva men den låten hoppar jag alltid över. (fuck lil wayne)
DJ

2012-04-21 20:17
Hoppar alltid över Hello Brooklyn, men finns ett par till på den jag hoppar över...even though I DO got the t-shirt ;)

2012-04-24 17:50
Hoppar alltid över Hello Brooklyn, men finns ett par till på den jag hoppar över...even though I DO got the t-shirt ;)

Jo, den är ingen reasonable doubt men alla andra spår hänger samman med känslan på skivan tycker jag... "Hello Brooklyn" kommer som en kalldush på bakfyllan, brukar knappt kunna lyssna helt klart på American dreamin för att med säkerhet slippa en sekund av det där genom att hoppa till nästa låt

2012-04-24 20:54
American gangsta är enligt mig ett at jays bästa skivor hoppas att hans nästa blir lika bra. blueprint 3 är sådär

2012-05-04 21:08
The War Report med CNN är i mitt tycke en av de bästa skivorna som har gjorts. De tio första spåren är helgjutna. Capone Bone och ett par jobbiga interludier sabbar lite, men så avslutas den med Closer som är så fruktansvärt dålig! Tänk om de hade fått in Calm Down där i stället ...

2012-05-04 21:20
Hello Brooklyn är verkligen ett uselt spår. Däremot levererar Jay något av det bästa han gjort på "Fallin'" sedan Blueprint enligt mig.

Producent

2012-05-07 22:14
haha the mall är ju så otroligt dålig! vad hände där egentligen?
https://soundcloud.com/macdusty - SP1200/S950
DJ

2012-05-08 12:04
Marrelarre skrev:
haha the mall är ju så otroligt dålig! vad hände där egentligen?

Haha, eller hur. Så ovärdig ett Gang Starr-album.
Producent

2012-05-08 14:16
Enda spåret jag skippar, och jag skäms nästan varje gång jag gör det, man ska inte skippa spår enligt mig.. Den känns så malplacerad när den efterföljer New york straight talk, my advice 2 you och make em pay och följs av Betrayal som är rätt djupa låtar om vänskap kontra falskhet osv. Vore mer naturligt att ta bort the mall och låta historien spåren berättar fortsätta utan det ytliga avbrottet The Mall. (enligt mig)

Skulle kunna sett refrängen som en skit eller nåt på sin höjd.

Vill även co-signa på att Drink away the pain är ett av mina favoritspår från the infamous så där blire inge skipp!
https://soundcloud.com/macdusty - SP1200/S950

2012-05-27 23:25
Jag hatar låten "Zone Out (ft. Bravehearts)" på God's Son. Har nog bara hört den två tre gånger i mitt liv, och God's Son är en topp 4 Nas-skiva för mig (sätter Illmatic, Distant Relatives och It Was Written före) så man har ju blivit less på att behöva skippa den hela tiden.

A.W.O.L. har ju låten "Still Alive" med sin irriterande urflippade beat.... AZ har ju en nästan komisk tendens att fortfarande alltid lika naivt slänga på en "club banger" på sina skivor. yo AZ, du kommer aldrig att få det där genombrottet so stay in ya damn lane och satsa på fler samarbeten med Premier istället, det är de som alltid funkar! Samma med "Doing That" på The Format...

"Love Spell" på Masta Killa - No Said Date är en annan. Hela skivan var genomtung, en stor skiva för Wu-Tang år 2004 när många hade börjat räkna ut dem, jag lyssnade väldigt mycket under en tid men störde mig alltid på "Love Spell". Rösten i RnB-refrängen äcklar mig av nån anledning och låten passar bara inte in tyvärr.

"Chinese Arithmetic" på Eric B & Rakim - Paid In Full är ett klassiskt exempel :)
dricker tanqueray direkt ur flaskan, alla vill veta om jag är galen