Bästa oldschool låtarna?

Utländsk Hiphop - Allmänt

Bästa oldschool låtarna?

Vilka tycker ni är de bästa oldschool hiphop låtarna?

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Det mesta med Slick Rick och typ hela den här listan
Om man börjar gräva lite i old school-eran tycker jag att man snart hittar hur mycket fett som helst. Det gjordes mycket mer högkvalitativ hiphop 1979-1983 än jag hade koll på för bara några år sen. Men utan att gräva alltför djupt kan jag rada upp några av de vanligaste old school-klassikerna, men det kanske visar sig att du redan hört alla iofs...

Afrika Bambaataa Zulu Nation Cosmic Force: Zulu Nation Throwdown
Afrika Bambaataa & The Soul Sonic Force: Planet Rock
Afrika Bambaataa & The Soul Sonic Force: Lookin' For The Perfect Beat
Grandmaster Flash & The Furious Five: Superrappin'
Grandmaster Flash & The Furious Five: Superrappin 2
Grandmaster Flash & The Furious Five: Superrappin': The Message
Grandmaster Flash: Adventures On The Wheels Of Steel
Fearless Four: Rockin' It
Crash Crew: Breaking Bells (Take Me To The Mardi Gras)
Crash Crew: On The Radio
Treacherous Three: The Body Rock
Treacherous Three: Yes We Can-Can
Treacherous Three: Feel The Heartbeat
West Street Mob: Breakdance/Electric Boogie
Funky 4 + 1: That's The Joint
Grand Master Caz: Wild Style Theme Rap 1
Kurtis Blow: The Breaks

o.s.v. o.s.v.

PS. Skulle inte kalla Slick Rick old school, då han såvitt jag vet inte debuterade förrän 1985 i en ganska tydlig new school-stil. DS
Trapped in the 90s hit och trapped in the 90s dit. Vad har 80-talet gjort för ont?
Och den där spotify-listan... Visst, folk drar gränsen för old school lite olika. Men där hittade man typ 3rd Bass, Wu-Tang och Das EFX. Grymma 90-talsakter och knappast old school enligt någon definition alls?

Trapped in the 90s hit och trapped in the 90s dit. Vad har 80-talet gjort för ont?
PPS. Det skulle bara stå "The Message" på rad 6 i min lista. Ordet "Superrappin'" kom med i kopierandet av misstag. DS.
Jaha så blev man mästrad av superlistfixaren. Sist jag kollade var 90-talet för typ 20 år sen, låt mig va! ;)
Genrerna som blomstrade innan Sucker MCs 1979-1983 brukar kallas old school. Sen kom Run-DMC m.fl. m.fl. med new school och trummaskiner, sen kom den s.k. golden era sent 80-tal med tidiga samplers, sen 90-talets hiphop o.s.v. En del säger 84, en del 85 som "slutår". Finns ingen objektiv gräns. Det är ingen exact science. Och vissa fortsatte förstås göra old school medan new school blomstrade o.s.v. Men att 90-talshiphopen skulle vara old school är lite väl oortodoxt för mig. Inte meningen att mästra nån, sorry om du tar det så. Men om nån frågar efter old school tror jag det är old school de menar. Om nån frågar efter 90-talsrap tror jag det är det. När vi väl kommer fram till Wu-Tang Clan är old school-eran så långt borta att rapparna redan reminiscar om den o.s.v.

Old School betyder visserligen bara "gammaldags" i dagligt tal, så med den måttstocken kan ju en låt från 2009 vara old school bara jag säger det. Men just inom hiphop är old school förutom det också namnet på en viss genre/vissa genrer/en viss era. Wikipedia skriver t.ex. 1979-1984. Sen finns det andra som sätter gränsen något annorlunda. Men 90-talet är hursomhelst nåt annat. Och Slick Rick är ju typ en av ambassadörerna för "the golden era".

Helt upp till trådskaparen att definiera vad den personen vill ha tips om dock. Kanske ville ha 90-talstips, men jag tog personen på orden...
wow. ok fett ägd haha. du har helt rätt man. hatten av för visdomsorden!
http://www.youtube.com/watch?v=OPvYdnvK9kU FET
-verbose- skrev:
Det mesta med Slick Rick och typ hela den här listan

subscribed ;)
Haha, nej sorry. Jag är bara noga med sånt. Ursäkta föreläsningen.
För mig är Old School mer en genre/sound än några årtal. Några keffa trummor, "julklappsrim" och det speciella dåliga old school flowet som will smith och MC Hammer typ om man ens kan kalla det flow.
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?
Alla är väl överens om att MC Hammer var wack och gjorde usel poprap i skiftet 80/90-tal. Fattar fortfarande inte vad han har med old school att göra. Själv har jag aldrig gillat Fresh Prince heller, men diggade en del av deras låtar för att DJ Jazzy Jeff var så briljant DJ. De debuterade typ 85 eller 86 har jag för mig. Inte old school.

Typiskt old school flow är typ Cold Crush, Furious Five, Spoonie G, Treacherous Three osv. MCs som redan på 70-talet flowade på en helt annan nivå än vad Fresh Prince och särskilt MC Hammer sedermera skulle göra. Old school hiphop kom från gatorna i Bronx och har inget med MTV-erans stjärnor som MC Hammer att göra. Hammers musik låter varken som 70-talets block party rhymes, som discorap eller som tidig electro eller nåt annat som kan kallas old school.

Men visst, var och en kan ju sitta och tycka och känna efter och rätt vad det är så är Rakim, Wu-Tang eller kanske Lil Wayne old school för nån. Det är OK. Jorden kommer inte gå under för att nån tycker så och det här är egentligen inte viktiga frågor på något sätt, men enligt etablerad terminologi är det bara fel. Utan någon typ av gemensam, etablerad terminologi är det svårt att prata om nånting. MC Hammer låter inte som Cold Crush och då blir det lite märkligt för mig att sätta samma etikett på dem.

Och nej, det kan såklart inte förenklas till enbart årtal. Det finns ju folk som släppt skivor med "old school sound" långt senare, men då är det i den "skolan". Men lyssna på de låtarna jag listade däruppe och lyssna sen på Sucker MC's med Run-DMC. All discokänsla bortblåst, stora hårda trummaskiner, raka flows nästan framskrikna och utan det studsiga discoflowet som dominerade totalt innan. Där började the new school och det låter helt annorlunda. Run-DMC är själva symbolen för new school men de skulle plötsligt kunna bli "old school" enligt vissa? Men som sagt, frågan är egentligen av akademiskt intresse, kalla genrer och stilar vad ni vill. Kanske ändå kan vara intressant att det finns en etablerad historieskrivning sen länge. Sen kan man ju bortse från den om man vill som sagt.

Peace
Sen är som sagt "old school" också ett uttryck som bara betyder gammaldags och då är definitionen såklart 100% subjektiv. Vad var och en tycker är gammaldags.
Ja Mc Hammer och Fresh Prince kanske var dåliga exempel men om jag ska vara ärlig tycker jag att nästan all gammal hiphop låter lika, måste erkänna att jag verkligen inte är något fan av oldschool. Det är det där "studsiga discoflowet" (bra ordval btw..) som jag inte gillar.

Jag tycker hiphop ändrades totalt i början av 90-talet. Om jag lyssnar på tex 36 Chambers jämfört med tex Run DMC från ungefär samma tidsperiod är det ju enorm jävla skillnad! Beatsen och flowet på 36 Chambers är helt annorlunda, inget studsigt discoflow över oldschool trummor. Där börjar den hiphop som jag tycker är absolut bäst, från samma sound kommer ju sen många av mina favoritalbum åren efter. OB4CL, Lifestylez ov da .., The Infamous, Ready To Die, Illmatic osv som låter helt olikt Hiphop för bara några år tidigare.

Så allting innan hiphopen "bytte sound" är egentligen oldschool för mig iaf.
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?
sveningmar:

Håller helt med dig om att 36 Chambers var en game changer. En väldigt innovativ skiva som förändrade väldigt mycket i sättet att producera hiphop och (i något mindre utsträckning) även sättet att rappa på. Det var en av de viktigaste byggstenarna i det tidiga 90-talssoundet, även om jag kanske tycker att t.ex. Runaway Slave från året innan var en minst lika viktig del. Även Mecca And The Soul Brother och de EPMD-relaterade grejerna kring 91-93 var en del i det där för mig. Därmed inte sagt att 36 Chambers inte var en unik och innovativ skiva också i förhållande till t.ex. DITC och Pete Rock, men allt detta var en del av samma nyskapande era för mig. Wu-Tang var kanske den av dessa grupper som påverkade andra mest också i och med att de nådde utanför specialintresserade kretsar på ett annat sätt. Sålde mycket mer skivor än Showbiz & A.G. helt enkelt. (och nu pratar vi ju egentligen New York om vi ska vara ärliga, Dre och company genomförde ju en motsvarande revolution i soundet på västkusten ungefär samtidigt. Det är rätt långt från första NWA-plattans sound till Chronic, Doggystyle och Regulate om man säger så).

Håller också med om att skillnaden mellan 36 Chambers 1993 och t.ex. Run-DMCs genombrott tio år tidigare är enorm! Eller vi behöver inte ens gå ända tillbaka till tidig new school. Tycker Wu-Tang var nåt helt annat än "the golden era"/88-generationen också. Alltså typ Marley Marl, BDP, EPMD, Eric B & Rakim och allt det där från andra halvan av 80-talet.

Förstår också att just du väljer att dra just denna gräns som den allra viktigaste. Särskilt som du verkar mer eller mindre ogilla i princip alla olika stilar och epoker innan. Men du kanske ändå är med på att fler liknande game changing moments ägt rum även tidigare och senare?

Att jag (och de flesta som studerat ämnet) säger att new school började ta över efter old school ca 1983/84/85 betyder ju inte att vi än idag lever i new school-eran och att inget hänt, liksom? Sen kom ju Marley Marl-epoken och tog över efter new school och sen 90-talets stilar och sen bounce osv osv. Man kan dela in detta och dra gränserna på en massa olika sätt.

Alltså genombrottet som Marley Marl, Paul C, Large Pro, 45 King m.fl. m.fl. stod för när de började med samplers och utvecklade den tekniken enormt ca 86-90 eller nåt sånt är för mig personligen kanske det största genombrottet, kanske för att jag kom in i gemet då. Men även för andra då det ofta kallas "the golden era". Golden era-plattorna kring 88 är ju återigen nåt helt annat än new school typ Run-DMC 83 eller LL Cool Js första platta 85 liksom.

Sen kom 90-talets genombrott med DITC, Wu, Pete Rock o.s.v. och precis som du säger ändrades soundet totalt efter det på många sätt!

Sen har det ju skett ytterligare såna förändringar, iaf inom "radiorappen" där Timbaland, Neptunes, Lil Jon, Lil Wayne och Kanye t.ex. haft sina epoker.

Tror det är lätt att fastna i sin egen lilla era och tänka att allt innan nåt som var ett genombrott för en själv är typ "samma sak" eller "gammalt" i största allmänhet. Själv tänker jag väldigt mkt i "före och efter Rakim och KRS" alltså före och efter 86-87. Jag var ju inte med 1983 utan det trendbrottet mellan old school och new school är ju nåt jag fått läsa och lyssna mig till i efterhand.

För nån annan om fem år på ett sånt här forum är kanske Neptunes vad Wu-Tang är för dig och Marley Marl för mig. De kanske mer eller mindre dissar allt innan Neptunes som "gammalt" och kanske också drar till med "old school". Det är jag t.o.m. rätt säker på kommer ske. Uppenbarligen finns det redan folk som benämner Wu-Tang som "old school".

Men om man nu är intresserad av hiphop på ett mer "akademiskt" sätt, vilket 99% förstås inte är, kan det ju vara intressant att leta efter olika såna här epoker och stilbrott även innan ens egen tid. Det blir lite av en frimärkssamlarfråga, det är jag medveten om. Men om man ser att Wu-Tang var en ny era tycker jag man kan höra att Run-DMC också var det. Och att old school-epoken enligt alla möjliga modeller och teorier hursomhelst tog slut långt innan Wu-Tang...

Återigen kan man använda "old school" i betydelsen "gammaldags" också, men då ignorerar man en massa historieskrivning och teoribildningar som redan finns. Jag kan väl kalla rave-dans från 1991 för "gammeldans" om jag vill för att det är "gammal dans". Men samtidigt vet jag ju att "gammeldans" redan står för nåt helt annat som begrepp.

Skivsamlare

2012-04-24 17:26
:D
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

Beatboxare

2012-04-27 14:34
Ingen aning om det gills som old school men, N.W.A-Straight outta Compton.
Aktivt oaktiv.
Haha så uppenbart att VinpaZ inte orkat läsa igenom tråden

Angående ordet "oldschool" så används det nog ofta, slarvigt förstås, i meningen gammal hiphop. Vad som är gammal hiphop är förstås väldigt subjektivt och är man 16 så passar säkert Wu-Tang in. Men enklast är väl om trådskaparen säger vilka årtal han vill ha tips om?

Till Soul_Survivor_II P34 . Väldigt intressant att du reder ut begreppen! Själv har jag dålig koll på allt innan -94. Det vore riktigt fett att läsa en artikelserie om hiphophistoria med fokus på begrepp och stilar. Har du något tips? Om du inte vill starta en ny tråd och dela med dig med vad du kan, förstås.

Bizz: Hm, får se om/när jag orkar nåt sånt... Men ett tips att börja med, utöver wikipedia osv, är boken VIBE History of hip hop. Den är väl inte briljant eller jättedjup men enkel och lättfattlig och skriven av massa olika människor varav många är bra skribenter som var med under respektive era. Exempelvis är det en kille från Bronx som beskriver hela grejen med hur mind blowin det var 1983 när han hörde Sucker MCs på radio första gången och hur det delade upp Bronx-skallarna i de som ville hålla kvar vid det gamla och dissade den här nya stilen från way out in Queens och de som bara älskade det. Man inser verkligen vilken revolution det var. Lite romantiserat beskrivet förstås, men man får lite sån där förändring-över-en-natt-vibbar.
Okej nice tack för tipset!

Jag kan inte undgå att undra vad koffe egentligen var ute efter... Var det old school, new school, golden era, boom bap, tidig 90-talshiphop, bad boy era-hiphop, Neptunes, etc? Kliv fram nu koffe!

I övrigt skönt att se att Svedalas KRS One inte ger upp! Keep on schoolin' em!
www.fucksolar.com

FUCK SOLAR
Skivsamlare

2012-05-07 23:46
SS: erkänn att du älskar detta :)

Gremlin skrev:
SS: erkänn att du älskar detta :)

Haha, nej jag hatar det och jag ger snart upp.
haha såg den här nyss. ingen pik mot soul_survivor, bara jävligt passande :)

http://vimeo.com/38715525
Soul_Survivor_II,

Mycket bra skrivet. Du sätter ord på nånting jag inte har skrivit ned på det sättet själv men kan bara instämma. Sammanhang är otroligt givande att ha med sig när man lyssnar på hip hop, man hör referenser och kan se händelseutvecklingar nästan som en serietidningsmytologi där låtar och skivor och oväntade samarbeten får ännu större betydelse. I min krets är jag en av få som faktiskt har satt mig in på det sättet genom åren och får ofta höra att men det är ju ljudet som strömmar ut ur högtalarna som är det viktiga :) Det är olika sätt att lyssna på och det bästa är väl egentligen nånstans däremellan, men kul att läsa från folk som också ser tydliga kategorier och mentala kartbilder över hip hop-landskapet och dess historia så att säga. Aaaanyway, respekt.
dricker tanqueray direkt ur flaskan, alla vill veta om jag är galen