I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kendrick Lamar – good kid, m.A.A.d city

Utländsk Hiphop - Allmänt

   

2012-10-12 22:18

Kendrick Lamar – good kid, m.A.A.d city

Fan känns som om jag gått och väntat på det är, men nu är det snart är cirka 10 dagar kvar! Nu kan man verkligen börja räkna ner.

01 Sherane a.k.a Master Splinter’s Daughter
02 Bitch, Don’t Kill My Vibe
03 Backseat Freestyle
04 The Art Of Peer Pressure
05 Money Trees f. Jay Rock
06 Poetic Justice f. Drake
07 good kid
08 m.A.A.d city f. MC Eiht
09 Swimming Pools (Drank) (Extended Version)
10 Sing About Me, I’m Dying Of Thirst
11 Real f. Anna Wise
12 Compton f. Dr. Dre (prod. Just Blaze)

Deluxe Edition
13 The Recipe f. Dr. Dre
14 Black Boy Fly
15 Now Or Never f. Mary J Blige
16 Collect Calls
17 Swimming Pools (Drank)

Vad tror ni? Vad tycker ni om gäst artisterna?

Jag tycker det ska bli speciellt intressant att höra m.A.A.d city-spåret med MC Eiht.


2012-10-15 16:19
Det ska bli spännande att se om detta album når upp i samma klass som Section.80.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Groupie

2012-10-15 16:54
Kommer det här bli Kendricks första bra album?
Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.

2012-10-15 17:06
Det är hans första major labor i alla fall - men vadå "första bra"? Har du hört Kendrick Lamar - Kendrick Lamar (vilken är en Free EP.) Det är ju förfan helt sjukt bra, enligt mig BLAND det bästa som släppts på ett bra tag.

Section 80 däremot vet jag inte vad jag tycker om, många spår jag inte gillar - men fortfarande bra.

Vad jag hört hittills av good kid mad city låter ju jävligt lovande.

2012-10-15 18:39
Groupie

2012-10-15 22:15
Ja den har jag hört. Jag gillar honom skarpt men jag tycker att hans album alltid är lite ojämna. Det finns alltid ett gäng grymma låtar och sen ett gäng mindre bra så mitt helhetsintryck har alltid varit att de är mest tråkiga.
Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.

2012-10-18 01:42
BOOOM! Årets album. Jävlar vad bra det är.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-10-19 05:33
ah fy det här blir inte toppat, helt fantatiskt
all 'bout the bluntrap

2012-10-19 16:37
Vilken jävla lyricist han är. ÅRETS ALBUM. Blev helt mållös när jag kom till track nr10.
 
Producent

2012-10-19 19:49
genialiskt album
 https://soundcloud.com/jakkthemixer

2012-10-20 13:46
Har förbeställt albumet och försökt hålla mig från att ladda ner de. Men de gick inte. Glad att jag lyssnade på de. Kendrick är totalt överlägsen just nu tack vare detta släpp. Årets album utan tvekan.
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2012-10-21 17:08
Kendrick är utan tvekan bäst just nu. Inte rättvist mot dem andra hur överlägsen han är.

Bitch, don't kill my vibe.


"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2012-10-21 17:32
Årets jävla skiva, alla genrer. Fy fan vad bra.
 

2012-10-22 21:35
Gjorde en analys av albumet. Mycket med hjälp av rapgenius.com. Går med denna text igenom låt för låt med lite analyser och strör på med egna kommentarer. Hoppas detta förhöjer er njutning och uppskattning av albumet. De gjorde de för mig iallafall. Reservationer för stavfel och för att jag kan vara ute och cykla med mina tankar. Men hoppas detta kan hjälpa någon att uppskatta detta mästerverk ännu mer.

Sherane a.k.a. Master Splinter’s Daughter

Albumet börjar med en bön från vad jag tror är Kendrick och hans vänner. Albumet har därefter en del religiösa inslag. Inte minst på slutet av albumet.

I denna del får vi höra ta del av grym storytelling då en ung K.Dot på 17-18 år är på väg till sin ”main squeeze” Sherane. Master Splinter är en referens till råttan i Teenage Mutant Ninja Turtles. I skitet som kommer i slutet av låten säger Kendricks mamma att Sherane är en ”hood rat” vilket jag antar förklarar låttiteln. I låten så sitter Kendrick i morsans bil som han fått låna för att kunna köpa mat till familjen och för att fylla på bensintanken (bilen syns på omslaget till deluxeutgåvan). I slutet av sista versen blir Kendrick konfronterad av Sheranes kusiner precis innan telefonen ringer. Vad som händer i detta skedde återupptas i skitet efter ”Poetic Justice”.

Låten ger direkt en indikation på att Kendrick egentligen är en duktig 17 årig kille, men som ständigt finner trubbel p.g.a. sin omgivning. Beatet är sjukt kusligt och ackompanjeras tung basgång. Låten är även en flashforward på en kommande händelse på detta mäktiga epos.

Bitch, Don’t Kill My Vibe

Detta är utan tvekan favoritspåret för mig på albumet. Andre 3000 sliter förmodligen av sitt hår någonstans just nu av avundsjuka för att de inte var han som kom på låten. I låten beskriver Kendrick själv sin utveckling som rappare och i vilken riktning han vill gå med sin musik d.v.s. anti-radiovänligt. Låten utspelar sig inte när Kendrick är 17-18 år som många av de andra låtarna. Han är även medveten om att han går i en motsatt riktning musikmässigt i jämförelse med många av hans ”rapping peers” som väljer den enkla och raka vägen. Kendrick som börjar bli ett stort namn vill också gärna få vara i fred ibland så bitch, don’t kill his vibe.

Backseat Freestyle

Detta är den låt jag misstänker att man vid första lyssningen av albumet tycker minst om. Beatet av Hit-Boy känns inte helt hundra och rappen känns ”nerdummad” med en del kassa punchlines och taskig skrytrap. Men då får man tänka på att det är en 17 årig Kendrick som sitter i bilen och snackar skit med sina vänner. Med andra ord är det en omogen Kendrick man får ta del av i jämförelse med den mycket mognare K.Dot i den föregående låten.

The Art of Peer Pressure

Här får vi ta del av vad som händer när en ung smart kille handlar i fel sällskap. Låten är uppdelad i två delar och börjar i ganska skämtsam ton för att sedan ta en mörk vändning.
Comptonsonen kan inte hålla sig i styr i denna mörka berättelse som starkt påminner om handlingen till John Singleton’s ”Boyz in the hood”. Innan låten är slut har Kendrick hunnit använda droger, misshandlat någon och gjort ett inbrott. Under skitet i slutet av låten får vi även reda på att den unge Kendrick röker på för första gången i sitt liv. Vad vi också får reda på är att han råkar röka en spliff med ”shenanigans” d.v.s. kokain/angeldust. Så vi kan utgå från att han blir lagom fucked up.

Money Trees

Här sammanfattar Kendrick kort i första versen vad som har hänt hittills. Han har doppat Sherane, freestylat i bilen och han har hunnit göra inbrott. Därefter fortsätter Kendrick rappa lite halvlojt och upprepar ordet ”bitch” hela tiden. Här kan man fråga sig om det är för att Kendrick är hög på cannabis och koks samtidigt. Låten handlar om pengar och vilken betydelse pengar har i deras område och vilka konsekvenser denna pengajakt har på människorna i Dr Dre’s hemstad. Vi har hört de förr men det sägs här på ett fräscht sätt.

Jay Rock lägger förövrigt en tung gästvers. Tycker det är skönt att den första gästversen kommer så långt in så att Kendrick har haft tid att sätta sin egen prägel på skivan fram till spår 5.

Poetic Justice

Riktigt nice beat med en sampling av Janet Jacksom som också har huvudrollen i filmen ”Poetic Justice” (ahaa!). Här beskriver Kendrick sitt förhållande med Sherane som han är på väg till för att ge lite salami.

Drake steppar in och lägger en riktig Drake-vers. Och det uppskattas av mig. Kan tänka att många inte uppskattar de lika mycket.

I slutet av låten konfronteras mr. Lamar av Sheranes kusiner som inte alls har respect för hans street cred. Dem gillar förmodligen inte heller att han sexar Sherane.
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2012-10-22 21:36
Good kid

I denna Pharrell-produktion börjar Kendrick inse att han egentligen inte är en gangbanger, han är en ”good kid”. Detta blir tydligt med raderna som förklarar vad som hände med Sheranes kusiner.

”For the record I recognize that I’m easy pray, I got ate alive yesterday”.

Men han är även medveten att pressen från omgivningen gör de svårt för honom att vara sig själv. Han beskriver också att det är svårt att vara en skötsam kille i Compton när man är medveten om att alla (i synnerhet polisen) drar alla över en kam oavsett hur väl man beter sig.

Maad city

Låten är uppdelad i två delar.

I första delen är temat på låten rött och blått och då snackar vi inte sossar och moderater. Kendrick tycker det känns som att alla är emot honom eftersom han varken tillhör crips eller bloods. Pressen att välja sida gör det svårt att stå emot gänglivet.

I den andra otroligt tunga delen som ger lite throwback-vibbar får vi lite lektionstid om hur det går till på gatan i CPT. MC Eiht lägger en oväntat fet vers.

I Kendricks första vers på del två får vi reda på att Kendrick fick sparken från sitt första jobb på en hamburgerbar då hans vänner fick honom att hjälpa till med att planera ett rån på stället.Hans omgivning ställer ständigt till med besvär för honom. Han förklarar också att han inte längre gillar att röka på eftersom han hade en dålig erfarenhet med en spetsat spliff tidigare. Fan vad genomtänkt detta album är!!

Kendrick avslutar sista versen med att säga ”Compton, USA made me an angel on angel dust”. Detta förklarar låt- och albumtiteln - m.A.A.d (My angels on angel dust).

Swimming Pools (Drank)

Föregående låt avslutas med ett skit där de ska börjas supa. Denna albumsingel handlar om hur alkohol påverkar oss på ett negativt sätt och hur man ofta hetsar varandra att dricka mer än man egentligen borde. En partylåt om supandets negativa effekter och orsaker. Well done Kendrick.

Sing about me, Im dying of thirst

Ännu en låt som är delad i två delar.

I första delen (Sing about me) visar Kendrick prov på storytelling när den är som bäst. De tre först verserna spottas från tre olika vinklar.

Den första från vinkeln av en kompis till Kendrick som vill att Kendrick berättar hans historia ifall han av något skäl inte skulle få uppleva morgondagen. Denna person känns som en av Comptons många förlorade själar som är en produkt av allt som Kendrick målat upp som vardagsmat i hans hemstad.

Den andra vinkel spottas ur synvinkel från Keishas syster (se Section 80 – Keishas song). Keishas syster uppskattar inte att han gjorde en låt om henne då hon redan har tillräckligt med uppmärksamhet för sina problem. Syrran är medveten om att hennes öde ser liknande ut och hon berättar att hon redan prostituerar sig. Hon förklarar att hon är en produkt av ett system som formar kvinnor på ett negativt sätt. Hon säger också att hon inte vill att Kendrick berättar hennes historia och om han verkligen vill hjälpa henne så skulle han hjälpa henne att skaffa pengar istället för att skriva en låt om henne.

I den tredje versen ger Kendrick sitt eget perspektiv på storytelling. Han förklarar att han inte berättar historier för att reta upp eller behaga någon. Han förklarar att han berättar historier för att en del historier måste berättas.

Mellan del ett och två av låten så hör vi ett skit där Kendricks vänner diskuterar hur dem ska hämnas döden för Kendricks kompis som blir skjuten i slutet av vers 1.

Här tröttnar Kendrick på sin omgivning och deras livsstil. Han känner att han dör av törst (Dying of thirst) eftersom han hela tiden måste springa och vara på flykt från sin omgivning och alla oroligheter.

Tempot på Kendricks rap gör att det låter som att han faktiskt springer när han rappar. I låten jämför sig Kendrick med karaktären Tre från ”Boyz in the hood” som jag påpekat tidigare. Deras likheter är tämligen snarlika. Kendrick säger att han dör av törst och i skitet i slutet av låten pratar en äldre kvinna med Kendrick om att han måste få heligt vatten. Han måste komma närmare Gud för att bli kvitt alla sina synder. Detta återknyter till bönen i början av albumet. Bara Gud och heligt vatten kan släcka hans törst.
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2012-10-22 21:36
Real

Efter en lång resa inser Kendrick i denna låt att det viktigaste är att vara äkta mot sig själv och vara den man är.

Första versen är till en tjej (Sherane?) som ständigt söker kärlek ifrån andra eftersom hon inte älskar sig själv. Denna tjej är med andra ord inte real.

Vers två tolkar jag som att den är till en snubbe som hävdar att han älskar gänglivet och allt vad det innebär, men att han inte älskar sig själv.

I vers tre ifrågasätter Kendrick om han älskar sig själv då han erkänner att han faktiskt älskar saker som egentligen inte är så meningsfulla. Saker som att gå på klubben, ha pengar, street cred osv. Inget av detta gör Kendrick real.

Kendricks pappa ringer sen och förklarar på telefon vad som är real.

"Realness is responsibility, realness is taking care of your motherfucking family, realness is god, nigga".

Skitet fortsätter och Kendrick som har lånat sin mammas bil sedan första låten blir nu uppringd. Morsan är nu väldigt orolig och vill bara att han kommer hem. Mamman säger också att Kendrick fått ett samtal av Top Dawg Entertainment (hans nuvarande skivbolag) och att dem är intresserade av honom. Hon vill att han ska börja ta musiken på allvar. Det blir här tydligt att Kendrick har rätt vettiga föräldrar vilket kan vara en viktig faktor till han faktiskt är en bra kille, till skillnad från många andra barn som växer upp utan föräldrar.

Mamman avslutar med att säga.

"Tell your story to these black and brown kids in Compton. Let 'em know you was just like them, but you still rose from that dark place of violence, becoming a positive person. But when you do make it, give back, with your words of encouragement, and that's the best way to give back. To your city."

Vilket han numera gör med sin musik och inte minst detta fantastiska album. Alldeles i slutet av detta skit hör man hur ett kassettband spolas fram. Detta kan ses som en framåtspolning i tiden där vi befinner i nutid då Kendrick är ett stort namn.

Compton

Vi har här spolats fram i tiden. Kendrick gör ett Compton-anthem för att knyta ihop säcken på sin resa. Albumet avslutas med en riktig hyllning till hemstaden. Då känns det ganska självklart att ha Dr FUCKING Dre på låten.

"Aint no city quite like mine."

Tack Kendrick.
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2012-10-23 16:18
Slutet av Compton låten är bäst... Moma im a use the Van real quick, be back 15 minutes!

De känns som vi deltar historia!
A shot at a classic!
Producent

2012-10-23 18:23
Well put, Roethlisberger. Angående bitchdontkillmyvibe så finns det ju ett videoklipp där andre är med kendrick, dre m.fl. i studion och vajjbar till just den låten. Bara en slump eller kan det vara så att andre har varit med i skapandet av den? Det känns ju inte helt osannolikt med tanke på hur den låter!

 https://soundcloud.com/jakkthemixer

2012-10-23 19:24
jag diggar verkligen kendrick, men detta är ingen section 80 och definitivt ingen O.D, O.D är till idag hans sjukaste. Men alla skriker årets album, lyssna igenom hans förra plattor sen denna. Vart försvann den djupa kendrick med fet flummiga beats? Klart där var ett par bra spår men de va ingen go helhet på albumet, kändes jävligt sprettigt.
 

2012-10-23 23:01
men de va ingen go helhet på albumet, kändes jävligt sprettigt.


Så trots att hela albumet är en berättelse som utspelar sig från början till slut i ordning, så saknas det "helhet" och det känns "spretigt" ?

OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOK.
 
Poet

2012-10-23 23:09
ggillade inte albumet speciellt egter försa lyssningen.. kändes jävligt spretigt (som du MJ säger) sen tycker jag hans röst blir för jobbig ibland..

men efter några lyssningar och då man fattat albumet och fått lite struktur på de tycker jg det är fett som faan

favvospår än

maad city (woo vilket tungt beat!båda delar!)
money trees
black boy fly
the art of peer pressure
good kid

sjukt bra
"life's a garden, dig it."

2012-10-24 08:22
MtotheJ skrev:
Klart där var ett par bra spår men de va ingen go helhet på albumet, kändes jävligt sprettigt.


Jag sätter min fot där också.
Gangsta rappers can't fight, so they rap about guns

2012-10-24 22:50
har nu lyssnat i stort sett konstant sedan gårdagen.
Som jag väntat, längtat efter ett album som detta.

Kendrick är ju en konstnär på sitt område. Han skiter i att han har världens jävla megahype. Han kör sitt race, och fan vad jag njuter av det. Bara en sådan sak som ett de flesta beatsen han valt är från rätt okända producenter talar ju sitt tydliga språk, men framförallt att han verkar ha haft en sådan total kreativ frihet med det här albumet.

Jag älskade Overly dedicated, jag avgudade Section.80 men jag tycker att good kid, m.a.a.d city är snäppet vassare än dem båda. Detta trots att det inte finns någon Ignorance is bliss eller F*ck your ethnicity på albumet, för helheten är så mycket bättre.

Kendrick, tillsammans med Black Hippy känns som ingången till en ny Cykel inom rap. Eller kanske ny-gammal, där den lite mer intellektuella delen av hip-hopen får stå i rampljuset på ett helt annat sätt än vad den gjort de senaste åren.
Jag tycker det är så djävulskt ballt att en kille som K.Dot, som blivit krönt av hela Västkustens rapelit, och som blivit hypad av allt från Lady Gaga till Talib Kweli fortfarande har sinnesnärvaro nog att skapa sin egen skit, att vara originell och inte falla till föga för alla krafter som försöker påverka honom.

Han är fanimej det bästa som hänt hip-hopen sen Pharoahe Monch.

Nu hoppas jag bara att resterande TDE medlemmar gör sin grej fullt ut också. Spec. Jay Rock som hamnat lite i skuggan av de andras framgångar nu.

Amen på det, och tack Kendrick's mamma för att du ploppade ut den där ungen.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>
Poet

2012-10-24 23:09


har också lyssnat på -albumet i 2 dagar nu och det växer mer o mer för varje gång, snart kanske det växt till ett true masterpiece ;)

The_Sun_God P24

co-sign

haru några favoritspår än?
"life's a garden, dig it."

2012-10-25 10:45
Jag har ju det. Egentligen vill jag inte säga att jag har några favoritspår, men det vore bara att ljuga hehe.

Tycker Money Trees med just Jay Rock är helt galen (ya bish??).
The art of peer pressure och Sing about me, im dying of thirst är också favoriter (är svag för långa jävla berättarepos med uppdelade produktioner osv.)


Fortfarande sjukt upprymd över albumet f.ö.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>
Producent

2012-10-25 13:35
Här går det att ladda ned låtarna som har samplats till good kid, m.A.A.d city.

http://www.sharebeast.com/frcag91z80a0
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2012-10-25 17:34
Över 200.000 sålda första veckan är vad som förutspås, TDE är officiellt superstjärnor.
 
Rappare

2012-10-25 20:05
Folk som påstår att albumet saknar helhet och är spretigt måste antingen vara lobotomerade eller ha en extra kromosom.
Keep your opinion to yourself nigga no one asked you
Rappare

2012-10-25 20:08
Har inte hunnit lyssna igenom alla låtar ordentligt än men är väldigt glad över att Kendrick trots sin hype kört sitt race och inte (som nästan alla andra nuförtiden) försökta göra något som ska tilltala den stora massan. Fast det märks ändå att väldigt många diggar detta, härligt att en BRA rappare blir så hypad.

Keep your opinion to yourself nigga no one asked you

2012-10-28 15:08
"Efter att ordet spridit sig tog det en halvtimme/tre kvart sen var Crooked och Royce på plats tillsammans med Horse Shoe Gang-snubbarna, Crookeds brorsas gäng, C.O.B.-killarna och övriga kompisar till Crooked. Snubben har hela jävla LA som backar upp honom." - jeppehehe

2012-10-28 16:19
^^nice
 
Skivsamlare

2012-10-28 18:52
Från en som nästan tröttnat helt på ny hiphop: den här skivan fick mig börja gå in på bloggar och kolla upp om det är något jag missat under de senaste två åren.

Skivan är så pass bra att jag börjat tro på ny hiphop igen.
 

2012-10-28 20:00
^^finns massa ny hiphop som kommit ut senaste åren som definitivt är värd att kolla in. många indie artister/bolag släpper mkt kvalitetsmusik och då menar jag inte nödvändigtvis "underground" artister men inte heller kommersiell hiphop.
 

2012-10-30 23:47
The numbers for Kendrick Lamar’s major label debut good kid m.A.A.d city are in, and the album has definitely made its impact, moving 242,122 units in the first week of its release, reaching to number two on the charts.
 

2012-10-31 13:12
coolt! kul att folk fattar och stödjer bra musik!
 
Producent

2012-10-31 13:17
På låtarna som har samplat till good kid, m.A.A.d city som jag postade förut finns det en riktigt bra låt med Formula IV som heter "Whats This World Coming To "
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2012-11-04 15:39
årets album

2012-11-08 07:59

2012-11-12 15:09
Är det bara jag som inte tycker att skivan lever upp till förväntningarna?
Har följt TDE och Kendrick i några år och tycker skivan inte håller måttet, eller åtminstone så hör man att de inte är samma Kendrick. Detta dels av beat valen men framför allt så är tydligt att det är mkt spökskrivning på plattan. Känner inte alls igen han på vissa spår.

Jag har inte gett plattan så mkt tid, och ska ge den lite mer tid fram över.
Jag försöker inte på något sätt sno shine från Kendrick, för han förtjänar hypen och dom imponerande säljsiffrorna.
 ----------------------------------------------------------------------------

2012-11-12 15:53
Efter lite lyssning (man måste ju hänga med när det är så här mycket hype), tycker jag två saker; att skivan text och innehållsmässigt är grym, den är personlig, stark, nyskapande, överaskande. Han har en infallsvinkel jag nog aldrig hört förut, absolut inte inom denna genren och en egen röst och ett sätt att skriva/rappa som känns jävligt uppfriskande.

Men jag känner också att skivan inte är sådär jätterolig rent musikaliskt. "Bitch don't kill my vibe" som nån i tråden nämnde som en favorit tycker jag mest är lite smörig. Och resten av musiken visar kanske ibland potential att vara lika intressant som innehållet, men för den mesta känns det mest rätt tryggt tillrättalagd och kommersiellt gångbar. Lite blaha. Backseat freestyle är väl egentligen bäst, i den meningen att han valt ett beat som framhäver texten och låtens idé.

Det är lite synd. Kunde varit bästa hiphopskivan på många år annars.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2012-11-12 20:56
men framför allt så är tydligt att det är mkt spökskrivning på plattan.


I lol'd snälla sluta sniffa klister.

men för den mesta känns det mest rätt tryggt tillrättalagd och kommersiellt gångbar.


Vidareutveckla eller så lägg ner.
 

2012-11-13 08:34
brb2009 Det är en dos med spökskrivning på plattan, lystna på skivan, snacka med Kendrick och öppna din booklet om du inte tror mig. Jag tycker att det är tydligt. Men åt andra sidan sidan så är jag väll lite av en bakåtsträvare med K DOT mixtape i spelaren.

Det är inte heller Kendrick som valt låtarna som hamnat på plattan, men så är det väll när man fuckar med Dre. Jag tror att många av låtarna som valts bort från plattan är galet bra men inte passat Interscopes "business plan" och förmodligen så kommer jag känna igen dessa som Kendrick låtar mer än vad jag gör med GKMC. Top verkar tycka de e feta grejer ivf.

dangeroo kipawaa TDE [email protected]
listening to 25 tracks that didn't make #GKMC ....these songs are krazy!
 ----------------------------------------------------------------------------

2012-11-13 15:40
Tycker skivan är fullständigt komplett, köpt både cd:n och vinylen... dock inte fått den ännu för cdon är grymt sega - riktigt tråkigt.

"Spökskrivning" är väl fel ord att använda eller? (nu har jag inte följt hela diskussionen) men det står ju som sagt exakt vilka som legat bakom texterna till varje låt på skivan - och därför inget "spöke."

2012-11-13 16:31
Det är en dos med spökskrivning på plattan, lystna på skivan, snacka med Kendrick och öppna din booklet om du inte tror mig


Det finns inte ett enda spökskrivet ord på skivan, förutom verserna som Kendrick skrev åt Dre. Snälla sluta snacka skit nu.

Det är inte heller Kendrick som valt låtarna som hamnat på plattan, men så är det väll när man fuckar med Dre


Det är det visst, det är hans brainchild från början till slut, så återigen snälla sluta prata skit bara.
 
Poet

2012-11-13 18:14
My boy, Nils gjorde faktiskt en intervju med han nyligen.


At the gates of Eternity...

2012-11-15 11:21
rektum jag vill inte vara en fanboy, men ärligt talat va fan snackar du för goja?

Spökskrivning? källor på det.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>
Skivsamlare

2012-11-15 17:09
Så får man inte göra!

2012-11-15 21:11
The_Sun_God Eller hur jag förstår verkligen inte vad rektum menar. Ta till exempel The Art of Peer Pressure den ska vara skriven av, som jag fattar det, om jag läser min booklet rätt, K. Duckworth, R. Rask och J. Vesetergaard. Det är inte tal om nån spökskrivning över huvud taget.