I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Underskattade album

Utländsk Hiphop - Allmänt

2012-12-10 07:06

Underskattade album

Tänkte att vi kunde snacka lite album som normalt sett inte får så mycket uppmärksamhet. Eller tvärtom, som fått oförtjänt skit..

AZ - Doe or Die (1995)

The Freestyle Fellowship - To whom it may concern... (1991)

Mer nutida eller tom samtida tips uppskattas!

Svenska album är mer än välkomna, jag råkade bara lägga tråden här. Camp los debut är ett annat album förresten!

DJ

2012-12-10 10:13
Ras Kass - Soul On Ice
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
Producent

2012-12-10 11:23
grass skrev:
Ras Kass - Soul On Ice

50 Cent - Power Of The Dollar borde fan ha fått mycket mer hype och skryt. Den släpptes ju iofs aldrig, finns således inte på Spotify, iTunes osv. Men den blev kraftigt bootleggad och alla låtar kan man hitta på tuben eller torrentsidor t.ex.

Enda tveksamma låten på skivan är väl denna som antagligen gjorde att 50 blev skjuten 9 ggr och att Jam Master Jay blev mördad i slutändan. Många tyckte 50 "snitchade" i den låten medan han menade att det bara var en hyllning till street OG's.

//Paz
Konsertbesökare

2012-12-10 12:05
NaS - It Was Written fick oförtjänt dålig kritik när den kom ut. Dåtidens kritiker har numera tystnat och den har nu fått sin renässans.

Tycker personligen att den är NaS bästa efter Illmatic

2012-12-10 15:51
Big Punisher - Capital Punishment. Innovativt album i mitt tycke när det gäller flow, finns inte ett dåligt spår (förutom skitsen)
DJ

2012-12-10 17:49
Finns för många, var ska man börja?

Heather B: Takin' Mine
Alliance: We Could Get Used To This
Tall Dark & Handsome: TDH
Sparky-D: This Is Sparky-Ds World
MC Lyte: Ain't No Other
PHD: Without Warning
Positive K: The Skills Dat Pay Da Bills
K-Solo: Tell The World My Name
First Priority Music Family: Basement Flavor
Hard 2 Obtain: Ism & Blues
Hard Knocks: School Of Hard Knocks

o.s.v. o.s.v. Svårt att veta var man ska lägga nivån också. Underskattad av vem? Och när? I dagens läge är ju t.ex. Stetsasonics och Tuff Crews plattor bortglömda av många fast det egentligen är värsta klassikerna. Tycker såna här ämnen är så svårbedömda. Men visst, om AZs kändaste och mest klassiska album räknas tycker jag alla mina förslag gills!

KA: Grief Pedigree för att nämna en platta från 2012.
Producent

2012-12-10 18:03
Jag skulle inte hålla med om att AZ "Doe Or Die" eller Nas "Stillmatic" är underskattade-då de båda har sålt bra och är ansedda som klassiker av de flesta.
Jag är även osäker på om "Capital Punishment" är underskattad.

Jag har en skiva från 50 som heter "Guess Who's Back" och som har många låtar som skulle varit med på "Power Of The Dollar". Jag trodde att jag var den enda som pumpade 50 Cent i Sverige 2002.
Fan vad förvånad jag blev när Eminem signade honom och han var med på mtv galor.

Jag håller med Soul Survivor och Hard Knocks och Ka-de, andra känner jag inte till-så de är nog underskattade.

Ett av mina favorit album är Infamous Mobb "Special Edition", inte en dålig låt.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent

2012-12-10 18:06
Dopeness

Aaa, fan Fiddy var fan tight back in the days! Synd att en av kulorna fuckade upp hans tal och röst så han efter det liksom sludderrappade. Men man vande sig vid det också, skulle låta konstigt om han inte rappade så nu helt plötsligt.

//Paz
Producent

2012-12-10 18:34
Eller hur, fan vad jag pumpade 50 sommaren 2002. Men han sluddrade redan på den skivan, han säger det t.o.m det i en låt på skivan att han går konstigt och pratar konstigt för att han har blivit skjuten.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2012-12-10 18:40
Soul_Survivor_II skrev:
o.s.v. o.s.v. Svårt att veta var man ska lägga nivån också. Underskattad av vem? Och när? I dagens läge är ju t.ex. Stetsasonics och Tuff Crews plattor bortglömda av många fast det egentligen är värsta klassikerna. Tycker såna här ämnen är så svårbedömda. Men visst, om AZs kändaste och mest klassiska album räknas tycker jag alla mina förslag gills!

KA: Grief Pedigree för att nämna en platta från 2012.
Dopeness skrev:
Jag skulle inte hålla med om att AZ "Doe Or Die" eller Nas "Stillmatic" är underskattade-då de båda har sålt bra och är ansedda som klassiker av de flesta.
Jag är även osäker på om "Capital Punishment" är underskattad.

Jag har en skiva från 50 som heter "Guess Who's Back" och som har många låtar som skulle varit med på "Power Of The Dollar". Jag trodde att jag var den enda som pumpade 50 Cent i Sverige 2002.
Fan vad förvånad jag blev när Eminem signade honom och han var med på mtv galor.

Jag håller med Soul Survivor och Hard Knocks och Ka-de, andra känner jag inte till-så de är nog underskattade.

Ett av mina favorit album är Infamous Mobb "Special Edition", inte en dålig låt.

Det stämmer nog.. "Inte kända för en bredare publik" kanske är en mer precis formulering av det jag menar eftersom albumet har viss status inom hiphop-communityn.
Producent

2012-12-10 18:49
Dopeness skrev:
Eller hur, fan vad jag pumpade 50 sommaren 2002. Men han sluddrade redan på den skivan, han säger det t.o.m det i en låt på skivan att han går konstigt och pratar konstigt för att han har blivit skjuten.

Jag tror den där låten från skivan, fan hette den, "How To Rob" eller något liknande var den första jag hörde med honom. Tänkte typ, wtf? Här driver han med allt och alla, hur ska det gå? Typ alla svarade honom med egna dissar efteråt också så.. haha..
Producent

2012-12-10 19:47
Den låten missade jag men jag läste om den i amerikanska hiphop tidningar. Kaxig låt, ingen annan vågade nog dissa wu-tang clan då. Jag tyckte aldrig att den var så bra.
Det här låter annars som den äldsta hiphop låten jag hörde med Fif.

I hate a liar more than thief, a thief is only after my sallary, a liar is after my reality

2012-12-10 19:55
Kan bidra med en snorunges (vit medelklass) perspektiv på 50. En vän hade en bränd version av "No Mercy, No Fear", med lite blandade låtar (vissa utbytta). Jag var 11 bast 2002 och hade iofs lyssnat på eminem, 2pac och biggie eftersom man förstod att det var lite coolt (kompisars syskon osv, men i synnerhet berättade ju kläderna ganska mycket om vad som var tufft den här tiden. detta var en tid när skolgårdens tyffingar hade south pole- och wu-tang-brallor på mellanstadiet).

I verkligheten hajade jag inte så mycket men ljudade duktigt med (i diverse mördarramsor) och fortfarande idag kan jag bli lurad av mig själv att tro att jag kan texter.

Hur som så minns jag No Mercy, No Fear som en riktig skräckupplevelse. Hade tidigare varit impad av att biggie hade "riktiga pistoler" på sin skiva, men det här var något helt nytt för mig. Det bidrog aboslut att det var ett mixtape, det visste jag inte då. Men det fanns något ofullständigt och rått över alltihop som inte gick hand i hand med det jag tidigare lyssnat på, som i huvudsak var rätt välproducerade skivor som var som gjorda för att sälja stort.

Det och det faktum att det var en bränd skiva med svartvitt utskrivet omslag adderade extra till gangster-smutsigheten. Min vän som hade skivan var nyanländ från albanien, vilket förmodligen också adderade lite till känslan av plattan som helt sinnessjukt underjordiskt för en vit medelklasskille vars övriga intressen i princip huvudsakligen var tv-spel och att cykla runt mellan fotbollsplan och ICA.

I efterhand så är ju 50 ganska tydlig med vad han kommunicerar, enkelt att förstå för en unge att det är "farliga saker" på G. Hela skivan var för mig en mix av skräck och fascination. Över huvud taget kom jag in på hiphop genom Eminem ett par år tidigare via Marshall Manthers LP. Låten ("Kim"?) där han stuvar in sitt ex i trunken och dödar henne. Det var det absolut sjukaste jag hade hört på något vis. Kan inte beskriva vilket intryck det gjorde, jag förstod direkt att jag nog skulle vara tvungen att undvika den låten om kära mor var hemma. Ville ju inte få skivan konfiskerad. I övrigt var jag fascinerad av skräcktexterna, men när allt kom omkring tyckte jag nog innerst inne att det var lite väl mycket teater. Men det bidrog såklart till någon typ av helhetsintryck.

Men man kan inte förvänta sig att en tioåring ska haja alla nyanser av hiphop heller. Det är intressant vilka "resor" man själv gjorde som ens föräldrar och omgivning i princip var omedvetna om.

I övrigt håller jag med dig Soul_Survivor_II, det är en vag frågeställning och beror på vem man frågar om vad. Här på whoa inbillar jag mig att både Lil jon och asap rocky är i någon mån underskattade (chansning baserad på fördomar).

I övrigt tycker jag det är larvigt att lägga speciell vikt vid att ha lyssnat på hiphop länge (i synnerhet om man är vit medelklass från sverige), den osäkerheten runt identitet där man kanske hellre pratar album för att markera var man själv står socialt än att diskutera musik, kultur och musikaliska upplevelser (en inställning symptomatisk för både hiphop och indiepop? kan det ha med det prettiga 90-talet att göra överlag? tänker på tidigarna pop och bibel ffa)
DJ

2012-12-10 19:56
It was Written fick 4 mics i The Source när den släpptes och det var ju själva måttstocken för all rap just då så helt sågad blev den ju inte.

Ghetto Qua'ran är nog min favoritlåt med 50.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass

2012-12-10 19:59
mitt inlägg är författat utan att försöka vara speciellt genomtänkt. bjuder på motsägelsefullheten och för att ytterligare bidra till den citerar jag Strage fritt "(...) ord som under normala omständigheter glömt bort så fort de yttras (...)".
Rappare

2012-12-11 11:11
Tänker nämna Buddens debutalbum, fär även om skivan har ett par mindre intressanta låtar så är höjdpunkterna så utstickande att det överlag ändå känns ganska underskattat. De fem fetaste låtarna är på egen hand bättre (musikaliskt, innehållsmässigt etc) bättre än 95% av det som släpps än idag. Speciellt texterna är i en klass för sig.

Keep your opinion to yourself nigga no one asked you
Producent

2012-12-11 11:25
Jag håller med om att de låtarna är mina favoritlåtar från Joe Buddens debutskiva. De är galet bra, både texter, musik och framförandet. Men skivan och Joe Budden var väldigt hypad efter "Pump It Up" med remiixer , nästan i klass med Freeway & 50 Cent. Skivan sålde 650 000 exemplar, han var med på soundtracket till 2 Fast 2 Furious, Cradle To The Grave, You Got Served och flera tv spel samma år.
Rappare

2012-12-11 11:39
Jo det stämmer alltså kommersiellt är det väl det största han släppt, men ofta lyfter folk som lyssnar på honom mestadels fram hans mixtapes eller låtar som bara har något år på nacken.. Han har många andra låtar men de jag länkade är enligt mig fortfarande bland det fetaste han släppt.
Rappare

2012-12-11 11:47
Jag menar typ Walk with me (bortsett från vissa låtar av Em) är förmodligen den bästa skildringen jag hört gällande specifika tankar och känslor en person genomgår när man går från fattig och nedslagen till känd och framgångsrik under en väldigt kort period.

"I'm seeing a couple things wrong with the way that I'm living
So come and walk with me I just need a second opinion
Introduce you to my friends I got to see if you notice
If they loyal or if they all got an ulterior motive
See some snake niggas, me and them don't deal anymore
Ever since I got signed I don't know whats real anymore
I'm paranoid so excuse me if I seem to be nervous
But everybody from my past now they trying to resurface
Trying to rekindle, they don't think I know they gone limo
I got cousins I never knew they trying to pass me a demo
Maybe I'm wrong, like I told you main I need your opinion
Me and him never spoke before so I don't see whats so different
Dudes I don't know they recognize me start extending they hand
And I'm trippin ready for beef when he was only a fan
Cause these niggas in my hood say they don't like how I'm reppin'
Let me know how strongly you feel, will I be needing my weapon
As some sort of protection, should I carry a pen and pad
And ask everybody in the fucking hood for they suggestion
I'm letting the labels know that Jersey City is gifted (dog)
When they didn't know that Jersey City existed, but it's cool dog
Certain cats in Jersey City so hateful
And certain cats in Jersey City ain't grateful
All they say is I don't chill anymore
Ever since I got signed they don't think I'm real anymore
I'm told I shouldn't be alone cause I'm a star in my hood
Something might happen now, they know who you are in the hood, they do
So I can't tell you how I feel anymore
Ever since I got signed I can't tell what's real anymore, you feelin' me dog"
Rappare

2012-12-11 11:52
"Where was the hate back when I wasn't on my feet
An alcoholic, school dropout, just a bum on the street?
Where was the hate during my adolescence
Back when that psychiatrist was trying hard to get me on them manic depressants, so man
I don't recall none of this happenin' back then
And I don't understand I was still rappin' back then
So I got to ride with a gun
for trying to get my mom and pop up out of the slums and provide for my son"

2012-12-11 15:50
Cage - Hells winter fran 2005 ar ett riktigt grymt album som inte gick hem kommersiellt. Det fick dock bra recensioner.

Heltah Skeltah - Magnum Force (1998) och O.G.C - The M-pire Shrikez back (1999) ar tva utav mina favorit album. De fick bada mediokra recensioner da de kom ut och salde valdigt daligt.

Killer Mike - R.A.P Music (2012) har utnamts till arets rap-album av ett flertal musik siter men verkar inte har natt ut till nagon bredare publik (ens inom hip-hop kretsar)

J-Zone - Pimps don't pay taxes (2002) tungt album som fick valdigt lite uppmarksamhet

Producent

2012-12-11 15:58
Tragedy Khadafis album "Agains All Odds" är ett av mina favorit album, de har gäster av Ja Rule, Cormega, Killa Sha och produktioner av Just Blaze, Ayatollah, Dj Clue, Nashiem Myrick men är en underground skiva.
Jag tycker Tragedy Khadafis skiva "Still Reportin" är nästan lika bra också.

2012-12-13 11:45
Organized Konfusion - The Equinox

Visst det är/var inte nära de två första albumen men jag tycker fortfarande att Equniox har några riktiga klassiker. Speciellt Hate som är P.Monch och Prince Po på sitt finaste (speciellt Po faktiskt)

Zion I - Atomic Clock

Zion's näst bästa album. Alla tiders men har väl inte fått den uppskattning det förtjänar direkt. Tycker Amp Live har hittat perfekt i produktionsdjungeln rakt igenom album och Zion gör sin bästa insats rapwise sen True N Livin
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>
Konsertbesökare

2012-12-14 00:09
Kom på ytterligare ett underskattat album, nämligen O.C. - Jewelz. Hans andra album håller mycket hög standard, trots detta så fick skivan ljummen kritik av vissa recensenter.

Konsertbesökare

2012-12-14 00:39
Vol.1 In My Lifetime by Jay-Z also underrated

2012-12-14 05:02
prodigy - return of the mack
big l - lifestyle of da poor & dangerous
DJ

2012-12-14 11:54
Fattar fortf inte riktigt vad vi menar med "underskattad" här. För att ta två exempel från tidigare i tråden:

Lifestylez kanske inte hyllades som en 10/10 klassiker av exakt alla, men den fick ju högt betyg i Source (4,5 mics va?) och de kallade den typ the future of b boy music eller nåt sånt. Den har kommit på ett flertal officiella och inofficiella represses både på skiva och CD genom åren och finns typ alltid ute i nåt format. "Alla" som gillar östkusthiphop sitter på minst ett ex i något format och kan rabbla verserna från singlarna i sömnen. Ser inte riktigt hur detta kan vara en underskattad platta faktiskt? Kanske iom att den inte sålde som en Outkast-platta, men vilken "riktig hiphop" har nånsin gjort det?

Och Vol. 1 med Jay-Z var hans stora genombrott och sålde platinum. Här kan listframgångar och försäljning omöjligen vara sättet skivan är underskattad på. Kanske är den "underskattad" på så sätt att den inte nämns bland Jiggas 2-3 bsäta album så ofta av fans idag?

Så det känns som om alla snackar om olika saker här. Är det uteblivna försäljningsframgångar vi snackar eller att "real headz" sover på nån platta eller mer nåt som var rätt stort och sen blivit bortglömt. Eller vad?
Skivsamlare

2012-12-14 20:52
Ja det kanske är på plats att definiera vad man menar med "underskattad". Själv utgår jag ifrån vad kunnigt folk sover på. Ingen av dessa skivor är 5 mics material men klart värda fler personers uppmärksamhet:

Visionaries-sophomore Jinx
Mr Lif-Enter the Colossus
RBX-the RBX files (tror jag aldrig jag har hört någon ens nämna den skivan)

Skivsamlare

2012-12-14 21:12
äh...stryk Mr Lif skivan. Lyssnade precis på den och jag tror mindes fel. Den är inte så bra idag. Om någon är underskattad så är det den här mannen:

prince po-the slickness

Producent

2012-12-14 21:27
Jag håller med Soul Survivor
Jag kan gå med på O.C's "Jewelz" för att den är så bra.
Jag kan till och med gå med på hiphopens största artist genom tiderna Jay-Z's "In My Lifetime vol.1" för att jag kanske gillar den mer än "Reasonable Doubt" eller jag gjorde det i alla fall. Sen gillade inte varken kritikerna, fansen eller Jay den men den hade stora hits som "The City Is Mine" med Blackstreet, "I know what Girls Like" med puffen och lil kim "Always Be My Sunshine" med Baby Face och Foxy Brown som spelades en del t.o.m här i Sverige.
Jag tycker att Jay slog igenom i Sverige med "Vol. 2...Hardknock life" med "Can I get A..?" o.s.v.
DJ

2012-12-15 19:33
Ja, det känns som han slog igenom i USA med Vol. 1 och i Sverige med Vol. 2. Eller slog igenom, det var väl just låten Hard Knock Life som blev en hit. Känns inte som han blev en riktig mainstreamartist i Sverige förrän typ med Blueprint.

2012-12-15 20:24
Rvx skiva kan jag skriva under på att den är underskattad.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Konsertbesökare

2012-12-15 21:01
Finns så många guldkorn på Vol. 1, classic jay-z

Bästa spåren:

"A Million and One Questions/Rhyme No More"
"Streets Is Watching"
"Friend or Foe '98"
"Who You Wit II"
"Real Niggaz"
"Rap Game/Crack Game"
"Where I'm From"

Moderator

2012-12-16 09:31
Jag tycker (och det är jag nog ensam om i hela världen) att The Black Album är otroligt underskattat. Skivan var väldigt hypad innan den kom vill jag minnas men nu när man pratar Jay-Z är det sällan någon som vill kännas vid detta mästerverk.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2012-12-16 11:50
Royal Flush - Ghetto Millionaire

Gangsta rappers can't fight, so they rap about guns
Producent

2012-12-16 12:04
Squirtle skrev:
Jag tycker (och det är jag nog ensam om i hela världen) att The Black Album är otroligt underskattat. Skivan var väldigt hypad innan den kom vill jag minnas men nu när man pratar Jay-Z är det sällan någon som vill kännas vid detta mästerverk.

Nu får ni ändå ta och ger. Black Album underskattad? Inte en chans i helvettet. Som sagt är Jay-Z hiphop musikens största artist genom tiderna. Många har den som favorit album, en av jay-z största hits "99 Problems" är med på den som man fortfarande hör jämnt. "Change Clothes" & "Dirt Of Your Shoulder" var också stora hits, snackade mycket om Timbalands produktioner på "Dirt Of Your SHoulder". Skivan gick direkt upp på första plats på billboard listan, fick bra recensioner, nominerad till en grammy för bästa album. Släpptes flera remix album som hyllningar, bl.a Danger Mouse "Grey Album, många har samplat från den skivan, sålde 463,000 på en vecka....
Producent

2012-12-16 15:46
Louis Logic - Sin-A-Matic tycker jag var underskattad som fan.. >:(

http://en.wikipedia.org/wiki/Sin-A-Matic

Denna låten är ju fan bland de bästa hiphoplåtarna på 00-talet?!

//Paz
Konsertbesökare

2012-12-17 01:01
Kom på ytterligare ett underskattat album.

Jadakiss - Kiss Tha Game Goodbye

Jadas bästa album hitills.

Tycker allmänt att Jadakiss får för lite cred. Hans delivery, texter och punchlines är av prima kvalité.

2012-12-18 10:12
95 % av allt jag lyssnar på.

Konsertbesökare

2012-12-20 23:46
EPMD - Business As Usual

2012-12-21 09:57
Tycker allmänt att Jadakiss får för lite cred. Hans delivery, texter och punchlines är av prima kvalité.

Tycker du det? han är fet men hans skivor är inte så bra tyvärr.

DJ

2012-12-21 13:18
Alltid gillat Jadakiss som MC, men han gödslar ju inte precis med bra musik. Samma med Styles. Finkammar man deras katalog får man väl ihop till ett bra album eller två inklusive gästinhopp.

2012-12-21 17:03
Kurupt - Space Boogie : Smoke Oddesey
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-12-21 17:25
Skivsamlare

2012-12-27 18:48
håller med soul survivor rakt av att Heather B - Takin' Mine och Hard 2 Obtain - Ism and Blues är riktigt underskattade plattor.

en grupp som jag personligen tycker är grymt underskattade (förmodligen för jag älskar det arga "onyx-soundet") är da youngsta's, som endå släppte ett gäng album och blev uppbackade av producenter som marley marl, pete rock, dj premier mfl. utshinade av kris kross sägs det men är enligt mig mycket bättre och tungare.

en disslåt riktad åt kris kross när de hade beef, tröttnar aldrig på den där första versen ;-)

Skivsamlare

2012-12-27 18:57
hmm, blev lite fel såg jag nu, gillar da youngsta's Förmodligen för det arga onyx soundet dom körde med, inte att dom var underskattade :-)