I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Lite tankar om Big K.R.I.T....

Utländsk Hiphop - Allmänt

   

2013-01-09 19:07

Lite tankar om Big K.R.I.T....

Shoo! Jag är rätt så "ny" här. Har aldrig skrivit på hiphop forumet tidigare, men jag kommer nog att börja göra det eftersom att det verkar finnas bra folk här som kan hålla en bra nivå på diskussionen.

Kan börja med att presentera mig själv lite...

Jag är en 17årig kille som älskar södernrap. Det var la när jag var runt 12-13 skulle jag tro som jag började lyssna på Paul Wall bland annat. Man hörde ju aldrig södernrap vad jag kommer ihåg iaf på tv och så. Eminem och 50 cent var la mina favoritartister innan det.

Jag upptäckte K.R.I.T. när jag var runt 15-16år. Jag blev kär i hans musik direkt. Det var bara så helt fantastiskt enligt mig. Som om det var jag som hade skapat honom. Men på senare tid så har lite tankar kring hans karriär snurrat runt i mitt huvud och jag känner att jag behöver skriva av mig angående det. Vet inte om det finns så många som lyssnar på honom här, men om det finns så skulle jag gärna vilja höra om ni tycker att det jag säger stämmer... Iaf.

Jag har har på senare tid undrat om inte Dej Jam ser K.R.I.T. som någon de vill satsa på 100% Det känns som att de inte ger honom deras fulla stöd. K.R.I.T. släppte ju 3 gratisalbum innan sitt debutalbum. Return of 4eva och 4eva n a day var ju bara helt fantastiska. Jag blev mållös efter att ha lyssnat på dem. Vet inte hur många gånger jag har lyssnat på dem nu. R4 och 4Eva byggde iaf upp en grymt stor hype för live from the underground. Man förväntade ju sig något enormt efter de två förgående albumen.

Jag har lyssnat på LFTU tiotals gånger nu och kan inte låta bli att känna mig lite besviken. Den var riktigt bra o så, men den kändes inte lika bra som de två förgående projekten. Efter att ha lyssnat på 4eva igår och R4 idag så tänkte jag för mig själv... Varför släppte han inte R4 som sitt debutalbum? Det var ju snälla nån en instant classic. Jag lyssnade på några random låtar från honom idag och efter ett tag så kom Handwriting. Jag visste ju vad han sa i låten, men jag hade aldrig tänkt på det som jag skulle göra nu...


Excuse my tone of Explainvoice but today was just a bad day
Label hit me about another single and said I ain't had play
Since Country Shit, hell they thought that was a regional record anyway
But thank God for Bun B and Ludacris because they had faith
That shit would take off and it did, guess I was too country to quit
I make albums not hits, these rich folks don't know about this
But that's cool, I'm back to that K.R.I.T. Wuz Here


Det fick mig att fundera på om R4 egentligen inte var menat att vara hans debutalbum för seriöst... Vilken jävla artist skulle inte släppa ett sådant mästerverk som deras debutalbum? När man läser den delen som jag citerade så tycker jag iaf att det låter som att Dej Jam ville ha fler singlar och därför inte satsade på R4. Samma sak med 4eva n a day. Även på ett av K.R.I.T. senaste twitter inlägg så kan man läsa det här


Strategizing the Next tape with my bro @jonnyshipes got me feeling like 2010 when "Krit Wuz Here" came out.


LFTU har utan tvekan fler singlar än hans tidigare projekt. Men även 2 av dem bästa låtarna han någonsin har gjort i Praying Man och Rich Dad, Poor Dad. Även i LFTU så kan man höra en skit i början där någon säger att han är "in the mainstream". K.R.I.T. säger även att han är från the underground. Detta är något som kommer tillbaks senare så kom ihåg det. Praying Man har K.R.I.T. själv sagt handlar om olika scenarion hos slavar, men jag tror verkligen att det är mer än bara det.


Stumble along the path, he emerged from the grass
Stopped at me and asked why so sad
Perhaps because they had taken what I had
I'm sure it wasn't much to them but it was all that I could grab


Den delen får mig bara att tänka på en sak, och en sak bara. Att Def Jam tog ifrån K.R.I.T. hans frihet att skapa precis den musiken han vill. Det var det jag först trodde också innan jag hörde en intervju där K.R.I.T. sa att det handlade om slavar.

Boating along the sea, he emerged from the mist
Asked me how I got far from the beach
Cause they stripped me of my pride and put these shackles on my feet
I was stacked on top of my folk and it was really hard to breathe
It was a little hard to believe that I had been caught up in this mess


Samma sak här. Texten talar för sig själv "It was a little hard to belive that I had been caught up in this mess"

See I heard there's people free, not that far but far from me
To be running from these dogs with no shoes up on my feet
I heard of this railroad that ventures underground
And takes my kind of people to a place that we can't be found


"Heard of this railroad that ventures underground" I början av albumet så sa han som sagt att han var från the underground, så för mig låter det helt enkelt som att han vill tillbaks.

Jag kände att jag behövde skriva av mig angående det här eftersom att det verkligen känns som att det är något som pågår i kulisserna. K.R.I.T. betyder även så otroligt mycket för mig och förmodligen södern också. Man kanske frågar sig själv nu, varför han skrev under ett kontrakt och så, men killen hade liksom rappat i 10år innan han fick ett kontrakt. Sedan så har han själv sagt att A&Rs inte kommer till Mississippi.
Hoppas att jag får några svar på denna tråd. Vill gärna höra vad ni tycker. Jag ber till gud bara att K.R.I.T. för alltid kommer att vara sig själv. Har aldrig sett/hört en så ödmjuk rappare. This is my interpretation. Ni får ursäkta stav/slarvfel etc. Avslutar mitt inlägg med ett till citat…

An A&R once told me
“You can determine the worth of a song within 15 seconds of it playing”
With complete and utter lack of the fact
That it takes takes all 3 minutes and 40 seconds of a song
To comprehend what I’m saying
It ain't a single if it don’t fly
It ain't a hit if it don’t ride
Now he couldn’t tell me the components of a smash
But the ringtones were their all-time high
And a rappers only as big as his chain, the flashier the better




(Inlägget ändrat av Klevzz 2013-01-09 19:11:44)