I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Devin the Dude är otroligt underskattad.

Utländsk Hiphop - Allmänt

2013-07-04 12:15

Devin the Dude är otroligt underskattad.

Kände bara att jag var tvungen att säga det... han är även den artist som varit mest bäng jag sett live, haha.

Men seriöst, verkligen slept on, alltid gillat honom och nu nöter jag hans album igen.

Så sjukt beat.

Chill.

Vackert melankoliskt.

Ja, jag kan fortsätta hela dagen...

I want to name my kids after people I hate,
so I can beat them -
and feel good about it.
DJ

2013-07-04 16:06
En av de mest överskattade jag vet. Eller kanske inte riktigt, men såhär: den sämsta artisten som jättemånga människor med i övrigt bra smak älskar. I konkurrens med bl.a. Scarface förstås.

2013-07-10 18:03
utveckla gärna resonemanget ovan?

Vet inte om jag skulle säga att han är underskattad men han är definitivt inte överskattad..
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>
DJ

2013-07-10 18:15
Äh, resonemanget... De flesta jag känner som jag brukar dela smak med till stor del gillar Devin jättemycket. Jag gillar honom inte alls. Helt frågande inför jättehypen som var runt honom för några år sen. Då blir det ju att jag tänker på honom som en väldigt överskattad artist, trots att gemene man förstås inte har nån aning om vem det är liksom.
Groupie

2013-07-10 22:37
Det är lätt att förälska sig i Devin, men han har gjort alldeles för mycket skit för att jag ska kunna älska honom. Just tryin ta live är en klassiker, den har den perfekta balansen av humor och allvar. Men det är också det enda helgjutna albumet han har gjort och efter den så har hans musik blivit mer och mer vattnig på något sätt. Han gör fortfarande bra låtar emellanåt men det känns som att han lever mer på att vara en skön kille numera. För att sammanfatta både överskattad och underskattad
Den här veckan började bra sa han som blev hängd på måndagen.

2013-07-12 11:13
Asså jag ser Devin för vad han är, varken mer eller mindre. Jag har aldrig haft några förväntningar på honom som nästa Andre 3000 eller liknande.

Han är smooth som fan och vet verkligen hur man rider ett beat, det räcker liksom.

Försöker man få Devin till att vara mer än han är förstår jag att det slutar i besvikelse.
DJ

2013-07-13 02:50
Hehe, om nån är överskattad är det ju Andre 3000

2013-07-14 12:58
Ja, jag kände direkt när jag printade att det var ett dåligt exempel eftersom jag inte ens gillar honom själv. Så skit i Andre. Ta vilken annan superrappare du vill.

Devin är unik.

2013-07-14 13:19
Håller med SSII i vanlig ordning med undantag för yttrandet om Scarface, han kanske inte är tightast eller mest "tenisk" men fyfan vilka låtar han gör, grym berättare, inlevelsen osv osv.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-07-14 14:04
Att säga att Devin är överskattad känns högst onyktert...

Sen har jag funderat lite på det här med att många artister gör skit, ta Wiz Khalifa t.e. Kolla på hans gamla grejer, som jag gillar före han blev en sellout á la Dogge.. då undrar jag - gör hans nyare grejer hans äldre grejer sämre?
I want to name my kids after people I hate,
so I can beat them -
and feel good about it.
Skivsamlare

2013-07-17 01:41
I skuggan av betongen är och kommer alltid vara en svensk klassiker men jag förstår vad du menar. Blir rätt trött när man ser elgigant-reklamen. jag är förvånad att han inte ställt upp i melodifestivalen än..

2013-07-25 17:42
Jag skulle nog hellre göra reklam för el giganten än att jobba från 7.00 till 16.00. Man kan inte alltid vara en rapstjärna..

Devin the dude är tuung!!

DJ

2013-07-30 12:45
I Skuggan Av Betongen kommer troligen alltid vara den bästa svenska rapskivan som gjorts. Vem bryr sig om Dogge är med i reklamfilmer? All your fav rappers från USA har också gjort reklam. Ja, det är piss att kapitalismen finns och att reklam ens existerar. Men nu gör den det så varför allt detta hat i år efter år mot en enskild svensk hiphoplegend som bara jobbar inom det enda system som finns att jobba inom? Lästips för alla som avfärdar Dogge i en handvändning utan att veta vad han vart igenom är den här intervjun:

http://magasinetnovell.se/2010/02/10/vad-hander-len/

2013-07-30 13:05
Soul_Survivor_II P35

Håller med dig om att I Skuggan Av Betongen är en av de absoluta klassikerna. Har läst intervjun, den är bra.

Jag har dock "avfärdat" dogge för rätt länge sen. Det handlar inte om att jag ogillar eller "hatar" på Dogge, eller att jag avfärdar honom som person. Det känns bara som att så fort han gör ett framträdande som inte har med hiphop eller hans privatliv att göra är det verkligen på hans "bekostnad".

"Utförsäljningen" känns väldigt naiv, det nappar lite överallt, jag blev extra sur på svt som fick in honom som enda förespråkare för gamla Kuba-regimen mot exilkubaner i "debatt". Han tyckte ju det va sköna brudar på Kuba, trevligt o fint väder.

Men framförallt så har jag avfärdat det han proddat i musikväg sen det här:

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ

2013-07-31 12:34
VRGNHNS skrev:
Soul_Survivor_II P35

Jag har dock "avfärdat" dogge för rätt länge sen. Det handlar inte om att jag ogillar eller "hatar" på Dogge, eller att jag avfärdar honom som person.

Det var det jag syftade på. Folk som avfärdar honom som person, dvs som inte ens nämner TLKs klassiker utan alltid går direkt på hans medverkan i reklamfilmer eller vissa av hans mer kommersiella låtar på senare år (som du nog hajar att jag inte sitter och noddar till hemma heller direkt). Jag upplever det helt klart som att det finns en sorts "drev" mot Dogge som person som går ut på att folk använder hans namn som synonym för sellout o.s.v. och det var därför jag länkade den där intervjun, för att folk ska tänka lite längre liksom.

VRGNHNS skrev:
jag blev extra sur på svt som fick in honom som enda förespråkare för gamla Kuba-regimen mot exilkubaner i "debatt". Han tyckte ju det va sköna brudar på Kuba, trevligt o fint väder.

Samtidigt är ju Debatt så bottenlöst uselt, tendentiöst och lite av en freak show, så det känns som om ingen människa nånsin lyckats få nåt vettigt sagt där. Synd att han ställer upp i såna program. Visste inte att han försvarade den cubanska revolutionen, trodde han var typisk gråsosse med Palme närmast hjärtat, nu blev jag väldigt glad och älskar Dogge ännu mer.

2013-07-31 13:41
Samtidigt är ju Debatt så bottenlöst uselt, tendentiöst och lite av en freak show, så det känns som om ingen människa nånsin lyckats få nåt vettigt sagt där.

Helt med, som sagt det är deras utnyttjande av Dogge jag blev mest sur på... Men att bli sur på det innebär också att jag uppfattar Dogge som inkapabel att göra uttänkta val.

Han försvarade egentligen ingenting utan verkade bara förvirrad, hans video spelades fö i programmet också, allt som ett rött skynke och måltavla för exilkubanerna på plats. Fuck svt.

Castro blir en annan diskussion, de kubaner jag träffat i norden är, föga förvånande, inte lika positivt inställda till Castro, blir väl så om man är uppvuxen på sockervatten.
DJ

2013-08-02 20:02
VRGNHNS skrev:

Han försvarade egentligen ingenting utan verkade bara förvirrad
Castro blir en annan diskussion, de kubaner jag träffat i norden är, föga förvånande, inte lika positivt inställda till Castro, blir väl så om man är uppvuxen på sockervatten.

Exilcubaner har ju rätt ofta flytt just för att de är motståndare till en eller annan del av det cubanska systemet. Då blir det ju mycket högerfolk. Lite som att de flesta chilenare som flydde undan Pinochet oftast inte är så höger. Oavsett man tycker att allting Castro nånsin gjort i sitt liv är "rätt" eller inte finns det många som ändå försvarar själva revolutionen i sig, iaf jämfört med hur det var innan, under de mörka Batista-åren. Det jag noterade när jag var i Havanna var hur rörelsen för försvaret av revolutionen hade många fler medlemmar och ett ännu bredare folkligt stöd än t.ex. partiet eller regeringen. Det är därför jag brukar använda termer som "försvara den cubanska revolutionen", för att det finns så många olika åsikter om exakt allt som hänt sen dess och alla turer med USAs bojkotter och invasions- och mordförsök, spionage osv samt tiden med sovjetiskt stöd osv osv. Däremot anser jag att de som är emot att hela revolutionen öht skedde är praktreaktionärer som önskar tillbaka ett vedervärdigt system som byggde på att Cuba i mångt och mycket var en utsugen koloni till USA, ett extremt klassamhälle och genomgående odemokratiskt styrt. Dock anses ju det idag vara en extrem ståndpunkt t.o.m. i Vänsterpartiet att våga yttre att man t.ex. tycker det cubanska systemet har vissda fördelar gentemot t.ex. USAs system. Sorry för extremt OT! :D

2013-08-04 21:06
Ja vi är sjukt off, revolutionen har aldrig kommit upp med dom jag pratat med, då de föddes långt efter känns det kanske lite avlägset... En sa iaf att han hellre simmade till El Salvador än att fortsätta dieten på sockervatten.

Jag känner inte att jag har så mkt att säga om läget i Kuba då jag aldrig varit där, och framför allt inte vuxit upp där som en average joe. Antar att man skulle känna sig som en levande plånbok liksom i större delen av Latinamerika.

2013-08-04 21:08
Då blir det ju mycket högerfolk.

Ja vissa har tom mage att vilja ha internet och annan lyx
DJ

2013-08-04 21:20
Fattar inte riktigt varför man skulle vara höger för att man vill ha internet, vad är kopplingen där? Jag antar att du vet att USA m.fl. länder drivit en ganska aggressiv bojkott mot Cuba i massor av år. Tillgången till internet är en av många varor och tjänster som inte gagnas av en sådan bojkott direkt. Nu är ju snabbare och bättre internet på g, tack vare en vänligt sinnad regim i Venezuela som hjälper till. Men det ekonomiska läget generellt försämrades ju enormt efter att Sovjet föll, då Cuba blev tämligen isolerat. Average Joes i de flesta länder klagar väl rätt mycket på allt som är dåligt i samhället. I USA, i Cuba, i Sverige osv. Tror ingen från höger till vänster tycker att något system är perfekt. Men om svaret på det som är dåligt är att störta regimen och ersätta systemet med kapitalism är man ju höger. Men ursäkta om jag verkade onyanserad. Det är klart att det finns kritik mot Cubas regim även från vänster. Men de tenderar ju att hamna lite i skuggan av den högljudda kapitalistvänliga, USA-stödda oppositionen. Denna har sina rottrådar i Batista-tiden även om många av dem som idag deltar förstås inte var födda då.

2013-08-04 21:30
Men om svaret på det som är dåligt är att störta regimen och ersätta systemet med kapitalism är man ju höger

En del skiter rätt hårt i politik och vill ha ett "bra liv"... Jag ska inte ta det här vidare, framförallt för att jag inte kan föra dessa kubaners talan. Men, om vissa ändå anser att livet hade varit bättre i utnyttjade korrupta stater runtomkring så kanske de är höger.
DJ

2013-08-08 21:38
VRGNHNS skrev:

En del skiter rätt hårt i politik och vill ha ett "bra liv"... Jag ska inte ta det här vidare, framförallt för att jag inte kan föra dessa kubaners talan. Men, om vissa ändå anser att livet hade varit bättre i utnyttjade korrupta stater runtomkring så kanske de är höger.

Nja, livet hade kanske varit bättre på vissa sätt i ett land som inte var drabbat av en stenhård ekonomisk blockad från USA m.fl...med höger menar jag den som önskar en kapitalistisk regim a la USA av ideologiska skäl. Eller som vill kunna skaffa sig ett "bättre liv" rent ekonomiskt genom att leva av/suga ut/utnyttja andra. Vi får väl se hur det går med Cubas experiment med "företagande" de börjat med nu. Andra omgivande stater är ju lite speciellt men en intressant jämförelse om du tar t.ex. Haiti eller Jamaica, stater med enorma problem med fattigdom och brottslighet som får Cuba att framstå som rätt skonat från det mesta ändå...