I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Video] Large Professor "M.A.R.S" Feat. Cormega x Action Bronson x Roc Marcian

Utländsk Hiphop - Audio & Video

2012-05-08 07:17

[Video] Large Professor "M.A.R.S" Feat. Cormega x Action Bronson x Roc Marcian

Large Professor "M.A.R.S" Feat. Cormega x Action Bronson x Roc Marciano x Saigon

http://vimeo.com/41702611

Fanns inte tube än.

2012-05-08 11:59

2012-05-08 19:01
tyngaste!!

Producent

2012-05-08 20:35
Fire. Cormega rockar samma keps som han hade på sig i sthlm. Tycker Marciano e grym på den här-Saigon var sådär.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2012-05-10 13:36
fan va lurad ja blev..trodde de va den riktiga "large professor" :)
It´s all About the Benjamins

2012-05-10 17:44
riktiga large professor?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-05-10 20:54
knaznumerouno skrev:
fan va lurad ja blev..trodde de va den riktiga "large professor" :)

Vem är den riktiga?

2012-05-13 17:26
Professor P? hahaha yeah raajt!
Crime Pays, ask the Rothschilds!

2012-05-18 21:29

?
www.fucksolar.com

FUCK SOLAR

2012-05-22 19:21
Grym låt, snygg video. Cormega är fan gullig, haha

2012-05-23 12:54
haha dr dolittle! jag menar såklart

2012-05-23 12:58
Ahhaaa...hade prodda den..jag tordde han skulle kicka några verser :P

2012-05-24 11:35
^^Hade inte haft något emot ifall dom hade tagit bort Bronson och lagt till Large P, Bronson är bra i låten men har aldrig fastnat för han och särskilt inte efter hans låtar med den där Riff Raff Puff eller vad fan han heter.

2012-05-31 12:56
word
DJ

2012-05-31 18:01
Ska nån bort är det Saigon IMHO. Han har gjort grymma låtar förr men här låter han bara ointresserad. Tycker Bronson gör bra ifrån sig, men Roc Marciano tar hem detta på KO. För övrigt håller jag med om att det känns som man har svårt att lita på bronson nu när han gjort låtar med den där jävla tjackpundarrapparen.

2012-06-05 08:56
Håller inte med dig, anledningen varför han har gör musik med den idioten är väl för dom har samma manager (Dante Ross).

DJ

2012-06-05 10:16

2012-06-05 11:04
den där jävla tjackpundarrapparen Riff Raff Puff gör tio gånger mer spännande musik än den där trista nostalgireprisen.

sen vet jag inte om jag tycker han är så jäkla bra, men det är ändå sant.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2012-06-06 10:27
SS: Att Saigon skulle bort.

den där jävla tjackpundarrapparen Riff Raff Puff gör tio gånger mer spännande musik än den där trista nostalgireprisen.

Hoppas du skämtar.

2012-06-06 11:43
Näe jag skojar inte det minsta. Jag kan inte se att M.A.R.S är något annat än en nostalgitripp gjord av 30-40 år gamla män, för en 30-40 år gammal publik som kan luta sig tillbaka och tänka på 'the god ol' days'. Fullkomligt ofarligt och ungefär lika spännande som att köpa en ny skiva med be-bop jazz. (Du vet jazz den där musikstilen som var sexig och farlig och bröt gränser för snart 100 år sen). Och jag säger inte ens att jag tycker att musik behöver vara nyskapande; men nånting mer än en trött repris får man väl ändå komma med.

Och därför är Riff Raff 10 gånger mer spännande, och jag vet inte ens om jag tycker han är bra, jag tror inte det. Men han väcker i alla fall nån sorts känsla som inte bara är rent nostalgisk.

2012-06-06 12:11
men nånting mer än en trött repris får man väl ändå komma med.

Tycker dock inte att Roc och Bronson är nån trött repris, man kan göra många olika rätter med samma ingredienser så länge man har olika kryddor...

Motvilligt får jag säga att jag gillade viben på han tjackpundarens låt men hans rap är verkligen inte intressant, är det han som "swaggerjackat" LMFAO eller tvärtom?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
DJ

2012-06-06 21:09
Rockz: Aha, OK. Var mest besviken, tycker han kan bättre.

---

Generellt så trött på den här idén om "nytt och annorlunda = bra" som florerar just inom hiphop, särskilt i Sverige (antagligen för att hiphop i Sverige i 90% av fallen recenseras av folk som inte gillar hiphop utan hela tiden vill att det ska låta som "nåt annat").

Inom popmusik kan folk förfina karriärer i 40-50 år. Paul Simon fick fina recensioner för sin platta han släppte ifjol osv. Och där gör han i grunden inget mer nyskapande än han gjorde 1964, han skriver och sjunger sina fina små popmelodier. Men han gör det jävligt bra.

Men just inom hiphop är artisterna aaasgamla om de varit med i endast typ 22-23 år som Large Pro. Även om det han gör nu inte alls låter som det han gjorde med Main Source. Sen har han nästan bara nyare, fräscha MCs med på den här låten också. Hör verkligen inte nostalgin i det här. Den som kan peka på verser av t.ex. Roc Marciano idag och säga att såna verser gjordes på samma sätt 1988 har helt enkelt inte greppat den mannens konst, sorry. Man kan vara nyskapande på ett subtilt sätt också, det behöver inte balla ur och låta helt sci fi för att nån ska ha en ny konstnärlig personlighet och integritet att komma med.

Däremot hör jag att det är hiphop för vuxna, vilket också behövs nu när inte alla hiphoplyssnare är 20 bast längre. Sen tar jag hellre nån som förfinar ett traditionellt sound med expertis än nån som ballar ur totalt och inte ens gör bra musik i desperat jakt på att vara annorlunda och "nyskapande". Om man t.o.m. kan komma undan med sån pajasmusik som Riffraff (eller för den delen OMGWTF-gang eller Die Antword) bara för att man är "nyskapande" blir det ju fars av hela grejen.

Jag fattar liksom inte det här rigida, stela sättet att lyssna på musik. "Oj, det här var en bra låt! Men vänta...vad hör jag! En sampling! En hiphoptrumma! Rim! Neeeej, nostalgi! Fort, hit med vilken skitmusik som helst, bara det inte låter som hiphop!"

Men jag lyssnar gärna på bebop också så min åsikt räknas antagligen inte. 30-talsgospel också för den delen. Visst finns det nåt nice i att nya stiler dyker upp. Efter hiphop har ju t.ex. grime, dubstep m.m. slagit igenom och det har jag gillat. Men sen gillar jag även t.ex. hiphop, utan att kräva att det inte får låta hiphop om det.

2012-06-06 21:41
Man kan vara nyskapande på ett subtilt sätt också, det behöver inte balla ur och låta helt sci fi för att nån ska ha en ny konstnärlig personlighet och integritet att komma med.

Om man t.o.m. kan komma undan med sån pajasmusik som Riffraff (eller för den delen OMGWTF-gang eller Die Antword) bara för att man är "nyskapande" blir det ju fars av hela grejen.

Klockrent
DJ

2012-06-07 14:57
Var extremt trött när jag skrev det där inlägget. Jag ser själv vad jag menade och det går väl att luska ut. Men det var märkligt formulerat av mig på flera ställen. Sorry.

Bottom line är bara att alla som gör ("traditionell") hiphop bör bedömas efter just detta. Om man nu ogillar allt som är ("traditionell") hiphop kanske man inte ska bedöma sådan, då är ju svaret givet på förhand. Blir lite som om jag skulle sitta och bedöma hårdrock eller dansband. Antagligen skulle jag ge högst betyg till det som inte alls låter som hårdrock eller dansband, för jag gillar ju inte de genrerna. Men för all del, folk kan ju sitta och hacka på de här grejerna hur mycket de vill. Det borde inte störa mig, men jag var på konstigt humör igår.

Peace

2012-06-07 16:49
Soul_Survivor

Jag menar att det finns en poäng, ett värde och en nödvändighet i innovation; om alla hade tänkt som du hade det kanske inte alls funnits hiphop utan man hade varit nöjd med sin jazz och blues, eller med sin folkmusik om man ska dra det till sin spets. Exemplet Paul Simon är intressant; men han är till skillnad från sin polare Art fortfarande hyllad just därför att han började med rätt traditionell musik och gick över till att göra innovativ popmusik (pop är också en genre som faktiskt har utvecklats även om jag håller med om att mycket som görs även där är trista kopior och framförallt att det finns en tråkig retrottrend).

Jag menar också att innovation tillför något, att höra något man inte hört, sett, varit med om ger ett extra värde. Det behöver inte vara musik; det kan vara att resa till en ny plats, äta en ny maträtt, det finns något positivt där som jag inte tror jag är ensam om att uppskatta. Och jag vill till och med gå så långt som att påstå att innovation är ett nödvändigt krav för att skilja konst från enbart hantverk. Det finns säkert tusentals målare som kan göra perfekta Da Vinci replikor (eller nya målningar med snarlika motiv), men det är bara skickligt hantverk, ingen av dom är konstnärer. Samma sak känner jag gäller ibland när jag hör hiphop av det här slaget, hantverket finns där; men inspirationen, konsten om du vill saknas.

Men jag hade inte brytt mig om att säga det här, om det inte var så att så fort det dyker upp nån låt av det här slaget så kommer direkt kritiken mot artisterna som faktiskt gått vidare och gjort något nytt. Du säger "Generellt så trött på den här idén om "nytt och annorlunda = bra", men vad man känner när man läser den typen av inlägg är snarare att det finns en idé om att "nytt och annorlunda = dåligt". Nu gillar jag inte allting med Riffraff, OMGWTF och Die Antword, kanske är det just hantverket som saknas; men samtidigt så suckar jag bara när jag hör M.A.R.S, medan jag blev genuint glad första gången jag hörde den här...

(som föresten handlar om påtvingad traditionell omskärelse i sydafrika)
... därför att det inte låter som något jag hört förut. Och dessutom är skitbra.

2012-06-07 17:12
Fan med alla buggar försvann det jag skulle skriva men kortfattat; det är väl bra att testa konstens gränser för att komma nånstans men det behöver inte vara plojigt överdrivet och allmänt flörtande med en publik som ständigt suktar efter något exeptionellt annorlunda...

Ett porträtt kan fortfarande vara jvligt orginellt och annorlunda, men man behöver inte bajsa på duken
DJ

2012-06-07 17:26
dundermannen skrev:
Soul_Survivor

Jag menar att det finns en poäng, ett värde och en nödvändighet i innovation.

Visst, men måste alla artister vara innovativa på samma uppenbara sätt? Visst har P Simon utvecklat sitt sound, med t.ex. de sydafrikanska inslagen på Graceland . Men om du hört hans senaste LP skiljer den sig eg inte radikalt från hans album från 70-talet i instrumentering, låtstruktur, tematik, hur han sjunger. Large Professor låter inte heller exakt som han gjorde 1990, långt ifrån. Däremot låter han inte som Swizz Beats. Men han har fortsatt att nyskapa inom sitt sound med lite mer subtila nyanser. På så sätt är han lik Paul Simon. Jag tycker det är tråkigt att svenska popkritikers bild av "utveckling" inom hiphop, dvs, ju mer olikt hiphop det låter, desto bättre, har fått så stor spridning.

Detta är inte argument MOT att folk skapar nya sounds eller helt nya musikstilar. Det är bara argument mot det tvångsmässiga i att kräva att alla gör det hela tiden. Som om det skulle vara helt omöjligt att nån släppte en bra bebop-platta nu för att "vi lever faktiskt i dubstep-eran nu!". Varför kan inte båda typerna av musik få existera? Den som revolutionerar totalt till oigenkännlighet och den som jobbar mer med precision och subtila förändringar? Jag älskar många genrer men den jag kallar "hiphop" är den jag älskar mest och oavsett vilka nya musikstilar som uppfinns imorrn vill jag inte att den ska dö.

dundermannen skrev:

Jag menar också att innovation tillför något, att höra något man inte hört, sett, varit med om ger ett extra värde....

Alltså, please. Du behöver inte argumentera som om jag sagt "innovation är dåligt!" Det du gör om jag förstår dig rätt är att påstå att alla artisterna ovan (Marciano, Bronson, Large Pro) bara hantverksskickligt kopierar någon gammal hiphop? Sedan antar du att jag också tycker det. Och sen bedömer du min åsikt utifrån det?

Jag har aldrig i mitt liv hört en MC som låter som Roc Marciano (för att inte debatten skall bli för yvig tar jag en person som exempel här). Jag anser inte att han kopierar någon. Han både skriver och flowar på helt unika sätt. Sen händer det att han upprepar sig och "kopierar" sig själv ibland, det är jag med på. Men ta hans tio mest ground breaking verser genom åren och visa mig gärna sen vem som kört exakt den stilen förr? OBS! Detta innebär inte att jag inte uppskattar grime eller nån annan stil där folk rappar på ett nyskapande sätt på ett mycket mer obvious sätt där det räcker med en lyssning för att höra att det är annorlunda. Jag tycker som sagt båda typerna av utveckling har sin plats. Det "traditionella" eller "nostalgiska" i det här skulle väl ligga i att man använder samplers, breaks, jobbar i vissa taktarter och BPMs samt fokuserar på beats and rhymes snarare än melodier, gimmicks eller iögonfallande stilbrott. Well, i så fall är varenda rockband som kör sättningen gitarr-trumma-bas-sång djupt nostalgiska. Så långt tycker jag inte man kan dra det.

dundermannen skrev:

Det finns säkert tusentals målare som kan göra perfekta Da Vinci replikor (eller nya målningar med snarlika motiv), men det är bara skickligt hantverk, ingen av dom är konstnärer. Samma sak känner jag gäller ibland när jag hör hiphop av det här slaget, hantverket finns där; men inspirationen, konsten om du vill saknas.

Well, detta är ju dels en smakfråga. Du kan höra gudomlig inspiration i något jag tycker låter helt platt och vice versa. Dels kan man lika gärna göra analogin att figurativt måleri fortsatte att utvecklas i hundratals år efter Da Vinci, ofta i ganska små, långsamma steg, och utvecklas än idag. Samt att det inte upphörde som konstform bara för att olika abstrakta konstformer o.s.v. uppstod. Och dels har vi hur mkt detta ligger i betraktarens/lyssnarens ögon/öron. Folk som inte lyssnar på hiphop tycker ofta att "all hiphop låter likadant". Inget konstigt med det, det är samma mekanismer som gör att jag tycker allt i schlagermelodifestivalen låter likadant. Sen finns det folk som lyssnat en del på hiphop men uppenbarligen aldrig förälskat sig på djupet i själva konstformen/stilen/kulturen. Här hittar vi de flesta svenska popkritiker som skriver om hiphop o.s.v. De har trängt nåt litet lager längre ned i förståelse och förmåga att skilja saker åt. De hör skillnad på G-Funk och Gang Starr, på 80-tal och 90-tal o.s.v. Men där upphör det. De orkar ungefär till Wu-Tang, men sen hör de inte längre nyanserna i t.ex. de hundratals random-grupper som var verksamma innan under och efter Wu-Tangs genombrott. Fine, hiphop är kanske inte för dem, så låt dem gå vidare och lyssna på Lil Wayne. Men det finns trots allt en publik som älskar den här musiken och lever med den dag ut och dag in i 20-25 år och därför kanske uppfattar en massa mer "fina" skillnader mellan artister som mainstreamen dömer ut som " bara vanlig 80-tals/90-talsrap".
DJ

2012-06-07 17:27
dundermannen skrev:
Men jag hade inte brytt mig om att säga det här, om det inte var så att så fort det dyker upp nån låt av det här slaget så kommer direkt kritiken mot artisterna som faktiskt gått vidare och gjort något nytt.

Detta känns som en cirkel vi aldrig kommer kunna argumentera oss ur. 1) Jag lackar på att (enligt mig) talanglösa nollor som Lil Wayne får uppmärksamhet för att han gör "nåt nytt" (trots att kejsaren är spritt språngande naken) och stör mig på denna definition av nyskapande som jag tycker är grovhuggen, saknar fingertoppskänsla och helt enkelt förståelse för vad konstnärlig utveckling inom hiphop är och har varit de senaste tjugo åren. 2) Jag säger det. 3) Du tycker att jag är tråkig som "alltid" kritiserar de du uppfattar som nyskapande. 4) Vi är tillbaka på punkt ett igen.

Visst, det är smaksaker, jag tror inte vi kommer jättemycket längre i ett internetforum. Jag vill bara säga att din uppfattning om att t.ex. Roc Marciano inte är nyskapande är din uppfattning som får stå för dig. Det är inte ett absolut faktum. För mig, som är av annan åsikt, är det snarare ett tecken på att du inte lyssnat på honom ordentligt/inte "hör" honom på samma sätt som vissa andra av oss gör. På samma sätt som det finns folk som på allvar tycker Lil Wayne kan rappa, de "hör" uppenbarligen något i hans rhymes som inte når mina öron.

Gärna nya genrer och våldsamt nyskapande innovation, men aldrig slentriandissande av alla som ö.h.t. har något gemensamt med äldre musik.

Peace out