I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Min första rap!

Vår Hiphop - Audio & Video

2009-05-22 12:04

Min första rap!

Hello.
Har gjort en del beats förut, men tänkte testa på att rappa.

Tog Jaylibs The Red instrumental och kickade på den. Tolkade och översatte den lite, skrev lite nytt på den. Bara en kul grej.

Säg vad ni tycker..

Jag har lagt på ett lager med en nerpitchad röst för att jag tyckte att min egen röst va jävligt bull. Så det är inget jag kommer att ta åt mig av ifall ni klagar på det.

1 vers, drygt 1 minut.

"Låten" tankas här"

Peace!

Kanske värt att påpeka igen att det är min första rap, både som jag rappar och skriver.

Text:

Som, Vad fan är detta man?/
Ey, titta, vad är det för lycka man?/
Äh, Husdjur och Vibben! är sjuka man!/
Bara hatarna säger olika man!/
Vi kör det löstight, bradåligt, fulsnyggt, aight/
Mjukhårt, säger vi dödar snutar, men är mjuka som ull/
Ganska bull, men det ger oss knull/
Och tjejer som bara går bakom vår rygg/
Skiter i det för pickan gör mig trygg/
Äkta som Madlib, fast utan sin schnibb/
Du kan inte fattat poängen/
Din syrra kom till mig/
Men kom hon ända fram till sängen?/

2009-05-22 12:30
nu har den ändå några downloads.. ingen som vill säga något?

2009-05-22 12:39
lägg upp en speedyshare länk,

Bara hatarna säger olika man!

varför i helvete rimmar du man-man-man-man?
okey, du är nybörjare.. MEN, det där ser bara och låter förmodligen För kefft alltså.

puss
Käft

2009-05-22 12:55
Yao, riktigt skönt beat, men det visste du såklart redan:P

Vet inte vad man ska säga om rappen.. Du har mixat sönder skiten i mina öron, och jag tror att du hade låtit bättre om du hade släppt loss lite mer, visat lite mer attityd.
Det kändes nästan som att du satt och viskade i micken, men ge det lite tid.

Texten verkade inte överdrivet välskriven heller, jag förstod knappt vad den handlade om, och precis som mikemikemike säger så är inte "man-rimmen" så imponerande.

Den var väl kanske inte megadålig för att vara första låten, men ge det lite tid och träning, så kommer du kanske kunna kicka det som mig en vacker dag. (haha) (skämtar)

Hehe Lycka till mannen!:P
Flyter som en död fisk

2009-05-22 13:47
ok, tack för era synpunkter. jag ska tänka på det!

mikemikemikemike P13
Jag rimmar på man 4 gånger för att jag kan göra det. För att möjligheten fanns där. Och för att få folk att tänka "VAD FAN GÖR HAN, SÅDÄR KAN HAN INTE GÖRA!". Varför i helvete skrev du puss till mig?

fiddilito
Beatet är bland dom skönaste någonsin.

Jag har mixat sönder med vilje. Mest för att jag redan hade spelat in det, och tyckte inte om min röst så mycket.
Släppa loss ska jag göra nästa gång!
Texten handlade inte om något. Så du förstod precis vad den handlade om, ingenting.
Tid och träning ska det få.
Tack!

Någon mer som vill ge mig lite respons?

Peace!

2009-05-22 13:52
Jag ska förklara texten lite mer ingående.

Madlib rappar:
Like what the fuck is this
Hey look at this what kinda luck is this
(Haack) Uh Madlib and Dilla is the illest my niggaz
Only haters holler they can't feel us

Jag rappar:
Bara hatarna säger olika man!/

Madlib rappar:
Killa, Talkin bout how you kill cops, you softer then a pillow

Jag rappar:
Mjukhårt, säger vi dödar snutar, men är mjuka som ull/

Madlib rappar:
Turn It up, y'all niggaz must be outta head
If ya sister made it up to the bed?

Jag rappar:
Du kan inte fattat poängen/
Din syrra kom till mig/
Men kom hon ända fram till sängen?/

Det är så jag gjort det... Tolkat och översatt lite löst sådär.

2009-05-22 14:50
MikeMikeMike, som du ser så har han ju 4 rim på "man" , men kolla på ordet före med?
En låtskrivare behöver inte rimma på just det sista ordet, man kan kan rimma på det näst sista eller så och sen lägga samma. Jag själv har gjort det ett antal gånger.

Låten: Tycker dock att låten var tvärkass, du hade ingen attityd, du hade ingen "rolig" stil för oss lyssnare att lyssna på.

Vet inte om du vill fortsätta att rappa, men bara för detta är din första rap så ska jag inte vara snäll. För detta var inte bra, inte ens bra för att vara första, din lyrik är inte ens bra. Tyvärr. Tråkiga rim..

MEN! det finns nog hopp även för dig, testa att kör mer attityd och mer flerstav på dina rim så blir det skönare att lyssna på!

Tack för mig!

// P

2009-05-22 15:21
Tack för det där med man-rimmen!

Jag vet inte heller om jag kommer att fortsätta.. Som jag skrev gör jag egentligen beats, men ville testa att rappa.

Tack för dina åsikter, gläder mig att du tog dig tid. Om jag fortsätter ska jag tänka på det!

Peace!

2009-05-22 15:31

Hey look at this what kinda luck is this
Ey, titta, vad är det för lycka man?

luck = tur, inte lycka, om du försökte översätta

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-05-22 15:33
Har inte hört låten i audio, bara sett texten... sry om jag miss förstod det då. Men glöm vad ja skrev, de låter säkert tungt, peace
Käft

2009-05-22 15:36
Poet-Eek

Ang. Luck
översätt och tolka skrev jag, om du försökte leka tuff.

2009-05-22 15:42
ganska meningslös "tolkning" för i stort sett allt annat är bara översatt, förutom en del metaforer du skrivit annorlunda som dock i slutändan betyder samma sak som de Madlib skrivit.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-05-22 20:45
Luck kan översättas lycka också.

Slut på diskussionen.

2009-05-23 00:44
Eh. Nej.
Lycka = Happiness
Tur = Luck

Simple and plain.