Paradigma - PARADIGMSKIFTE EP (5 spår, gratis nedladdning)

Vår Hiphop - Audio & Video

2009-10-31 15:10

Paradigma - PARADIGMSKIFTE EP (5 spår, gratis nedladdning)

Så har det slutligen skett. Dagen har kommit. Det som förut avfärdats bland vanligt folk som sagor och legender får äntligen se dagens ljus.
Färden har varit lång och svår. Många har förlorat hoppet i väntan på dess ankomst, andra har outröttligt fortsatt letandet med brinnande entusiasm där spåren slutade , och några få kan svära att de uppfattat tecken av dess existens bland sorlet av festande människor och klangen av skålande glas.
Men nu är sökandet över.

Den mytomspunna PARADIGMSKIFTE EP finns nu tillgänglig för alla; Man som kvinna, vuxna, barn och heads som hatare, och både kan och bör dessutom spridas fritt efter var och eders tycke och lust.

LADDA NER GRATIS HÄR
STREAMA GRATIS HÄR

LADDA NER GRATIS HÄR
STREAMA GRATIS HÄR

Producerad av: AOBeats
Skriven och framförd av: Omen22, JimmyMorfin och Idiotförklarad
Mixning av: Omen22, JimmyMorfin och Idiotförklarad
Cuts av: KRISTOUGHA

Paradigmskifte EP är debutsläppet från Paradigma, och är en skiva gjord i syftet att påpeka att hiphopen, oavsett död eller levande behöver en omstart, och något som skapar den våg som låter musiken frodas på nytt. Det är också lite av en hyllning till den hiphop som vi sysslade med innan vi formades som grupp, för att visa att vi behärskar den innan vi går vidare mot större projekt. Nu, på grund av en hel del förseningar, visar det sig att vi redan befinner oss i en ny våg av svensk hiphop, som vi ser väldigt mycket fram emot att bli en del av.

Så, lyssna på skivan, skriv och kommentera, och förvänta dig att höra mycket mer från oss framöver.
Vi har ett gäng spelningar som väntar i höst, och ett par riktigt intressanta samarbeten som kommer dyka upp under resten av vintern.

2009 och snöbollen är i rullning på riktigt den här gången.

För alla möjliga typer av uppdateringar om spelningar, samarbeten, gamla låtar, nya låtar och dåliga internskämt besök genast:

http://www.paradigmskifte.se/

Bli vår kamrat och få ändlös gratis streamning på:

http://www.myspace.com/paradigmskifte

Och se oss smida djävulens ränker genom att bli ett "fan" av oss på facebook

http://www.facebook.com/pages/Paradigma/167317632518?v=info&ref=mf

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Daterat:
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
2009-10-31 17:38
vafan, en Silent Hill-sampling i Där Korparna Flockas? o: najs
festlig ep i övrigt, inget som sparas men klart lyssningsvärt, kör hårt göbbar
Whoa.nu - När Du Vill Få Dig Ett Gott Skratt
Hundsim@MySpace | Jag är smartare än du
2009-10-31 19:56
Najs, ska lyssna igenom ikväll, kommer utvärdering efter det ;)
2009-11-01 10:59
N_Jack

Kul att du gillade.

NuMessiah

Ser fram emot att höra din åsikt.
Supporter
2009-11-01 15:56
Sjukt att inte fler kommenterat..
Det här är grymt bra asså!

Texterna är top notch, rappen är nice.
Det enda jag störde mig lite på var några av beatsen kändes omixade och ibland plastiga.

Men i det stora hela är det jävligt bra.
Big Up!
The truth? - http://www.myspace.com/TroctorTroca

You can't stop the Prophet..
Supporter
2009-11-01 17:48
Tycker det här var riktigt bra faktiskt! Skön känsla i alla låtar och ni får allt sagt. Fick ingen riktig favorit, men "där korparna flockas" kommer nog pumpas ett bra tag.
When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold
2009-11-01 18:53
Mjaha, då ska vi se här... Större delen av kvällen igår gick EPn i bakgrunden, och min slutsats utan att ha lagt någon som helst energi på att lyssna in texter eller detaljer var att den funkar jättebra att diska, chilla och umgås till. Beat- och stämningsmässigt är det väldigt varierat, varför man inte tröttnar så snabbt.

Idag har jag lyssnat igenom koncentrerat ett par gånger, och här är mina åsikter:

Beröm:
Hiphop som fokuserar på texter och rim är ack så ovanligt idag och denna EP bör inte göra någon som gillar sånt besviken. Produktionerna är mestadels bra och passande till texterna. Mina favoritlåtar är Intro (Varför heter den så förresten? Det är ju en riktig låt) och Där Korparna Flockas, med titellåten som bubblare.

Släppet innehåller många roliga/tunga bars, min egna favorit är "Vi har kunnat lyfta varandra, nu kan vi knappt falla tillsammans". Vem det nu är som sjunger i Där Korparna Flockas borde göra det mer, det lät fett.

Kritik:
Deliveryt måste fixas till, det låter ofta kraftlöst och ansträngt. Det gäller egentligen alla tre, men Omen är klart bättre än dom andra två på den biten. Skrytlåtarna (Inte Helt & Händer I Taket) håller inte måttet om man frågar mig och konstigt nog är det textbiten det brister på. Det låter extremt mycket MBMA 2001, vilket inte är direkt fresh. Vem det än är som lägger "het som en bastu / het som en kalldusch" kan sätta sig i ett hörn med dumstrut på under nästa rep.

Det rimmas väldigt mycket igenom hela EPn, vilket enligt mig är en styrka, men ett par gånger övergår det från att låta imponerande till att låta krystat och idiotiskt. Beatsen är som sagt mestadels bra men ibland blir det plastigt och stelt.

Slutsats:
Det här är bra. Alla tre kan både rappa och skriva texter, och även om det ser ut som att jag skrivit mer under "kritik" än under "beröm" så handlar den mesta kritiken om detaljer.

Betyg:
7 / 10
2009-11-01 21:33
Fett! Håller med förgående skrivare ang. deliveryt. Visst är det Omen som lägger andra versen i "paradigmskifte"? Fett delivery där i alla fall, så skönt aggressiv haha! Gillade speciellt introt, "där korparna flockas" och "paradigmskifte". Skrattade till lite då och då åt diverse punchlines. Texter kan ni! Keep it up! Kommer ni igen och battlar här?
här får du lite kärlek
2009-11-02 12:01
Tja. Vill tacka för den kritik och de kommentarer vi fått. Det värmer att ni gillar och vi tackar ödmjukast för all konstruktiv kritik. Jag är benägen att hålla med NuMessiah på flera punkter och vi kommer absolut ha detta i åtanke.

Nästa släpp blir dubbelt så bra. Minst!

Kommer ni igen och battlar här?

Tyvärr inte. Vår sista lediga dag innan vi drar på turné! Men lycka till! Förresten kommer vi och lirar på Grand igen, minns inte vilket datum, men har för mig att det är onsdag nästa vecka.
www.paradigmskifte.se
2009-11-02 15:47
mkt fet släpp grabbar . det gillas

ses 27/11

/L
Attityd clicken
http://www.nattstad.se/attitydcrew
2009-11-02 17:35
Synd att det bara var 5spår... Kommer med utförlig kritik senare

UPP!

2009-11-02 18:34
inte helt olikt jazz - 0:45 - Slår dig så hårt att du flyger till Åkersberga ? :D

Men det lät tungt! HOLLA

Niceness!
2009-11-02 22:36
NuMessiah

Tack för utförlig kommentar..! Det är jag som lägger "nu kan vi knappt falla tillsammans", och det är idiotförklarad som sjunger i Där Korparna Flockas, som vår egen lilla körgosse. Vi ska försöka nyttja hans fagra stämma mer om tillfälle bjuds.

Kepish

Det är JimmyMorfin som lägger andra versen i Paradigmskifte. Själv lägger jag sista, och Idiotförklarad första. Av nån anledning tror folk att jag är jimmy och att jimmy är jag väldigt ofta. haha.

Nuagjagja

Ser fram emot att höra vad du tycker!

Asexuell_hundvalp

Tack för kommentar!

Alla andra

Vet att det är lite sent i tråden, och antagligen svårt se att i floden av kommentarer som strömmar in non stop, men något som utelämnades i tråden var att vi faktiskt också säljer EPn i fysiskt format!

Du kan få ett tryckt ex i cardboardsleeves för ringa 50:- om du skickar ett mail med namn och adress till mhall0@gmail.com med ämnesraden “Paradigmskifte EP” och du får tillbaka information för betalning med banköverföring eller PayPal! Därefter får du skivan hemskickad så snart vi mottagit betalning!

Samma info finns också på siten.
2009-11-02 22:49
Va är det JIMMÖ! Haha va stolt jag blir :D big up! Ja ni låter sjukt lika, gud va sjukt.. fan va sjukt. Soft att ni kör på Grand nästa vecka, vad är det för tillställning och vilken tid? Ska försöka komma förbi :)

UPP UPP PÅ DENNA
här får du lite kärlek
2009-11-03 10:34
Skitbra pojkar! Ser fram emot framtida sammarbeten!

2009-11-03 13:21
Jag måste hålla med Nu Messiah på allt beröm, Kunde inte ha skrivit det bättre själv.
När det kommer till delivery delen Nu Messiah sa så kan jag inte hålla med mer. Dock tycker jag JimmyMorfin inte behöver ta åt sig på just den delen. Idiotförklarad jag måste faktiskt säga att jag är kär i ditt skägg.

SpoilerOmen22 din vers i krigsförklaring är den bästa versen jag någonsin hört. Pga ditt delivery i den är så sjukt!!!! I vanliga fall har du bra text bra flyt men det saknas det där lilla extra och det där lilla extra finns i krigsförklaring. Mer sånt!!!

2009-11-03 13:23
Och en sak till, jag vill se mkt mer låtar av er. Annars kommer jag tappa all min tro på svensk hip hop och börja lyssna på nå Tokyo hotell eller nåt sånt! och det tror jag ingen på detta forum vill.

2009-11-03 14:06
Jag ska ta och lyssna igenom det här, se vad jag tycker.
Let my beard grow Carlito's way
2009-11-03 19:43
Jag hoppas att ni kollat in våran site, vi kommer att vara on the road tio dagar från och med imorgon. 10 Livespelningar spridda över landet

PARADIGMA LIVE
2009-11-03 23:26
Upp!
2009-11-04 17:39
Hej!

2009-11-05 20:25
Fan, några lyssningar till förtjänar vi.

Kan också påpeka att vi kommer blogga och uppdatera turnéstatus med lite coola, grymma och poänglösa filmer på: http://www.paradigmskifte.se/

Städerna vi besöker är:

Torsdag 05/11/2009
Kulturhuset, Norrköping

Fredag 06/11/2009
Skylten, Linköping

Lördag 07/11/2009
Ungdomens Hus, Eskilstuna

Måndag 09/11/2009
B-salen, Kulturhuset, Örebro

Tisdag 10/11/2009
Arenan, Falun

Onsdag 11/11/2009
Grand, Uppsala

Torsdag 12/11/2009
Gamla Tingshuset, Östersund

Fredag 13/11/2009
Sliperiet, Örnsköldsvik

Lördag 14/11/2009
Pipeline, Sundsvall
2009-11-05 20:27
tyckte det var riktigt fett!
if i wasnt kickin rhymes i be kickin down doors!!
2009-11-06 08:52
Paradigmskifte EP

Ær nog de bæsta som jag hittils har hørt på whoa, allt från southpark å silent hill samplingar till otroliga titlar som Inte helt olikt jazz.

jag ser gærna att den hær skiten ges ut føre i stort sett allt annat som faktiskt ges ut på svenska.

+ den e skit fet

- den kan kanske bli lite demotiverande før dom som inte riktigt klarar sig på att vara lika feta!

skæmt åsido, tokfett.

5/5
Goddamn here we go, of to the graveyard, GO! GO! GO!
give em to me decayed give em to me anyway, i dont care
cus you know i only want you DEAD!
2009-11-07 11:28
Tack till alla som kommenterat! Roligt att de flesta verkar digga vår skit!
2009-11-08 13:03
En gång såg jag en länk. Jag tanka hem filen från länken och vart helt paff..... Du borde göra det samma

2009-11-19 13:12
Jag tycker att detta är väldigt bra, ni är väldigt kreativa både rappmässigt och när det gäller beatskapande och samples. Detta gör att man nästan alltid blir positivt överraskad när man hör er. Det enda direkt negativa tycker jag är att när man inte har så djupa röster så är det lätt att rappen inte låter så övertygande, och detta är bara en personlig åsikt, tror verkligen inte många håller med mig. Iallafall, för att kompensera detta är det viktigt att ha ett väldigt bra delivery, men det tycker jag inte att ni har alla gånger, och detta gäller alla.

Aja, väldigt bra låtar och ett väldigt bra tape i helhet. 7.5/10 där 1 är stanislav och 10 Ri-fa.

2009-11-22 19:20
Konstruktiv Kritik
Tycker det är coolt, känner att deliveryt brister i många punkter. Så som ni ibland "accelererar" tex sista raden innan refrängen, så ska det låta nästan hela tiden. Ni ska ha stort propps för att ha använt exklusiva/egna beats vilket inte är alltför vanligt här på whoa, men borde vara. Utan det är man bara en snubbe med text och studio.
Hursomhelst har ni tagit er till en annan nivå och då kan jag lika gärna passa på att ge kritik på beatsen oxå. Många beats låter schysst helt okej förutom att samplingarna har kvar "klick" som blir om samplingen är klippt på ett ställe där det inte är helt tyst, det är något ni kan tänka på. Jag själv uppskattar när samplingarna är smutsiga men det måste vara gjort på rätt sätt och inte ett sätt där det faktiskt bara låter som man inte kan annat än att bara klippa och klistra. Men ni ska ha mycket propps för EP:n i sig och hoppas nästa blir som utlovat "dubbelt så bra".

One

Slash DYS
"Disturbed Vibes Basement"
www.myspace.com/dysmonia
2009-11-22 19:32
tööngt ! gillas mycket !

peace
puppa ;o
Moderator
2010-02-07 23:59
Jag vet att jag är så sjuuuuukt efter nu. Har jävla massa EP's och sånt på datorn som jag inte lagt orken att packa upp, så hittade jag detta nu ikväll. Och det här är absolut bland det bästa som släpptes i den här delen av forumet förra året. Jag är helt jävla lyrisk, kände att jag var tvungen att få det sagt bara! Så längesen jag fick höra Idiotförklarad, och ja, alla har gjort ett sjukt jobb med detta!

Ni som missat borde verkligen ladda ner detta, för det är helt överbra!
That party lastnight was awfully crazy, I wish we taped it
I danced my ass off and had this one girl completly naked
2010-03-01 00:21
Jag må vara än mer efter än ramuz men jag lyssnade nu i alla fall, tung EP får jag säga! Älskar eran inställning till hiphop i allmänhet och ni gör något riktigt bra utav den. Gillar nog särskilt Inte helt olikt jazz, den är fet! Jazz + hiphop was meant to be.

För övrigt så hade jag ingen aning om att Omen var från Nynäs, trodde inte vi hade några nämnvärda rappare härifrån, fel hade jag :)

Lycka till med framtida projekt! Peace
Look at swedish rap, I see so much potential in ya cats and then you see this crap
We gots to bring it back, I know this shit is a cliché but keep it real yo, keep it fat